2019-12-12, 20:11
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Satte precis på Brembo på min E55. Inte testat dom än dock då bilen är halvt nerplockad. Satt ATE på innan, tyckte dom sotade rätt mycket.
hehe, men nu snackar du AMG, kanske inte helt jämförbart med min diselknackare C220d

Men, kan du bekräfta att Merc kör med ATE som standard, precis som jag läste på ett brittiskt forum?
Citera
2019-12-12, 20:12
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Brembo är nummer 1.
På att sälja sitt rykte till dumma svenssonbilister.
Citera
2019-12-12, 20:36
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
hehe, men nu snackar du AMG, kanske inte helt jämförbart med min diselknackare C220d

Men, kan du bekräfta att Merc kör med ATE som standard, precis som jag läste på ett brittiskt forum?

Mycket möjligt. Det är en ATE logga på mina original AMG ok. Samt Mercedes stjärnan.
Likadant med beläggen jag tog bort, var både stjärna och ATE logga på. Och ägaren innan servade på Mercedesverkstad så det var detta som var original verkar det som. ATE beläggen är också de dyraste på bildelshemsidorna. Brembo var några hundra billigare för framaxeln.
Citera
2019-12-12, 22:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK

De kör med olika bromsbelägg precis som de köper in däck från olika däcktillverkare, torkarblad osv.
Citera
2019-12-12, 22:49
Medlem
Köpte Ridex belägg och skivor (billigaste skiten på autodoc) dröjde 3 månader så var de vinda och sotade enormt.

Köpte Brembo skivor och belägg från autodoc också. Fungerar super såhär 6 månader senare. Passade även på att smörja upp glidbultarna som kärvade vilket kan ha påverkat Ridex skivorna också är värt att nämna.

Köp kvalitet så brukar man slippa massa huvudbry.
Citera
2019-12-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
De kör med olika bromsbelägg precis som de köper in däck från olika däcktillverkare, torkarblad osv.
Varje bilmodell är byggd precis som den är med specifika produkter där allt spelar in på slutprodukten. Däck, bromsar, stötdämpare osv är valt för att passa ihop och vara en del i helheten.

Därav är originalgrejor alltid bäst om man vill behålla ursprungsbilen!
Citera
2019-12-13, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaaan
Köpte Ridex belägg och skivor (billigaste skiten på autodoc) dröjde 3 månader så var de vinda och sotade enormt.

Köpte Brembo skivor och belägg från autodoc också. Fungerar super såhär 6 månader senare. Passade även på att smörja upp glidbultarna som kärvade vilket kan ha påverkat Ridex skivorna också är värt att nämna.

Köp kvalitet så brukar man slippa massa huvudbry.

Inte bara värt att nämna men själva orsaken till att du upplevde skillnad i kvalitet. Bromsskivor är bromsskivor lagade av samma legering. Den enda skillnaden kan var att några är värmebehandlade från fabrik och har då härdat så att du slipper köra in dem.
Citera
2019-12-13, 10:45
Medlem
Har Brembo på min moped !!!

Brembo gör allt från halvdassiga skivor vardagsbilar till absoluta värsting grejer, man lever på märket, och kan således även göra bromsar till mopeder.

ATE gör bra bromsar, punkt.
Citera
2019-12-13, 14:18
Medlem
Så mycket vet jag/har erfarit av som att "originalbelägg"och "originalskivor" till Mercedes inte är ett dugg bättre än eftermarknadsditon.
Körde en E-klass 37.500 mil.
Manuell växellåda.
Under den tiden bytte jag skivor och belägg med ungefär 7.500 mils intervall bak - aldrig fram!
Att beläggen behövde bytas så ofta bak var avhängigt skivorna.
De rostade och tappade bitar.
Detta trots att jag varje gång jag startade motorn trampade hårt på bromspedalen flera gånger för att motionera kolvarna i oken så att de skulle låta beläggen "putsa" skivorna rena.
Jag körde i tjänsten och körde rätt hårt och hade/har en körstill där jag sällan använder bromspedalen.
Alltid nerväxlingar och motorbroms.
Använde jag fotbromsen så var det i verkliga krissituationer, och då fick bromsarna verkligen bekänna färg.
Så min erfarenhet är att fabrikatet inte påverkar - i alla fall inte på en Merca som körs tufft.

I min ungdom när jag åkte bilar med trumbromsar lämnade jag in bromsbackarna till ett företag i Västberga södra Stockholm.
De tog 5:- per bromsback för att byta belägg(hm, låter billigt, kanske minns fel på priset, men det var utan kvitto).
Citera
2019-12-13, 14:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

I min ungdom när jag åkte bilar med trumbromsar lämnade jag in bromsbackarna till ett företag i Västberga södra Stockholm.
De tog 5:- per bromsback för att byta belägg(hm, låter billigt, kanske minns fel på priset, men det var utan kvitto).
Kanske var vi på samma ställe, men nog kostade det mer än 5:-, däremot minns jag inte hur mycket.

Bromsbelägg har jag aldrig noterat någon skillnad på.

Eller jo, till SAAB 95/96 gick det inte att köpa piratbelägg, dom hade fel mått och slet sig.
Citera
2019-12-13, 20:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

-----------------------------------------

I min ungdom nitade jag på beläggen på trumbromsbackarna själv.
Även beläggen på lamellerna.

Lite asbest har väl ingen dött av....

Ehh......
Citera
2019-12-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I min ungdom nitade jag på beläggen på trumbromsbackarna själv.
Även beläggen på lamellerna.

Lite asbest har väl ingen dött av....

Ehh......

Samma sak här.
Trend i Södertälje hade lösa lamellbelägg och nitar.
Gällde att inte köpa för tjocka belägg.
I s f ingen frikoppling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in