2019-12-13, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan helt klart bli ett indiciemål om tystnaden är kompakt från den/dom skyldiga. En stark och tät indiciekedja kan mycket väl fälla GM/Tishko. Vi får ju inte veta allt de har på fötterna. Ingen "utgår" från något alls - allt vägs samman. Och en indiciekedja är aldrig starkare än den svagaste länken. Brister den så går GM fri. Vi kan bara vänta och se.

Du och många andra i tråden upprepar gång på gång att Tishko är häktad på sannolika skäl, och att det därför måste finnas något väldigt komprommeterande bevis mot honom, eller att åklagaren har "mycket på fötterna" som du uttrycker det. Och det låter ju väldigt mycket som att man blint utgår ifrån tingsrättens häktningsbeslut, och därför "fäller" honom på förhand utan att man känner till dessa komprommeterande bevis.
Och som jag skrev i förra inlägget så måste det inte finnas något enskilt komprommeterande bevis mot honom, utan det kan vara en massa svaga bevis sammanlagt, som är grunden till tingsrättens beslut om häktning. Och det verkar så utifrån de bevis som har presenterats hittills.

Sen undrar jag om det finns någon statistik, över vad som som har blivit domen i mordfall där den åtalade har varit häktad på sannolika skäl. Jag kanske har fel, men jag gissar att de flesta frias. Och det säger ju också något i så fall, nämligen att häktning på sannolika skäl inte är lika med att domstolen anser att den häktade är skyldig. Men många här i tråden väljer istället att bli arga på svenskt rättssystem som friar "skyldiga" personer.

Själv tycker jag att domstolarna borde komma upp till åtminstone 95% sannolikhet, innan de fäller. Men många i tråden verkar tycka att det räcker med majoritet, alltså över 50% sannolikhet. Eller kanske ännu lägre sannolikhet - hellre fälla än fria, ungefär.
Citera
2019-12-13, 12:44
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag vill hoppas du har rätt, det skulle innebära att W får komma hem snart, men också att polisen sitter på ett trumfkort.

Jag håller helt med om att tystnaden har med sekretessen att göra. Polisen vill hålla precis allt för sig själva, min teori är att FIKK och MP av det skälet inte blandades in mer än absolut nödvändigt (dvs hoppet att finna W vid liv var ute).

Eller så behövde polisen ingen hjälp mer av FIKK resp MP eftersom de redan hade hittat resten av kroppen.....
Citera
2019-12-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusida77
Fast en försvaradvokat jobbar INTE enbart för att få den skyldige friad. Hen jobbar för att få rätt dom ,mildare dom, eller att man hamnar på rättspysk om det så skulle behövas.

En försvarares uppgift är att ”med nit och omsorg tillvarataga den misstänktes rätt och i detta syfte verka för sakens riktiga belysning” som det är så vackert formulerat. (https://lagen.nu/1942:740#K21P7)

Försvararens uppgift är alltså att biträda en misstänkt så att den får sina rättigheter tillgodosedda i ett ärende. ”Rätt” dom är det, om vi hårdrar det hela, ytterst domstolens uppgift att se till att det blir, om det någonsin går så långt.

En misstänkt behöver inte vara skyldig, och även om den är det behöver ärendet inte nödvändigtvis gå upp för prövning i en domstol.

Försvararen ska inte bidra till att en misstänkt får rättspsykiatrisk vård om den misstänkte motsätter sig det, utan ska biträda och föra den misstänkes talan.
Citera
2019-12-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Har man erkänt så har man som regel lämnat detaljerade uppgifter om gärningen. Åklagaren behöver således bara åberopa erkännandet och de uppgifter som ligger till grund för detta.

Nej, Åklagare skall kunna verifiera att alla uppgifter stämmer vilket görs via noggrann utredning och tekniska undersökningar. ALLT kan vara ett falskt erkännande med uppdiktad historia för att styra utredningen i viss riktning eller de facto vilja dölja ett grövre brott med högre påföljd.
Citera
2019-12-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Eller så behövde polisen ingen hjälp mer av FIKK resp MP eftersom de redan hade hittat resten av kroppen.....

Så set pågår inga sökningar längre alltså?
Citera
2019-12-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Ja, alltså det ena utesluter ju inte det andra. Polisen gjorde ju faktiskt omfattande dyksök ett antal dagar efter den torsdagen då första fyndet gjordes/frivilliga slutade söka.

Jag är helt med dig om att polisen kan mörka fynd, men inte går de väl långt i de ambitionerna. Ytterligare fynd kan istället ha gjorts dagarna därpå
Citera
2019-12-13, 12:54
Medlem
Pågår fortfarande sök? Nån som har koll
Citera
2019-12-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Du och många andra i tråden upprepar gång på gång att Tishko är häktad på sannolika skäl, och att det därför måste finnas något väldigt komprommeterande bevis mot honom, eller att åklagaren har "mycket på fötterna" som du uttrycker det. Och det låter ju väldigt mycket som att man blint utgår ifrån tingsrättens häktningsbeslut, och därför "fäller" honom på förhand utan att man känner till dessa komprommeterande bevis.
Och som jag skrev i förra inlägget så måste det inte finnas något enskilt komprommeterande bevis mot honom, utan det kan vara en massa svaga bevis sammanlagt, som är grunden till tingsrättens beslut om häktning. Och det verkar så utifrån de bevis som har presenterats hittills.

Sen undrar jag om det finns någon statistik, över vad som som har blivit domen i mordfall där den åtalade har varit häktad på sannolika skäl. Jag kanske har fel, men jag gissar att de flesta frias. Och det säger ju också något i så fall, nämligen att häktning på sannolika skäl inte är lika med att domstolen anser att den häktade är skyldig. Men många här i tråden väljer istället att bli arga på svenskt rättssystem som friar "skyldiga" personer.

Själv tycker jag att domstolarna borde komma upp till åtminstone 95% sannolikhet, innan de fäller. Men många i tråden verkar tycka att det räcker med majoritet, alltså över 50% sannolikhet. Eller kanske ännu lägre sannolikhet - hellre fälla än fria, ungefär.
Att bli häktad på sannolika skäl innebär att man har så pass mycket på personen ifråga att man har möjlighet att frihetsberöva personen pga av vissa häktningsskäl (flyktrisk, kollusionsfara etc). Det är ett lagligt tvångsmedel. Ingen säger att han ÄR juridiskt skyldig. Än. Några av oss anser att han är skyldig med de få fakta vi har på hand. Häktningsdomaren släppte föräldrarna fria, men T häktades. Eftersom killen inte är dömd så kan INGEN säga att domstolen anser att den häktade är skyldig - som du skriver. Han har inte haft någon huvudförhandling - han har gått igenom en häktningsförhandling där häktningsdomaren ansåg att det fanns skäl att hålla honom inlåst. Det säger en del. Det skall mycket till för att bli frihetsberövad under så lång tid. Att de flesta frias av dom som häktats på sannolika skäl, och omhäktats, får stå för dig. Personligen tror jag det är fel, men inte heller jag har statistik. Vid omhäktning har man ofta så pass graverande bevis att man så småningom lyckas fälla brottslingen. Under häktningstiden samlas också bevis, man har inre spaning, man fortsätter med förhör, man får in analyssvar under hela tiden. Detta läggs till de bevis man hade inför häktningen.

Den längsta häktningstiden där nån suttit häktad utan åtal är 4 år i Sverige hittills. Men OM det visar sig att T är oskyldig så har han rätt till ett fett skadestånd så småningom. Men den chansen är mikroskopisk. Åtminstone i mina ögon.
Citera
2019-12-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Har genom åren varit med om många sök, de flesta akut sök där man förväntas finna en levande person, men även många sök där man inte kan förvänta sig att den sökte är i livet, det har väl varit 50/50 så det tror jag inte stämmer med att man inte söker vidare. Det skall vara någorlunda meningsfullt att söka, fyndet som nu hittats kanske gör att man bedömer att inget kommer att hittas på traditionellt sätt att söka. Frågan är varför.

Polisen meddelande att Wilma är död och polisen söker kroppsdelar som saknas på både land som i vatten. För att finna dessa krävs mer avancerade insatser t.ex. likhundar för sök.

Det är ett samarbete mellan polis och MP. Vid behov uttalar dom önskemål om MPs insatser medan här har polisen tagit över och vill sköta det själv.
Citera
2019-12-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att bli häktad på sannolika skäl innebär att man har så pass mycket på personen ifråga att man har möjlighet att frihetsberöva personen pga av vissa häktningsskäl (flyktrisk, kollusionsfara etc). Det är ett lagligt tvångsmedel. Ingen säger att han ÄR juridiskt skyldig. Än. Några av oss anser att han är skyldig med de få fakta vi har på hand. Häktningsdomaren släppte föräldrarna fria, men T häktades. Eftersom killen inte är dömd så kan INGEN säga att domstolen anser att den häktade är skyldig - som du skriver. Han har inte haft någon huvudförhandling - han har gått igenom en häktningsförhandling där häktningsdomaren ansåg att det fanns skäl att hålla honom inlåst. Det säger en del. Det skall mycket till för att bli frihetsberövad under så lång tid. Att de flesta frias av dom som häktats på sannolika skäl, och omhäktats, får stå för dig. Personligen tror jag det är fel, men inte heller jag har statistik. Vid omhäktning har man ofta så pass graverande bevis att man så småningom lyckas fälla brottslingen. Under häktningstiden samlas också bevis, man har inre spaning, man fortsätter med förhör, man får in analyssvar under hela tiden. Detta läggs till de bevis man hade inför häktningen.

Den längsta häktningstiden där nån suttit häktad utan åtal är 4 år i Sverige hittills. Men OM det visar sig att T är oskyldig så har han rätt till ett fett skadestånd så småningom. Men den chansen är mikroskopisk. Åtminstone i mina ögon.
Kudos till dig som tar de här diskussionerna Intressant läsning i allmänhet
Citera
2019-12-13, 12:58
Medlem
tomyhockeys avatar
hur länge kan man gå häktad om och om igen
Citera
2019-12-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
hur länge kan man gå häktad om och om igen
Det finns ingen bortre gräns. Som jag avslutade mitt förra inlägg så är fyra år det hittills längsta som någon suttit häktad innan åtal väckts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in