2019-12-14, 12:59
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harjevik
Ska du bevisa flat erth så ska du studera kurvaturen på vatten.
1 Ser vi för lång, ja eller nej.
2 mät kurvaturen exakt

Enkelt.

Du ska inte ut och storcirkelnavigera.

Jag behöver inte bevisa nånting för en knallhatt. Jag har seglat jorden runt och kan med enkelt ögonmått och huvudräkning se hur långt borta ett fartyg är +-1 sjömil på öppet hav. Detta tack vare en formel som kommer sig av jordens kurvatur. Finns egentligen inget att tillägga förutom att youtube bevisligen fördummar alltför många
Citera
2019-12-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Men den exakta siffran är såklart ointressant. Det viktiga är att objekt faktiskt döljs under horisonten. Som i den här bilden:
http://stupidconspiracies.org/misc/Toronto_across_lake_Ontario_from_Olcott.gif

Och du menar att välvningen som den kurvaturen skulle behöva producera, ej skulle göra sig påmind på högre höjder?

Tar du en bild från en flygplan över lake Ontario så finns det inte ett dugg som indikerar en välvd yta mellan kustlinjerna.

Inkonsekventa kurvor som aldrig kan ses, bara fantiseras.

🤔
Citera
2019-12-14, 13:23
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Nej du angav inte korrekta siffror.
Vid normala förhållanden döljs 168 meter vid 50 km avstånd - inte 200 meter som du påstår.

Men den exakta siffran är såklart ointressant. Det viktiga är att objekt faktiskt döljs under horisonten. Som i den här bilden:
http://stupidconspiracies.org/misc/Toronto_across_lake_Ontario_from_Olcott.gif

184 meter av byggnaden är dold under horisonten. Och det är faktiskt - oavsett om du gillar det eller inte - en mätning av kurvaturen. Du kan mha ovan observation estimera jordens krökning.

Vakna nu. Jag gav siffror på kurvaturen, En formel som är världskänd. The “eight inches per mile squared” .

Säg istället *jag hade fel" men vill prata om ditt och datt istället.
Senast redigerad av Harjevik 2019-12-14 kl. 13:27.
Citera
2019-12-14, 13:24
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag behöver inte bevisa nånting för en knallhatt. Jag har seglat jorden runt och kan med enkelt ögonmått och huvudräkning se hur långt borta ett fartyg är +-1 sjömil på öppet hav. Detta tack vare en formel som kommer sig av jordens kurvatur. Finns egentligen inget att tillägga förutom att youtube bevisligen fördummar alltför många

Bra, fortsätt segla och mäta.
Citera
2019-12-14, 13:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Och du menar att välvningen som den kurvaturen skulle behöva producera, ej skulle göra sig påmind på högre höjder?

Tar du en bild från en flygplan över lake Ontario så finns det inte ett dugg som indikerar en välvd yta mellan kustlinjerna.

Inkonsekventa kurvor som aldrig kan ses, bara fantiseras.

🤔

Det är allt en märklig detalj du är helt fixerad vid. Men ja höjden gör att du ser längre, horisonten kommer längre bort. Extremfallet är att du är så högt upp att du ser horisontlinjen 360 grader runt hela klotet. Fast du blir ju fartygen som försvinner över horisonten väldigt små.
Citera
2019-12-14, 13:40
Medlem
Citat:
Vakna nu. Jag gav siffror på kurvaturen, En formel som är världskänd. The “eight inches per mile squared” .

Säg istället *jag hade fel" men vill prata om ditt och datt istället.

Du hade fel och du har fel igen: Din världsberömda formel “eight inches per mile squared” är en felaktig formel. Den funkar möjligen som en approximation vid kortare avstånd.

Och nej du gav inte siffror på kurvaturen. Du antydde att vi kan se för långt och angav felaktiga siffror för hur långt man bör se.
Citera
2019-12-14, 13:43
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Du hade fel och du har fel igen: Din världsberömda formel “eight inches per mile squared” är en felaktig formel. Den funkar möjligen som en approximation vid kortare avstånd.

Och nej du gav inte siffror på kurvaturen. Du antydde att vi kan se för långt och angav felaktiga siffror för hur långt man bör se.

Är det min formel? Det är ju bollen du bor på. Säg bara *jag hade tokfel*.
Citera
2019-12-14, 13:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Är det min formel? Det är ju bollen du bor på. Säg bara *jag hade tokfel*.

Var har du fått din formel ifrån?
Citera
2019-12-14, 13:52
Medlem
Citat:

Nej det är det nog ingen normalbegåvad person som påstår.
Tvärtom, kurvaturen gör sig såklart påmind även på högre höjder.

Citat:

Tar du en bild från ett flygplan över lake Ontario så kan du konstatera att 99,99% av jorden är dold bakom kurvaturen. Du kan t.ex konstatera att hela New York ligger under horisonten. Och är det solnedgång kan du observera att solen går ned bakom kurvan.
Citera
2019-12-14, 14:00
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Var har du fått din formel ifrån?

Knappast min formel:-)

Ge någon räknenisse för hundratals år sedan eller nått kred för den.
Citera
2019-12-14, 14:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det är du som använder den. Var fick du den ifrån? Den är nämligen inte korrekt.
Citera
2019-12-14, 14:03
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:

The “eight inches per mile squared” is a rule of thumb to determine the drop height due to the curvature of the Earth. It does not account for the observer's height and atmospheric refraction.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in