Citat:
Ursprungligen postat av
vemsa
Nu är du för specifik. Det är lite som att jag skulle be dig hänvisa till ett enda fall där en kurdisk kille har mördat sin svenska flickvän för att hon vägrade konvertera till islam.
Om du istället ber mig hitta ett fall i Sverige där någon har fått sin egendom förstörd och sen mördat gärningsmannen eller en anhörig till hen, då skulle jag troligen hitta många sådana, eftersom människor mördar ofta pga bagateller, tex svartsjuka. Tyvärr är jag dålig på att leta upp brottsfall, men det här mordet på kvinnan med bebisen tidigare i år, det var nog inte en hämnd för mord, utan som jag förstår det en hämnd för "förstörd egendom" (rånbytet):
https://www.expressen.se/kvallsposten/lakaren-karolin-31-skots-till-dods-nar-barnet-var-med/
Alltså, allt som oftast förstår jag inte logiken i vad du skriver, om du vill uttrycka dig tydligare så kan ev missförstånd undvikas.
Se här vad du skrev:
" ...Om du istället ber mig hitta ett fall i Sverige där någon har fått sin egendom förstörd och sen mördat gärningsmannen eller en anhörig till hen, då skulle jag troligen hitta många sådana, eftersom människor mördar ofta pga bagateller, tex svartsjuka."
Så du menar att:
Om människor ofta mördar pga bagateller, så hittar du troligen många som mördar gärningsmannen
som förstört deras hus, verksamhetslokaler?
Vem sa att svartsjuka är en bagatell? Hur definierar du svartsjuka?
I det begreppet ingår svek, lögner, kränkning ..bortsett från vad som var vad, fantasi eller verklighet
(man kan ha blivit bedragen, alternativt man kan tro att man blivit bedragen. Båda kan stjälpa
framförsikt, tilltro och planering för framtiden).
Om nu T ville att W skulle konvertera pga svartsjuka så att han skulle känna sig tryggare med henne, och mördade henne för att hon inte ville,
är det verkligen en bagatell jämfört med en affärslokal i brand? Där kan avund, missunnsamhet ingå
lika väl som vedergällning, gammalt groll, mm. Värre än svartsjuka (i detta fall)?
Att låta fantasin skena kan man ju alltid göra, men att dessutom göra det skenbart enkelt
och byta viktigt mot oviktigt, oviktigt mot viktigt, orimligt och skenbart mot tänkbart, overkligt till verkligt ...
Och vad syftar resonemanget till ...?