2019-12-12, 20:03
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Är det bättre att man mörkar ett problem inom idrotten?

Nu får du nog förtydliga dig. Det jag reagerar på är att om SVT:s källor stämmer så är det ju rent bedrövligt att hon tilläts starta i både Gällivare och Ruka.
Citera
2019-12-12, 21:46
Medlem
Fast vad skulle det vara för källor? Vilken typ av varningssignaler? Betyder det nödvändigtvis att det var fel att låta henne starta? Jag vet inte, men jag hoppas och tror att landslagsläkarna har koll och att Frida redan tidigare uppmärksammats på att hon ligger i farozonen och måste öka sitt näringsintag, men inte lyckats vända den negativa trenden. Därav tävlingsförbudet.
Citera
2019-12-12, 22:12
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nu får du nog förtydliga dig. Det jag reagerar på är att om SVT:s källor stämmer så är det ju rent bedrövligt att hon tilläts starta i både Gällivare och Ruka.
Det var långt ifrån en lättolkad reaktion.

Jag håller med dig i sak. Landslagsledningen borde ha agerat redan innan säsongstarten i Gällivare. Den "årliga hälsokontrollen" liksom kompletterade tester och undersökningar var säkert redan gjorda och utvärderade tidigare i höst. Jag tror att landslagsledningen en tid innan beslutet fört en dialog eller kanske tom man kan kalla det en förhandling med Frida/Mia. Det är tufft att stänga av någon så man drog nog på beslutet och försökte hitta lösningar där man undvek det.
Citera
2019-12-12, 22:18
Medlem
Patrik2108s avatar
Det blir nog till att skicka mamma Mia på matlagningskurs så hon kan göra mat som slinker ner.
Citera
2019-12-13, 00:02
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det blir nog till att skicka mamma Mia på matlagningskurs så hon kan göra mat som slinker ner.

Frida och pojkvännen William Poromaa har flyttat in i ett eget hus, så Frida lagar nog sin egen mat vid det här laget - såvida inte mamma Mia är en riktig curlingförälder och besöker dottern i hemmet på daglig basis.
Citera
2019-12-13, 01:59
Medlem
snillet_1s avatar
Tyckte hon såg oroväckande tunn ut i somras när hon fångades på bild med sin fjant till pojkvän:

https://z.cdn-expressen.se/images/82/0e/820ec711cdd34232ab29dc150c04385a/16x9/original.jpg
Citera
2019-12-13, 02:46
Medlem
Hej.

Hurvida spekulationerna kring hennes hälsa stämmer eller ej kan jag inte säga, men har erfarenheten att som nära anhörig är man tyvärr helt blind tills det tar stopp. I alla fall jag var det. Personen i mitt fall gick från att vara till amatör till att etablera sig i sverigeeliten i en annan, dock motionskrävande, sport på relativt kort tid.

Fick kontrakt med större klubb och personlig tränare.
Det var ju ett tufft träningschema, och resultaten blev stadigt bättre. Men någonstans började det spåra ur. Han cyklade ett par mil till skolan istället för att ta bussen.. för att sedan springa istället för att cykla.

Men det var ju helt okej, hans prestationer i loppen var ju makalösa. Togs ut till JVM.

En dag tog det slut. Sjukhus i nån eller ett par veckor. Träningsanorexi.
Läkaren hade tydligen sagt att han skulle ha dött om han gett sig ut på den sista träningen innan inläggningen. Hurvida det stämmer vet jag ju inte.

Minns att det var när vi träffades därefter som jag insåg hur extremt tanig han blivit. Funderade en hel del på hur det kunde komma sig att jag inte upptäckte det tidigare. Alla "variningssignaler" fanns ju där när man tittade tillbaka. Men han var ju så grym på det han gjorde?

Över ett par månader framöver blev han mer normal i kroppen, men kom aldrig tillbaka till prestationerna han mäktat med innan.
Citera
2019-12-13, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Tyckte hon såg oroväckande tunn ut i somras när hon fångades på bild med sin fjant till pojkvän:

https://z.cdn-expressen.se/images/82/0e/820ec711cdd34232ab29dc150c04385a/16x9/original.jpg
Såg fjanten på Gällivarepremiären , vi var många som upplevde att även han hade blivit tunnare. Med gott resultat , han var under minuten efter Karl Johan W i helgensH21i Idre.Men pojkvännen till Frida vill nog upp så fort som möjligt i Landslaget innan Halvarsson snor flickvännen av honom , för det var väl bara Frida å Calle som blev förkylda i Rukka och fick avstå Lillehammer 😏
Citera
2019-12-13, 04:18
Medlem
Scalpings avatar
Anorexia och träningshets är inget som går över bara så där, så Frida är nog borta hela säsongen. Att försöka matcha dopade Jogaug är ingen bra idé. kan bli som när elofsson skulle göra det med mühlegg. Tar tvärstopp och karriären är över.
Citera
2019-12-13, 10:12
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vladim1r
Träningsanorexi.

Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Anorexia

Nej. Det är det inte. Trodde vi var klara med det redan.
Citera
2019-12-13, 10:13
Medlem
katws avatar
Någon som kan se denna låsta artikel:

https://www.allehanda.se/logga-in/sollefteas-varldsstjarnor-tvingas-sta-vid-sidan-av-jag-tror-att-vi-snart-ser-ebba-och-frida-i-sparen -igen
Citera
2019-12-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Att försöka matcha dopade Jogaug är ingen bra idé. kan bli som när elofsson skulle göra det med mühlegg. Tar tvärstopp och karriären är över.

Detta. Det är tragiskt att man skall behöva dopa sig för att vara med och konkurrera med toppen idag. Johag, Mühlegg m fl förstör så mkt för de som vill träna och tävla ärligt.

Själv anser jag att doping bör ge livstids anstängning från all tävling. Hur ska man kunna lita på att den dopingavstängde tränar rent i fortsättningen? "Sorry, jag fuskade men nu ska jag köra fair.." Nej, det funkar inte så. Har man en gång dopat sig så har man tappat all trovärdighet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in