2019-12-10, 18:40
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
He, jag måste vara väldigt unik då för jag har mer än tre år på universitetet och röstade på SD trots att jag har betänkligheter med deras folkhemsromantik och deras allmänna kompetens, enbart därför att jag tycker att det är uppenbart att migrationen är ett problem och då finns det inget annat alternativ.
Jag har master och alltid sympatiserat och röstat SD. Vi är dock i minoritet och det märks bland folket man rör sig kring också.
2019-12-10, 19:19
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Det är tydligt. Stödet är väldigt lågt bland högutbildade och Saco-medlemmar.

Eftersom alltfler utbildar sig blir det viktigt att försöka slå sig in i den väljargruppen, särskilt om man har som ambition att bli största parti i Stockholm + kranskommuner, Uppsala, Umeå, Lund, Linköping, Jönköping, Växjö, Karlstad, Trollhättan, Visby, Halmstad, Borås, Falun, Kalmar, Eskilstuna, Sundsvall, Gävle, Skövde, Luleå och Göteborg. Som sammanlagt samlar säkert hälften av befolkningen minst.

SD behöver några år av frihet från skandaler för att bygga upp förtroende bland Sveriges högutbildade.
De behöver även stärka kompetensen bland företrädarna, såväl på riksplan som på lokalt plan. De behöver bli ännu på att fostra fram kompetenta företrädare som gör sig bra i tv.

Benjamin Dousa pratar på twitter om att M är störst bland unga i mätningen

https://twitter.com/BenjaminDousa/status/1204323918506541056

SD borde ta och studera hur M arbetar mot unga väljare. Varför lyckas M bättre än SD?

Det är just av den här anledningen SD släppte på kraven om samkönade adoptioner, abortkrav och dubbla medborgarskap.

Finns även andra saker som påverkar varför unga väljer M före SD.

- M är en identitet, det är inne att vara moderat.
- Stigmatiseringen kring SD gör så att unga inte vågar rösta på dem, tänk att de precis kommit ut ur en skola som matat de med att SD är onda. Då finns det inget annat väl än M.
- Klimatet är betydligt viktigare för unga än äldre.
- Konformismen bland unga. Man vill ju inte vara utanför när man hänger med kompisarna. När man är ute och festar pratat man om hur dåliga och elaka SD är.
- Man vet inte sveket Reinfeldt o co har gjort och litar på partiet.
- Man vet inte så mycket om hur landet var innan invandringen.
- Man saknar stora influensers som säger åt unga vad de ska rösta på. Tänk på att unga oftast inte är politiskt insatta utan följer identitetspolitik.

Det som dock talar för att SD kan växa bland den här gruppen är följande:

- Man är numera största parti enligt vissa mätningar, stigmatiseringen släpper.
- Moderaterna och Kristersson öppnar för SD och säger att de inte är onda, stigmatiseringen släpper.
- Åkesson är betydligt trevligare att se och höra på än Kristersson.
- Otryggheten bland unga ökar direkt kopplat till invandrare.
- Föräldrar som röstar SD och därför kanske barnen gör det.
- Man släppte på de kraven som unga hatar dvs de jag skrev ovan.
- Man fullständigt äger debatten på sociala medier. Då menar jag Youtube (SwebbTV osv), Facebook, Twitter och Flashback. Internet är framtiden. Nackdelen här är dock att unga mest hänger på Instagram.

Vi får inte glömma att unga män röstar på SD i stor grad. Tror Ipsos gjorde en undersökning om att SD var störst eller näst största parti bland unga killar?

Det är således kvinnorna SD behöver få över, dessa kommer när de får barn och känner att deras barn blir hotade. Mamma-instinkten ska man inte leka med.
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-10 kl. 19:22.
2019-12-10, 20:39
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den mest udda siffran är väl de med högskoleutbildning >3 år. Under 6%? Varför skall man intellektualisera över något annat än verkligheten? Men tydligen använder en överväldigande majoritet sitt intellekt för att bortförklara verkligheten i första hand.

Även bland akademiker som är ute i riktiga världen så har SD lågt stöd. Inskolade i liberala och globala idéer skulle jag säga. Jobbat med drivna, intelligenta personer men så fort SD eller övrig politik kommer till tals så har blivit magplask.

Man är oftast fast i tron att SD står för stängda gränser och att alla måste gå omkring i folkdräkt. Det är inga som sitter å läser alt. media eller flashback på fritiden. Det är trist att även högutbildade svenskar är så dåliga på källkritik. Inte för att allt som skrivs här eller på alt. media är sant, men man får ju istället endast gammelsmedias värdsbild.

Allt pekar just nu att SD ändå kommer växa, men det kommer gå sakta, och förväntar mig inget under 2022. SD kan komma gå i vågor fram tills dess. Där snarare andra saker än procentenheter som kommer styra SDs maktinflytande.
2019-12-10, 21:23
Medlem
Skolmiljö är och har alltid varit grupptrycksmiljö.

Så länge snacket går om att ”högutbildade röstar inte sd”, så kommer det gå väldigt trögt i den gruppen.

Men precis som med kvinnor så kan det vända den dagen då grupptrycket säger att det är ok att rösta sd.
Men det måste som alltid börja med att ”ledarhönan” eller annan ledargestalt pratar högt om sitt stöd.
2019-12-10, 21:35
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det där gör såväl vänster som mer centrerade politiker och röstare så bra: Att insinuera att SD kanske säger en sak, men när de väl kommer till makten är det bokbål och läger som gäller. Och folk verkar köpa det.
Jag vill nog påstå att 40 - 50% av befolkningen anser att SD är lika med nazismens återuppståndelse.

Hälften av Sveriges befolkning är rent av fientligt inställda till Sveriges nya största parti, och jag tror att de flesta av oss är införstådda med vad denna sinnessjuka polarisering kommer leda till i framtiden.

Nåja. När den dagen kommer så får vi hoppas att kravallpoliserna blir rejält utrustade med vattenkanoner, tårgas, gummikulor, pepparspray och allt annat som tänkas kan. De kommer behöva det.
Senast redigerad av Jiren 2019-12-10 kl. 21:39.
2019-12-10, 22:04
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Skolmiljö är och har alltid varit grupptrycksmiljö.

Så länge snacket går om att ”högutbildade röstar inte sd”, så kommer det gå väldigt trögt i den gruppen.

Men precis som med kvinnor så kan det vända den dagen då grupptrycket säger att det är ok att rösta sd.
Men det måste som alltid börja med att ”ledarhönan” eller annan ledargestalt pratar högt om sitt stöd.
Går fort når det börjar, behövs bara några opinionsundersökningar.
Sedan hörs det öronbedövande bruset från tusentals kappor som samtidigt vänds.
2019-12-10, 22:32
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Går fort når det börjar, behövs bara några opinionsundersökningar.
Sedan hörs det öronbedövande bruset från tusentals kappor som samtidigt vänds.

Ja jag vet många unga akademiker som gillar Jordan Peterson. Gillar man honom och hans mer realistiska samhällsanalys är steget inte långt till SD. Det kan gå väldigt fort.
2019-12-10, 22:51
Medlem
TheAlamos avatar
Angående högutbildade så är många hyggligt smarta iaf och nästan alla personer jag pratar med håller med mig i de flesta av mina åsikter gällande invandring och integration. Även om jag övertalat dem om att jag har rätt så röstar knappt någon av dem på SD. Varför? Ja det kan man fråga sig för jag vet inte. Det är något jag aldrig lyckas få ett bra svar på. De har inget helt enkelt.
2019-12-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Angående högutbildade så är många hyggligt smarta iaf och nästan alla personer jag pratar med håller med mig i de flesta av mina åsikter gällande invandring och integration. Även om jag övertalat dem om att jag har rätt så röstar knappt någon av dem på SD. Varför? Ja det kan man fråga sig för jag vet inte. Det är något jag aldrig lyckas få ett bra svar på. De har inget helt enkelt.

De kanske inte är så intelligenta när det kommer till kritan.
2019-12-10, 23:10
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Benjamin Dousa pratar på twitter om att M är störst bland unga i mätningen

https://twitter.com/BenjaminDousa/status/1204323918506541056

SD borde ta och studera hur M arbetar mot unga väljare. Varför lyckas M bättre än SD?

I princip samtliga lärare på svenska skolor sprider falsk propaganda mot SD.
Därför är SD svaga bland unga väljare.
2019-12-11, 00:35
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det handlar om grupptillhörighet.
Samma bakomliggande orsak som får folk på en arbetsplats att börjar klä sig likadant.
Mode och andra konsumtionsmönster är även det ett utslag av grupptillhörighet (annan grupp).
Känner man en individs beteendemönstret kan man säga väldigt mycket om personen i fråga.
2019-12-11, 01:35
Medlem
Det ironiska är att SDs enorma stöd bland svenska arbetare kommer leda till att svensk vänster kommer bli allt mer negativt inställd till svensk arbetarklass. Detta har ju redan börjat i och med vänsterns ''Svärjevänner'' kampanj där man gör narr av SDs väljare utifrån att de är korkade, outbildade och inte kan stava korrekt svenska, alltså gör de narr av svenska arbetare. Svensk vänster kommer i och med detta anse att svensk arbetarklass inte är progressiv nog för dem och istället allierat sig med nazister, och därmed kommer HBTQ människor, rasifierade och liknande grupperingar helt ersätta arbetarklassen i vänsterns perspektiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in