2019-12-14, 09:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där var bara en "remarkare".

Det där också.

Ingen hund som hittade henne. Konstigt nog.

Antingen var det bara Erik som promenerade sin hund i området eller så ignorerade de andra också sina hundars markeringar på att något var galet

Märkligt med tanke på att en kvinna var försvunnen i deras område.
Citera
2019-12-14, 09:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Korrigerar mig här, jag hade läst slarvigt. Det stod längre ner i texten precis som 'notknapparen' citerade att de sökte med hund "alldeles i närheten av den avspärrade villan". Polisen sökte alltså tydligen (med hund) först kring LW:s bostad och i själva bostadsområdet, och sedan på torsdagen 17/5 började de söka i skogen. Här lite mer citat:

Ja de började i Lenas bostadsområde och order kom att byta söket till skogen? Hundförarna kan knappast ha tagit det beslutet själva.
Citera
2019-12-14, 09:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ingen hund som hittade henne. Konstigt nog.

Antingen var det bara Erik som promenerade sin hund i området eller så ignorerade de andra också sina hundars markeringar på att något var galet

Märkligt med tanke på att en kvinna var försvunnen i deras område.

Ja, även om man har en hund som intresserar sig för allt så skulle man väl själv vara lite observant om det är någon som försvunnit.
Det låter lite avigt med att i efterhand säga att hunden intresserat sig för platsen utan att man själv bemödat sig att ta ett tiotal steg och se efter.
Citera
2019-12-14, 09:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, även om man har en hund som intresserar sig för allt så skulle man väl själv vara lite observant om det är någon som försvunnit.
Det låter lite avigt med att i efterhand säga att hunden intresserat sig för platsen utan att man själv bemödat sig att ta ett tiotal steg och se efter.

Ja Erik säger ju i artikeln att hunden aldrig reagerat så starkt förut. Då handlar det knappast om ett vanligt nyfiket beteende och dragande för t.ex. bara ett dött djur. Man kan märka skillnad som hundägare efter ett tag för vad som är viktigt eller inte..
Citera
2019-12-14, 09:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja Erik säger ju i artikeln att hunden aldrig reagerat så starkt förut. Då handlar det knappast om ett vanligt nyfiket beteende och dragande för t.ex. bara ett dött djur. Man kan märka skillnad som hundägare efter ett tag för vad som är viktigt eller inte..
Jag var med om en incident med min hund för nåt år sedan så det här känns helt obegripligt för mig. Man får mer och mer känslan av att polishundarna inte har fått chansen att göra ett bra jobb. Av någon anledning ...
Citera
2019-12-14, 09:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lums
LWs kontakter med poliser verkar omfattande, men det lyfts sällan fram i denna enögda tråd.
Dom här eventuella kontaktpunkterna dyker upp i sinnet och det kan finnas fler.

Frikyrkan
Arbetet med flyktingar
Granne
Polisanmälan samt utredning gällande ofredande och misshandel
Stöd och tips efter anmälan
Geocaching
Idrott och övrigt friluftsliv?
Swingersparty?
Förhållande?
Vän?
Mördare?

gloriouslife, vågar beröra det mellan varven i sina uppskattade nattliga funderingar.

Tack!

Ja, jag har ju misstänkt Springare p.g.a.
alla missar som gjordes i början av
utredningen men det finns tydligen fler
kräk bland Örebros poliser.

För en polis som kände till hot och
trakasserier från SD så kan det inte ha
varit svårt att kasta misstankarna mot
honom.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-14 kl. 09:44.
Citera
2019-12-14, 10:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack!

Ja, jag har ju misstänkt Springare p.g.a.
alla missar som gjordes i början av
utredningen men det finns tydligen fler
kräk bland Örebros poliser.

För en polis som kände till hot och
trakasserier från SD så kan det inte ha
varit svårt att kasta misstankarna mot
honom.

Om en polis velat hämnas på Lena kunde hen gjort det på annat sätt. Det fanns tillräckligt med material i systemet för att förstöra hennes liv.
Citera
2019-12-14, 10:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Om en polis velat hämnas på Lena kunde hen gjort det på annat sätt. Det fanns tillräckligt med material i systemet för att förstöra hennes liv.

Jag tänker mer på en våldtäkt och att hon
sedan tystades eftersom polisen visste
att hon skulle anmäla.

Eller om hon kände till något och var
”tvungen att tystas”.

Eller om de hade ett förhållande och hon
hotade att berätta för hans fru
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-14 kl. 10:30.
Citera
2019-12-14, 10:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag tänker mer på en våldtäkt och att hon
sedan tystades eftersom polisen visste
att hon skulle anmäla.

Eller om hon kände till något och var
”tvungen att tystas”.

Eller om de hade ett förhållande och hon
hotade att berätta för hans fru

Ja en polis har mycket att förlora. Mer än "bara" sin familj som var fallet med SD.
Citera
2019-12-14, 10:35
Medlem
Citat:
Polisen JJ som begärts häktad för
våldtäkt.

http://corruptiosweden-bilder.blogspot.com/2014/08/poliser-jorgen-jansson-och-maria-hard.html?m=1

Någon som vet om han varit inblandad i
utredningen av mordet på LW?

Någon som vet om LW och han kände
varandra?

Befälet JJ är vapeninstruktör och en macho som gillar att panga. Han var nog snarare med i utredningen av Vivalla-morden än detta mord där de inblandade är av mer "sofistikerad" sort.

Tror inte LW och JJ skulle ha gillat varandra - en f d pastor och en intelligensbefriad macho? Nej, det går inte ihop och de var iaf inte vänner på Facebook.
Senast redigerad av Ulanna 2019-12-14 kl. 10:37.
Citera
2019-12-14, 10:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dessvärre börjar media och tråden rapportering först den 17/5-18.

Såg att jag dubbelciterat och missat citeringen från AB:

"Under torsdagen sökte polisen med hundar i skogen i ett område i nordvästra Örebro."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro

"Under torsdagen var polisens tekniker på plats i området. Dessutom sökte polisen med hund alldeles i närheten av den avspärrade villan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro

Nu har jag inte varken tid eller lust att leta, men det är ju intressant hur det såg ut de första dagarna av försvinnandet.

Jag kanske kan kolla lite närmare i morgon vad som kom ut i media, men min bild i mitt minne är att vi inte fått veta hur det såg ut de allra första dagarna.

Torsdagen den 17/5 är den första dagen som jag minns att man pratade om hundsök i media. Då minns jag tydligt att man sökte i skogarna. Och kanske var det i skogen för där var det intressanta fyndet. De bilder jag har i huvudet från de dagarna är sök i skogen, tallar och stigar. LWs hus avspärrat på onsdagen vad jag minns.

Ingen idé att sitta och gissa utan får kolla närmare när jag har tid.

Ingen brådska. Jag var bara nyfiken om du erinrar dig något på rak arm. Som sagts tidigare, knepigt att få fatt i en uppgift man tycker sig minnas när artiklar ofta låses efter ett tag.
Citera
2019-12-14, 10:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Befälet JJ är vapeninstruktör och en macho som gillar att panga. Han var nog snarare med i utredningen av Vivalla-morden än detta mord där de inblandade är av mer "sofistikerad" sort.

Tror inte LW och JJ skulle ha gillat varandra - en f d pastor och en intelligensbefriad macho? Nej, det går inte ihop och de var iaf inte vänner på Facebook.

Ja Lena verkar åtminstone inte ha fallit för några s.k. bad boys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in