2019-12-13, 15:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Eller så behövde polisen ingen hjälp mer av FIKK resp MP eftersom de redan hade hittat resten av kroppen.....

I anslutning till häktningsförhandlingarna dementerade åklagaren att några ytterligare fynd har gjorts.

”– Så vitt jag jag vet har man inte gjort några fynd vad gäller Wilmas kropp. Eftersöket är mer riktat nu och utgår mer från riktade tips, säger åklagare Westerberg.”
Citera
2019-12-13, 15:14
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag tycker inte det finns några utredningstekniska skäl till att upplysa om att resten av kroppen hittats om det nu vore fallet. Bra för allmänheten i Uddevalla att veta så man inte behöver oroa sig varje gång hunden drar iväg och kommer tillbaka med något i käften.

Men visst är det märkligt att ingen verkar söka längre efter resten av flickstackarn. Att dom går på lågvarv här då danskarna sökte på i hela Öresund efter Kim Walls kroppsdelar (med svensk hjälp) är lite konstigt. Lättare för likhundarna ute till havs, någon som vet? Kanske Wilma inte anses vara värd besväret då ingen galen "ubåtskapten" och fin journalist är inblandade.

Ska det vara så förbannat illa att hon blir bortglömd och övergiven även i döden. Jag menar "bortgift" vid 15 års ålder och ingen verkar ha reagerat förrän hon är död vid 17. "Bortgift" om man nu ska tro andra som har insyn i kurdisk kultur och krav på samboende. Visst, lagens arm mal på men i övrigt är det tyst förutom i denna tråd då. Vad det gäller pratet att det skulle vara rasism i tråden så tycker jag det är trist att blanda bort korten så. Det är bra att unga flickor blir upplysta om hur det kan gå då två främmande kulturer möts, även föräldrar ska dra lärdom av detta. Visst leder det till segregering men man vill nog ha sina döttrar levande och lyckliga, det är inte vi som ska konvertera och förändras. Något tidningarna skulle spinna vidare på tycker man för det kan inte vara lätt att som kvinna bli fast i det hedershelvetet, än mindre för en tonårstjej. Det finns säkert många historier värd att berätta och lära av, vem vet, kanske till och med männen inser hur sjuka dom är i sin heder om dom får läsa om det.

Sen vad är det för träbitar eller plattor som diskuteras här, finns det bilder jag missat?
I onsdags hade de en manifestation på torget i Uddevalla mot våld Och till minne av Wilma.
Citera
2019-12-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag tycker inte det finns några utredningstekniska skäl till att upplysa om att resten av kroppen hittats om det nu vore fallet. Bra för allmänheten i Uddevalla att veta så man inte behöver oroa sig varje gång hunden drar iväg och kommer tillbaka med något i käften.

Men visst är det märkligt att ingen verkar söka längre efter resten av flickstackarn. Att dom går på lågvarv här då danskarna sökte på i hela Öresund efter Kim Walls kroppsdelar (med svensk hjälp) är lite konstigt. Lättare för likhundarna ute till havs, någon som vet? Kanske Wilma inte anses vara värd besväret då ingen galen "ubåtskapten" och fin journalist är inblandade.

Ska det vara så förbannat illa att hon blir bortglömd och övergiven även i döden. Jag menar "bortgift" vid 15 års ålder och ingen verkar ha reagerat förrän hon är död vid 17. "Bortgift" om man nu ska tro andra som har insyn i kurdisk kultur och krav på samboende. Visst, lagens arm mal på men i övrigt är det tyst förutom i denna tråd då. Vad det gäller pratet att det skulle vara rasism i tråden så tycker jag det är trist att blanda bort korten så. Det är bra att unga flickor blir upplysta om hur det kan gå då två främmande kulturer möts, även föräldrar ska dra lärdom av detta. Visst leder det till segregering men man vill nog ha sina döttrar levande och lyckliga, det är inte vi som ska konvertera och förändras. Något tidningarna skulle spinna vidare på tycker man för det kan inte vara lätt att som kvinna bli fast i det hedershelvetet, än mindre för en tonårstjej. Det finns säkert många historier värd att berätta och lära av, vem vet, kanske till och med männen inser hur sjuka dom är i sin heder om dom får läsa om det.
Sen vad är det för träbitar eller plattor som diskuteras här, finns det bilder jag missat?

Men detta fall med W har fått ganska stor uppmärksamhet, jämfört med t ex Emilia - fallet där utredning också pågår nu.
Beror kanske på att Emilia-fallet var enklare att lösa och att olika kulturer inte förstorade fallets allmänna intresse.

Om Kim Wall så bidrog nog att hon var en ung, omtyckt journalist och Peter Madsen en ganska känd "hemmagjord" raketforskare som gillade diverse avvikelser osv., till all uppståndelse ...
Verkar som att det kan ha viss betydelse faktiskt ...
Att man kunde se scenarion framför sig i en U-båt under vattenytan och att man fick så många detaljer att spinna vidare kring, kan också ha spelat roll ...
Citera
2019-12-13, 15:17
Medlem
Korta-kjolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Ja det är sant, tänkte om de lämnat kroppsdelen nära just för att det ska uppdagas att hon är avliden.
Fynden med brända grejer är ju en bit från där polisen hade sitt intensiva sök i bäveån så det kan ju finnas mer vart som helst eg.
Pappan ägde ju många bilar så rent teoretiskt har de kunnat åka flera åt varsitt håll

Usch vidriga tanke
Om man lagt delarna i 2 olika bilar för att snabbare göra sig av med allt.
1 av bilarna har kanske haft den nu hittade delen och tillhörigheter och bil 2 resten av kroppen 😥
Citera
2019-12-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I anslutning till häktningsförhandlingarna dementerade åklagaren att några ytterligare fynd har gjorts.

”– Så vitt jag jag vet har man inte gjort några fynd vad gäller Wilmas kropp. Eftersöket är mer riktat nu och utgår mer från riktade tips, säger åklagare Westerberg.”
Ja, det talar väl emot tanken att polisen håller på information. Vore lite märkligt om en åklagare far med osanning, bättre då att ej kommentera.

Samtidigt kan jag inte släppa att han uttryckte sig "såvitt jag vet...", men det är kanske bara jag som övertolkar.
Citera
2019-12-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, det talar väl emot tanken att polisen håller på information. Vore lite märkligt om en åklagare far med osanning, bättre då att ej kommentera.

Samtidigt kan jag inte släppa att han uttryckte sig "såvitt jag vet...", men det är kanske bara jag som övertolkar.
Det kan ha att göra med att han ville ha ryggen fri. Såvitt han visste så hade man inte hittat något, men i talande stund kunde polisen ju hittat något fast han ännu inte fått vetskap om det?
Citera
2019-12-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
- - -

Förvänta er inte att det finns logik eller kunskap i kommentarer på detta forum ifrån medlemmar.

Jag håller med dig Marielo m fl som har förstått att poliserna INTE är som "Kling och Klang i Pippi Långstrump" ...

Nu får vi hoppas att det snart blir ett genombrott i att finna Wilma (i sin helhet) så att anhöriga kan få ett slut i sin oerhörda sorg och kunna ordna en jordfästning. Samt att GM får sina rättmätiga straff.

Vi får inte glömma att polisen hade en helikopter i hamnen en av dagarna som man sökte..
Vad man letar efter mer än kropp, (som jag hoppas är återfunnen.. ) kan ju vara styckningsredskap. vilket jag iof tror man letat i brunnar efter? jag tror man bokstavligt talat syr fast MGM på allvar, så även de som hjälpt till.. blir förvånad om inte ny anhållan görs inom de närmaste dagarna..
och har sårt att tro att OM de anhålls igen att de inte blir häktade.. har väldigt höga förväntningar och tro på utredare / åklagare i detta fallet..
Citera
2019-12-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Påminner lite om Lisa Holm-fallet där skribenter fortfarande hävdar att snubben är oskyldig och har allehanda konspirationer om rika grevar och inhyrda hitmen
Jag tar åt mig lite där eftersom jag själv var lite svajig i den tråden. Jag höll mig mest inom den misstänkta familjen och tvivlande till vissa bevis. Kan forfarande känna att den skyldiga var den yngre brodern och att dom andra hjälpte till på något vis. Mycket skumma spår och bevis där. En i familjen fast åtminstone.

I det här fallet är det ju enklare med ett klart möjligt motiv och spår verkar säkrade tidigt. Trist att inte hela kroppen finns då det gör det hela rörigt för alla. Denna gång vill jag se alla inblandade inlåsta.

Jag har inget emot andra inlägg här som försöker försvara eller se annat. Det håller tråden vid liv och kan vara underhållande. Nåja, kanske inte för utpekade eller anhöriga så man kanske ska hålla igen lite. Alla får vi klara lite kritik och svälja stoltheten om vi skriver för hårt och mycket, själv försöker jag hålla igen numera och besvarar sällan påhopp.
Citera
2019-12-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan ha att göra med att han ville ha ryggen fri. Såvitt han visste så hade man inte hittat något, men i talande stund kunde polisen ju hittat något fast han ännu inte fått vetskap om det?
Frasen gnager lite i mig, men jag tror rent logiskt du har rätt att det är mest sannolikt... Äsch, jag får ta och släppa det.
Citera
2019-12-13, 15:29
Medlem
Citat:

Jag tror hon styckades i MGM lägenhet, eftersom det blir lättare att radera hennes tillvarå på jorden. Om och bara om någon annan GM har våldtagit och mordat henne, varför skall han stycka henne i onödigt extra riskabelt arbete.
Citera
2019-12-13, 15:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

En åklagare skulle inte kunna formulera sig så om fler kroppsdelar hittats, så det det nog tyvärr den bistra sanningen. Det ger erfarenhetsmässigt inte några bra förutsättningar för att få till en fällande dom.
Citera
2019-12-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En åklagare skulle inte kunna formulera sig så om fler kroppsdelar hittats, så det det nog tyvärr den bistra sanningen. Det ger erfarenhetsmässigt inte några bra förutsättningar för att få till en fällande dom.
Han är häktad fram till 3 jan och man hinner med en hel del polisarbete under den tiden. Sen blir det omhäktning med ev nya analyssvar och kanske fler andra bevis. Vi får hoppas på det bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in