2019-12-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Polisen och åklagaren är skyldiga att anhålla och väcka åtal mm, om det finns tillräckliga skäl för det. Och om de hittar bevis som tydligt pekar på en viss person, då får de inte ignorera dessa bevis enbart för att de själva känner på sig eller är övertygade om att personen är oskyldig. Orsaken till en sådan känsla eller övertygelse kan vara lite vad som helst, tex personlig kännedom om personen, eller alltför svag bevisning om att personen är utsatt för en komplott.
Man kan jämföra denna skyldighet lite grann med barnmorskor som av religiösa skäl inte vill utföra abort, men tvingas göra det för att behålla sitt jobb.

Är inte riktigt klar över vad du menar.

Det är polisen som utreder ett ev. brott. Det är åklagaren som bedömer om utredningen har någon bärighet i domstol. Det är sedan domstolen som beslutar om utredningen hade någon bärighet.

Om inte Åk är övertygad om bevisvärdet eller har en annan övertygelse blir fallet nedlagt. Det finns ingen skyldighet för någon att agera på ett speciellt sätt.
Citera
2019-12-15, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Så det är troligare att ägaren till affären visste att det var MGM som anlagt branden än att W, som bodde med MGM, visste det?

Det känns inte troligt att det har med affären att göra alls. Men varje sak och spekulation som tillkommer i tråden slutar alltid med att du tycker att det betyder att det är troligare att det är någon annan än MGM som är skyldig.

Om ägaren till affären, eller hans vänner/släktingar, "visste" att MGM eller hans familj hade anlagt branden, då behöver den vetskapen inte ha föregåtts av en juridiskt korrekt utredning. Kriminella är inte så noggranna med sånt.
Och jag undrar verkligen hur Wilma skulle ha fått reda på att MGM eller hans familj hade anlagt branden. Det känns inte troligt eftersom de flesta kriminella döljer sina brott för laglydiga anhöriga.

Och jag står fast vid att om MGM och/eller hans familj var grovt kriminella, och tex anläggde bränder, då öppnar det upp dörren betydligt för alternativa gärningsmän än Tishko när det gäller mordet på Wilma.
Frågan är varför du och andra i tråden ser det som ett problem, att någon annan än Tishko skulle ha mördat Wilma?
Senast redigerad av vemsa 2019-12-15 kl. 08:28.
Citera
2019-12-15, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Spekulationer och trådsanningar, Nej Då! Informationen kom från mig och information är precis vad det är. Jag gav er informationen via denna artikel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/qGEv1/tva-av-171-fall-av-misstankta-tvangsaktenskap-har-lett-till-atal

Jim Westerberg arbetar som kammaråklagare och ansvarig handläggare för bland annat äktenskapstvång och hedersrelaterad brottslighet på Utvecklingscentrum Göteborg, Åklagarmyndigheten. Vidare håller han seminarium och går att finna som sakkunnig i många examensarbeten över nätet.

Arbetar! Inte arbetat!

Det är bara att ta in, för tramset som pågick igår att folk inte får prata om hedersvåld är patetiskt. Högst relevant ämne just p g a val av åklagare. Den som sen väljer att tro valet är en slump är mer än lovligt dum.

Om du nu tror dig om att ha eminenta kunskaper om hedersvåld kan du kanske förklara hur detta appliceras på detta fall.
Citera
2019-12-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om du nu tror dig om att ha eminenta kunskaper om hedersvåld kan du kanske förklara hur detta appliceras på detta fall.

Det är ju solklart, det iLivid skriver och visar, hur kan du ifrågasätta det över huvud taget?
Tror du att äktenskapstvång och hedersrelaterat våld finns bortom skyarna, är obegripligt och onåbart, eller kinesiska?
Vi står förmodligen öga mot öga med just det iLivid här talar om, som ett högst troligt alternativ till
hur detta mord gått till (Det utesluter naturligtvis inte svartsjuka mm.).
Behövs inga "eminenta" kunskaper, ingenting måste "appliceras"!
Senast redigerad av Marielo 2019-12-15 kl. 08:42.
Citera
2019-12-15, 08:35
Medlem
Citat:
Om ägaren till affären, eller hans vänner/släktingar, "visste" att MGM eller hans familj hade anlagt branden, då behöver den vetskapen inte ha föregåtts av en juridiskt korrekt utredning. Kriminella är inte så noggranna med sånt.
Och jag undrar verkligen hur Wilma skulle ha fått reda på att MGM eller hans familj hade anlagt branden. Det känns inte troligt eftersom de flesta kriminella döljer sina brott för laglydiga anhöriga.

Och jag står fast vid att om MGM och/eller hans familj var grovt kriminella, och tex anläggde bränder, då öppnar det upp dörren betydligt för alternativa gärningsmän än Tishko när det gäller mordet på Wilma.
Frågan är varför du och andra i tråden ser det som ett problem, att någon annan än Tishko skulle ha mördat Wilma?

Såklart skulle han vilja dölja det för Wilma men inte vara lika försiktig att dölja det för affärsinnehavaren.

Jag kan inte tala för de andra men jag kan inte utesluta att det finns en annan GM. Har någon bara en plausibel teori baserat på något som åtminstone är troligt. Dock har jag inte sett något sådant än.

Däremot får du räkna med att dina fantasier kommer att ifrågasättas. Jag kan också hitta på något utsvävande, fantasifullt och osannolikt, men då räknar jag med att det kommer att ifrågasättas. Förstår du på allvar inte varför du ifrågasätts?
Citera
2019-12-15, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientianostra
Kan bara säga att ägaren till orienthallen är en reko och ärlig man, trevlig och käck son och gamla farmor är väldigt glad och social. De är inte extremt religösa, umgås inte med kriminella.

Källa: Har bott granne/sedan nära, i nästan 20 år nu. Pratar ofta med dem, deras familjer och vänner, ser deras fester och sett hur de bla reagerat på snatteri. Är knappast jävig, det är liksom inte polarn.

Samma gäller MGM2 som är en snäll man, känner de flesta och hjälper människor så mycket han kan.
Har hört en del säga att om MGM2 verkligen ligger bakom detta så kommer de aldrig någonsin kunna lita på en människa igen - just för att han är en av de bästa människorna de träffat.

Så det där med att någon skulle vara en bra och ärlig människa kanske borde tas med en nypa salt.
Citera
2019-12-15, 08:42
Medlem
Citat:
Du behöver inte uppge källa, men du skulle kunna berätta lite mer om vad källan har sagt till dig, tex "källan har själv sett Tishko i en moské", eller "källan har själv hört Tishko säga att han ville att Wilma skulle bli muslim".
Jag vet ju inte vad du ser som en säker källa, och att du skriver att du är 100% säker på andrahandsuppgifter gör mig väldigt skeptisk.

För att kunna tvista här behöver du ha mer på fötterna än att du tänker högt. Andrahandsuppgifter väger bra mycket tyngre än allmänt tänkande.

Ska du tänka så tänk med lite insikt. Att familjen ville att W skulle konvertera är absolut inte ologiskt att ta in. Denna tjej blev kurdens flickvän vid 15 års ålder. Två år senare alltså när W var 17 kanske det var dags att konvertera inför ett stundande giftemål som i sverige är lagligt vid 18.

Visserligen får muslimska män får gifta sig med kristna men muslimska kvinnor får endast gifta sig med muslimska män.
Senast redigerad av iLivid 2019-12-15 kl. 08:52.
Citera
2019-12-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Sökte efter mgm2 och 3 på Facebook nu och kontona verkar avaktiverade

Pappan finns fortfarande kvar med alla bilder.
Citera
2019-12-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag kan tycka att folk är lite fördomsfulla. Heders- eller skamkultur existerar och kan leda till mord i extrema fall. Men i detta fall vet vi inte med säkerhet motivet. Det finns väldigt många frågetecken och märkliga omständigheter. Till exempel finns det en teori om att MGM var på väg att göra slut med W. Detta skulle lett fram till bråk och att W dog. Även om familjen har hjälpt till måste det inte innebära att motivet var skam eller religion. Därför tycker jag det är lite för tidigt att låsa sig vid just hedersbrott.

Håller verkligen med.
Speciellt när det enbart räcker att någon från samma kultur kommer in i tråden och skriver ett inlägg om just sin erfarenhet så tror en del att "jahaaa, det är så det funkar i MGM's familj" och börjar med olika teorier baserat på det. Jättemärkligt.
Citera
2019-12-15, 08:47
Bannlyst
Citat:
Är inte riktigt klar över vad du menar.

Det är polisen som utreder ett ev. brott. Det är åklagaren som bedömer om utredningen har någon bärighet i domstol. Det är sedan domstolen som beslutar om utredningen hade någon bärighet.

Om inte Åk är övertygad om bevisvärdet eller har en annan övertygelse blir fallet nedlagt. Det finns ingen skyldighet för någon att agera på ett speciellt sätt.

Åklagaren kan vara övertygad om att bevisen räcker för att fälla en person för ett brott, och samtidigt vara övertygad om att personen är oskyldig till brottet, eftersom vad som räcker för att fälla en person för ett brott, det är inte samma som vad som räcker för att övertyga en åklagare om att den personen är skyldig till det brottet.
Och om åklagaren ser att bevisen räcker för att fälla en person, då är åklagaren skyldig att inom en viss tid väcka åtal mot den personen, eller komma med en förklaring till varför hen inte vill väcka åtal. Och då räcker det inte med "det finns vissa väldigt svaga bevis för att personen är oskyldig", eller "jag har en väldigt stark känsla av att personen är oskyldig, men jag kan inte förklara den".
Åklagaren kan visserligen till viss del göra som hen vill rent praktiskt, men inte juridiskt eftersom hen kan fällas för tjänstefel senare vid en eventuell granskning.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-15 kl. 08:49.
Citera
2019-12-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Det är ju solklart, det iLivid skriver och visar, hur kan du ifrågasätta det över huvud taget?
Tror du att äktenskapstvång och hedersrelaterat våld finns bortom skyarna, är obegripligt och onåbart, eller kinesiska?
Vi står förmodligen öga mot öga med just det iLivid här talar om, som ett högst troligt alternativ till
hur detta mord gått till (Det utesluter naturligtvis inte svartsjuka mm.).
Behövs inga "eminenta" kunskaper, ingenting måste "appliceras"!

Oj då! En till som tror sig ha eminenta kunskaper i detta ämne.

Med era gemensamma kunskaper kanske kan ni förklara hur detta ev. brott skulle vara hedersrelaterat.
Citera
2019-12-15, 08:51
Medlem
Citat:

Var fan skrev jag att jag hade eminenta kunskaper i inlägget du bemöter? Jag skrev att åklagaren har det!

Vad jag har eller inte har är helt av ointresse i just denna kontext. Greppar du det eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in