2019-12-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Exakt. Detta är ett nytt fenomen för oss. Ett påhitt från karlar med taskig självkänsla. Ju mer jag läser om detta, desto mer blir jag övertygad om att detta är ett hedersmord. Eller heder och heder. De som begått detta har verkligen ingen heder kvar. INGEN man som vill kalla sig man gör på det här viset. Den lille skiten som dödade Wilma skall låsas in. Likaså de som hjälpte honom. De borde aldrig få se solen igen.

Det är hög tid att vi ändrar på begreppet hedersmord och kallar det för sitt riktiga namn "SKAMMORD" - för det är just precis det som det handlar om. Det har ingenting med heder att göra och de som utövar sådant ska inte få sätta agendan för vad det ska heta och hur det ska uppfattas här. Det är ynkligt att vissa folk inte utvecklas i tiden och får bort såna unkna kulturella och patriarkaliska strukturer och yttringar i sina egna led.
Citera
2019-12-14, 13:25
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så att Wilma tyckte det var ok med den ritualen för att kunna bo då och då hos Tishko? Men för henne var det inte på riktigt, hon har ju inte den kulturen. Det var på låtsas. Som två femåringar som gifter sig med dagisfröken som vigselförrättare. Därför var det inte ens värt att nämnas för föräldrarna. Men för Ts föräldrar och honom själv var det viktigt. Båda var nöjda. Därför kan det ju vara så, som du själv säger, att hon tillhörde familjen och bar på hedern. Då är det haram att gå ifrån maken. För det är exakt det jag tror skedde. Men självklart spekulerar jag som alla andra.

Tillägg: Det kan vara så att hon faktiskt blev kär i nån annan. Det får man definitivt inte bli i den kulturen. För oss är det normalt att en 17-åring byter pojkvänner, men där är det statiskt. Finns inte på kartan att en flicka får vända sig ifrån sin partner.

Tack för mer info, Picasso. Du skriver också bra så att man fattar!

Så kan det ha gått till, ungefär så tänker jag själv.
Wilma gick med på somligt för att relationen skulle flyta ...men tog det inte på riktigt allvar.

Men vi får inte glömma att Wilmas styvmor (om inte minnet tar fel på person), i a f någon i hennes nära släkt, är med i invandrarprojekt har det skrivits här flera gånger, och troligen är för den främmande kultur vi talar om.
Så W kan nog ha nämnt det hemma.
Jag har själv ett bra intryck av hennes styvmor och vet ingenting om hennes engagemang.
Och hon har ingen anledning uppträda som biologisk mamma och hålla reda på sin mans dotter
från tidigare äktenskap, dvs att anmäla hennes försvunnen samma dag hon försvann.
Tror inte W skulle acceptera att hon hade sådan koll på henne?
Att pappan dröjde vet jag inget om ... De hade kanske vant sig vid T och W:s relation
och hade ingen känsla av något som gått fel ...

Och vad vet vi, W kanske hade sagt till pappan "Nu åker jag hem till mamma / syster"
och pappan kände att då så, hon har kontakt med någon av oss föräldrar".

Vidare kan MGM ha sms:t till dem som om allt är i sin ordning, kanske i W:s namn.
Mycket vi inte vet.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-14 kl. 13:30.
Citera
2019-12-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan61
Misstänker det.Den har stått på samma plats sen 14 november.Nu är framrutan förstörd
Oj! I Uddevalla eller Lysekil?
Känner som jag skrev till annans citering att jag känner till en anhörig till bilägaren.
Citera
2019-12-14, 13:29
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Misstänker det.Den har stått på samma plats sen 14 november.Nu är framrutan förstörd

Var är kopplingen till W?

Var står bilen?
Den kan ju enbart gått sönder. Jag menar, 14 tidigare ägare.
Mätarställning: 129969
Tillverkad 199912, dvs 20 år gammal.
Citera
2019-12-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Är det grannen till GM som lämnat uppgiften om tunga steg i trappan. Risken är ju att vittnet har utländsk påbrå och heter typ TAM PONG!. Hur trovärdigt är det?

Ja det skulle vara en av grannarna som hörde. När han öppnade dörren och tittade ut såg han dock inget. Dom måste ha skyndat sig på.
Jag undrar lite varför man går och öppnar dörren mitt i natten och tittar. Man är inte rädd direkt.
Undrar om ytterdörren är kodlåst eller om vem som helst kan promenera in.
Citera
2019-12-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Nja, det där var föregående ägare.
Nuvarande ägare bor i Lysekil.

Det är inte L N som använde Använde bilen MGM Har ju bott i Lysekil
Citera
2019-12-14, 13:32
Medlem
Citat:
Fadima 2002. Hon bör varit den första alltså så vitt vi vet. Sen drog det iväg. Satans jävla idioter. Djur. Eller nej, djur gör inte så där.
Yara tror jag enbart var avsky eftersom det inte var mosterns egen avkomma.

Fadima: https://www.expressen.se/nyheter/tragedierna-kring-fadime-sahindal/

Hedersmordet på Fadime Sahindal, 26, skakade Sverige. För att skydda pappan, den verklige mördaren, försökte en kusin ta på sig skulden mitt under rättegången.
Vid det laget hade Fadimes pojkvän avlidit i en tågolycka.
Senare skulle hennes bror skjutas ihjäl av polis.
Nu misstänks kusinen, som kom med ett falskt erkännande 2002, ha begått ett mord på riktigt. Enligt åklagaren högg han av svartsjuka ihjäl Åke Persson, 55.

Hädanefter kommer jag kalla sån genomusel kriminalitet vid dess rätta namn, skammord.

Det har förekommit många fler skammord i Sverige än de som har räknats upp som exempel härovan i tråden. Dessutom tillkommer alla balkongmord. Hur ofta hörde man talas om att kvinnor plötsligt föll från balkonger för 10-15 år sen och tidigare? Något enstaka barn som klättrat och ramlat ut kanske, men knappast vuxna.

Samt alla riggade självmord...

Jag tror att mordet på Wilma hade skam-förtecken med tystnads"kultur". Mycket tyder på det.
Citera
2019-12-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan se det framför mig när kusinens pappa ger sonen en klapp på axeln med orden: "Vi har problem här och nu ska du få ett riktigt HEDERSUPPDRAG, min son"...

Kan det vara så det går till?

Ja jag tror det kan gå till så faktiskt ...

Vad jag undrar är hur dessa hedersbrottsinvandrare svarar svenskar som ställer frågor om hedersbrott.
Vågar de stå för sina nedärvda resonemang eller modererar de sina svar för att anpassa sig till oss?
Citera
2019-12-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han blev illa torterad till döds av ett helt gäng släktingar, ja Både män och kvinnor deltog av hjärtans lust. Samtidigt förvånar det mig att de inte tog kål på kvinnan i stället, som enligt släkten hade varit otrogen - trots att hon var skild från sin man.

OM nu Wilma har deltagit i den där muslimska kk-nånting-vigselakten så kanske hon därför omfattades av gärningsfamiljens sk heder? Men det låter samtidigt märkligt i mina öron om Wilmas föräldrar i så fall inte visste något om detta.

Nu tror jag inte detta var ett s.k hedersmord (så som det är känt i Sverige) eftersom familjen aldrig visade sådana tendenser.. Men man vet ju aldrig.
Däremot tror jag mordet (eller kanske dråp?) kan ha varit relaterat till heder (återigen, inte den sorts heder som är känd i Sverige) så till din fråga, ja, man brukar generellt omfattas av det som gift.
Citera
2019-12-14, 13:35
Medlem
Citat:
Det är inte L N som använde Använde bilen MGM Har ju bott i Lysekil
Han har väl inte bott i Lysekil men däremot bo
Citera
2019-12-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
...
...

Sen vet jag inte om mordet på Yara 2014 var hedersmord?

'Heder', som ska leda till straffskärpning vid brott, är inte alls med i motiveringen till varför 8-åriga Yara i Karlskrona under så lång tid misshandlades av sina bägge släktingar/styvföräldrar, att hon slutligen avled.

Möjligen finns det med i bedömningen av frågan om de bägge skyldiga skulle utvisas efter avtjänade straff. För bägge fick inte utvisas med hänvisning till att det i deras hemland och kultur finns sådana traditioner att det skulle vara farligt för dem att återvända till Palestina. Farligt om släkten skulle bestraffa dem ytterligare.

Det är lite kuriöst uttänkt eftersom Yara var i Sverige som s.k. ankarbarn. Hennes biologiska föräldrar och syskon sen ändå fick PUT i Sverige. De borde kanske vara lika farliga för de bägge som dömdes för mordet på barnet. I vilket fall som helst så rör det sig inte om "kurdisk heder" utan i så fall om "palestinsk heder".

Wilma var ju inte alls släkt eller hörde till MGMs kultur eller släkt, så jag har väldigt svårt att se att hon mördades pga hans "heder". Däremot kan jag föreställa mig att han blivit rosenrasande på att hon ratade honom. Sen kan hans far och andra ha ställt upp för honom att dölja hans brott. Men då är det inte alls förknippat med någon hederskultur.
Citera
2019-12-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Oj! I Uddevalla eller Lysekil?
Känner som jag skrev till annans citering att jag känner till en anhörig till bilägaren.

Lysekil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in