• 1
  • 2
2019-12-12, 15:45
Medlem
Y2KKs avatar
Hej!
Har en Merc C220d som behöver nya belägg fram. Har googlat lite på bildelssajter och det finns ju drivor av fabrikat på bromsbelägg ...

På ett forum sas det att ATE levererar till Mercedes original, så dom rekommenderades varmt. Några fler märken som man kan överväga, som har lite lägre pris än originalet, men fortfarande hög kvalitet?
Citera
2019-12-12, 16:02
Medlem
Jag skulle valt originalbelägg, då får man alltid det bästa. Några meter hit eller dit eller ännu mer kan vara skillnaden som stoppar din bil den dagen du verkligen behöver bra bromsar.
Citera
2019-12-12, 16:22
Medlem
tremades avatar
Akebono. Bästa beläggen, japsen vet vad de gör.
Citera
2019-12-12, 16:49
Medlem
PlutoJs avatar
Bra belägg?
ATE
Brembo
Ferodo
Bosch
febi Bilstein
Valeo
TRW
Zimmerman...
Citera
2019-12-12, 17:38
Medlem
elbels avatar
Japanparts brukar dyka upp bland de billigare. är de något att ha?
Citera
2019-12-12, 17:55
Medlem
Y2KKs avatar
Tackar för alla tipsen.
Kollar lite på motordoctor.se, och det som sticker ut lite prismässigt är Febi Bilstein som är betydligt billigare än övriga. Är dom likvärdiga, trots det lägre priset?
Citera
2019-12-12, 18:01
Medlem
BAB7s avatar
Brembo är nummer 1.
Citera
2019-12-12, 18:04
Medlem
Y2KKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Brembo är nummer 1.
Trodde i min enfald som inbiten motornörd att dom bara gjorde superbromsar till extrema sportbilar. Där kan man ju typ alltid se BREMBO skrivet på bromsoken ;-)
Citera
2019-12-12, 18:16
Medlem
PlutoJs avatar
Jag har bra erfarenheter av Febi Bilstein när det gäller chassikomponenter, hjulupphängning, bussningar m.m. Har aldrig haft bekymmer med dem, har inte hört eller sett något illa om dem heller. Har inte provat deras bromsbelägg dock, men ryktet är bra.
Citera
2019-12-12, 18:19
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Trodde i min enfald som inbiten motornörd att dom bara gjorde superbromsar till extrema sportbilar. Där kan man ju typ alltid se BREMBO skrivet på bromsoken ;-)
Brembo är väldigt bra, men det betyder inte att Brembo är det bästa valet för en standardbil. De tillverkar inte bara supersportbelägg, så flera andra märken kan vara likvärdiga där. Men ska du ha nya belägg till din Ferrari eller Porsche kan det vara vettigt att hålla sig till Brembo.
Citera
2019-12-12, 19:57
Medlem
graFFes avatar
Satte precis på Brembo på min E55. Inte testat dom än dock då bilen är halvt nerplockad. Satt ATE på innan, tyckte dom sotade rätt mycket.
Citera
2019-12-12, 20:10
Medlem
Idag finns det normer för bromsbelägg så i princip finns det inga dåliga belägg längre.

Det finns även flera olika ”compound” av belägg hos samma tillverkare beroende på vilken typ av körning beläggen skall användas till. (Detta är mest för tävlingskörning)

Brembo
Ate
PagidFerodo och Mintex är mina favoriter men jag har senaste åren köpt ”no name” belägg som har varit till belåtenhet.

Som någon skrev originalbelägg är ett säkert kort, behöver man fråga på fb så rekomenderar jag originalbelägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in