2019-12-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Som tex båtar och byggnader som ser ut att sjunka ner i havet ju längre bort från betraktaren de kommer? Där har du ju fullskalebevis.

"Ser ut att"... Exakt. Kurvan som du tror de försvinner bakom är det jag efterfrågar, inte observationen som du tror bevisar den. Den är jag helt med på och kan förstå hur ni resonerar.
Citera
2019-12-13, 12:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Självklart är det baserat på observationer och logiskt tänkande. En rund jord kräver en kurva. Den kurvan syns aldrig till annat än vid marknivå. Att du inte kan se skillnad på en välvd och en ickevälvd yta är du nog ganska ensam om.

Titta på en solnedgång, en månförmörkelse och hur ett fartyg försvinner bakom horisonten.

Dra sen en rimlig slutsats.
Citera
2019-12-13, 12:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
"Ser ut att"... Exakt. Kurvan som du tror de försvinner bakom är det jag efterfrågar, inte observationen som du tror bevisar den. Den är jag helt med på och kan förstå hur ni resonerar.

Ja, ser ut att. Båtarna sjunker ju inte ner i vattnet. Det begriper du va?

De ser ut att sjunka för vattnet skymmer nedre delarna av fartyget/byggnaden.
Citera
2019-12-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ja, "ser ut att", för de sjunker ju defacto inte ner i djupet. Du kan ju inte se kurvan från marken där du står för den är ju dold.
Citera
2019-12-13, 12:33
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I stället för att vara så fixerad vid fotografiet som enda möjliga 'bevisning', så kan du väl fundera lite kring årstider, vår- och höstdagjämning, sol- och månförmörkelser, vulkanutbrott, solnedgångar, det faktum att solen inte syns under delar av dygnet, att kartor stämmer och hur stjärnhimlen beter sig på norra kontra södra halvklotet.

Förklara dessa fenomen i en plattjordsmodell, så kan vi prata fotografierna sen.

Om du har dykt med tuber på natten så vet du att du inte kan se strålkastarna från båten hur långt som helst, blir tillslut helt svart fast inget är emellan. Om jorden vore platt så skulle solen tillslut försvinna precis som ett flygplan på en platt jord – varför-atmosfär, fuktighet tjockast närmast marken... Säger inte att jorden är platt.
Citera
2019-12-13, 12:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harjevik
Om du har dykt med tuber på natten så vet du att du inte kan se strålkastarna från båten hur långt som helst, blir tillslut helt svart fast inget är emellan. Om jorden vore platt så skulle solen tillslut försvinna precis som ett flygplan på en platt jord – varför-atmosfär, fuktighet tjockast närmast marken... Säger inte att jorden är platt.

Du ser ju stjärnor, även vissa som är nära horisonten. De är betydligt ljussvagare. Solen är ju även på ett betydligt större avstånd än ett flygplan. Borde inte kunna försvinna helt när den står i zenit på någon plats på jorden i varje tillfälle. (Just nu strax öster om Namibia.)

Dessutom fanns det några fler fenomen att få fason på, på en platt jord.

Nä du säger inte det, men att du ens tvekar är inget sundhetstecken.
Senast redigerad av Clay Allison 2019-12-13 kl. 12:46.
Citera
2019-12-13, 12:43
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Du ser ju stjärnor, även vissa som är nära horisonten. De är betydligt ljussvagare.

Dessutom fanns det några fler fenomen att få fason på, på en platt jord.

Nä du säger inte det, men att du ens tvekar är inget sundhetstecken.

Jo det är alltid sunt att ifrågasätta. Vända och vrida.

Har du sett den där filmen där en auktoritet ger nyanställda order att ge elchocker och alla genomför ordern?
Citera
2019-12-13, 12:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför skulle en konstant kurva som åstadkommer 1mm välvning på 5 km ge upphov till 2m välvning över 1mil?
Kurvan är inte konstant. Den ökar med avståndet.
Det är därför den syns tydligare när man zoomar in.
Det blir mer kurva per längdenhet, så att säga.
Citera
2019-12-13, 12:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det jag saknar är förmågan att se en kurva. Sambandet som ni förespråkar är glasklart, det kräver bara en livlig fantasi för att komma till en bekräftad rund jord.
Du saknar inte förmågan att se kurvan. Du har sett kurvan.
Det du saknar är förmågan/viljan förklara den, eftersom det talar emot din på förhand bestämda tro.
Citera
2019-12-13, 12:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harjevik
Jo det är alltid sunt att ifrågasätta. Vända och vrida.

Har du sett den där filmen där en auktoritet ger nyanställda order att ge elchocker och alla genomför ordern?

Ja, sunt att ifrågasätta, men man bör ju tänka själv och kolla fakta innan man kastar sig ut i debatten.

Som till exempel Milgrams experiment på Yale jag antar du frågar om. Även där har du uppenbarligen ganska dålig koll. Läs på lite. Det är intressant och lärorikt. 🙂
Citera
2019-12-13, 12:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är skillnad på "svårare att se" och "det syns inte överhuvudtaget".
Det beror på noggrannheten i mätningen/observationen.
Om kurvan är inom en pixel i en bild eller i ditt öga, är den omöjlig att se.
Ökas upplösningen så att kurvan är inom två pixlar, då är den svår att se men inte omöjlig.
Detta har jag redan visat med bilder på horisonten som komprimerats i sidled, då syns kurvan tydligare än i en bild utan komprimering i sidled. Hade den varit obefintlig hade det inte blivit någon kurva efter komprimeringen. Komprimeringen är i princip samma sak som att titta längs med.
Citera
2019-12-13, 13:07
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ja, sunt att ifrågasätta, men man bör ju tänka själv och kolla fakta innan man kastar sig ut i debatten.

Som till exempel Milgrams experiment på Yale jag antar du frågar om. Även där har du uppenbarligen ganska dålig koll. Läs på lite. Det är intressant och lärorikt. 🙂

Så man får debattera? vad bra, tack. Det är sunt att ifrågasätta.

Förövrigt har du ingen aning om vad en stjärna är. Du tror att du vet och har fakta. Går aldrig att kontrollera. Finns saker som går att kontollera, kurvatur vatten. Antarktis. Börja där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in