Citat:
Ursprungligen postat av
RogerRoger
Förmodligen beror det bara på att svensken reagerar i slow motion. Kanske är fyra år en typisk reaktionstid hos befolkningen? Nu, 2019 och någon halvmiljon UT senare, börjar poletten trilla ner för ett större flertal. "Vänta nu, vad sade de? Öppna gränser och öppna hjärtan, nä det vet jag inte om jag kan ställa upp på!?"
Tänker att nyckeln kan finnas i det som sägs här:
Väljarna är ganska okänsliga för den aktuella politiska debatten. Jag är förvånad, med tanke på det tonläge som varit, inte minst när man hotat med misstroendevapnet. Det är förvånande att väljarna påverkas så lite av en så intensiv debatt i både riksdagen och medier, säger Marja Lemne.
Toivo Sjörén är inne på samma linje:
– Det verkar vara sakpolitiska frågor, eller att man är missnöjd med olika saker, som driver väljarna snarare än hur olika partier ställer sig till ett misstroende.
Både han och Marja Lemne tror att det framför allt är frågor om lag, ordning och kriminalitet som lett till det stadigt ökande stödet för SD, som de menar är det parti som uppfattas som tydligast i de frågorna.
De är nåt på spåren men förstår inte riktigt vad de ser:
Väljarna har lämnat “den politiska debatten” bakom sig helt, det är verkligheten som gäller nu. Jag tror inte det var nånting specifikt som Löfven sa i Agenda som retade gallfeber på folk, utan mer det att han blev en påminnelse om politikens totala impotens. Det eviga pratandet. Varför pratar han överhuvudtaget, varför sitter han inte på ett plan till Malmö?
När folk ser Lamottes video från Trollhättan tänker de inte “vi behöver tala om höjda straffsatser och fler poliser, viktigt med förebyggande insatser också”, de tänker “kör in med en pansarbil med kulspruta på taket, mata kulor oavbrutet tills alla närvarande är köttfärs, spola bort resterna med vattenkanon, kör ut”.
Boris Johnson vann inte skrällseger för att han är omtyckt, eller har bästa politiken, eller ens för att folk egentligen vill ha Brexit (det har varit en stabil majoritet mot Brexit sedan folkomröstningen), han är t o m invandringsliberal - lite som en populistisk Reinfeldt i morotsperuk. Nej, han vann tack vare de magiska orden “get Brexit done”. Med tonvikt på GET och DONE snarare än Brexit. Det spelar ingen roll längre vad det är som ska göras. Bara GET IT DONE. I tre jävla år har underhuset hållit på med en utdragen non stop filibustering. Ingen orkar höra på skiten längre, politikerföraktet rusar mot nya höjder. Ingen mer prokrastinering och filibustering, agera bara.
Det kan rent av vara så att SD vunnit på att hålla låg profil. Det kan vara så att alla som pratar nu tappar väljare på att de inte har vett att hålla käften.