2019-12-13, 19:06
Medlem
Berättelse från verkligheten.

För några dagar sedan pratade jag med en äldre kvinnlig släkting. Jag har inte haft någon särskild kontakt med henne på några år, men jag känner henne mycket väl sedan barnsben. Kvinna ifråga är några år över 70, lågutbildad, LO. Jag vet med säkerhet att hennes politiska intresse hela livet inskränkt sig till att slentrianmässigt rösta på S. Utan att jag på något sätt tagit upp politik berättade hon glatt på eget initiativ att hon var och spelade bingo i helgen. "Det var som vanligt, fast numera avslutar vi alltid med att sjunga nationalsången. Det måste man ju göra som vi har det numera i Sverige".

Släng dig i väggen Tak-Toivo!!
2019-12-13, 19:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.gp.se/nyheter/sverige/mätning-sd-större-än-m-och-kd-tillsammans-1.21550122

Scrolla ner och kolla grafen opinionen över tid, bästa grafen jag sett på länge 🇸🇪

Det ser ut som två som gått och spanat in varandra under lång tid för att nu till sist ta steget och mötas i mitten.

Blågula blocket ökar inte. SD behöver ta mer röster från S. Men Kristersson är nog nöjd. Ligger stabilt trots allt.

Bra bild de har valt på Åkesson, en vinnare.
2019-12-13, 19:08
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Kan vara slut på ökningen nu. Alla nya väljare tycks komma från KD och de har inte så många fler att skänka bort. Vi skulle behöva en överströmning från S men flera mätningar på senare tid pekar på att den strömmen har upphört.
Men frågan är hur stark den ideologiska övertygelsen är hos den stora skaran S-väljare, eller andra partiers väljare heller för den delen. SD är en framgångssaga utan liknelse i svensk politik och det svenska folket är ytterligt lättledda. När kvinnorna nu börjat strömma till på allvar finns möjligheten att SD kan växa till att bli ett stort samlande parti... Ett S 2.0?
2019-12-13, 19:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Läste också denna rubrik och kunde inte annat än . Rent formellt har dock Aftonbladet rätt, S är större i mätningen, men den här rubriksättningen är så genomskinlig och löjeväckande. 0,2%... jäklar vad mycket större de är
Ja, det räckte med att Rune i Dorotea hörde när det ringde denna gång.
2019-12-13, 19:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Angående högutbildade så är många hyggligt smarta iaf och nästan alla personer jag pratar med håller med mig i de flesta av mina åsikter gällande invandring och integration. Även om jag övertalat dem om att jag har rätt så röstar knappt någon av dem på SD. Varför? Ja det kan man fråga sig för jag vet inte. Det är något jag aldrig lyckas få ett bra svar på. De har inget helt enkelt.

Bland mina manliga läkarkollegor så knorras det mycket över Ulf Kristersson och hans velande just nu. Många funderar på att gå över till SD. De kvinnliga innerstadskollegorna gillar Annie Lööf såklart, men en och annan Ebba-fan finns också i leden.

Jag tror personligen att SD kommer att vinna över allt fler högutbildade i takt med att otrygghet och kriminalitet i allt högre grad även hotar tidigare stabila övre medelklassområden. I synnerhet de brutala och kränkande personrånen, begångna av invandrarslödder, mot den övre medelklassens barn och unga, driver många välutbildade höginkomsttagare i händerna på SD.

Framtiden tillhör oss konservativa!
Senast redigerad av WordWarrior 2019-12-13 kl. 19:27.
2019-12-13, 19:40
Medlem
Haddock93s avatar
Jag har tänkt på en annan sak som eskalerat.. REJÄLT.

Det är drogerna vi ser i omlopp i Sverige just nu, skrämmande. Läste på SVT att Stockholmarna tar mest Amfetamin i Europa, och köper knark för 30 miljoner per helg. Det är ju detta som göder gängen. Även antidepressiva tar 1 miljon människor i Sverige, ett förfall av samhället utan dess like.

Hur kom vi till detta? Alldeles för liberal politik? Det jag tycker är sjukt är att dessa gangsterrappare får filma sig själva med massor med knark och kriminalitet, de ligger högst upp på topplistor, inte konstigt att unga blir kriminella. Detta är helt sinnes, dekadens i lik med Rom.

Lite OT där men jag tror faktiskt knarket påverkar föräldrar också att rösta SD, när de märker hur mycket som är i omlopp i deras barns skolor och hur många unga som hamnar snett. Läste exempelvis igår att Dagens Arbete gjorde en undersökning hur många som knarkar på eller utanför jobbet.

https://da.se/2019/12/drogtester-ar-som-ett-lotteri/

Skrämmande utveckling.
2019-12-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Förmodligen beror det bara på att svensken reagerar i slow motion. Kanske är fyra år en typisk reaktionstid hos befolkningen? Nu, 2019 och någon halvmiljon UT senare, börjar poletten trilla ner för ett större flertal. "Vänta nu, vad sade de? Öppna gränser och öppna hjärtan, nä det vet jag inte om jag kan ställa upp på!?"
Tänker att nyckeln kan finnas i det som sägs här:
Väljarna är ganska okänsliga för den aktuella politiska debatten. Jag är förvånad, med tanke på det tonläge som varit, inte minst när man hotat med misstroendevapnet. Det är förvånande att väljarna påverkas så lite av en så intensiv debatt i både riksdagen och medier, säger Marja Lemne.

Toivo Sjörén är inne på samma linje:

– Det verkar vara sakpolitiska frågor, eller att man är missnöjd med olika saker, som driver väljarna snarare än hur olika partier ställer sig till ett misstroende.

Både han och Marja Lemne tror att det framför allt är frågor om lag, ordning och kriminalitet som lett till det stadigt ökande stödet för SD, som de menar är det parti som uppfattas som tydligast i de frågorna.
De är nåt på spåren men förstår inte riktigt vad de ser:

Väljarna har lämnat “den politiska debatten” bakom sig helt, det är verkligheten som gäller nu. Jag tror inte det var nånting specifikt som Löfven sa i Agenda som retade gallfeber på folk, utan mer det att han blev en påminnelse om politikens totala impotens. Det eviga pratandet. Varför pratar han överhuvudtaget, varför sitter han inte på ett plan till Malmö?

När folk ser Lamottes video från Trollhättan tänker de inte “vi behöver tala om höjda straffsatser och fler poliser, viktigt med förebyggande insatser också”, de tänker “kör in med en pansarbil med kulspruta på taket, mata kulor oavbrutet tills alla närvarande är köttfärs, spola bort resterna med vattenkanon, kör ut”.

Boris Johnson vann inte skrällseger för att han är omtyckt, eller har bästa politiken, eller ens för att folk egentligen vill ha Brexit (det har varit en stabil majoritet mot Brexit sedan folkomröstningen), han är t o m invandringsliberal - lite som en populistisk Reinfeldt i morotsperuk. Nej, han vann tack vare de magiska orden “get Brexit done”. Med tonvikt på GET och DONE snarare än Brexit. Det spelar ingen roll längre vad det är som ska göras. Bara GET IT DONE. I tre jävla år har underhuset hållit på med en utdragen non stop filibustering. Ingen orkar höra på skiten längre, politikerföraktet rusar mot nya höjder. Ingen mer prokrastinering och filibustering, agera bara.

Det kan rent av vara så att SD vunnit på att hålla låg profil. Det kan vara så att alla som pratar nu tappar väljare på att de inte har vett att hålla käften.
2019-12-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo right on time: SD 24,4 / S 24,6

S 24,6 (+0,2)
SD 24,4 (+1,4)
M 17,2 (+0,2)
V 9,7 (—)
C 8,0 (-0,3)
KD 6,0 (-1,8)
MP 4,7 (—)
L 4,0 (+0,5)

M opåverkade. KD som klubbade hårdare invandringspolitik på rikstinget nyligen inleder ett nytt ras.

Rödgröna 138
JÖKarna 146
Alliansen 124
Blågula blocket 169

Alla långt från majoritet.
Uppgången sedan i augusti motsvarar runt 400 000 väljare – en ”remarkabel” uppgång på kort tid, enligt Toivo Sjörén. Sedan i september har SD dessutom legat tydligt över Moderaterna. Sjörén talar om “ett stort skifte i det svenska politiska landskapet”.

Jämnstora med S. Check!
Ett par månader till så är man förbi S i varje mätning!

Kommer bli kul diskussioner runt julborden runt om i Sverige iår
2019-12-13, 20:53
Medlem
SD har fått fler än 400 000 nya väljare på bara ett par månader.

Det går fort nu.
2019-12-13, 20:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Jämnstora med S. Check!
Ett par månader till så är man förbi S i varje mätning!

Kommer bli kul diskussioner runt julborden runt om i Sverige iår

Tror de flesta vid julbordet håller med numera faktiskt om man inte bor i Stockholms innerstad eller pratar med sin flyktingliberala syster
2019-12-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Problemet M har är flera, några exempel jag kan komma på:

- Trovärdighet, även fast Kristersson och M är på rätt väg.
- Deras historia och att man är delaktig i hur det ser ut i Sverige
- Deras ledarskap, Ulf håller inte måttet. Han är inte alls lika folklig och har inte samma pull på folket som Åkesson (som dessutom haft rätt i 10 år och har blivit utfryst pga det och fortsatt nu med Nobel senast)
- Kan inte locka väljare från S i samma grad som SD, eftersom många ser M som ett rent arbetarfientligt parti.
- Nu när SD är störst kommer M och KD väljare flockas dit bara för att få partiet att bli störst, man vill ha bort S från den tronen. Sen vill ingen satsa på en död häst.

Problemet med M är att de låter en skara på 5% från Reinfeldts gamla "öppna era hjärtan"-gäng styra och ställa fullständigt. M behöver rensa ut denna klick, hårt och bestämt. På samma sätt som SD har rensat ut sin del av knäppgökar senaste åren.

Men M vill inte. Kristersson vågar inte ta den fajten. Hans ställning och persona är för svag.
2019-12-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Kan vara slut på ökningen nu. Alla nya väljare tycks komma från KD och de har inte så många fler att skänka bort. Vi skulle behöva en överströmning från S men flera mätningar på senare tid pekar på att den strömmen har upphört.

Det kommer, var så säker!
Lpgkonjunkuren kommer bli lång och smärtsam. Välfärden är i kollaps, precis kommen från en högkonjunktur. Gissa hur det blir i lågkonjunkturen.

Vad SD behöver göra nu är att prata välfärd kontra invandring. Hela tiden.
90 miljarder per år går till bistånd och klimat. Lova hälften av dessa pengar till välfärden. Oavkortat.
Bjud över S i alla lägen när det gäller välfärd. Välfärd,välfärd, välfärd. Där finns de kvinnliga rösterna.
Gör kopplingen invandring och välfärd HELA TIDEN.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in