Citat:
Det kan helt klart bli ett indiciemål om tystnaden är kompakt från den/dom skyldiga. En stark och tät indiciekedja kan mycket väl fälla GM/Tishko. Vi får ju inte veta allt de har på fötterna. Ingen "utgår" från något alls - allt vägs samman. Och en indiciekedja är aldrig starkare än den svagaste länken. Brister den så går GM fri. Vi kan bara vänta och se.
Du och många andra i tråden upprepar gång på gång att Tishko är häktad på sannolika skäl, och att det därför måste finnas något väldigt komprommeterande bevis mot honom, eller att åklagaren har "mycket på fötterna" som du uttrycker det. Och det låter ju väldigt mycket som att man blint utgår ifrån tingsrättens häktningsbeslut, och därför "fäller" honom på förhand utan att man känner till dessa komprommeterande bevis.
Och som jag skrev i förra inlägget så måste det inte finnas något enskilt komprommeterande bevis mot honom, utan det kan vara en massa svaga bevis sammanlagt, som är grunden till tingsrättens beslut om häktning. Och det verkar så utifrån de bevis som har presenterats hittills.
Sen undrar jag om det finns någon statistik, över vad som som har blivit domen i mordfall där den åtalade har varit häktad på sannolika skäl. Jag kanske har fel, men jag gissar att de flesta frias. Och det säger ju också något i så fall, nämligen att häktning på sannolika skäl inte är lika med att domstolen anser att den häktade är skyldig. Men många här i tråden väljer istället att bli arga på svenskt rättssystem som friar "skyldiga" personer.
Själv tycker jag att domstolarna borde komma upp till åtminstone 95% sannolikhet, innan de fäller. Men många i tråden verkar tycka att det räcker med majoritet, alltså över 50% sannolikhet. Eller kanske ännu lägre sannolikhet - hellre fälla än fria, ungefär.