Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jag är jurist. Nu blandar du äpplen och bananer. Mened är brottsligt. Du får skilja på ett bevis som i sig är "äkta" eller kan värderas som tillförlitlig men som införskaffats genom en brottslig handling. Mened innebär att man lämnar en falsk uppgift. Den otillåtna gärningen varigenom beviset eventuellt införskaffats är fortfarande åtalbar även vad som införskaffats gott och väl kan duga som bevisning.
Vet du vad innebörden av "mened" är?
Vem menar du har "uppmanat" till brott?
En falsk uppgift är ju typiskt inte heller tillförlitlig, i högre grad än att en person minns fel. En olagligt införskaffad uppgift kan gott och väl vara tillförlitlig. Men sådant kan ju också utredas. Om exempelvis en kompis till dig snor din telefon och laddar ned barnporr för att sedan anmäla dig.
Antingen är det fri bevisföring eller inte. Om mened är ett brott är det inte fri bevisföring som gäller. Om du inte förstår det säger det allt om hur tillförlitlig du är. Vid mened blir det väl domstolen som införskaffat bevis genom en brottslig handling. Eller är mened, att ljuga inför rätten, ingen handling? Blir det först en handling när menedaren skriver ner det på ett papper, eller skapar en fil på en dator? Det är fortfarande samma lögn. Det finns ett klart samband mellan dessa exempel, en stulen dator med barnporr på hårddisken eller mened.
Jag snackar inte om åtalbarhet av datorstölden, jag snackar om att brott inte ska löna sig för staten heller. Snacka om äpplen och päron... Om polisen införskaffat sig uppgifter genom brott ska bevisen avvisas. Brott ska inte löna sig. Det finns som sagt andra vägar att styrka brott. Genom att hitta köpare av barnporren. Det går fortfarande att använda samma bevis för att utreda, genom vittnesmål av de som sett bilder och video t ex, men inte för att åtala och använda som bevis. Brott ska inte löna sig för staten heller.
Säger du ja, men det finns de som ljuger, och då brukar det bli ord står mot ord och ingen rättvisa sker. Jag anmäler inte olaga hot på jobbet utan anledning.