2019-12-14, 11:38
Medlem
Jag fattar inte: hedersmord. Måste läsa på, för mig är hedersmord när kvinnan är av utländsk påbrå kränker mannen/familjen, men W är ju svensk.
Citera
2019-12-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Känns lite föråldrat ovan biografiska novell. Lite Mona Sahlin varning över ditt inlägg.

Mona Sahlin(S) integrationsminister 2000:

"Det finns ingen statistik som säger oss att våldet mot de unga kvinnorna är kulturellt betingat. Det handlar i stället om mäns våld mot kvinnor… Vi får aldrig acceptera talet om ‘hedersmord’."

Oavsett du vill eller inte så kommer en lagskärpning ske, kunde trätt i kraft redan 1 januari 2020. Färdigutredd och allt av KD M C och L.

Men nu kom JÖK ivägen, S tycker inte riktigt om det färdigt utredda motionen och säger nej. Nu med stöd av C och L. som ändrat inställning till sin egen motion. Dom ska se över den igen. Länge leve JÖKen, eller inte

Nytt datum är nu enligt Löfven 1 januari 2022. Man ska nu utreda en redan färdigt utredd motion. Ja, ja det här är en annan debatt men du lär i alla fall få anpassa dig till att hedersvåld/mord kommer införas i svensk lag som försvårande.

Men tänk såhär du som säger dig värna om W familj, utan JÖKen hade denna misstänkta mördare kunnat dömas med hjälp av ny straffskärpning, detsamma gäller de andra misstänkta gärningsmännen.

Hur många som eventuellt blir dömda ur klanen står oklart, vi vet inte ens om den huvudmisstänkta blir dömd men någon ny straffskärpning lär dom gå fria ifrån (speciellt "medhjälparna").

Jag vågar inte hoppas än, hedersbrott är svårutredda. Mycket.

Hur pass mycket hederstänk och utövande det finns i det här mordet vet man inte, det får vi hoppas åklagaren som har hedersbrottslighet som skötebarn kan nysta ut.

Att man gör en P7a vid mord är kutym, det hade knappast åklagaren behövt påpeka men han påpekade det ändå vilket de flesta gör men denna åklagare tillade även att Ahmed visat "tecken" på det i förhören.

Just det här med "tecken" i förhören ska man nog börja fundera på igen när man nu vet åklagarens inriktning. Jag har i alla fall gjort det Har någon annan?

Kan någon kolla vem som äger bilen RFC 336
Citera
2019-12-14, 11:46
Medlem
Allt om oftast blir jag högst (subjektivt) irriterad över att ett mord ingår i en "kultur"
och alltså kan ses som en kulturell yttring!!!!!!!!!!!!
Eftersom jag är kulturarbetare och har en alldeles speciell uppfattning av begreppet "kultur"
reser sig håren varje gång jag ser det ordet, även om det används som en förenkling
av "I vissa kulturer kan man mörda familjemedlemmar med avvikelser från det familjära mönstret".

Likaså själva ordet "Hedersmord".
Heder och samvete är ju ett begrepp även för oss svenskar, råkar jag veta.
Att mörda gör man inte med hedern i behåll, det förbjuder ens samvete (och sunda förnuft), utom att lagen gör det.
Men här i omnämnda fall av t ex kurdisk "hederskultur", betyder heder precis tvärtom.
Här är det en status av heder och gott samvete att mörda.
Därför att någon i familjen / släkten avvikit från mönstret.

Detta står för oss alla (de flesta) klart här inne på FB, där många är rätt härdade vad gäller kriminalfall och historia.
Men jag tänker på alla barn, de som växer upp och hör talas om heder och kultur, kanske av klasskompisar på skolgården, de snappar upp begreppen utan närmare eftertanke och läser som många av idag slarvigt i definitioner och i media.
Med tiden införlivas brottslig heder och brottslig kultur i vårt land.
Vi tummar på våra begrepp, att mord är förbjudet, är sjukt.
Att heder är att välja livet åt alla.

Vad jag vill är att en handling ska ha rätt benämning, de här orden "heder" och "kultur" är
helt enkelt för fina och respektabla för mig för att användas på mördare, oavsett vad slag de vara må,
bakgrund, tillhörighet, kultur, religion, personlighet.

Vi är i Sverige, vi måste värna om vårt land, våra begrepp, uttryck, ord, betydelser, värden!
Citera
2019-12-14, 11:48
Medlem
Citat:
Känns lite föråldrat ovan biografiska novell. Lite Mona Sahlin varning över ditt inlägg.

Mona Sahlin(S) integrationsminister 2000:

"Det finns ingen statistik som säger oss att våldet mot de unga kvinnorna är kulturellt betingat. Det handlar i stället om mäns våld mot kvinnor… Vi får aldrig acceptera talet om ‘hedersmord’."

Oavsett du vill eller inte så kommer en lagskärpning ske, kunde trätt i kraft redan 1 januari 2020. Färdigutredd och allt av KD M C och L.

Men nu kom JÖK ivägen, S tycker inte riktigt om det färdigt utredda motionen och säger nej. Nu med stöd av C och L. som ändrat inställning till sin egen motion. Dom ska se över den igen. Länge leve JÖKen, eller inte

Nytt datum är nu enligt Löfven 1 januari 2022. Man ska nu utreda en redan färdigt utredd motion. Ja, ja det här är en annan debatt men du lär i alla fall få anpassa dig till att hedersvåld/mord kommer införas i svensk lag som försvårande.

Men tänk såhär du som säger dig värna om W familj, utan JÖKen hade denna misstänkta mördare kunnat dömas med hjälp av ny straffskärpning, detsamma gäller de andra misstänkta gärningsmännen.

Hur många som eventuellt blir dömda ur klanen står oklart, vi vet inte ens om den huvudmisstänkta blir dömd men någon ny straffskärpning lär dom gå fria ifrån (speciellt "medhjälparna").

Jag vågar inte hoppas än, hedersbrott är svårutredda. Mycket.

Hur pass mycket hederstänk och utövande det finns i det här mordet vet man inte, det får vi hoppas åklagaren som har hedersbrottslighet som skötebarn kan nysta ut.

Att man gör en P7a vid mord är kutym, det hade knappast åklagaren behövt påpeka men han påpekade det ändå vilket de flesta gör men denna åklagare tillade även att Ahmed visat "tecken" på det i förhören.

Just det här med "tecken" i förhören ska man nog börja fundera på igen när man nu vet åklagarens inriktning. Jag har i alla fall gjort det Har någon annan?

Tack för info, men jag förstår Zebop.
Det skadar inte att upprepa att mord är mord och att vi är i Sverige.
Det är i Sverige detta har skett.
Vi får akta oss för att börja döma enligt utländska traditioner bara för att GM kan vara
utländsk! Skriver detta i allmänhet.
Man påverkas omedvetet av invandrade "kulturer".
Det är som med reklam, man påverkas var sig man vill eller inte, finns psykologisk statistik på detta.

iLivid (stavade jag rätt?), vad innebär den där lagskärpningen du skriver om, som högerpartierna skrivit under på? De är ju ofta invandrare i hasorna och vill ha ut dem.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-14 kl. 11:52.
Citera
2019-12-14, 11:48
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan61
Kan någon kolla vem som äger bilen RFC 336

Bilen, en Peugeot 306 1,8 är avställd.

Ägare:
Citera
2019-12-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det lättaste svaret är att det i praktiken kommer betyda att gärningsmannen döms till livstids fängelse

Fan vad kortfattat, bra! Det klarade inte jag av och då tyckte jag att jag var kortfattad men hade gärna svävat ut i minst 150 inlägg till. Ett ämne jag har svårt att hålla kort. Så jag må bli förlåten.

Men en sak, jag förlänger ditt inlägg litegrann...
Livstid på gärningsmännen (oftast pluralis),permanent utvisning och ingen ungdomsrabatt. Tadaa, ändå kortfattat
Citera
2019-12-14, 11:55
Medlem
Citat:
Nej, nej absolut inte! Finns ett rättsfall, som avgjordes nu 2019, där en kvinna i Mellerud knivmördades av sin man och där det fanns mycket som talade för Mord med hedersmotiv. Tingsrätten tyckte dock inte det kunde styrkas att det faktiskt rörde sig om ett hedersmord och fällde mannen till 18 års fängelse. När målet kom till Hovrätten sa dom att det absolut rörde sig om ett hedersmord och dömde mannen till livstids fängelse. Så lagstiftaren ser definitivt allvarligt på hedersmord/brott, med all rätt"

TUSEN TACK för ditt förtydligande så vi inte riskerar minsta missuppfattning kring detta.
Då är jag med och känner att Sverige är på rätt väg.
Citera
2019-12-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag hoppas man uppfattar dig rätt här.
Det kan ju inte vara rätt och riktigt att från början misstänka alla!
Då ska ju hela omgivningen häktas ...en och en får lämna häktet tills en eller två
eller i fall av hedersmord, vissa kusiner osv, får stanna häktet...
Stackars grannar som då hamnar i häktet (nästan så jag måste skratta: hahaha).
Och kanske i jultid!

Jag förstår vad ovan nämnda person menar. Men att ALLA misstänks/blir misstänkta är lite att ta - Och isåfall rör det sig nog snarare om den lägsta misstankegraden som är "Kan misstänkas".

Nej. För att häktas skall du uppnå minst "skälig misstanke", men helst "på sannolika skäl misstänkt"
Citera
2019-12-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Tack för info, men jag förstår Zebop.
Det skadar inte att upprepa att mord är mord och att vi är i Sverige.
Det är i Sverige detta har skett.
Vi får akta oss för att börja döma enligt utländska traditioner bara för att GM kan vara
utländsk!

iLivid (stavade jag rätt?), vad innebär den där lagskärpningen du skriver om, som högerpartierna skrivit under på? De är ju ofta invandrare i hasorna och vill ha ut dem.

Ja så kan det vara men faktum är att just p g a sådana här resonemang är vi sist i europa snart med att inte anpassa oss till hedersmord. Men det går inte att stoppa längre ni får anpassa er, 80 procent skriker efter anpassning nu mot brott kring hedersproblematiken.

Jag återkommer gällande den, ska iväg. Annars kan du söka, den är från förra mandatperioden.
Citera
2019-12-14, 12:04
Medlem
Citat:
Nej, nej absolut inte! Finns ett rättsfall, som avgjordes nu 2019, där en kvinna i Mellerud knivmördades av sin man och där det fanns mycket som talade för Mord med hedersmotiv. Tingsrätten tyckte dock inte det kunde styrkas att det faktiskt rörde sig om ett hedersmord och fällde mannen till 18 års fängelse. När målet kom till Hovrätten sa dom att det absolut rörde sig om ett hedersmord och dömde mannen till livstids fängelse. Så lagstiftaren ser definitivt allvarligt på hedersmord/brott, med all rätt"

Fantastiskt! Det finns alltså hopp! Jag kan inte minnas att vi hade hört talas om detta innan Fadima. Åtminstone inte speciellt högt? Jag kan ha fel naturligtvis, åren går fort. Snacka om stenåldersmänniskor. Men om det är så att straffen skärps för just hedersmord så har vi verkligen kommit någonstans i vårt rättssamhälle.
Citera
2019-12-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Stort tack! Orden värmer.

Jag tror att de som har vetskap om detta, minsta misstanke, tillhör Tishkos släkt. De säger inget. Då lär det bli repressalier från resten av släkten.
Jag hoppas att den stora mängd beslag man gjort i både pappans och Tishkos hem kommer ge dem de svar Wilmas familj behöver. Av erfarenhet från ett tidigare mord i aug så vet jag att det inte är enbart familj som mår dåligt. Det finns vänner till Wilma, vänners föräldrar osv. Låt oss hoppas att när detta är utrett så sitter förövarna insydda på lång tid. Tyvärr är längden på våra frihetsberövanden skrattretande låga.

Jag anser att man inte kan bortse från det s.k. "hedersmordskomplexet" oavsett det primära kan handla
om personliga känslor, hastigt uppflammande vredesmod som gick över styr" och allt detta.
Att en ung människa som tidigare uppträtt relativt oproblematiskt i samhället tillåter sig själv att låta känslorna gå över styr, är enligt min mening kulturellt betingat.
Han vet att hans släkt är med. Han har inte samma skambegrepp som vi i Sverige födda är uppvuxna
med.
Så man kan väl inte bortse från "hedersmord" som det kallas.
Hur hade vi förresten reagerat på 50 -60-talet om någon sa "Han mördade henne med hedern i behåll för att hon begått o-heder"??
Vi skulle inte fattat utan bett att få hör det 2 gånger.
Citera
2019-12-14, 12:05
Medlem
Citat:
Ja så kan det vara men faktum är att just p g a sådana här resonemang är vi sist i europa snart med att inte anpassa oss till hedersmord. Men det går inte att stoppa längre ni får anpassa er, 80 procent skriker efter anpassning nu mot brott kring hedersproblematiken.

Jag återkommer gällande den, ska iväg. Annars kan du söka, den är från förra mandatperioden.

Nu vet jag inte din källa till "sist i Europa att anpassa oss till hedersmord" och jag vet inte heller vad som innefattar det du menar och vad kriterierna är.

Men alltså i en rättegång måste man kunna visa att just DENNA gärningen och DETTA brottet (dvs Mord i denna diskussionen) hade tydliga hedersmotiv. Det räcker ju inte att gärningsmannen har en viss kultur eller religion, att han i och med detta har en hemsk kvinnosyn osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in