Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Min anonymitet är ju helkörd om man säger så. Mailadress och telefonnummer har dom fått

Om du vill berätta något, och (försöka) vara anonym, är det enklast att ringa från en kompis telefon, ett kontantkort eller liknande, då kan du senare neka till att det var du som gav tipset, om trots den åtgärden skulle få frågan. Kompisen får självklart också frågan, och måste vara stark och neka, det är nog inte ett större brott att vägra stå för en uppgift, men kan kanske blir lite obehagligt, särskilt om just den uppgiften du gav är viktig i rättegången.
Slutsats: är man inte beredd på att gå upp och vittna om det man sett, hört mm., ska man tänka efter om man är beredd på ett ev. nästa steg.
(Jag teoretiserar inte bara, har varit i en vittnessituation en gång, blev kallad/tvingad till rättegången, fick usel ersättning som inte täckte min intäktsförlust, och obehaget att få svara på de frågor den skyldige hade. Det var en trafikolycka, men lika obehagligt iaf., jag kommer knappast att anmäla mig som vittne igen, tyvärr.....)