2019-12-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, du ska tipsa om det verkar vara riktigt viktigt!

Ibland får man göra saker som är lite obekväma för att stötta rättvisan. Du kan ju skaffa dig en VPN. Det är ju smart att ha ändå. Samt en anonym email som du reggar först när du har VPN. Eller en krypterad Hushmail.

EN VPN kan du ju även ställa in så du inte ens kan gå in på nätet om du inte har den påkopplad.

Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Låter som du själv tror detta är en viktig del, iaf tolkar jag det så om du är rädd för att det ska komma med i FUP. Förklara rädslan för polisen innan samt ring med hemligt nummer dvs #31# du kan ju fiska lite innan, så att säga. Men känns viktigt att du tipsar om det du har hört faktiskt. Håller tummarna att du vågar!
Det handlar inte om Komment1 tycker det är viktigt. Relevansen är upp till polisen att avgöra. Om man har tips så skall man tipsa. Men jag förstår om Komment1 är lite nojig eftersom hen bor i närheten som jag förstått det. Man kan tipsa anonymt - helt klart - om man känner att man måste. Men det kräver lite mod om man är rädd. Om det är jätteviktigt att få vara anonym för all framtid i ärendet, då skulle jag sätta mig ner och skriva en välformulerad skrivelse till dom. Eftersom dom inte kan kontakta tillbaka är det viktigt att den verkligen innehåller allt man vet. Kanske man t o m kan spekulera lite i det. Polisen själva får dra ut relevansen i texten.
Citera
2019-12-12, 16:33
Medlem
Rädsla ligger nog bakom förhållandet att många vittnen ofta ”drabbas” av minnesluckor.
Citera
2019-12-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ja, du ska tipsa om det verkar vara riktigt viktigt!

Ibland får man göra saker som är lite obekväma för att stötta rättvisan. Du kan ju skaffa dig en VPN. Det är ju smart att ha ändå. Samt en anonym email som du reggar först när du har VPN. Eller en krypterad Hushmail.

EN VPN kan du ju även ställa in så du inte ens kan gå in på nätet om du inte har den påkopplad.
Väl skrivet, håller med. Jag tänker att Mgm2 och mgm3 har allas ögon på sig just nu.
Citera
2019-12-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det handlar inte om Komment1 tycker det är viktigt. Relevansen är upp till polisen att avgöra. Om man har tips så skall man tipsa. Men jag förstår om Komment1 är lite nojig eftersom hen bor i närheten som jag förstått det. Man kan tipsa anonymt - helt klart - om man känner att man måste. Men det kräver lite mod om man är rädd. Om det är jätteviktigt att få vara anonym för all framtid i ärendet, då skulle jag sätta mig ner och skriva en välformulerad skrivelse till dom. Eftersom dom inte kan kontakta tillbaka är det viktigt att den verkligen innehåller allt man vet. Kanske man t o m kan spekulera lite i det. Polisen själva får dra ut relevansen i texten.
Hoppas du får svar snart angående din förfrågan om att lämna tips.. borde ju vara av intresse för dem att svara blixt snabbt, när de får en indikation att någon vill berätta men kanske inte riktigt vågar..
Citera
2019-12-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Väl skrivet, håller med. Jag tänker att Mgm2 och mgm3 har allas ögon på sig just nu.

Så.. var är dem någonstans?
Kvar i skyddat boende?
Citera
2019-12-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Hoppas du får svar snart angående din förfrågan om att lämna tips.. borde ju vara av intresse för dem att svara blixt snabbt, när de får en indikation att någon vill berätta men kanske inte riktigt vågar..
Har inte hört ett pip. Kan tänka att de inte har så himla bråttom - dessutom hamnar det troligen hos en registrator som skall diarieföra det samt därefter lämnas till lämplig tjänsteman. Hör nog inget förrän imorgon och lovar att lägga upp det här så fort jag får det.
Citera
2019-12-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så.. var är dem någonstans?
Kvar i skyddat boende?
Få som vet. Jag hoppas innerligen att de känner sig jävligt otrygga i Uddevalla.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-12 kl. 16:50.
Citera
2019-12-12, 16:48
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1
Problemet är ju att jag inte har koll på hur många pappan sagt detta till (inget erkännande kan jag tillägga), så tipsar jag en journalist och det sedan kommer fram att pappan inte pratat öppet om det så kommer ju han veta källan direkt. Blir inte så värst kul. Även därför jag är lite orolig att det kanske (om det nu är viktigt) kommer upp i FUP, även om namnet inte finns där.
Men jag får tänka över det, känns det ändå viktigt att tipsa så kanske jag kan skaffa VPN som någon tidigare skrev.

Du behöver inte känna någon press. Någon press att avslöja dig själv - här i tråden eller mot polisen / deras utredare, vad gäller fallet "W".
Skriv ett helt anonymt brev. Inte mer än så. Beskriv bevekelsegrunderna för vad du tror är relevant / intressant för fallet. Varken mer eller mindre. Vill du, kan du redogjöra för dina egna misstankar - men bäst är kanske att avstå. Det är upp till myndigheten att bedöma sanningshalt och relevans. Konkretisera fakta, så långt det går.
Utredarna får sovra dina funderingar / iakttagelser - varken mer eller mindre. Du kanske har flera strån att dra till stacken än flera av oss andra i tråden.... Lycka till
Citera
2019-12-12, 17:00
Medlem
Citat:
Tack för att du delade med dig! Det var ingen onödig text alls! Tvärtom. Det är tyvärr många som inte fattar hur detta med skamkulturen drabbar både tjejer och killar. Har sett hundratals exempel som liknar ditt genom åren. I många fall har det slutat med minst en död eller svårt skadad.

Detta är ytterst relevant. Och jag vill också påpeka - igen - att det borde granskas varför pappan låter en person med tydlig IS/Daesh-anknytning vara skriven hos dem? Detta är oavsett inga kurder som har blivit svenska (något som tyvärr sällan sker, för om de försöker så får de hela släkten på sig.)

Det ser vi tydligt genom att W är mördad och att det är flera i familjen som på ett eller annat sätt tycks vara inblandade.

Idag häktas 21 personer i Danmark för förberedelser till terrorbrott! Tolkbehov på bland annat kurdiska. https://www.bt.dk/krimi/live-21-anho...dviklingen-her

Det är dags att vi slutar inbilla oss att folk blir svenskar eller danskar så fort de passerat gränsen. Om vi inte har krav på att de ska leva efter våra lagar och vår kultur, så kommer det heller aldrig ske.
… [ Visa mindre ]

Hur vet du att pappans inneboende (på pappret)har is koppling?
Is har legat i krig med kurderna. Så känns ju märkligt att han vill ha en is:are skriven hemma hos sig.
Sant Deras ideologi ändras inte bara för att dem får annan mark under fötterna.
Därför önskar jag en uppvärdering av medborgarskapet.
Citera
2019-12-12, 17:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja du. En bra fråga. Men polisen kan inte tvinga någon att vittna - endast domstolen kan göra det.

Tillägg: Vid närmare eftertanke så tror jag inte polisen efterfrågar namn överhuvudtaget om man tipsar och vill vara anonym. Då skulle nog inte folk våga tipsa i lite större sammanhang - som nu.

Varför läser du inte länken som du kommenterar? Jag antar att du inte vill att andra människor kommer till skada p.g.a. information som du ger här. Det finns lägen där man skall stänga brödluckan om man inte har koll.
Senast redigerad av LeeVan 2019-12-12 kl. 17:08.
Citera
2019-12-12, 17:03
Medlem
Citat:
Polisen skriver på sin hemsida:

Polisens hantering av information är till stor del både hemlig och känslig. Det gör att vi inte kan återkoppla till dig i det enskilda ärendet. Vi måste skydda både informationen och dig som lämnar den.

Så hur är det nu: Skyddar dom en tipsare eller gör dom det inte?

"Det gör att vi inte kan återkoppla till dig.....", betyder att de kommer inte att diskutera eller informera dig om de ev. resultat ditt tips gav, ganska självklart.

"Vi måste skydda både........", betyder att de, polisen, t.ex. inte nämner ditt namn i ett förhör om de använder dina uppgifter i utfrågningen.

Men, i slutändan, OM just din info är viktig i en domstolsförhandling, kan du nog räkna med att bli kallad. Då finns inte längre något "skyddsvärde" varken för dig eller din information, men då är också polisen helt bortkopplad, det är en annan mode. Det betyder att om du lämnat en uppgift, kan du bli anmodad att stå för den i en vittnesutfrågning i domstolen. Det är också en av anledningarna till att få vill berätta något i brottsutredningar, för dig som enskild har du inget att vinna, kan bara förlora, och mycket, om du golat i gängmiljö....du förstår....

Blev det klarare nu?
Citera
2019-12-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Varför läser du inte länken som du kommenterar? Jag antar att du inte vill att andra människor kommer till skada p.g.a. information som du ger här. Det finns lägen där man skall stänga brödluckan om man har koll.
En uppgift som är sju år gammal kanske inte är så relevant idag - vare sig jag läser den eller ej. Eller hur? Det hinner hända mycket under den tiden. Men jag har ställt frågan till Uddevalla-polisen, vilket kanske är gott nog till och med för dig? Då kanske vi får lite relevans i det hela också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in