2019-12-15, 10:43
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tänkte bara på brottsrubriceringen planerat mord eller var tvungen att hugga sig fri...

Okej, missförstod dig då. Inte säker att jag förstår dig helt nu heller, men man är väl aldrig tvungen att hugga sig fri när en god medborgare på den ”ärliga” sidan i samhället väljer att göra ett envarsgripande mot en rånare eller annan våldsman? Som brottsling skall man enligt mig inte ha rätt att använda våld för att frigöra sig. Och jag anser för övrigt att det skall vara mord om mördaren väljer att medvetet gå loss med kniv eller skjutvapen på någon i syfte att utföra något kriminellt, och offret i fråga dör av sviterna därav. Sen om skott eller hugg tar i lår eller arm eller torso är irrelevant. Brukar man våld med dödligt farliga vapen mot ett brottsoffer så har man valt att ta risken att bli en mördare. Enligt mig.
Citera
2019-12-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackdaniels1098
Okej, missförstod dig då. Inte säker att jag förstår dig helt nu heller, men man är väl aldrig tvungen att hugga sig fri när en god medborgare på den ”ärliga” sidan i samhället väljer att göra ett envarsgripande mot en rånare eller annan våldsman? Som brottsling skall man enligt mig inte ha rätt att använda våld för att frigöra sig. Och jag anser för övrigt att det skall vara mord om mördaren väljer att medvetet gå loss med kniv eller skjutvapen på någon i syfte att utföra något kriminellt, och offret i fråga dör av sviterna därav. Sen om skott eller hugg tar i lår eller arm eller torso är irrelevant. Brukar man våld med dödligt farliga vapen mot ett brottsoffer så har man valt att ta risken att bli en mördare. Enligt mig.
Om du som brottsling har rätt att försvara dig mot angrepp har en rånare det också. Du får t ex hugga en polishund och döda den utan annan påföljd än att du får betala skadestånd, för att en hund räknas som egendom. Jag tror detta landar i dråp eftersom BO sannolikt inte var ett tilltänkt mordoffer, och GM inte planerat ett mord utan ett rån. Uppsåt att döda är också tveksamt, men använder GM ett sånt vapen kan man räkna med att BO dör. Skillnaden mellan mord och dråp är att mord planeras.

Citat:
Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog.

GM hade med sig ett vapen, men hade inte planerat ett mord = hastigt mod för att han blev angripen eller stoppad av BO.
Citera
2019-12-15, 11:02
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det är min bild också av Kjell. Troligen dragit några öl, samt kanske en fickljummen virre i baksätet i bilen på väg till syltan. Helt plötsligt känner han sig som 25 igen och ska övermanna de små vilddjuren.

Okej, det var ett hotell, men det ger knappast någon kvalitetsstämpel på etablissemanget. Jag får lite WT-vibbar av biljardhak där man äter fläsknoisette, bea och stor stark för 99 kr.

Mina fördomar är att Kjell hade vit (numera röd) T-shirt under en skinnväst, Dressmanjeans och träskor, jobbar som auktoritär lagerförman och röstar på SD. Inget fel på sådan politisk hemvist - jag är själv s.k. "Svärjevän" - men hans agerande kunde ha varit en kombo av fylla och ett agg mot de små "särskilt utsatta" rånarna.

Eller så kanske Kjell kände att han var tvungen att göra något, kanske försökte han lugna ner situationen och närmade sig gärningsmännen som i sitt upphetsade tillstånd trodde han skulle attackera dem. Det finns ju tusen förklaringar till varför det gick som det gick. Vi lär få veta vad som hände vad det lider. Det är nog ett brott som kommer klaras upp, går den lokala polisen bet finns ju alltid nationella resurser som säkert stöttar upp.
Citera
2019-12-15, 11:05
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nu påpekade någon att han gillade SD, vilket jag hade missat. Men det stämmer, när man kollar på Facebook. Så min teori om att han kanske var positivt inställd till unga invandrare var förmodligen fel.
Man kan mycket väl sympatisera med SD och vara positivt inställd till skötsamma människor oavsett ursprung. Man kan också ha förutfattade meningar om människor som är nysvenskar och SD-sympatisörer, baserat på empiri.

Men låt oss nu släppa det. Jag brukar ändå "tänka högt" och skriva från ryggraden, just för att brainstorma fram personernas karaktärer och därmed få fram motiv för brott och handlingar under brottsförloppet.

Lite som Nesbös karaktär Harry Hole när han går in i ett rum där ett bestialiskt mord har skett. Han brukar bolla instinktiva och fördomsfulla idéer med sin kollega för att mejsla fram ett händelseförlopp. Jag tycker mycket väl att man kan göra så även här i AB&K.
Citera
2019-12-15, 11:05
Medlem
krematoriets avatar
BO var en naiv dåre som ville spela hjälte, men slutade som ett kadaver. När satan kommer och attackerar kan ingen göra något åt det, satan tar det satan vill ha.
Senast redigerad av krematoriet 2019-12-15 kl. 11:10.
Citera
2019-12-15, 11:06
Medlem
Jag trodde att det var kumpanen till han som blev påhoppad som högg, men kan ha uppfattat fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Om du som brottsling har rätt att försvara dig mot angrepp har en rånare det också. Du får t ex hugga en polishund och döda den utan annan påföljd än att du får betala skadestånd, för att en hund räknas som egendom. Jag tror detta landar i dråp eftersom BO sannolikt inte var ett tilltänkt mordoffer, och GM inte planerat ett mord utan ett rån. Uppsåt att döda är också tveksamt, men använder GM ett sånt vapen kan man räkna med att BO dör. Skillnaden mellan mord och dråp är att mord planeras.

GM hade med sig ett vapen, men hade inte planerat ett mord = hastigt mod för att han blev angripen eller stoppad av BO.
Citera
2019-12-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag trodde att det var kumpanen till han som blev påhoppad som högg, men kan ha uppfattat fel.
Jag har inte läst hela tråden, men det står ingenting om det i media jag läst. Måste vara vittnen eller nån som känner nån som gjort det till en trådsanning.
Citera
2019-12-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Eller så kanske Kjell kände att han var tvungen att göra något, kanske försökte han lugna ner situationen och närmade sig gärningsmännen som i sitt upphetsade tillstånd trodde han skulle attackera dem. Det finns ju tusen förklaringar till varför det gick som det gick. Vi lär få veta vad som hände vad det lider. Det är nog ett brott som kommer klaras upp, går den lokala polisen bet finns ju alltid nationella resurser som säkert stöttar upp.

Om man ska tro ett vittne i tråden, så hoppade Kjäll på en av gangstrarna och klamrade sig fast på hans rygg. Hade nog funkat på en ensam gangster eller om de var obeväpnade, så jag förmodar att Kjäll gissade att de var obeväpnade.
Citera
2019-12-15, 11:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, någon (eller kanske samtliga?) av gärningsmännen kan vara bekant med restaurangen och ägarna - kanske praktiserat där eller bott hemma hos en av dem, eller nåt...?
Påminner lite om en rån i Malmö, där stammisar, 18-åriga invandrarkillar från Hermodsal (Rosengård-liknande ställe i Malmö), brukade käka asiatiskt i en restaurang som ägdes av just två asiater, som var vänliga och trevliga mot alla. Plötsligt en dag slår det slint och 18-åringarna bestämmer sig för att råna sitt eget stammis-ställe. Tyvärr ställer inte asiaterna upp på detta, och det slutar med att 18-åringarna hugger ihjäl frun 37 år inför barnen 8 och 10 och sticker ut ögonen på mannen med kniv. Det kommer jag aldrig att glömma. På något sätt starten för nya Sverige år 2004.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1MVJ4/han-stack-ut-offrets-ogon

(FB) Rånmord på restaurang i Malmö

Intressant att ett sådant dåd bara ledde till 8 sidor kommentarer på FB år 2004.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-12-15 kl. 11:19.
Citera
2019-12-15, 11:19
Medlem
Har ringt polisen och frågat varför inget signalement eller ens några uppgifter om GM gått ut till allmänheten - fick inget mer svar att när så blir aktuellt kommer det att göras. Goddag yxskaftsvar säger jag.

Hoppas många går på o kräver mer information, efterfråga detta även hos media!
Citera
2019-12-15, 11:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackdaniels1098

Håller med. Man får inte bära kniv på allmän plats. Hantverkare får ha kniv på jobbet och till och från jobbet till hemmet. Men inte ha med sig isoleringskniven på restaurang eller biljardhall.
Citera
2019-12-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag har två teorier. Antingen vansinnesdåd som du skriver, där gänget har obehandlad ADHD eller psykisk problematik (sånt kan yttra sig just då där) och är ett extra helvete om det rör sig om hormonstinna tonåringar, de blir som oregerliga vilddjur om ingen tar tag i deras diagnoser. Droger kan förstås också vara involverade.

Den andra är personligt agg gentemot någon i kökspersonalen.

I fall de vart agg mot kökspersonalen borde det vart smidigare att attackera den utanför restaurangen.
Men dessa individer kanske inte resornerar så.

Jag tror de var påtända på nåt och rumlade in i köket ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in