2019-12-12, 17:07
Medlem
MauricePs avatar
Har likhundar sökt av Bågskytte banan?
Citera
2019-12-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
"Det gör att vi inte kan återkoppla till dig.....", betyder att de kommer inte att diskutera eller informera dig om de ev. resultat ditt tips gav, ganska självklart.

"Vi måste skydda både........", betyder att de, polisen, t.ex. inte nämner ditt namn i ett förhör om de använder dina uppgifter i utfrågningen.

Men, i slutändan, OM just din info är viktig i en domstolsförhandling, kan du nog räkna med att bli kallad. Då finns inte längre något "skyddsvärde" varken för dig eller din information, men då är också polisen helt bortkopplad, det är en annan mode. Det betyder att om du lämnat en uppgift, kan du bli anmodad att stå för den i en vittnesutfrågning i domstolen. Det är också en av anledningarna till att få vill berätta något i brottsutredningar, för dig som enskild har du inget att vinna, kan bara förlora, och mycket, om du golat i gängmiljö....du förstår....

Blev det klarare nu?
Absolut. Det är verkligen inte märkligt, med denna bakgrund, att det råder tystnad i den kriminella världen. INGEN vill få ett skott i pannan bara för att man är ärlig för en gångs skull.
Citera
2019-12-12, 17:09
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Citat:
Hur vet du att pappans inneboende (på pappret)har is koppling?
Is har legat i krig med kurderna. Så känns ju märkligt att han vill ha en is:are skriven hemma hos sig.
Sant Deras ideologi ändras inte bara för att dem får annan mark under fötterna.
Därför önskar jag en uppvärdering av medborgarskapet.

Du kan hitta det i tråden på flera ställen. Med länkar och allt. Och det är ett flertal här som skrivit om det.

Det finns kurder som stöttar IS. Det är ingen nyhet i sig. Och som jag skrev: Det är 21 stycken islamister som står framför domaren i Danmark idag. De planerade en eller flera terrorattacker i Danmark eller i ett annat land (kanske Sverige?). Det finns åtminstone en kurd bland dem, då de har en kurdisk tolk på plats.

Sannolikt är det bara är så att pappan är girig och vill ha folk skrivna hos sig för att det lönar sig när de sannolikt snyter till sig bidrag.

Men OM jag skulle gå med på något sådan bidragsbedrägeri (vilket jag aldrig skulle göra), så skulle jag åtminstone kolla att de inte stöttade Usama bin Laden, IS eller Breivik.
Citera
2019-12-12, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Du kan hitta det i tråden på flera ställen. Med länkar och allt. Och det är ett flertal här som skrivit om det.

Nu var frågan underlag och inte en hänvisning till en tråd med oerhört mycket spekulationer.
Länkar och allt skall du ta fram eftersom du påstår detta.

Bidragsbrott kan med fördel tas i egen tråd då fallet handlar om mordet på Wilma.
Citera
2019-12-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Få som vet. Jag hoppas innerligen att de känner sig jävligt otrygga i Uddevalla.

Nån boende i närheten kunde ju hålla lite koll på bostaden om det är upplyst osv.
Sen vet jag inte varför de skulle kvalificera sig för skyddat boende.
Har dem blivit hotade? Krävs nog en hel del för att få skyddat.
Citera
2019-12-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Har likhundar sökt av Bågskytte banan?
Kan du berätta mer varför du vill söka där? Kanske om du säger varför du inte kan släppa den platsen, att någon blir nyfiken och faktiskt kollar där. om det inte redan är gjort vill säga. Dock blir jag inte förvånad om resten av kroppen dyker upp på redan avsökt plats, ditlagd av någon annan i den där psyko- klanen.
Citera
2019-12-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Råder tydligen delade meningar om det!

Tipsa en journalist istället? Källor får inte forskas efter. Hoppas det inte försvårar det polisiära arbetet bara! Men bättre att det kommer fram än att det förtigs!

Du har rätt att tipsa helt anonymt. Viktigt är då att du ringer in tipset från ett dolt nummer. Det är endast om du kallas som vittne som du namnges och hamnar i FUPen.
Citera
2019-12-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Min anonymitet är ju helkörd om man säger så. Mailadress och telefonnummer har dom fått

Om du vill berätta något, och (försöka) vara anonym, är det enklast att ringa från en kompis telefon, ett kontantkort eller liknande, då kan du senare neka till att det var du som gav tipset, om trots den åtgärden skulle få frågan. Kompisen får självklart också frågan, och måste vara stark och neka, det är nog inte ett större brott att vägra stå för en uppgift, men kan kanske blir lite obehagligt, särskilt om just den uppgiften du gav är viktig i rättegången.

Slutsats: är man inte beredd på att gå upp och vittna om det man sett, hört mm., ska man tänka efter om man är beredd på ett ev. nästa steg.

(Jag teoretiserar inte bara, har varit i en vittnessituation en gång, blev kallad/tvingad till rättegången, fick usel ersättning som inte täckte min intäktsförlust, och obehaget att få svara på de frågor den skyldige hade. Det var en trafikolycka, men lika obehagligt iaf., jag kommer knappast att anmäla mig som vittne igen, tyvärr.....)
Citera
2019-12-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

Det finns kurder som stöttar IS. Det är ingen nyhet i sig. Och som jag skrev: Det är 21 stycken islamister som står framför domaren i Danmark idag. De planerade en eller flera terrorattacker i Danmark eller i ett annat land (kanske Sverige?). Det finns åtminstone en kurd bland dem, då de har en kurdisk tolk på plats.

Sannolikt är det bara är så att pappan är girig och vill ha folk skrivna hos sig för att det lönar sig när de sannolikt snyter till sig bidrag.

Men OM jag skulle gå med på något sådan bidragsbedrägeri (vilket jag aldrig skulle göra), så skulle jag åtminstone kolla att de inte stöttade Usama bin Laden, IS eller Breivik.

För att dem är islamister gör ju inte per automatik att dem stödjer eller är en del av is.
Citera
2019-12-12, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Varför får jag en känsal av att du försöker skydda psykopat familjen? du antyder hela tiden att det är någon annan, att W var död innan att W försvann med flyktingar hon hjälpte, att grannarna inte känner henne osv... men nu vart de ju så att de ofta hjälpte en av grannarna.. både W och psykot vem vet du kanske sitter i cellen brevid psykot snart, iaf får man den uppfattningen..

Den här tråden är fylld av inlägg som uttryckligen säger att MGM/Tishko är skyldig/mördare/psykopat mm. Det är bra mycket värre än att antyda att han kan vara oskyldig. Men trots det så får du inte en känsla av att någon av de som skriver alla dessa inlägg, vill att Tishko ska bli fälld för mord pga att de hatar Tishko av andra personliga eller politiska skäl. Konstigt.

Den grannen som de ofta hjälpte behöver inte vara just den granne som såg Wilma den aktuella dagen, om inte polisen har sagt att det var just hen. Är det möjligen den här mannen du syftar på:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg3vrb/gripne-mannens-granne-horde-tunga-steg-i-trapphuset

Jag ser inget där iallafall om att Wilma skulle ha hjälpt Tishkos grannar. Och som sagt, det kan ha varit någon annan än han som såg Wilma den dagen, tex någon som egentligen såg en annan tjej och bara antog att det var Wilma.
Dessutom såg väl grannen att Wilma lämnade pojkvännens bostad?
Och då är det ju snarare så att jag gör det svårare för MGM genom att antyda att hon kanske inte alls lämnade hans bostad, eftersom om hon lämnade hans bostad vid sista observationen, så ökar det sannolikheten att någon annan än han har mördat henne.

Jag försöker hitta alternativa förklaringar till de bevis som läggs fram mot Tishko i den här tråden och av polisen och media. Att du och andra tycker att dessa alternativa förklaringar är osannolika, det har väldigt liten betydelse om man inte vet hur/om ni gör dessa sannolikhetsbedömningar.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-12 kl. 17:25.
Citera
2019-12-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut. Det är verkligen inte märkligt, med denna bakgrund, att det råder tystnad i den kriminella världen. INGEN vill få ett skott i pannan bara för att man är ärlig för en gångs skull.

"Tystnad råder, det är tyst i husen, tyyyst i husen....alla sova, släckta äro ljusen, äro........". Min slutsats: det är Tomten, som får fixa det

"Ärlighet vara längst", en ädel och fin devis, men den gäller inte som helt obelönat och ev. utsatt vittne, tyvärr.....
Citera
2019-12-12, 17:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1
Problemet är ju att jag inte har koll på hur många pappan sagt detta till (inget erkännande kan jag tillägga), så tipsar jag en journalist och det sedan kommer fram att pappan inte pratat öppet om det så kommer ju han veta källan direkt. Blir inte så värst kul. Även därför jag är lite orolig att det kanske (om det nu är viktigt) kommer upp i FUP, även om namnet inte finns där.
Men jag får tänka över det, känns det ändå viktigt att tipsa så kanske jag kan skaffa VPN som någon tidigare skrev.

Det är bra att du vill tipsa, men du måste tänka på din egen säkerhet i första hand. Lämnar du uppgifter som bara du delgivits så är ju anonymitet inget värd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in