2019-12-13, 17:01
Medlem
Sifo right on time: SD 24,4 / S 24,6

S 24,6 (+0,2)
SD 24,4 (+1,4)
M 17,2 (+0,2)
V 9,7 (—)
C 8,0 (-0,3)
KD 6,0 (-1,8)
MP 4,7 (—)
L 4,0 (+0,5)

M opåverkade. KD som klubbade hårdare invandringspolitik på rikstinget nyligen inleder ett nytt ras.

Rödgröna 138
JÖKarna 146
Alliansen 124
Blågula blocket 169

Alla långt från majoritet.
Uppgången sedan i augusti motsvarar runt 400 000 väljare – en ”remarkabel” uppgång på kort tid, enligt Toivo Sjörén. Sedan i september har SD dessutom legat tydligt över Moderaterna. Sjörén talar om “ett stort skifte i det svenska politiska landskapet”.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-13 kl. 17:13.
2019-12-13, 17:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo right on time: SD 24,4 / S 24,6

S 24,6 (+0,2)
SD 24,4 (+1,4)
M 17,2 (+0,2)
V 9,7 (—)
C 8,0 (-0,3)
KD 6,0 (-1,8)
MP 4,7 (—)
L 4,0 (+0,5)
Uppgången sedan i augusti motsvarar runt 400 000 väljare – en ”remarkabel” uppgång på kort tid, enligt Toivo Sjörén. Sedan i september har SD dessutom legat tydligt över Moderaterna. Sjörén talar om “ett stort skifte i det svenska politiska landskapet”.

Även fast de inte är störst är jag nöjd med resultatet. SD ökar fortfarande och är lika stora som S.

Att M ligger still ser jag som drömmen.

Allt går enligt plan
2019-12-13, 17:13
Medlem
Känns lite overkligt. Kommer ni ihåg när frasen "Sveriges tredje största parti" användes?
I sammanhang som att "SD är ett av de större partierna!"

Känns som att efter de senaste OI så kan vi begrava detta och istället börja änvända "näst största eller största parti".
2019-12-13, 17:16
Medlem
fernebos avatar
Ett litet citat:

Citat:
I SvD/Sifos augustimätning fick Sverigedemokraterna 18,2 procent, och var tredje största parti efter Socialdemokraterna och Moderaterna. Fyra månader senare når SD nu 24,4 procent i årets sista väljarbarometer från SvD/Sifo.

Sedan i oktober har skillnaden mellan S och SD legat inom den statistiska felmarginalen. Den här månaden hamnar S-stödet på 24,6 procent.

– Det här bekräftar att S och SD ligger på samma nivå i opinionen, säger Sifos opinionschef Toivo Sjörén.

https://www.svd.se/svd-sifo-bara-tiondelar-skiljer-mellan-s-och-sd

Det är ju dessutom svårt att inte notera att SD ökar med hela 1,4 procentenheter sen förra månaden och går upp till 24,4%. Av en händelse vad sossarna hade förra månaden. Vad händer då? Jo minsann! Sossarna ökar med 0,2 procentenheter.. Haha.. Så jävla roliga de är!
2019-12-13, 17:17
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag sätter upp mitt blöta pekfinger i luften och känner att SD kommer att få 24,3 i dagens SIFO!

Bra gissning. 0,1 för lite dock!
2019-12-13, 17:18
Medlem
Haddock93s avatar
Känns verkligen som SDs framgång beror mycket på deras normalisering. Det vi snackat om flera gånger, så fort SD är största parti går proppen. Åtminstone delvis, framgång föder framgång osv.

Säger det igen, otroligt positivt att M ökar/ligger still 0,2+

Och att SD är störst parti jämsides S.
2019-12-13, 17:18
Medlem
Smoothmans avatar
Det blev precis som jag skrev för någon vecka sedan, alltså inget "ras och kollaps" för Kristersson och M efter inbjudan av Åkesson - så som den där centerpartistiske fanatikern Ola Spännar benhårt trodde

24,4% är enastående bra siffror. SD fortsätter att leverera jämna och fina siffror hos i stort sett samtliga institut nu. Kan man säga att de på allvar brutit igenom 20-procentvallen nu? Är ca 22% det nya "golvet"?
2019-12-13, 17:26
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.gp.se/nyheter/sverige/mätning-sd-större-än-m-och-kd-tillsammans-1.21550122

Scrolla ner och kolla grafen opinionen över tid, bästa grafen jag sett på länge 🇸🇪
2019-12-13, 17:30
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Känns lite overkligt. Kommer ni ihåg när frasen "Sveriges tredje största parti" användes?
I sammanhang som att "SD är ett av de större partierna!"

Känns som att efter de senaste OI så kan vi begrava detta och istället börja änvända "näst största eller största parti".
Det går fort nu. Det går ruskigt fort nu. Fiskstimmet håller på och vänder. Vad ska regimen och dess lakejer hitta på för att stoppa utvecklingen?
2019-12-13, 17:32
Medlem
Att M nu ser ut att stå stilla i opinionen (+0,2) kommer att resultera i det tvivelaktiga narrativet i massmedia att mötet mellan Kristersson och Åkesson "inte har påverkat opinionen". Med hänsyn till KD:s ras (-1,8) skulle jag tro att en långt mer sannolik förklaring är att M i viss mån fortfarande blöder till SD, men att M har kompenserat detta genom att vinna tillbaka väljare från KD. Vi ser med andra ord två trender parallellt: Å ena sidan fortsätter väljare att gå från M till SD på det gamla vanliga sättet, men detta syns inte på grund av att M vinner tillbaka traditionella moderater som tillfälligt gick till KD när Ebba lajvade SD light, men som nu inte ser någon anledning att välja KD istället för M när M också har börjat lajva SD light.
2019-12-13, 17:51
Medlem
Haddock93s avatar
Problemet M har är flera, några exempel jag kan komma på:

- Trovärdighet, även fast Kristersson och M är på rätt väg.
- Deras historia och att man är delaktig i hur det ser ut i Sverige
- Deras ledarskap, Ulf håller inte måttet. Han är inte alls lika folklig och har inte samma pull på folket som Åkesson (som dessutom haft rätt i 10 år och har blivit utfryst pga det och fortsatt nu med Nobel senast)
- Kan inte locka väljare från S i samma grad som SD, eftersom många ser M som ett rent arbetarfientligt parti.
- Nu när SD är störst kommer M och KD väljare flockas dit bara för att få partiet att bli störst, man vill ha bort S från den tronen. Sen vill ingen satsa på en död häst.
2019-12-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.gp.se/nyheter/sverige/mätning-sd-större-än-m-och-kd-tillsammans-1.21550122

Scrolla ner och kolla grafen opinionen över tid, bästa grafen jag sett på länge 🇸🇪
Den är trevlig, men väcker återigen frågan vad som är så himla unikt med perioden augusti-december 2019 som tarvar en opinionsutveckling för SD i paritet med hösten 2015. Det kom 10.000 asylanter i veckan, vi kunde i princip följa lämmeltåget upp till Sverige i realtid på TV, samtidigt som vi hade en statsminister och en migrationsminister som båda försäkrade att det inte finns något tak för invandringen. Allt medan dåvarande MigVerket-GD:n Anders Danielsson sjöng halleluja, låt invandringen flöda okontrollerat, låt barnen komma till mig, jag är Jesus. Om SD har 24,4% nu skulle de ha haft 48,8% då i det kompletta dårhus vi var inspärrade i.

Bilbränder, gängskjutningar och sprängningar är vardagsmat sedan många år.
Sexsiffrigt antal uppehållstillstånd är vardagsmat sedan många år.
Att Löfven inte klarar intervjuer har vi vetat sedan 2012.
JÖKen är ett år gammal, ingen ny irriterande grej som plötsligt dök upp i augusti.

Köp en Sifo för att undersöka det, Expressen...
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-13 kl. 17:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in