2019-12-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag anser att man inte kan bortse från det s.k. "hedersmordskomplexet" oavsett det primära kan handla
om personliga känslor, hastigt uppflammande vredesmod som gick över styr" och allt detta.
Att en ung människa som tidigare uppträtt relativt oproblematiskt i samhället tillåter sig själv att låta känslorna gå över styr, är enligt min mening kulturellt betingat.
Han vet att hans släkt är med. Han har inte samma skambegrepp som vi i Sverige födda är uppvuxna
med.
Så man kan väl inte bortse från "hedersmord" som det kallas.
Hur hade vi förresten reagerat på 50 -60-talet om någon sa "Han mördade henne med hedern i behåll för att hon begått o-heder"??
Vi skulle inte fattat utan bett att få hör det 2 gånger.

Exakt. Detta är ett nytt fenomen för oss. Ett påhitt från karlar med taskig självkänsla. Ju mer jag läser om detta, desto mer blir jag övertygad om att detta är ett hedersmord. Eller heder och heder. De som begått detta har verkligen ingen heder kvar. INGEN man som vill kalla sig man gör på det här viset. Den lille skiten som dödade Wilma skall låsas in. Likaså de som hjälpte honom. De borde aldrig få se solen igen.
Citera
2019-12-14, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Ja så kan det vara men faktum är att just p g a sådana här resonemang är vi sist i europa snart med att inte anpassa oss till hedersmord. Men det går inte att stoppa längre ni får anpassa er, 80 procent skriker efter anpassning nu mot brott kring hedersproblematiken.

Jag återkommer gällande den, ska iväg. Annars kan du söka, den är från förra mandatperioden.

Det låter för mig fruktansvärt "Att anpassa oss till hedersbrottsproblematiken"!
I och för sig är den värre än ett hastigt begått (okontrollerbara känslor av privat karaktär) svenskt mord, att både mörda och dessutom få ära av det från sin kultur och släkt.
Det måste föranleda högre straff!! Och så verkar det ju vara också tack och lov, med exemplet från
Mellerud 2019 som någon nyss skrev om.
Tingsrätt dömde mans mord på kvinna till 18 år, hovrätt
gav livstid då de ansåg mordet vara hederskulturbrottsrelaterat.
Citera
2019-12-14, 12:15
Medlem
Citat:
Allt om oftast blir jag högst (subjektivt) irriterad över att ett mord ingår i en "kultur"
och alltså kan ses som en kulturell yttring!!!!!!!!!!!!
Eftersom jag är kulturarbetare och har en alldeles speciell uppfattning av begreppet "kultur"
reser sig håren varje gång jag ser det ordet, även om det används som en förenkling
av "I vissa kulturer kan man mörda familjemedlemmar med avvikelser från det familjära mönstret".

Likaså själva ordet "Hedersmord".
Heder och samvete är ju ett begrepp även för oss svenskar, råkar jag veta.
Att mörda gör man inte med hedern i behåll, det förbjuder ens samvete (och sunda förnuft), utom att lagen gör det.
Men här i omnämnda fall av t ex kurdisk "hederskultur", betyder heder precis tvärtom.
Här är det en status av heder och gott samvete att mörda.
Därför att någon i familjen / släkten avvikit från mönstret.

Detta står för oss alla (de flesta) klart här inne på FB, där många är rätt härdade vad gäller kriminalfall och historia.
Men jag tänker på alla barn, de som växer upp och hör talas om heder och kultur, kanske av klasskompisar på skolgården, de snappar upp begreppen utan närmare eftertanke och läser som många av idag slarvigt i definitioner och i media.
Med tiden införlivas brottslig heder och brottslig kultur i vårt land.
Vi tummar på våra begrepp, att mord är förbjudet, är sjukt.
Att heder är att välja livet åt alla.

Vad jag vill är att en handling ska ha rätt benämning, de här orden "heder" och "kultur" är
helt enkelt för fina och respektabla för mig för att användas på mördare, oavsett vad slag de vara må,
bakgrund, tillhörighet, kultur, religion, personlighet.

Vi är i Sverige, vi måste värna om vårt land, våra begrepp, uttryck, ord, betydelser, värden!
Men det är just det du säger som blir intressant, att synen på kultur och heder inom de kretsarna avviker ifrån gängse mans. Jag vill inte göra en lång utläggning i den här tråden, men generellt: förstår man GM bevekelsegrunder kommer man möjligen närmare svar på vad som hänt i det aktuella fallet. Därför diskuterar vi också ämnet, med de ordvalen, här.

Förlåt om mitt inlägg är lite otydligt formulerat..
Senast redigerad av Olbars 2019-12-14 kl. 12:24.
Citera
2019-12-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fantastiskt! Det finns alltså hopp! Jag kan inte minnas att vi hade hört talas om detta innan Fadima. Åtminstone inte speciellt högt? Jag kan ha fel naturligtvis, åren går fort. Snacka om stenåldersmänniskor. Men om det är så att straffen skärps för just hedersmord så har vi verkligen kommit någonstans i vårt rättssamhälle.

Jo då. Finns bl a...
Mordet på Marzieh Amiri 2016
Mordet på Ramin Sherzaj 2016
Mordet på Maria Barin Aydin 2012
Mordet på Jian Subhi Aref 2010
Mordet på Abbas Rezai 2005

Sen vet jag inte om mordet på Yara 2014 var hedersmord?
Citera
2019-12-14, 12:17
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Bilen, en Peugeot 306 1,8 är avställd.

Ägare:
Nja, det där var föregående ägare.
Nuvarande ägare bor i Lysekil.
Citera
2019-12-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Exakt. Detta är ett nytt fenomen för oss. Ett påhitt från karlar med taskig självkänsla. Ju mer jag läser om detta, desto mer blir jag övertygad om att detta är ett hedersmord. Eller heder och heder. De som begått detta har verkligen ingen heder kvar. INGEN man som vill kalla sig man gör på det här viset. Den lille skiten som dödade Wilma skall låsas in. Likaså de som hjälpte honom. De borde aldrig få se solen igen.

Ja absolut, Picasso. Man kan aldrig rättfärdiga inför samhället vad karlar med låga trösklar pga dålig självkänsla hittat på för att kamouflera sin (kriminella) uselhet.

Jag själv har aldrig känt respekt för män som visat tecken på sådan självbild än mindre i vildaste fantasi
kunnat tänka mig "ändra på honom", därför att jag helt enkelt inte vill ha med en sådan att göra.
Så avtändande som det kan bli.
Men vissa män är skickliga på att dölja sina onda intentioner tyvärr.

Vill passa på att inflika att jag inte tror all slags svartsjuka (som lär ha förkommit i detta fall, i förening med "kurdiska kulturbegrepp") är bara av ondo, sjukt eller kan leda till kriminella handlingar.
Man ska kunna visa sin besvikelse om man svikits, eller sin rädsla för att svikas, utan att bli kallad sjuk och svag och aggressiv (om man inte uppträtt aggressivt, hotfullt).

Men. jag tror att i detta fall har den svartsjuka det skrivits om hos båda parter i relationen, gått överstyr hos den ena på ett sjukt sätt, och med stöd från sin kurdiska kultur genom sin släkt och släktens inställning och "goda råd".
Citera
2019-12-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo då. Finns bl a...
Mordet på Marzieh Amiri 2016
Mordet på Ramin Sherzaj 2016
Mordet på Maria Barin Aydin 2012
Mordet på Jian Subhi Aref 2010
Mordet på Abbas Rezai 2005

Sen vet jag inte om mordet på Yara 2014 var hedersmord?

Fadima 2002. Hon bör varit den första alltså så vitt vi vet. Sen drog det iväg. Satans jävla idioter. Djur. Eller nej, djur gör inte så där.
Yara tror jag enbart var avsky eftersom det inte var mosterns egen avkomma.

Fadima: https://www.expressen.se/nyheter/tragedierna-kring-fadime-sahindal/

Hedersmordet på Fadime Sahindal, 26, skakade Sverige. För att skydda pappan, den verklige mördaren, försökte en kusin ta på sig skulden mitt under rättegången.
Vid det laget hade Fadimes pojkvän avlidit i en tågolycka.
Senare skulle hennes bror skjutas ihjäl av polis.
Nu misstänks kusinen, som kom med ett falskt erkännande 2002, ha begått ett mord på riktigt. Enligt åklagaren högg han av svartsjuka ihjäl Åke Persson, 55.
Citera
2019-12-14, 12:24
Medlem
Citat:
Det låter för mig fruktansvärt "Att anpassa oss till hedersbrottsproblematiken"!
I och för sig är den värre än ett hastigt begått (okontrollerbara känslor av privat karaktär) svenskt mord, att både mörda och dessutom få ära av det från sin kultur och släkt.
Det måste föranleda högre straff!! Och så verkar det ju vara också tack och lov, med exemplet från
Mellerud 2019 som någon nyss skrev om.
Tingsrätt dömde mans mord på kvinna till 18 år, hovrätt
gav livstid då de ansåg mordet vara hederskulturbrottsrelaterat.

Du får inte blanda ihop äpplen och päron nu:
Tingsrätten dömde till 18 års fängelse, för att dom ansåg att man INTE KUNDE VISA att det rörde sig om ett hedersmord. Medans Hovrätten ansåg ATT DET VAR VISAT att det var ett hedersmord och dömde därför till livstids fängelse. (Det är alltså inte så att Tingsrätten ansåg att det var ett hedersmord, men ändå lade sig på 18 års fängelse)
Citera
2019-12-14, 12:30
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nu får de verkligen utveckla detta. Sommarhemmet ligger ung. 700 meter från Göteborgsvägen 23 (MGM). Från strandpromenaden är det också 700 meter. Dessutom en buss station nära där.

Obekräftade uppgifter påstår Du. NU måste du förklara mer ingående var du fick dessa s.k. uppgifter.
Det har skrivits om området Sommarhemmet förut, det var ett område där det gjordes större sök. Inte alls omöjligt att göra fynd däromkring förutsatt att kroppen flyttats med bil, eller att det också är en MP.
Citera
2019-12-14, 12:32
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede

Tack för tillrättavisningen, vaket.
Jag provar på nytt:
Citera
2019-12-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Kan inte tänka mig att åkl går till åtal på sannolika, på blod i säten på bilen. De fattar också att det krävs mer. Att sedan domare o åklagare har olika syn på bevisvärdet är nog mycket mer hårfint än så. Fattar inte varför åkl ville ha ”sannolika skäl”? Hade det blivit häktning om de begärt på skäligen misstänkt?

Ja, du kan få en person häktad som skäligen misstänkt. Då kallas det för "utredningshäktning" och då har man 1 vecka på sig att komma upp till "sannolika skäl" annars släpps personen.

Men detta är relativt ovanligt...
Citera
2019-12-14, 12:38
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede

Det stämmer. En kvinna i Lysekil.

Den blev avställd 2019-11-18, (!)

Förmodligen en slump...

14 november. Det sista datumet Wilma Andersson ses i livet. Polisen misstänker att hon mördades samma dag.

17 november. Wilma Anderssons anhöriga kontaktar polisen och anmäler henne försvunnen.

19 november. Wilma Anderssons pojkvän grips, misstänkt för mord. Han häktas senare. Wilma Andersson är alltjämt försvunnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in