Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Nu vet jag inte din källa till "sist i Europa att anpassa oss till hedersmord" och jag vet inte heller vad som innefattar det du menar och vad kriterierna är.
Men alltså i en rättegång måste man kunna visa att just DENNA gärningen och DETTA brottet (dvs Mord i denna diskussionen) hade tydliga hedersmotiv. Det räcker ju inte att gärningsmannen har en viss kultur eller religion, att han i och med detta har en hemsk kvinnosyn osv.
Känner du att du vill skriva av dig till mig om hedersbrottslighet, varsågod gör så. I versaler funkar det med. Men det behövs inte. Jag är väl insatt och jag har också tydligt talat om att jag inte ämnar ha denna debatt fullt ut än i denna tråd omett en så brett ämne, det känns inte helt aktuellt än.
För att kriterierna för att ett hedersmord ska vara stryrkta behövs åtminstånde en FUP för att jag fullt ut ska ta debatten. Men de saker du påstår inte räcker till är så gott som alltid med under en "heders rättegång". Man pläderar om
kultur, hur den oftast förstärks i nya hemlandet, hur dom håller efter på varandra, hur männen i familjen bevakar osv. Gällande
religion. Vill du bryta upp med din religion vanärar du familjen och du kan även då bli mördad i hederns tecken för endast religionen. Finns många sådana hedersmord.
Kvinnosynen är nästan alltid aktuell i hedersmord rättegångar, faller in under kvinnofridskränkning, upprepade kränkningar i form av vålds- frids- eller sexualbrott som en man begår mot en kvinna i en nära relation.
Vi vet ganska lite om det här mordet, vi har varken gärningsförlopp eller motiv i wilma mordet. Knappast alla inblandade häktade än. Vi har inte ens en kropp men vad vi har är en åklagare som är insatt i hedersrelaterade brott. Där står vi. Så det är vad jag förhåller mig till.
Vad gäller din undran om första stycket utifrån min text, utgå från Istanbul konventionen som Sverige anslöt sig till i maj 2011. Så lär du förstå, det var mest en parentes och vill du forska i det får du, men det tar vi inte i denna tråd.