2019-12-14, 21:28
Medlem
Parasolltrolls avatar
Är det någon kunnig här som vet var man hittar statistik över var mördare brukar gömma sina offer?
Citera
2019-12-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Är det någon kunnig här som vet var man hittar statistik över var mördare brukar gömma sina offer?
Nu börjar vi snacka! Hade också varit intresserad av sådan statistik.
Citera
2019-12-14, 22:05
Medlem
Knuxs avatar
Dåååå... hur går det i utredningen egentligen? Något mer än en kroppsdel som hittats? Om ingen kropp hittas så kan turken inte fällas för mord, VÄL?

Vad tror ni, hur kommer det sluta?

Sätt dit turken!
Citera
2019-12-14, 22:14
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Verkar som tråden gått in i en fas där det mest kretsar kring en massa vänskapliga ryggdunkar hur duktiga var och en är på att förmedla sina juridiska kunskaper. Hur vore det om Ni som sitter här och shouvenerar om juridik å ena sidan och andra sidan försökte bemöda Er vad är det som har hänt? vad kan vi gräva fram mer!. Tycker det är uruselt att man sitter här och pratar ditten och datten när vi har ett tidspann ifrån 19.00 torsd/fred tom 04.00 utan att ta reda på vad har hänt? skärpning!!!!!

Instämmer. Inga vidare detektiver här inte
Citera
2019-12-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Av det lilla vi vet finns saker som tyder på att heder kan ha varit en bevekelsegrund. Åklagaren har visat sig ha kampen emot hedern som hjärtefråga, och de brottsmisstänkta är släkt - gör matematiken.

Diskussionen må framstå en smula OT - jag scrollar personligen förbi en del sådana inlägg - men att fastna i metadiskussioner är enligt mig än tristare.

Bra sagt.
Hur kan man bortse från "hederskultur" här?
Vare sig MGM:s familj "verkade" vara hederskulturbundna eller inte (några skrev att de inte verkade vara muslimska i stilen) så finns det alla gånger i deras rötter och medvetande- spektrum.
Ingen kommer ifrån sin härkomst / kultur helt och hållet.
Citera
2019-12-14, 22:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag blev så trött att jag somnade nyss ..men inte på grund av inläggen om hederskultur utan
för att jag är engagerad ..
Cactacaea och Tu ..., jag ska absolut läsa bakåt vad som mer står i ämnet, om bidragsfusk och sådant.
Och jag tycker (också) att man ska döma svenskt, dvs efter svenska värderingar.
Men om fallet berör oss vill vi gärna veta och förstå mer ... Finns nog mycket kvar vi inte vet.

Tycker det är mer jobbigt att läsa om olika datum då det och det hände, ändrades och sades ha gjorts,
med många som kommit med olika förslag och påståenden.
Vi som pratar om "kultur" vill förmedla vårt synsätt och ev erfarenheter vilket kan ge en bild av
situationen.
Många pusselbitar ...

Ditt problem är att du använder pusselbitar ifrån ett helt annat pussel, de passar inte i det här pusslet hur mycket du än försöker.

Kan du påvisa att pusselbitarna hör till det här pusslet så visa oss så ska vi hjälpa dig att lägga dem på rätt plats.

Ditt synsätt på olika kulturer kan du förmedla i andra trådar, det är pusselbitar som inte passar här.

Konkret fakta som datum, klockslag och händelser är just sådana pusselbitar som är relevanta, de kan placeras på en tidsaxel och ge en helhetsbild ju fler pusselbitar som kommer på plats
Citera
2019-12-14, 22:33
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ditt problem är att du använder pusselbitar ifrån ett helt annat pussel, de passar inte i det här pusslet hur mycket du än försöker.

Kan du påvisa att pusselbitarna hör till det här pusslet så visa oss så ska vi hjälpa dig att lägga dem på rätt plats.

Ditt synsätt på olika kulturer kan du förmedla i andra trådar, det är pusselbitar som inte passar här.

Konkret fakta som datum, klockslag och händelser är just sådana pusselbitar som är relevanta, de kan placeras på en tidsaxel och ge en helhetsbild ju fler pusselbitar som kommer på plats

Absolut en ide som för det hela framåt, att kunna se en tidslinje på skeenden, personer m.m.

Kan det vara nån som sitter och plitar ner fakta och själv vill göra en sån, så vore det välkommet.

Mycket enklare att se var bristerna finns och det som vi inte vet, och därmed fokusera på detta.
Citera
2019-12-14, 22:37
Medlem
Citat:

Jag skrev ju nyss att jag med INTRESSE följt ALLA slags inlägg ...
Men att det tar tid och kraft (ej menat som negativt som du verkar tolka - bara ett konstaterande!)
Om någon skriver att något händer ett visst datum /klockslag på en plats med tänkbar scenario .. och nästa skriver ett annat klockslag och plats med tänkbar scenario och strax en tredje, varpå alla tre höjer sina röster kring detta, blir min hjärna naturligt trött ...
Vi vet ju att bara polisen och advokaterna vet mer än vi.
Om man börjar följa en sådan tråd och snart får veta precis tvärtom av polis via media!...

Tycker det finns fler aspekter än en, bara så.

Jag har skrivit ETT så kallat OT-inlägg här.
Men det är i verkligheten av samma karaktär till sin handling som fallet med W.
Det handlar om yttringar från andra kulturer än vår (jag glömde kanske specificera vilka nationaliteter
men de var i stort sett samma som här talas om även om jag inte direkt hade tillfälle att fråga brottslingarna, det går att se ändå)

I övrigt har jag frågat eller tillfört något kring "hederskultur" som vi redan sagt så kan det påverka brottets rubricering och straff mm. så det kan inte anses irrelevant eller oväsentligt i en tråd
där man funderar mycket i brist på fakta.
Det kan ge ide´om hur brottet gått till, om man är på rätt spår och om det är rätt GM.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-14 kl. 22:50.
Citera
2019-12-14, 22:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
[/u][/i][/b]

Absolut en ide som för det hela framåt, att kunna se en tidslinje på skeenden, personer m.m.

Kan det vara nån som sitter och plitar ner fakta och själv vill göra en sån, så vore det välkommet.

Mycket enklare att se var bristerna finns och det som vi inte vet, och därmed fokusera på detta.

Min käre Watson, det finns en tidsaxel i sammanfattningen som återfinns i TS.

/Sherlock
Citera
2019-12-14, 22:39
Medlem
Sökte efter mgm2 och 3 på Facebook nu och kontona verkar avaktiverade
Citera
2019-12-14, 22:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag skrev ju nyss att jag med INTRESSE följt ALLA slags inlägg ...
Men att det tar tid och kraft (ej menat som negativt som du verkar tolka - bara ett konstaterande!)
Om någon skriver att något händer ett visst datum /klockslag på en plats med tänkbar scenario .. och nästa skriver ett annat klockslag och plats med tänkbar scenario och strax en tredje, varpå alla tre höjer sina röster kring detta, blir min hjärna naturligt trött ...

Vi vet ju att bara polisen och advokaterna vet mer än vi.
Om man börjar följa en sådan tråd och snart får veta precis tvärtom av polis visa media!...

Tycker det finns fler aspekter än en, bara så.

Jag har skrivit ETT så kallat OT-inlägg här.
Men det är i verkligheten av samma karaktär till sin handling som fallet med W.
Det handlar om yttringar från andra kulturer än vår (jag glömde kanske specificera vilka nationaliteter
men de var i stort sett samma som här talas om även om jag inte direkt hade tillfälle att fråga brottslingarna, det går att se ändå)

I övrigt har jag frågat eller tillfört något kring "hederskultur" som vi redan sagt så kan det påverka brottets rubricering och straff mm. så det kan inte anses irrelevant eller oväsentligt i en tråd
där man funderar mycket i brist på fakta.
Det kan ge ide´om hur brottet gått till, om man är på rätt spår och om det är rätt GM.

Och när du blir trött på tider, platser, datum och annat som kan relateras till fallet tycker du att det är okej med sidodiskussioner och fördjupning i ämnen som inte kan visas ha med fallet att göra?

Trötthet botas bäst med sömn, håll dig ifrån tråden några dagar, det gör oss andra mindre trötta på dig, och du kommer tillbaks med bättre skärpa som eventuellt kan föra fallet närmare en lösning.

Personligen tycker jag att det kan vara relevant att föra hederskultur på tal i kontexten, dock anser jag att fördjupning i ämnet bör ligga i en tråd om hederskultur, finns sannolikt redan ett antal sådana.
Citera
2019-12-14, 22:46
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Min käre Watson, det finns en tidsaxel i sammanfattningen som återfinns i TS.

/Sherlock

Ja, jag tittade till den igen, men Sherloc, tycker du inte att den börjar liite för sent.
Borde starta långt innan försvinnandet och vara mer intensiv de dagar före och efter försvinnandet.

Vet att det inte finns så mycket att gå på, men det är ändå dett som jag tror kommer att visa vad som hänt och kommer föra fallet framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in