2019-12-13, 23:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast det här med att Tingsrätten nu har beslutat att behålla avspärrningarna av SD:s bostad behöver ju inte nödvändigtvis handla om just det här med en ev. syn vid rättegången. Ett annat möjligt motiv till att behålla avspärrningarna kan ju tydligen vara att hon kan komma att vilja göra tekniska undersökningar där:

Tydligen har alltså åklagaren ännu inte kunnat visa på någon direkt koppling mellan SD och brottet, och kunde hon bara göra det nu så vore ju detta naturligtvis betydligt mer stabilt än en sk. relations- eller indiciekedja:

Hade skrivit ett längre inlägg om detta som jag slarvade bort.

Instämmer i det. Tror vitala länkar i indiciekedjan både felar och fattas. Mycke godis för Adv, att sätta tänderna i. Skulle inte förvåna mig om SD går loss när bi kommer dit.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-14 kl. 00:05.
Citera
2019-12-14, 00:17
Medlem
Citat:
Fast det här med att Tingsrätten nu har beslutat att behålla avspärrningarna av SD:s bostad behöver ju inte nödvändigtvis handla om just det här med en ev. syn vid rättegången. Ett annat möjligt motiv till att behålla avspärrningarna kan ju tydligen vara att hon kan komma att vilja göra tekniska undersökningar där:

Tydligen har alltså åklagaren ännu inte kunnat visa på någon direkt koppling mellan SD och brottet, och kunde hon bara göra det nu så vore ju detta naturligtvis betydligt mer stabilt än en sk. relations- eller indiciekedja:

Har du koll på vilken rådman det va som
avslog SDs begäran?
Citera
2019-12-14, 00:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har du koll på vilken rådman det va som
avslog SDs begäran?
Nej, och vet inte vem som förlängde häktningstiden häromveckan heller. Men det är kanske inte så svårt att gissa.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-14 kl. 00:42.
Citera
2019-12-14, 00:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du upprepar dig. Se mitt tidigare svar där jag hänvisade till mitt svar till Draifos. Det kvarstår.
Anledningen att jag upprepade mig var att du slingrade dig från svaret . Kan anledningen att du inte svarade var för att du postade ett dumt inlägg? Du besitter unika klärvoajanta egenskaper Remark.

SD tycker jag har många lämpliga personlighetsdrag som oftast en sådan gärningsperson bär på.
Citera
2019-12-14, 00:35
Medlem
Citat:
Vi diskuterade den initiala sökprocessen där många insatser kritiserades. I Efterhanden vet vi att Lena W dog samma natt hon försvann, men det visste inte spaningsledningen vid sökinsatsen. Tack vare en privatperson med hund fanns LW död endast 100 meter från sitt hem ca 4-5 dgr efter försvinnandet.
Den efterlevandes kropp hade legat i öppen sol samma antal dgr. Identifieringen och rättsundersökningen liksom obduktion försvårades betydligt. LW befanns vara grovt misshandlad till döds av okänd gärningsperson. Dödsorsak (känd): Inre blödningar.

OM Polisen fått samtalet från Dalaan strax efter 23.47 och hittat Lena W kan kanske sjukvårdande insatser i ambulans och på sjukhus möjligen lyckats behålla henne vid liv. Hur fort dör man av inre blödningar?

Händelsen övergick till Grovt Brott (Mord).

Vi kan förstås inte veta och mycket annat hade varit vunnet om LW hittats tidigare. Med tanke på det som Rosaelefant (?) tidigt skrev om grovt trubbigt våld mot huvudet, gissar jag att LWs liv nog ändå inte stått att rädda, även om hon hittats t.ex. vid midnatt.
Citera
2019-12-14, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Vi kan förstås inte veta och mycket annat hade varit vunnet om LW hittats tidigare. Med tanke på det som Rosaelefant (?) tidigt skrev om grovt trubbigt våld mot huvudet, gissar jag att LWs liv nog ändå inte stått att rädda, även om hon hittats t.ex. vid midnatt.

Troligen inte, det var kanske lite onödigt utmanande spekulativt från min sida. Men jag tänkte faktiskt lite på hur brutalt sönderslagen Lotta var av Martin Jonsson, dock kom ambulansen relativt fort så henne lyckades man få att överleva (andas med teknisk hjälp). Dock var hela hjärnan krossad så hon var redan hjärndöd vid ankomsten.

Borde avstått. Men missarna initialt blev fatala i detta fall.
Citera
2019-12-14, 02:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det syftar nog på skogsområdet. Det verkar som att du kan ha hört fel i Aftonbladets videoklipp här när du nu transkriberar det till "alldeles i närheten av den avspärrade villan". /.../
Korrigerar mig här, jag hade läst slarvigt. Det stod längre ner i texten precis som 'notknapparen' citerade att de sökte med hund "alldeles i närheten av den avspärrade villan". Polisen sökte alltså tydligen (med hund) först kring LW:s bostad och i själva bostadsområdet, och sedan på torsdagen 17/5 började de söka i skogen. Här lite mer citat:
Senast redigerad av Draifos 2019-12-14 kl. 02:48.
Citera
2019-12-14, 03:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Polisen JJ som begärts häktad för
våldtäkt.

http://corruptiosweden-bilder.blogspot.com/2014/08/poliser-jorgen-jansson-och-maria-hard.html?m=1

Någon som vet om han varit inblandad i
utredningen av mordet på LW?

Någon som vet om LW och han kände
varandra?
Citera
2019-12-14, 04:16
Medlem
lumss avatar
LWs kontakter med poliser verkar omfattande, men det lyfts sällan fram i denna enögda tråd.
Dom här eventuella kontaktpunkterna dyker upp i sinnet och det kan finnas fler.

Frikyrkan
Arbetet med flyktingar
Granne
Polisanmälan samt utredning gällande ofredande och misshandel
Stöd och tips efter anmälan
Geocaching
Idrott och övrigt friluftsliv?
Swingersparty?
Förhållande?
Vän?
Mördare?

gloriouslife, vågar beröra det mellan varven i sina uppskattade nattliga funderingar.
Senast redigerad av lums 2019-12-14 kl. 04:21.
Citera
2019-12-14, 08:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tillbaks till hundarna som diskuterats:

Är urusel på att hitta gamla artiklar, men hittade denna som iaf bekräftar att hundar varit på plats i söket av Lena. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l10rAM/polischef-hon-borde-ha-hittats-tidigare

Jag minns att hundföraren hette nåt på M, kan ha varit Mats. Ska se om jag kan hitta artrikeln där det står att han blev beordrad att avsluta söket, trots att hans hund var ivrig och drog åt ett visst håll. Jag vet t.o.m att jag sett honom uttala sig framför kamera. Är 100% säker på det! Det torde ha varit runt 20e maj 2018.

Privatpersonen däremot heter Erik och han var ute med sin hund, som också drog mot planket.

Exakt så minns jag det också. Förutom att hundförarens namn började på M. Det hade jag glömt.
Citera
2019-12-14, 09:00
Medlem
Citat:
Vi diskuterade den initiala sökprocessen där många insatser kritiserades. I Efterhanden vet vi att Lena W dog samma natt hon försvann, men det visste inte spaningsledningen vid sökinsatsen. Tack vare en privatperson med hund fanns LW död endast 100 meter från sitt hem ca 4-5 dgr efter försvinnandet.
Den efterlevandes kropp hade legat i öppen sol samma antal dgr. Identifieringen och rättsundersökningen liksom obduktion försvårades betydligt. LW befanns vara grovt misshandlad till döds av okänd gärningsperson. Dödsorsak (känd): Inre blödningar.

OM Polisen fått samtalet från Dalaan strax efter 23.47 och hittat Lena W kan kanske sjukvårdande insatser i ambulans och på sjukhus möjligen lyckats behålla henne vid liv. Hur fort dör man av inre blödningar?]

Händelsen övergick till Grovt Brott (Mord).

Är det bekräftat?
Kraftigt våld mot kroppen har jag hört men specifikt inre blödningar har jag missat.
Citera
2019-12-14, 09:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Korrigerar mig här, jag hade läst slarvigt. Det stod längre ner i texten precis som 'notknapparen' citerade att de sökte med hund "alldeles i närheten av den avspärrade villan". Polisen sökte alltså tydligen (med hund) först kring LW:s bostad och i själva bostadsområdet, och sedan på torsdagen 17/5 började de söka i skogen. Här lite mer citat:

Om det bara står "avspärrade villan" så kanske det är SDsbostad som avses. Hans bostad är ju närmre Vivallaskogen. Men i vissa fall verkar de avse att platsen där LW hittades är ett "skogsområde" fast jag skulle se det som buskage, en remsa som är anlagd längs motorvägen för att dämpa ljud och rena luft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in