2019-12-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancakegirl95
Ja precis så var det även hos oss, vi blev hjärntvättade. Ordagrant. Farsan blev polisanmäld för våldtäkter som pågått i flera, flera år. Men hon tog tillbaka anmälan, för pappa tillsammans med försvarsadvokaten övertalade min mamma att hov ljög, att hon var mytoman. Så jävla hemskt, för jag förstår att många tänker "varför stannar man i ett sådant liv". Men vi var hjärntvättade att han var den som höll oss vid liv, att vi aldrig skulle klara oss utan honom. Att ingen någonsin skulle älska oss. Även en massa predikan om skam över familjen.

Då när min farfar var på mig, då var jag 11år. Men jag visste att skulle jag berätta för någon så skulle han vara offret, inte jag. Så jag var tyst. Även min 7år äldre kusin fick mig att göra saker med honom som jag inte ville, men jag gjorde det. I år, har jag berättat för min mamma och syster om det. Idag är jag 24år,men skammen var min. Så har jag känt det. Jag måste ha gjort något fel, men jag var ett barn. Skammen är hans.

Vi avslöjade inte min pappa och hans beteende, aldrig. Inte min lillasyster heller. Vi avgudade marken han gick på. Men inte utav genuin respekt som han förtjänat, det var respekt han fick för att vi var livrädda.

EDIT: Jag kan ärligt säga att jag fortfarande kollar mig över axeln efter den karln. Jag tror fortfarande att han lätt skulle kunna skada oss. Eller fixa någon som skadar oss. För enligt honom var det vi som var problemet, inte han. Den dagen jag blir fri honom är när han inte längre andas. Tyvärr.

Vidrigt att behöva leva så. Hela det statiska patriarkaliska samhället, som mellanöstern-samhället innebär, är mer eller mindre cementerat hos männen. Fruktansvärt. Den skam som du och många andra unga kvinnor lever med borde tatueras in i pannan på männen. Man begriper mer och mer, av det du Pancake berättar, att Ahmed och hans far står tillsammans i detta mord. Och det är inte alls omöjligt att det var TVÅ män inne i lägenheten med Wilma. Pappan som ingöt mot i Ahmed och Ahmed som dödade Wilma. Pappan gjorde resten misstänker jag.
Citera
2019-12-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men nu talar vi anonymitet hos polisen - finns risk för läckage? Hur stark är anonymiteten om man BER om att få vara anonym?
Vid sk tunga tips blir det nog problem med anonymiteten oavsett vad polisen lovar vid den första telefonkontakten.

Bra att du nu i frågan har kontaktat Uddevallapolisen.
Citera
2019-12-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Jag hade otur att köra lastbil "rakt in" i ett inbrottt.
Jag ringde polisen, sa att jag inte ville vittna utan bara att jag ville informera.
På kvällen ringer en konstapel upp och säger: Du, vi fick tag i tjuvarna så det var bra du ringde, vill du vittna??? Näää som jag sa tidigare vill jag inte det. Han sa hej då osv.

2 dagar senare ringer dom från polisen IGEN. Denna gång en betydligt mer skarp röst och han sa: Du anmälde ett inbrott, vi tog förövarna och du skall vittna.
Näää sa jag, jag vill inte vittna.
Då drog han upp nåt om att det i nån jäkla grundlag stod att man var tvungen vittna och ange och anmäla.
Jag svarade då: Helt ok, jag vittnar, men glöm bort att jag någonsin mer ringer er.

Så mycket gällde anonym vittnesuppgift vid det tillfället. Tyvärr.
Den polismannen hade jag anmält. Han kom med oriktiga uppgifter. Han kan inte tvinga dig att vittna - endast domstolen kan göra det. Och det skall då vara en skriftlig kallelse. Rena rama tjänstefelet.
Citera
2019-12-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsjo50
Vid sk tunga tips blir det nog problem med anonymiteten oavsett vad polisen lovar vid den första telefonkontakten.

Bra att du nu i frågan har kontaktat Uddevallapolisen.
Min anonymitet är ju helkörd om man säger så. Mailadress och telefonnummer har dom fått
Citera
2019-12-12, 16:01
Medlem
Citat:
Min anonymitet är ju helkörd om man säger så. Mailadress och telefonnummer har dom fått
Har du gjort någon intressant iakttagelse?
Citera
2019-12-12, 16:02
Medlem
Citat:
Har du gjort någon intressant iakttagelse?
Skulle inte tro det. Jag bor långt från Uddevalla.
Citera
2019-12-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Jag hade otur att köra lastbil "rakt in" i ett inbrottt.
Jag ringde polisen, sa att jag inte ville vittna utan bara att jag ville informera.
På kvällen ringer en konstapel upp och säger: Du, vi fick tag i tjuvarna så det var bra du ringde, vill du vittna??? Näää som jag sa tidigare vill jag inte det. Han sa hej då osv.

2 dagar senare ringer dom från polisen IGEN. Denna gång en betydligt mer skarp röst och han sa: Du anmälde ett inbrott, vi tog förövarna och du skall vittna.
Näää sa jag, jag vill inte vittna.
Då drog han upp nåt om att det i nån jäkla grundlag stod att man var tvungen vittna och ange och anmäla.
Jag svarade då: Helt ok, jag vittnar, men glöm bort att jag någonsin mer ringer er.

Så mycket gällde anonym vittnesuppgift vid det tillfället. Tyvärr.

Då du säger Till polisen att hen ska hålla käften o du vittnar aldrig o lägger på du behöver inte vara orolig de kan inte anmäla dig för det, hen vill utsätta dig Till fara o de har ingen människa rätt till
Citera
2019-12-12, 16:13
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Om du läser Metroartikeln en gång till så står det i denna

"Nu har JO och Rikspolisstyrelsen slagit fast att polisen saknar lagligt stöd för att utlova anonymitet – behovet att lösa brott väger tyngre."

Just! Använd VPN/TOR och en anonym email. Polisen har rätt att efterforska den som skriver tipset om det är skarpt nog.
Citera
2019-12-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Råder tydligen delade meningar om det!

Tipsa en journalist istället? Källor får inte forskas efter. Hoppas det inte försvårar det polisiära arbetet bara! Men bättre att det kommer fram än att det förtigs!

Problemet är ju att jag inte har koll på hur många pappan sagt detta till (inget erkännande kan jag tillägga), så tipsar jag en journalist och det sedan kommer fram att pappan inte pratat öppet om det så kommer ju han veta källan direkt. Blir inte så värst kul. Även därför jag är lite orolig att det kanske (om det nu är viktigt) kommer upp i FUP, även om namnet inte finns där.
Men jag får tänka över det, känns det ändå viktigt att tipsa så kanske jag kan skaffa VPN som någon tidigare skrev.
Citera
2019-12-12, 16:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

hahaha ja, du är helkörd

Sedan beror det nog också på vad det är man tipsar om. Vissa tips kanske inte har så stort värde om tipsaren är anonym.

Tänkte på efterlyst, där kan man nog vara anonym. Där ber ju polisen ibland vissa personer som tipsat om saker att höra av sig igen.

Edit skrivfel
Citera
2019-12-12, 16:26
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1
Problemet är ju att jag inte har koll på hur många pappan sagt detta till (inget erkännande kan jag tillägga), så tipsar jag en journalist och det sedan kommer fram att pappan inte pratat öppet om det så kommer ju han veta källan direkt. Blir inte så värst kul. Även därför jag är lite orolig att det kanske (om det nu är viktigt) kommer upp i FUP, även om namnet inte finns där.
Men jag får tänka över det, känns det ändå viktigt att tipsa så kanske jag kan skaffa VPN som någon tidigare skrev.

Ja, du ska tipsa om det verkar vara riktigt viktigt!

Ibland får man göra saker som är lite obekväma för att stötta rättvisan. Du kan ju skaffa dig en VPN. Det är ju smart att ha ändå. Samt en anonym email som du reggar först när du har VPN. Eller en krypterad Hushmail.

EN VPN kan du ju även ställa in så du inte ens kan gå in på nätet om du inte har den påkopplad.
Citera
2019-12-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1

Låter som du själv tror detta är en viktig del, iaf tolkar jag det så om du är rädd för att det ska komma med i FUP. Förklara rädslan för polisen innan samt ring med hemligt nummer dvs #31# du kan ju fiska lite innan, så att säga. Men känns viktigt att du tipsar om det du har hört faktiskt. Håller tummarna att du vågar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in