2019-12-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
hur länge kan man gå häktad om och om igen
Tekniskt sett? En hel livstid. Sen måste det finnas starka skäl till att fortsätta hålla någon häktad.
Enligt Picasso2 är "rekordet" på fyra år, jag tror vi kan lita på den uppgiften
Citera
2019-12-13, 13:04
Medlem
Kommer bli livstid ofc.
Citera
2019-12-13, 13:37
Medlem
Linusida77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
En försvarares uppgift är att ”med nit och omsorg tillvarataga den misstänktes rätt och i detta syfte verka för sakens riktiga belysning” som det är så vackert formulerat. (https://lagen.nu/1942:740#K21P7)

Försvararens uppgift är alltså att biträda en misstänkt så att den får sina rättigheter tillgodosedda i ett ärende. ”Rätt” dom är det, om vi hårdrar det hela, ytterst domstolens uppgift att se till att det blir, om det någonsin går så långt.

En misstänkt behöver inte vara skyldig, och även om den är det behöver ärendet inte nödvändigtvis gå upp för prövning i en domstol.

Försvararen ska inte bidra till att en misstänkt får rättspsykiatrisk vård om den misstänkte motsätter sig det, utan ska biträda och föra den misstänkes talan.

Ja, var precis det jag skrev. Du använde bara rätt ord o längre text.👍
Citera
2019-12-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om vi säger att polisen bara har hittat en hand, som de genom fingeravtryck eller DNA identifierar som Wilmas, men det finns inga medicinska tecken på att handen avskiljdes efter döden. Kan det vara så då att polisen har tänkt:
"man skär bara av någons hand i samband med styckning, och styckning innebär att personen är död, alltså är Wilma död"
Alltså att polisen egentligen inte har fastställt till 100% att Wilma är död, utan bara har fastställt att hon är död "bortom allt rimligt tvivel". Det är ju så domstolen dömer människor för brott, genom att de fastställer deras skuld "bortom allt rimligt tvivel". Så varför skulle det vara annorlunda när det gäller att fastställa att någon är död?

Om polisen har resonerat som i exemplet ovan, så skulle det alltså kunna innebära att Wilma trots allt inte är död, precis som dömda människor kan vara oskyldiga.
Att skära av någons hand kan man ju göra som ett straff, utan att döda personen. Men det kanske polisen anser är för orimligt och därför anser de att Wilma har blivit styckad och därför är död.

Svensk polis har faktiskt en högre kompetens än så! Blir det misstag beror det oftast på en dålig ledning och organisationen men kompetensen är det inget fel på!
Om Svensk Polis har meddelat att W tyvärr är död, då är det så! De går verkligen inte ut med osanningar utan har ordentligt på fötterna! Det är högskokeutbildade proffs vi snackat om här!
W tragiska död är säkerligen bekräftat i alla led, med provtagningar och allt som hör till! Det kan vi lita på. Hade verkligen önskat, som de allra flesta, att hon hade fått fortsätta leva!
Citera
2019-12-13, 14:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Ja, eller plywood.
Lämnar man telefonernas pytteskärmar och kör fullskärm på en +30"-skärm, så ser man rätt bra att det nog inte är en skärbräda. Om det ändå vore en skärbräda, hur förändras läget då?

”Plattan” ger vid hanteringen ett lite svajigt intryck vilket vilket torde stämma bättre på masonit än plywood. Hur som, någon skärbräda tror jag inte att det är.

Avsikten med ”plattan” tror jag inte har varit att elda upp den, utan att den har använts som underlag för att ”tändvätskan” inte skall försvinna ner i underlaget (sanden).

Konklusion: Föremålet tillförde sannolikt inget till den tekniska undersökning.
Citera
2019-12-13, 14:20
Medlem
Korta-kjolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, alltså det ena utesluter ju inte det andra. Polisen gjorde ju faktiskt omfattande dyksök ett antal dagar efter den torsdagen då första fyndet gjordes/frivilliga slutade söka.

Jag är helt med dig om att polisen kan mörka fynd, men inte går de väl långt i de ambitionerna. Ytterligare fynd kan istället ha gjorts dagarna därpå

Med facit på hand ( 2 misstänkta i frihet än så länge) så förstår jag att polisen inte går ut med mer information.

Personligen är jag jätte imponerad av att man lyckats hålla inne med så mycket info trotts att det är en jättestor utredning med många inblandade

Jag hoppas och tror att man har hittat fler delar än vad som är känt här på fb
Citera
2019-12-13, 14:23
Medlem
Två saker gäller (angående kroppsdel):

En lekman måste med "bondens logik" kunna konstatera att person under inga omständigheter kan leva utan kroppsdelen ifråga. Alla med områdesexpertis som uttalat sig i media är eniga om att möjligheterna här måste vara väldigt få.

Jag utgår dessutom ifrån att det krävs tekniska belägg för att knyta kroppsdel till saknad person (tandkort, DNA).

"Om det vore en hand..." ja, och om grisar kunde flyga. Den här diskussionen ger ingenting och jag är tilldessutom ganska less på den.
Citera
2019-12-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den längsta häktningstiden där nån suttit häktad utan åtal är 4 år i Sverige hittills. Men OM det visar sig att T är oskyldig så har han rätt till ett fett skadestånd så småningom. Men den chansen är mikroskopisk. Åtminstone i mina ögon.
Pytteliten! bra skrivet!
Citera
2019-12-13, 14:25
Medlem
Bambambis avatar
Det är ju ändå en fördel att polisen inte gått ut med vad för del de hittat och vart, om någon mer är inblandad och de lagt delar på flera ställen vet de inte säkert var polisen kan tänkas hålla koll.
Om de inte hittar mer så verkar ju brottet extra genomtänkt eftersom den/de skyldiga inte visste när hennes familj skulle ana oråd.
Får ju nästan tanken att en del dumpats för att dödsfall ska konstateras men att resterande delar är mer gömda för att förhindra bevis för brottet.
Citera
2019-12-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns ingen bortre gräns. Som jag avslutade mitt förra inlägg så är fyra år det hittills längsta som någon suttit häktad innan åtal väckts.

Ingen reagerar på häktn.tider på fyra år.
Huvudsaken är att brott, som ex.vis wilmas märkliga död, blir lösta med fälld GM.
Rättssäkerhet - vad faen är detta, vid populasens köksbord?
I värsta fall så torskar T varken för mord eller dråp!
Citera
2019-12-13, 14:29
Medlem
Korta-kjolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Det är ju ändå en fördel att polisen inte gått ut med vad för del de hittat och vart, om någon mer är inblandad och de lagt delar på flera ställen vet de inte säkert var polisen kan tänkas hålla koll.
Om de inte hittar mer så verkar ju brottet extra genomtänkt eftersom den/de skyldiga inte visste när hennes familj skulle ana oråd.
Får ju nästan tanken att en del dumpats för att dödsfall ska konstateras men att resterande delar är mer gömda för att förhindra bevis för brottet.

Om det är rätt MGM som sitter häktad (vilket jag är helt övertygad om) så tror jag ända planen har varit att bli av med delarna så fort som möjligt och inget annat.
Citera
2019-12-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Fetade- Anser att 20 min är en väldigt kort tid om man dödat någon av misstag (om nu så var fallet).
1- Konstaterar att personen är död.
2-Panik
3-Fundera över va fan man ska göra nu?
4-Planera hur man ska kunna gömma kroppen?
5-Ringa pappa(?)
6-Hur ska jag få ut henne? (Alt tar han denna dialog i telen med pappa i punkt 3,4 & 5, vilket i sig borde ta några minuter bara det)
6-Förbereda bortforsling av kroppen (om ej nu styckandet skedde i denne lgh)
7- Lyssna om grannar är i rörelse,och förmodligen ut i trappen/källare/ut på gården för att reka läget några ggr innan han väl tar beslut att ta ut kroppen.
8-Gå till handling.

Där i mellan borde någon tanke om hur han nu ska göra för att lösa ev spår från mobil från sig själv och W ha kommit oxå (om han nu tänkte på det). Samt ev inväntat hjälp.
För en (förm) 1a gångsmördare är 20 min inte lång tid.
Om någon verkligen planerat ett mord i detalj så hinner kanske denne gå från själva dödandet till bortforsling på 20 min.
Jag är en sann tidsoptimist, men i detta fall är jag rätt så säker på att 20 min INTE är gott om tid.

20 minuter är den ca tid det tar från att människan dött till nedbrytningen börjar och likvätska börjar sippra ut. Om jag inte är helt fel ute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in