Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Jag tycker inte det finns några utredningstekniska skäl till att upplysa om att resten av kroppen hittats om det nu vore fallet. Bra för allmänheten i Uddevalla att veta så man inte behöver oroa sig varje gång hunden drar iväg och kommer tillbaka med något i käften.
Men visst är det märkligt att ingen verkar söka längre efter resten av flickstackarn. Att dom går på lågvarv här då danskarna sökte på i hela Öresund efter Kim Walls kroppsdelar (med svensk hjälp) är lite konstigt. Lättare för likhundarna ute till havs, någon som vet? Kanske Wilma inte anses vara värd besväret då ingen galen "ubåtskapten" och fin journalist är inblandade.
Ska det vara så förbannat illa att hon blir bortglömd och övergiven även i döden. Jag menar "bortgift" vid 15 års ålder och ingen verkar ha reagerat förrän hon är död vid 17. "Bortgift" om man nu ska tro andra som har insyn i kurdisk kultur och krav på samboende. Visst, lagens arm mal på men i övrigt är det tyst förutom i denna tråd då. Vad det gäller pratet att det skulle vara rasism i tråden så tycker jag det är trist att blanda bort korten så. Det är bra att unga flickor blir upplysta om hur det kan gå då två främmande kulturer möts, även föräldrar ska dra lärdom av detta. Visst leder det till segregering men man vill nog ha sina döttrar levande och lyckliga, det är inte vi som ska konvertera och förändras. Något tidningarna skulle spinna vidare på tycker man för det kan inte vara lätt att som kvinna bli fast i det hedershelvetet, än mindre för en tonårstjej. Det finns säkert många historier värd att berätta och lära av, vem vet, kanske till och med männen inser hur sjuka dom är i sin heder om dom får läsa om det.
Sen vad är det för träbitar eller plattor som diskuteras här, finns det bilder jag missat?
Men detta fall med W har fått ganska stor uppmärksamhet, jämfört med t ex Emilia - fallet där utredning också pågår nu.
Beror kanske på att Emilia-fallet var enklare att lösa och att olika kulturer inte förstorade fallets allmänna intresse.
Om Kim Wall så bidrog nog att hon var en ung, omtyckt journalist och Peter Madsen en ganska känd "hemmagjord" raketforskare som gillade diverse avvikelser osv., till all uppståndelse ...
Verkar som att det kan ha viss betydelse faktiskt ...
Att man kunde se scenarion framför sig i en U-båt under vattenytan och att man fick så många detaljer att spinna vidare kring, kan också ha spelat roll ...