2019-12-14, 20:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tänkte som exempelvis de bilder och videoklipp hon påstås ha skickat till SD som verkar varit grunden för anmälan om ofredande.

Tack för svar.
Du skrev:
"Om en polis velat hämnas på Lena kunde hen gjort det på annat sätt. Det fanns tillräckligt med material i systemet för att förstöra hennes liv."

Du tänkte att OM en polis velat hämnas så kunde h*n använt bilderna eller vad det nu kan ha varit om h*en velat?

Eller menar du något annat?
Citera
2019-12-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske är det av vikt om försvaret kommer att hävda att efter 5 dagar i den kvävande hettan så kan bindande bevis ha förstörts från annan gm (den riktige), medan SD är oskyldig.

Det är inte sannolikt att någon av poliserna skulle på plats avbrutit sök vid planket för att de skulle veta att L*ena låg där.

Om det skulle finnas en sanning i att det avbrutits sök där (vilket jag inte har något minne av eller sett/hört via media), då kanske det fanns en anledning till det. Inte tror jag på att någon polis ville skada LW (eller skydda SD, dvs korruption)

Det har väl stor betydelse när och var detta avbrytande skulle ha skett.

Nu blir jag väl påhoppad för att inte ha källan: Men jag minns att nån manlig tråddeltagare skämtade om just det avbrutna söket och skrev skämtsamt angående just det: "Springare ville väl hem och spela poker med grabbarna".

Nån annan som minns det? Var nog minst 6 månader sen.
Citera
2019-12-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hm, hur menar du egentligen, kan du förtydliga? (obs: ironi)

Tackar för seriöst svar. Tror inte att du är ute efter att sprida osanningar, men tror att det handlar om en hopblandning av uppgifter som ”skapat” denna intervju i vilken en hundförare blivit förbjuden att söka vid planket.
Men om man tänker på det: vilken TOTAL praktskandal det hade varit om en hundförare märker att Fido rycker o drar mot planket och säger typ ”Nu får jag en mycket klar och tydlig markering om avliden person från planket i slutet av vägen, jag går dit o kollar läget” och den uttryckliga ordern från befälet blir ”Nej, härmed beordras du att avbryta din intention att söka ditåt. Kedja fast Fido o gå o ta en kaffe o munk i stället, verkställ!”
Och att det sedan skulle ha kommit ut genom en öppen intervju med media.
Och att det sedan inte alls skulle ha fått några som helst mediala eller formella konsekvenser för de inblandade?
Att det bara skulle ha landat i ett jahaja och inget mer. Skulle inte den frågan ha varit en av de mest debatterade i tråden om så vore fallet? Med spekulationer kring SDs ev poliskontakter etc?

Ja precis. Det blir ju en tanke som man omöjligen då kan blunda för. Men just därför undrar jag hur det kan komma sig att hundförarens uppgifter inte alls verkade få några vidare konsekvenser när det begav sig.🤔

Skulle verkligen inte AB etc i klickgenererande syfte slå upp saken STORT?

Nja, så uppfattade jag det inte alls. Inte att hundföraren hindrades att gå just dit och leta efter Lena, utan snarare att gruppen skulle lägga ner för dagen. P.S kanske ville hem och packa Han åkte ju på semester nån eller ett par dar senare.....Be mej nu inte leta upp och verifiera de uppgifterna OCKSÅ men detta faktum är jag säker på att flera känner till. Det är INTE en trådsanning.

Han fick även intern kritik för att han åkte iväg på just semester. Blandat med en del annat tjafs blev han sen förflyttad. Och nu fick han en fet summa pengar för att gå i tidig pension - 63 år gammal. (Be mig inte om hans födelseattest för att bevisa hans ålder också )
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-14 kl. 21:29.
Citera
2019-12-14, 21:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nu blir jag väl påhoppad för att inte ha källan: Men jag minns att nån manlig tråddeltagare skämtade om just det avbrutna söket och skrev skämtsamt angående just det: "Springare ville väl hem och spela poker med grabbarna".

Nån annan som minns det? Var nog minst 6 månader sen.

Jag minns det vagt men tar det fortfarande so. ett skämt dock, Springare hade väl kunnat spela poker fastän hundförare skulle sökt?
Citera
2019-12-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Där är jag med dig. Det kan vara otydlig kommunikation. Ledningen antog att området var avsökt och avsåg att det var ogjort att vidga det och hundförare inte lyckas få fram att närområdet de facto inte var klart och avsökt.
Söket avbröts i så fall antagligen för att det enligt vanlig planering kanske borde varit klart?
Men det kanske fanns mycket junk för hundar att reagera på i området så avsökning tog längre tid än vad som planerats för?

Det är slarv som måhända har besvärande konsekvenser men jag tror inte det skett med någon specifik målmedvetenhet att fördröja upphittandet och därmed antagligt försvåra bevisläget.

Det tror inte jag heller. Det handlar om ren slöhet.
Citera
2019-12-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Med hundföraren minns jag inte att hunden drog starkt ditåt. Däremot skulle hen börja söka i det område kroppen låg när order att avbryta kom. Det var vad som gjorde hundföraren besviken att kroppen kunde hittats tidigare om de sökt där också.

Varför skulle den privata hundägaren Erik vars hund drog starkt ditåt prata om att han "fick order om att avbryta söket"? Makes no sense.
Jag minns tydligt att dessa ord yttrades i intervjun.

Det fetade: Precis så minns jag det också!

Privatpersonen Erik och hans hund har ingenting med saken att göra. Det enda är att hans hund starkt markerade i riktning mot där kroppen låg.
Citera
2019-12-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nja, så uppfattade jag det inte alls. Inte att hundföraren hindrades att gå just dit och leta efter Lena, utan snarare att gruppen skulle lägga ner för dagen. P.S kanske ville hem och packa Han åkte ju på semester nån eller ett par dar senare.....Be mej nu inte leta upp och verifiera de uppgifterna OCKSÅ men detta faktum är jag säker på att flera känner till. Det är INTE en trådsanning.

Han fick även intern kritik för att han åkte iväg. Blandat med en del annat tjafs blev han sen förflyttad. Och nu fick han en fet summa pengar för att gå i tidig pension - 63 år gammal. (Be mig inte om hans födelseattest för att bevisa hans ålder också )

Men att söket avbröts tror jag inte har med Springares personliga planer att göra. Han var väl förundersökningsledare och i det med uppgift att sammanställa, planera insatser (med budgetansvar för personalresurser?) etc. Han personligen behöver knappast närvara på plats vid exempelvis söken.
Citera
2019-12-14, 21:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej glorian har inte skrivit om det, den varianten kommer från den sidan som vill måla SD svart som ett kolararsle och LW till nästa jungfru Maria.

Men det är väl ett bra exempel på hur något kan upprepas i syfte att få det till att bli ett slags "sanning", att man vill blanda i lite diverse försvårande omständigheter som grovt sexualbrott också trots att inget som helst antytts om detta ens av BO?

OK, och det är inget jag har skrivit heller.

Jag gillar inte trådsanningar oavsett vilken "sida" det än hör till. Det är mycket lätt att det blir trådsanningar nu när tiden har gått och minnet sviker. Spekulationer blandas med fakta och allt luckras upp.

Jag tror nog inte att SD försökte våldta LW i bilen.
Jag vet att det har diskuterats att han ska ha tryckt ner hennes huvud inte ner mot golvet utan mer mot honom. Inget vi vet, men i första hand tror jag att han tryckte nr henne för att han var arg och det var ett angrepp i ilska och sedan för få ett bra grepp att knoggnugga.

Däremot har stora stycken av anmälan maskats, så man kan väl spekulera vad det står där? Varför det är så hårt maskat?
Personligen tror jag kanske mest att det står om vad de bråkat om, vem som ville mer (kanske L*ena ville att SD skulle lägga korten på bordet för både HD och henne själv? Ha ett slut på det eviga dubbelspelet? Och SD kanske inte ville det, han ville ha det som det "alltid varit", dvs äta av kakan och ändå ha den kvar?).

Detta kan i min spekulation ha maskats för att det är en del av åklagarens teori.

Jag tror också att misshandeln varit grövre än vad som framkommit. Kanske har hon försökt fajtas tillbaka, men inte lyckats? Och därför har detta också maskats.

Minns inte att det har pratats om våldtäkt direkt i tråden?
Citera
2019-12-14, 21:23
Medlem
Citat:

Jag gillar inte trådsanningar oavsett vilken "sida" det än hör till. Det är mycket lätt att det blir trådsanningar nu när tiden har gått och minnet sviker. Spekulationer blandas med fakta och allt luckras upp.

Jag vet att det har diskuterats att han ska ha tryckt ner hennes huvud inte ner mot golvet utan mer mot honom. Inget vi vet, men i första hand tror jag att han tryckte nr henne för att han var arg och det var ett angrepp i ilska och sedan för få ett bra grepp att knoggnugga.

Däremot har stora stycken av anmälan maskats, så man kan väl spekulera vad det står där? Varför det är så hårt maskat?
Personligen tror jag kanske mest att det står om vad de bråkat om, vem som ville mer (kanske L*ena ville att SD skulle lägga korten på bordet för både HD och henne själv? Ha ett slut på det eviga dubbelspelet? Och SD kanske inte ville det, han ville ha det som det "alltid varit", dvs äta av kakan och ändå ha den kvar?).

Detta kan i min spekulation ha maskats för att det är en del av åklagarens teori.

Jag tror också att misshandeln varit grövre än vad som framkommit. Kanske har hon försökt fajtas tillbaka, men inte lyckats? Och därför har detta också maskats.

Nja, har något maskats så har det snarare med någon känslig personuppgift av något slag snarare än åklagares omdöme. Det kanske var så att LW var sexmissbrukare? Att "samtalet" som SD inte var intresserad av handlade om att han inte ville ligga, eftersom han tackat nej till nattfikat.
Citera
2019-12-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men att det tog fem dar att hitta LW får väl anses klarlagt. Alldeles oavsett var och hur hundarna sökte. Den bevisning som åkl lägger fram blir den som gäller. Hundfrågan blir sekundär. Eller nog faktiskt helt irrelevant.
Kan alltså inte alls se hur det för själva brottsfallet nu kan ha betydelse för hur hundarna nyttjades.

Sedan är det ju självklart så att det för utredningen knappast skulle ha varit negativt om kroppen hade hittats tidigare. Det hade ju, med facit i hand, varit bra om hundarna direkt hade styrts mot planket.

Ja makes no sense. Alltså din invändning. Vem har påstått att den privata hundägaren Erik vars hund drog mot planket skulle ha fått en ”order” om att ”avbryta söket”?🤔

Men herregud! Sluta snurra till det. Civilpersonen Erik med hund har inte fått några order öht!!! Men han gick inte dit hans egen hund ville gå.
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-14 kl. 21:42.
Citera
2019-12-14, 21:27
Medlem
Citat:
Men att söket avbröts tror jag inte har med Springares personliga planer att göra. Han var väl förundersökningsledare och i det med uppgift att sammanställa, planera insatser (med budgetansvar för personalresurser?) etc. Han personligen behöver knappast närvara på plats vid exempelvis söken.

Jadu, det har jag ingen aning om. Men kanske de ville tillbaks till stationen och sammanställa dagens arbete och då åka tillsammans? Vet inte hur man brukar göra på en polisstation.
Citera
2019-12-14, 21:28
Medlem
Citat:

Jag tror också att misshandeln varit grövre än vad som framkommit. Kanske har hon försökt fajtas tillbaka, men inte lyckats? Och därför har detta också maskats.p

Det har pratats om att han nog försökte tvinga till sig en avsugning. Att med våld eller hot om våld tvinga till sig en avsugning mot någons vilja är klassat som våldtäkt.

Om misshandeln var grövre så är det jumärkligt att hon anstränger sig för att få en rodnande hårbotten som dokumenterad "skada".

Det här att man söker tecken på att det nog skulle varit något allvarligare, bottnar det inte i att man på något plan inser att det är en skitanmälan om man ser till omständigheterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in