2019-12-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Tror ni anhöriga till MGM finns och skriver i tråden?

Är såna ens läskunniga? Lever man i en grotta där såna här dåd är tillhör familjegemenskapen så har man nog inte gått i någon skola.
Citera
2019-12-12, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om man riskerade att tappa sin anonymitet så skulle ju inte polisen få in några tips alls i farliga situationer. Jag tror sånt respekteras fullt ut. Men jag återkommer - lätt att ta reda på.
Om du läser Metroartikeln en gång till så står det i denna

"Nu har JO och Rikspolisstyrelsen slagit fast att polisen saknar lagligt stöd för att utlova anonymitet – behovet att lösa brott väger tyngre."
Citera
2019-12-12, 15:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om man riskerade att tappa sin anonymitet så skulle ju inte polisen få in några tips alls i farliga situationer. Jag tror sånt respekteras fullt ut.

Tillägg: https://polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/

Det kanske därför det inte kommer några tips när det gäller gängskjutningar. Om man inte får vittna anonymt så lever man farligt och kanske blir den nästa som blir skjuten.
Citera
2019-12-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsjo50

"Nu har JO och Rikspolisstyrelsen slagit fast att polisen saknar lagligt stöd för att utlova anonymitet – behovet att lösa brott väger tyngre."
Läste den aldrig. Missade den fullständigt.

Det är ju synd att det är så. Då får man helt enkelt se till att skydda sig själv - ex.vis genom ett anonymt brev, eller så får myndigheten sluta skjuta sig själv i foten. Att viktiga tips inte ens kommer in, pga rädsla att man blir avslöjad, är ju ganska korkat.

Tillägg: Detta dök precis upp i AB: Två personer har blivit skjutna i Hässleholm i Skåne.
Polisen har just nu en pågående insats i staden.
Vi är mycket intresserade av att få in uppgifter från allmänheten om det här, säger Katarina Rusin på polisen i Skåne.

Det kan dom ju glömma om tipsaren inte kan vara trygg i en anonymitet som man önskar få. Vilka nötter.
Senast redigerad av Picasso2 2019-12-12 kl. 15:19.
Citera
2019-12-12, 15:19
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Något speciellt kännetecken, tex hennes jacka och platsen man ser henne på. Om man ser någon som ser ut som Wilma gå in i det trapphus där Wilma brukar gå in, då förutsätter man kanske att det är hon, utan att egentligen ha sett henne på nära håll och sett ansiktet.
Och frågan är hur noga polisen är när de förhör vittnen om sånt. Det räcker liksom inte att fråga "är du 100% säker" 100 gånger. Man måste ta reda på vad personen faktiskt såg, och även då kan det bli fel, speciellt om vittnet har tidigare minnen av att tex ha sett Wilma gå in i trapphuset där hennes pojkvän bor.

Hur tror du att människor hanterar mordsituationer egentligen?
Tror du inte att deras agerande efter ett mord är till viss del influerat av tex vad de har sett på olika deckare?
Något måste mördaren ju iallafall ha tänkt under tiden efter mordet. Någon lösning måste hen ha kommit fram till. Och det är osannolikt att alla människor tänker likadant och kommer fram till samma lösning i en sån situation. Varje mordsituation är ju unik, och varje människa är unik.

Och du missar helt vad jag ville framföra - att det finns olika sätt för en mördare att efter ett mord fördröja saknandet och letandet efter offret, tex genom att skicka meddelanden med hennes telefon till anhöriga, eller iallafall svara när de skickar meddelanden till hennes telefon. Och jag undrade hur säkert det är att hon dog just den 14 november, och inte tex dagen innan.
Det skulle kanske kunna förklara den plötsliga aktiviteten på Twitter-kontot "1186054619388092416" den 13 november. Alltså att mördaren blev desperat efter mordet, och försökte komma på olika sätt att få det att verka som att hon fortfarande levde, och därför ändrade namnet på kontot från @angelshollywoo till @wilmanouvelle den 13 november.
Det finns massa olika möjliga scenarion kring detta. Och ju fler som har varit inblandade i mordet eller hanteringen av kroppen, desto större är nog sannolikheten att det hela har gått till på ett väldigt häpnadsväckande sätt.

Jag lägger mig i - tillfrågad eller ej

Jag tycker du ska forsätta spåna, dissikera twitterkonton, sammanställa funderingar och presentera dom, som du så enträget fortsatt att göra.
Det kan inte bli mera än "fetfel" - ÄN SEN DÅ ?

Det osannolika har många, många gånger förut visat sig vara en pusselbit som lösgjort knutar. Keep On.
Att ungdomarna, dom som i fallet utgör huvudpersonerna skulle twittrat, håller jag dock för "osannolikt", kanske just för deras ålder. Twitter "tillhör" en annan generation - i allmänhet. Därmed inte sagt att någon / några i dess närhet vill så split och i lönndom förvirra, trådens deltagare, utredningsväsendet.
Vi får som sagt "se" hur det blir.....
Senast redigerad av afKnollentott 2019-12-12 kl. 15:22.
Citera
2019-12-12, 15:20
Medlem
Polisen skriver på sin hemsida:

Polisens hantering av information är till stor del både hemlig och känslig. Det gör att vi inte kan återkoppla till dig i det enskilda ärendet. Vi måste skydda både informationen och dig som lämnar den.

Så hur är det nu: Skyddar dom en tipsare eller gör dom det inte?
Citera
2019-12-12, 15:22
Medlem
Citat:
Om polisen vill att en okänd inringare senare skall vittna, hur anonym är man då i verkligheten vid användandet av #31#? Kan polisen spåra ett telefonnummer trots användandet av prefixet?

Kan vara bra att ha den här artikeln i åtanke innan telefonkontakt tas med polisen.

https://www.metro.se/nyheter/anonyma-tipsare-kan-hangas-ut-av-polisen-9oAwueKZHY

Artikeln är från 2012! Tror möjligheten att vara anonym tipsare har förbättrats efter diskussioner.
Citera
2019-12-12, 15:23
Medlem
Citat:

Men den artikeln är från 2012, kan ha ändrats sedan dess..
Citera
2019-12-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Tror ni anhöriga till MGM finns och skriver i tråden?
Jag tror inte det kan uteslutas att människor med dunkla motiv försöker styra vad som diskuteras här, nej. Annat vore naivt.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-12 kl. 15:46.
Citera
2019-12-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Det kan vara en i "klanen" som hjälper MGM. Men det kan också vara en granne som egentligen aldrig har sett Wilmas ansikte ordentligt och därför inte lagt det på minnet ordentligt. Jag har flera grannar som jag har gått förbi i trapphuset en massa gånger och som jag inte alls vet hur de ser ut, jag vet bara var de bor.
Varför får jag en känsal av att du försöker skydda psykopat familjen? du antyder hela tiden att det är någon annan, att W var död innan att W försvann med flyktingar hon hjälpte, att grannarna inte känner henne osv... men nu vart de ju så att de ofta hjälpte en av grannarna.. både W och psykot vem vet du kanske sitter i cellen brevid psykot snart, iaf får man den uppfattningen..
Citera
2019-12-12, 15:29
Medlem
MauricePs avatar
Skit att man inte har bil eller pengar att ta sig nånstans.
Jag hade direkt åkt hit och sökt av varje millimeter av området.
BO finns vid Bågskytteklubben, nånstans runt där nergrävd eller gömd i husgrunden eller annan håla, förvaring av något slag. Nånstans där ett djur inte kan dra ut hela kroppen utan att djuret drar sönder kroppen.
Ni som kan UT o Leta där!!!
Snälla!!!
Citera
2019-12-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Artikeln är från 2012! Tror möjligheten att vara anonym tipsare har förbättrats efter diskussioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Uddevalla-79
Men den artikeln är från 2012, kan ha ändrats sedan dess..
Läs här
https://www.domstol.se/amnen/kallad-till-domstol/Att-vittna/

Jag citerar:
Att vittna är en skyldighet.

Du kallas in i rättssalen. Där får du svära vittneseden: ”Jag (ditt namn) lovar och försäkrar på heder och samvete att jag skall säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in