2019-12-13, 11:25
Medlem
ae123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Ingen är dömd. De nu misstänkta skulle kunna vara oskyldiga. Så du har en dubbelmoral där, vilka man kan prata om.
Detta är inte en tidning, det här är ”köksbordssamtal”. Det som skrivs är inte avsett för anhöriga till BO, jag skulle avråda från att läsa här. Men om man ska fundera över vad som hänt, måste allt och alla få nagelfaras och undersökas.
Det har hänt förr att närstående mördar, tex sin syster eller sitt barn.

Jag menar att ingen ska smutskastas, att språket kan vara vårdat och att spekulationerna kan hållas på en rimlig nivå. Om du läser igenom samtliga inlägg i denna tråd så har folk anklagat familjen för att de tillät W att vara tillsammans med den MGM, de har dragit in pizzabagare och W's svåger mm mm.
Jag tycker inte att familjen ska utsättas för vidriga kommentarer för att de inte "hindrade" dottern att vara ihop med pojkvännen. MGM är inte dömd och vi vet ej vad det finns för bevis, men då det typ 9 av 10 ggr är pojkvännen/sambon/äkte mannen och W befann sig hos honom runt försvinnandet, samt att han sitter häktad med sannolika skäl och hans agerande fram till häktningen så lutar det väl ganska starkt åt hans håll. Och om det är han som tog hennes liv så är det han som ska bära skuld och ansvar för denna handling och ingen annan - speciellt inte offrets föräldrar.

Ej personligt riktat utan mer allmänt: Kan inte dessa pajkastnings-ageranden få ett slut, det verkar som att många här med flit vill missförstå varandra, försöka provocera, skapa bråk och osämja här på FB - tycker det är lite onödigt.
Citera
2019-12-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om vi säger att polisen bara har hittat en hand, som de genom fingeravtryck eller DNA identifierar som Wilmas, men det finns inga medicinska tecken på att handen avskiljdes efter döden. Kan det vara så då att polisen har tänkt:
"man skär bara av någons hand i samband med styckning, och styckning innebär att personen är död, alltså är Wilma död"
Alltså att polisen egentligen inte har fastställt till 100% att Wilma är död, utan bara har fastställt att hon är död "bortom allt rimligt tvivel". Det är ju så domstolen dömer människor för brott, genom att de fastställer deras skuld "bortom allt rimligt tvivel". Så varför skulle det vara annorlunda när det gäller att fastställa att någon är död?

Om polisen har resonerat som i exemplet ovan, så skulle det alltså kunna innebära att Wilma trots allt inte är död, precis som dömda människor kan vara oskyldiga.
Att skära av någons hand kan man ju göra som ett straff, utan att döda personen. Men det kanske polisen anser är för orimligt och därför anser de att Wilma har blivit styckad och därför är död.

Hej Vemsa.
Vill först säga att jag är imponerad över ditt grävande i twitter (som jag inte ens vet vad det är) och som du verkar kunna förklara en del om.
Men det här med DÖD, där finns att lära.
Polisen FÅR INTE gå ut med, troliga, halvsäkra bevis på att en person är död.
De kan anta att hon är det om dom hittar ett lårben där kroppspulsådern är avskuren, men de får inte säga det rakt ut att det är/var W.
När du säger bortom allt rimligt tvivel i en dom, då är boven tagen med handen i kakburken och skägget i brevlådan, dvs Boven var enda personen som fanns på plats med båda händerna i kakburken när polisen kom, som dessutom filmades. Det är bortom allt rimligt tvivel.

Ang dödförklaringar när det gäller den "båtolyckan" du tog som exempel, så är det helt rätt det du säger, någon KAN ha haft en livbåt innanför jackan och överlevt fast chansen är liten.
Vid sådana fall, samt fall där det kanske varit en katastrof (Tsunamin i Thailand) eller en Jordbävning, då finns det en lag om när, hur om vem som får utfärda ett dödsattest när en kropp inte är återfunnen (se länk https://lagen.nu/prop/2004/05:88#B4 )

Ursäkta ett superlångt inlägg, men jag tror jag skrivit förståeligt
Citera
2019-12-13, 11:46
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Masonitbit
Ja, eller plywood.
Lämnar man telefonernas pytteskärmar och kör fullskärm på en +30"-skärm, så ser man rätt bra att det nog inte är en skärbräda. Om det ändå vore en skärbräda, hur förändras läget då?
Citera
2019-12-13, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du får ha vilka åsikter du vill.
MEN du får också vara beredd på att andra bemöter dessa.
Propaganda? Är något OT är det bara att rapportera inläggen.
Mod har dessutom tydligt stipulerat råd som bör läsas och följas innan man skriver.

Jag har full tilltro till polisens arbetsmetoder. Har man för vana att läsa förundersökningar så är man medveten om hur noggrant polisen kartlägger individer och vilka avancerade analyser de numera gör när det tex gäller all form av digitala spår och kommunikation. Senast i Mantorpsfallet visade de på denna grundlighet.

Vad jag vill göra med mördarkurden Tishko är ointressant. Det får våra rättsvårdande myndigheter ta hand om. Men man sitter inte häktad på sannolika, tillika omhäktad, om det inte finns graverande teknisk bevisning.

Så fortsätt du sprattla, men var också beredd på att bli ifrågasatt av dina medpostare.

Ibland måste man se till statistiken olösta mord också. Idag i sverige har vi 630 olösta mord och högen fylls på. Bara de senast åren (om jag inte minns fel) med hela 30-40 stycken. Fallen som är svårlösta är alla dödsskjutningar och "hedersmord". De som kännetecknar dessa olösta mord i närtid är många inblandade och en tysnadskultur.

630 fall alltså utan "gedigen och grundlig fup".

Man kanske inte alla gånger kan jämnföra med typen "mantorp morden" och liknande fall, så kallade svenska fall, Här signalerar media och åklagare att det handlar om ett så kallat "klanmord". Många inblandade i en hederskultur där tystnad i allra högsta grad råder .Kanske vi ska förhålla oss till den typen av mord när vi drar liknelser.
Senast redigerad av iLivid 2019-12-13 kl. 11:50.
Citera
2019-12-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Ja, eller plywood.
Lämnar man telefonernas pytteskärmar och kör fullskärm på en +30"-skärm, så ser man rätt bra att det nog inte är en skärbräda. Om det ändå vore en skärbräda, hur förändras läget då?
Tanken är väl att det isåfall skulle kunna saknas en identisk skärbräda i mgm lägenhet (den här utdragbara som finns i vissa kök) och att omständigheten skulle vara svår att förklara. Ren spekulation, men ptja, vi har inte mycket nyheter att prata om för tillfället
Citera
2019-12-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Polis har inte aviserat om ett enda sök den senaste tiden.
Frivillig organisationer lyser dessutom med sin frånvaro och media rapporterar sparsamt och definitivt inget om något sök så tror jag att sanningen är följande:

Polisen har redan funnit resten av kroppen av Wilma. OBS SPEKULATION

Med anledning av utredningstekniska skäl så har man helt enkelt lagt locket på tills dess att man har resultatet från den tekniska undersökningen.
Vidare så förhör man MGM och dennes anhöriga utan att de har en aning vilka uppgifter som polisen sitter på och därmed ej heller har möjlighet att anpassa sin historia.

Detta är som sagt ren spekulation men jag anser den fullt möjlig eftersom polisen som jag tidigare har nämnt fungerat förträffligt i denna utredningen och inte läckt någon som helst information vare sig till media eller andra utomstående.

Självklart så skickar man inte ut skolklasser och annat för att söka efter en stympad kropp men i detta fallet när behovet av att finna kroppen är enormt så borde polis,frivillig organisationer,militär etc deltaga i sök var och varannan dag.

Enligt senaste uppgifterna så pågår ingen sådan aktivitet överhuvudtaget varför jag ser det som högst troligt att polisen redan har vad man behöver gällande Wilmas kropp.
Jag tror att du kan vara rätt ute i din spekulation. Så här långt tycker även jag att polisen har gjort ett gott jobb. Har väldigt svårt att tro att GM har kört runt och dumpat kroppsdelar på olika ställen. Förhoppningsvis är det så att det inte dröjer så länge till innan förundersökningen är klar och åtal väntar.
Citera
2019-12-13, 12:03
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Där "slog" du nog huvudet på spiken.
Men om man i förhållande till det som ligger på marken och är förkolnat tar och jämför, så är just denna träbit mera svedd, eller alternativt så har den haft "någonting" som legat ovanpå och skyddat strukturen!
Hade det varit plast, så hade det försvunnit i vilket fall.
Men trä klarar sig ganska bra om ett mindre brännbart "material" är ovanpå.

Att bränna en kropp kräver massor med värme.
När man ser där dom brännt renkadaver så ligger alltid ben kvar, och de som gör det har TID att underhålla elden hela tiden. Tror inte att någon vill göra en jättebrasa mitt i natten nära staden bara så där (fast här ute i urskogen där jag är så skulle nog någon göra det)

Grundar man med nåt likt termit eller napalm så är ju allt möjligt men nu är vi i Sverige, Uddevalla och i stridens hetta så något har legat på den träbiten.

Så vad du säger är alltså att det har legat något ovanpå träbiten som har kylt den, eller kvävt elden... Nånting platt och hyffsat kompakt som har en högre bränntemp än trä. Något som kan stoppa en eld som inte riktigt har tagit sig.

Det KAN alltså vara så att man har försökt bränna kroppsdelar utan att lyckas. Då blir man ju genast nyfiken på om det har funnits hudavskrap på träbiten. Har man funnit brännmärken eller kolrester på den upphittade delen?
Har man eventuellt lyckats bränna delar av kroppen, men inte den delen som hittats?
Samtidigt vill man ju veta vad en eventuell GM gör när den märker att det inte fungerar att elda. Tar man med sig delarna i en bil och låter regnet ta han om brasan?
Kastar man ut delarna i skogen och drar?
Gömmer man delarna i något sjul, eller i en rensbrunn?
Uddevallabor får gärna fylla i här
Citera
2019-12-13, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linusida77
Fast en försvaradvokat jobbar INTE enbart för att få den skyldige friad. Hen jobbar för att få rätt dom ,mildare dom, eller att man hamnar på rättspysk om det så skulle behövas.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, alla har rätt till ett försvar enligt lag hur skyldig man än är. Det är försvarsadvokatens skyldighet att motbevisa åklagaren. Dock har DU inte kompetensen att ens försöka fria dessa tre inblandade eftersom du inte har insyn i utredningen. Vi kan diskutera utefter vad som framkommit. Och vad som framkommit är att det hittats blod i lägenhet och i bil. Tishkos försvarare har inte lyckats lura bort åklagare och häktningsdomare från dessa faktum. inte heller att endast en del av Wilmas kropp hittats. Det har hon inte lyckats med själv.

Jag agerar "försvarsadvokat" då och då åt Tishko här på Flashback, med allt vad det innebär. Men ibland går jag över till "åklagarsidan", som ni kan läsa i flera av mina inlägg i tråden. Målet med det jag skriver är bla att hitta sanningen, var den än finns i princip.

Att blod fanns i lägenhet och bil behöver inte vara grunden till häktningen. Om jag inte minns fel så häktades han väl på sannolika skäl redan innan den där bilen hade hittats?
Grunden kan istället vara helheten, alltså alla bevis sammanlagt. Och det går ganska lätt att rada upp bevis mot en mördad tjejs pojkvän:

hon var hos honom senast hon sågs; de bråkade kvällen hon försvann; han var svartsjuk; hennes blod fanns i hans lägenhet och i hans pappas bil, en granne hörde tunga steg i trappan; han var avvisande mot hennes pappa när pappan sökte henne.

Saker som kan förklaras var för sig på ett okomprommeterande sätt.
Men allt det tillsammans räcker för att övertyga tingsrätten om att han bör häktas. Och att han häktas på sannolika skäl behöver inte betyda att tingsrätten tror att han är skyldig, utan det kan bero på att de anser att det är nödvändigt med den häktningsgraden för att kunna utreda fallet vidare på bästa sätt, och de känner sig pressade av åklagaren och väljer att lita på hen.
Sverige har inte ett perfekt rättssystem, och inte heller perfekta domstolar. Och även om tingsrätten officiellt nu anser att han sannolikt är skyldig, så kan de inofficiellt vara väldigt tveksamma. Men resultatet av tingsrättens beslut blir förstås att media och de flesta här i tråden, utgår ifrån att Tishko sannolikt är skyldig till mordet på Wilma.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-13 kl. 12:14.
Citera
2019-12-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag agerar "försvarsadvokat" då och då åt Tishko här på Flashback, med allt vad det innebär. Men ibland går jag över till "åklagarsidan", som ni kan läsa i flera av mina inlägg i tråden. Målet med det jag skriver är bla att hitta sanningen, var den än finns i princip.

Att blod fanns i lägenhet och bil behöver inte vara grunden till häktningen. Om jag inte minns fel så häktades han väl på sannolika skäl redan innan den där bilen hade hittats?
Grunden kan istället vara helheten, alltså alla bevis sammanlagt. Och det går ganska lätt att rada upp bevis mot en mördad tjejs pojkvän:

hon var hos honom senast hon sågs; de bråkade kvällen hon försvann; han var svartsjuk; hennes blod fanns i hans lägenhet och i hans pappas bil, en granne hörde tunga steg i trappan; han var avvisande mot hennes pappa när pappan sökte henne.

Saker som kan förklaras var för sig på ett okomprommeterande sätt.
Men allt det tillsammans räcker för att övertyga tingsrätten om att han bör häktas. Och att han häktas på sannolika skäl behöver inte betyda att tingsrätten tror att han är skyldig, utan det kan bero på att de anser att det är nödvändigt med den häktningsgraden för att kunna utreda fallet vidare på bästa sätt, och de känner sig pressade av åklagaren och väljer att lita på hen.
Sverige har inte ett perfekt rättssystem, och inte heller perfekta domstolar. Och även om tingsrätten officiellt nu anser att han sannolikt är skyldig, så kan de inofficiellt vara väldigt tveksamma. Men resultatet av tingsrättens beslut blir förstås att media och de flesta här i tråden utgår ifrån att Tishko sannolikt är skyldig till mordet på Wilma.
Det kan helt klart bli ett indiciemål om tystnaden är kompakt från den/dom skyldiga. En stark och tät indiciekedja kan mycket väl fälla GM/Tishko. Vi får ju inte veta allt de har på fötterna. Ingen "utgår" från något alls - allt vägs samman. Och en indiciekedja är aldrig starkare än den svagaste länken. Brister den så går GM fri. Vi kan bara vänta och se.
Citera
2019-12-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Polis har inte aviserat om ett enda sök den senaste tiden.
Frivillig organisationer lyser dessutom med sin frånvaro och media rapporterar sparsamt och definitivt inget om något sök så tror jag att sanningen är följande:

Jag vill hoppas du har rätt, det skulle innebära att W får komma hem snart, men också att polisen sitter på ett trumfkort.

Jag håller helt med om att tystnaden har med sekretessen att göra. Polisen vill hålla precis allt för sig själva, min teori är att FIKK och MP av det skälet inte blandades in mer än absolut nödvändigt (dvs hoppet att finna W vid liv var ute).
Senast redigerad av Olbars 2019-12-13 kl. 12:24.
Citera
2019-12-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Ok, då kanske Kamaran är hennes farbror eller kusin. Skrev länge sen här mina misstankar om att hon skulle vara tänkt som fru till T. Även "Komment1" skrev att Tishko "kastat ut" Wilma 10 dgr innan hon försvann. Då såg det ut att W var i vägen, att det var W som inte ville lämna T. Hur det nu är med den saken när båda varianterna har "bekräftats" på tråden av de som anser sig veta.

Kan tänka mig att det är båda som var för och emot, till och från ...
Det är intrycket man får.
Hon har säkert gått därifrån minst lika ofta som hon ev blivit utslängd.
Citera
2019-12-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Så vad du säger är alltså att det har legat något ovanpå träbiten som har kylt den, eller kvävt elden... Nånting platt och hyffsat kompakt som har en högre bränntemp än trä. Något som kan stoppa en eld som inte riktigt har tagit sig.

Det KAN alltså vara så att man har försökt bränna kroppsdelar utan att lyckas. Då blir man ju genast nyfiken på om det har funnits hudavskrap på träbiten. Har man funnit brännmärken eller kolrester på den upphittade delen?
Har man eventuellt lyckats bränna delar av kroppen, men inte den delen som hittats?
Samtidigt vill man ju veta vad en eventuell GM gör när den märker att det inte fungerar att elda. Tar man med sig delarna i en bil och låter regnet ta han om brasan?
Kastar man ut delarna i skogen och drar?
Gömmer man delarna i något sjul, eller i en rensbrunn?
Uddevallabor får gärna fylla i här

Precis så menar jag, åtminstone det första.
När vi kommer på en olycksplats med arbetet så kan det ha brunnit en bil tex.
Aluminiumet blir något grönjävligt varmt och tar med sig "nästan" allt.
ibland kan man hitta saker som ser förhållandevis oskadade ut då de legat under något ting som fått ta emot värmen och som du skriver har "högre högre flampunkt".
Det kan ju även vara så att det som låg på den träbiten också brann, men att det inte hann brinna igenom för att tillslut även bränna träbiten.

Tänk er vedkubbe som kastas i elden, den har omärkbart högre temperatur i kärnan, även om det brinner runt den
En bit av en gipsskiva gör ju så det ser rätt helt ut på undersidan också, men den biten på bilden har det inte legat en gipsskiva på och varför det? jo se nedan

Något att kanske notera:
De ojämna brännmärkena på biten tyder på att det som legat varit lite smalare än biten och tydligt oregelbundna sett ur föremålets 3D silhuett. Alltså något runt, avlångt, halvhög densitet (tänk ungefär som en 5liters påse med vatten som är igenknuten och ligger på sida.)

Nu får ni ju ta allt jag skriver med en nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in