2019-12-14, 16:54
Medlem
Ut och inte ur ska det stå.
Citera
2019-12-14, 16:59
Medlem
Korta-kjolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Kan hennes kvarlevor flutit ut till havs? Hur ser det ur i Uddevalla med närheten till havet? Vad är era teorier? Kan de har dumpat henne på olika ställen för att minska risken för upptäckt? Hur går era tankegångar?

Att övriga delar skulle flutit ut till havs tror jag inte.
Byfjorden är lång och arkipelagen allt för tät för att delarna skulle komma hela vägen ut i havet.
Citera
2019-12-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Intressant tänkt.

Men, ponera att det kanske var tjuvfiske, typ kräftor. Då brukar man använda lampor.

Nja, det var en dum idé...

Hehe nja inte direkt troligt..
men apropå kräftor så är de faktiskt 'asätare'.
Dock inte särskilt snabba..

Iaf så är hon med hunden ett av väldigt få och riktigt intressanta att spinna vidare på tycker jag.
Citera
2019-12-14, 17:02
Medlem
Jag tänkte på de brända plaggen? Har någon kunskap om hur det gick med dem? Är det fastställt att det var Wilmas?
Citera
2019-12-14, 17:03
Medlem
Är det högprioriterat att få fram svaren på dem på den myndigheten som kollar sådant? Jag åsyftar på brända saker, o d.
Citera
2019-12-14, 17:04
Medlem
Vad heter den förresten? NCF?
Citera
2019-12-14, 17:13
Avslutad
Verkar som tråden gått in i en fas där det mest kretsar kring en massa vänskapliga ryggdunkar hur duktiga var och en är på att förmedla sina juridiska kunskaper. Hur vore det om Ni som sitter här och shouvenerar om juridik å ena sidan och andra sidan försökte bemöda Er vad är det som har hänt? vad kan vi gräva fram mer!. Tycker det är uruselt att man sitter här och pratar ditten och datten när vi har ett tidspann ifrån 19.00 torsd/fred tom 04.00 utan att ta reda på vad har hänt? skärpning!!!!!
Citera
2019-12-14, 17:13
Medlem
Korta-kjolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Jag tänkte på de brända plaggen? Har någon kunskap om hur det gick med dem? Är det fastställt att det var Wilmas?

Det är inget som polisen bekräftat men helt osannolikt är det ju inte
Citera
2019-12-14, 17:15
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan61
Kan någon kolla vem som äger bilen RFC 336

Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Vet att mitt konto är nytt i tråden men den som är ägare till bilen, finns det möjliga kopplingar till fallet?
Känner till en anhörig till ägaren nämligen.
Det får nog frågeställaren ugglan61 svara på.

Trevligt nick du har! :-)
Citera
2019-12-14, 17:16
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan61
Det är inte L N som använde Använde bilen MGM Har ju bott i Lysekil
Den meningen förstod jag inte. Kan vi få orden i rätt ordning?
Citera
2019-12-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu vet jag inte din källa till "sist i Europa att anpassa oss till hedersmord" och jag vet inte heller vad som innefattar det du menar och vad kriterierna är.

Men alltså i en rättegång måste man kunna visa att just DENNA gärningen och DETTA brottet (dvs Mord i denna diskussionen) hade tydliga hedersmotiv. Det räcker ju inte att gärningsmannen har en viss kultur eller religion, att han i och med detta har en hemsk kvinnosyn osv.

Känner du att du vill skriva av dig till mig om hedersbrottslighet, varsågod gör så. I versaler funkar det med. Men det behövs inte. Jag är väl insatt och jag har också tydligt talat om att jag inte ämnar ha denna debatt fullt ut än i denna tråd omett en så brett ämne, det känns inte helt aktuellt än.

För att kriterierna för att ett hedersmord ska vara stryrkta behövs åtminstånde en FUP för att jag fullt ut ska ta debatten. Men de saker du påstår inte räcker till är så gott som alltid med under en "heders rättegång". Man pläderar om kultur, hur den oftast förstärks i nya hemlandet, hur dom håller efter på varandra, hur männen i familjen bevakar osv. Gällande religion. Vill du bryta upp med din religion vanärar du familjen och du kan även då bli mördad i hederns tecken för endast religionen. Finns många sådana hedersmord. Kvinnosynen är nästan alltid aktuell i hedersmord rättegångar, faller in under kvinnofridskränkning, upprepade kränkningar i form av vålds- frids- eller sexualbrott som en man begår mot en kvinna i en nära relation.

Vi vet ganska lite om det här mordet, vi har varken gärningsförlopp eller motiv i wilma mordet. Knappast alla inblandade häktade än. Vi har inte ens en kropp men vad vi har är en åklagare som är insatt i hedersrelaterade brott. Där står vi. Så det är vad jag förhåller mig till.

Vad gäller din undran om första stycket utifrån min text, utgå från Istanbul konventionen som Sverige anslöt sig till i maj 2011. Så lär du förstå, det var mest en parentes och vill du forska i det får du, men det tar vi inte i denna tråd.
Citera
2019-12-14, 17:30
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Verkar som tråden gått in i en fas där det mest kretsar kring en massa vänskapliga ryggdunkar hur duktiga var och en är på att förmedla sina juridiska kunskaper. Hur vore det om Ni som sitter här och shouvenerar om juridik å ena sidan och andra sidan försökte bemöda Er vad är det som har hänt? vad kan vi gräva fram mer!. Tycker det är uruselt att man sitter här och pratar ditten och datten när vi har ett tidspann ifrån 19.00 torsd/fred tom 04.00 utan att ta reda på vad har hänt? skärpning!!!!!

Visst är det som du skriver. Faktaunderlaget vad gäller händelsen / mordet på W, efterföjande funderingar - har gått i stå. Polisen och utredarna håller hårt på sekretessen - om nåt nu behöver döljas - för allmänheten. "Dom" kanske vet lika lite som "vi".

Uppenbarligen fanns / finns dock om ens någon, i bekantskapskretsen som är aktiva här i tråden. Synd. Det blir till att tåla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in