Citat:
Ursprungligen postat av
iLivid
Känns lite föråldrat ovan biografiska novell. Lite Mona Sahlin varning över ditt inlägg.
Mona Sahlin(S) integrationsminister 2000:
"Det finns ingen statistik som säger oss att våldet mot de unga kvinnorna är kulturellt betingat. Det handlar i stället om mäns våld mot kvinnor… Vi får aldrig acceptera talet om ‘hedersmord’."
Oavsett du vill eller inte så kommer en lagskärpning ske, kunde trätt i kraft redan 1 januari 2020. Färdigutredd och allt av KD M C och L.
Men nu kom JÖK ivägen, S tycker inte riktigt om det färdigt utredda motionen och säger nej. Nu med stöd av C och L. som ändrat inställning till sin egen motion. Dom ska se över den igen. Länge leve JÖKen, eller inte
Nytt datum är nu enligt Löfven 1 januari 2022. Man ska nu utreda en redan färdigt utredd motion. Ja, ja det här är en annan debatt men du lär i alla fall få anpassa dig till att hedersvåld/mord kommer införas i svensk lag som försvårande.
Men tänk såhär du som säger dig värna om W familj, utan JÖKen hade denna misstänkta mördare kunnat dömas med hjälp av ny straffskärpning, detsamma gäller de andra misstänkta gärningsmännen.
Hur många som eventuellt blir dömda ur klanen står oklart, vi vet inte ens om den huvudmisstänkta blir dömd men någon ny straffskärpning lär dom gå fria ifrån (speciellt "medhjälparna").
Jag vågar inte hoppas än, hedersbrott är svårutredda. Mycket.
Hur pass mycket hederstänk och utövande det finns i det här mordet vet man inte, det får vi hoppas åklagaren som har hedersbrottslighet som skötebarn kan nysta ut.
Att man gör en P7a vid mord är kutym, det hade knappast åklagaren behövt påpeka men han påpekade det ändå vilket de flesta gör men denna åklagare tillade även att Ahmed visat "
tecken" på det i förhören.
Just det här med
"tecken" i förhören ska man nog börja fundera på igen när man nu vet åklagarens inriktning. Jag har i alla fall gjort det

Har någon annan?
Tack för info, men jag förstår Zebop.
Det skadar inte att upprepa att mord är mord och att vi är i Sverige.
Det är i Sverige detta har skett.
Vi får akta oss för att börja döma enligt utländska traditioner bara för att GM kan vara
utländsk! Skriver detta i allmänhet.
Man påverkas omedvetet av invandrade "kulturer".
Det är som med reklam, man påverkas var sig man vill eller inte, finns psykologisk statistik på detta.
iLivid (stavade jag rätt?), vad innebär den där lagskärpningen du skriver om, som högerpartierna skrivit under på? De är ju ofta invandrare i hasorna och vill ha ut dem.