2019-12-12, 13:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det kom ut en artikel till som var skriven av en annan person än den första. De kanske inte kommunicerar med varandra på NA? Nåväl, nu är även den andra artikeln stängd, men jag hade den fortfarande öppen.

Citat från NA:
"– Det här utreds nu av en förundersökningsledare på Särskilda åklagarkammaren, säger Elisabeth Anestad.

Kan du berätta vad han är misstänkt för?

– Nej, det kan jag inte.

Hur går ni vidare?

– Det här ligger nu på Särskilda utredningar. Sen är det här vår medarbetare som vi behöver ta hand om. I det här fallet har vi ju ett arbetsgivaransvar, säger Elisabeth Anestad.
"

Det är ju inte alls säkert att den polis som är anhållen har arbetat med detta just detta fall eller ens har någon koppling. Det jag reagerar på är att det ligger på "Särskilda utredningar" och att de talar om att det är en medarbetare som de behöver ta hand om. Det låter väl kanske mer som att det finns en missbruksproblematik eller sexköp? Kan man ju hoppas. Det vore ju en riktig skandal om det skulle handla om detta fall. En galen hypotetisk tanke är att SD förmått någon att undanröja bevisning, men det stod på SR att brottet hade begåtts "privat" och inte i tjänst.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7366016

SD och hans advokat har ju begärt egna
prover som de fått svar på.
Kanske de provsvaren pekar på en annan
GM?

Något konstigt är det ju med att hundföraren
fick order om att inte söka åt det håll där
LW låg.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-12 kl. 13:58.
Citera
2019-12-12, 14:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det kom ut en artikel till som var skriven av en annan person än den första. De kanske inte kommunicerar med varandra på NA? Nåväl, nu är även den andra artikeln stängd, men jag hade den fortfarande öppen.

Citat från NA:
"– Det här utreds nu av en förundersökningsledare på Särskilda åklagarkammaren, säger Elisabeth Anestad.

Kan du berätta vad han är misstänkt för?

– Nej, det kan jag inte.

Hur går ni vidare?

– Det här ligger nu på Särskilda utredningar. Sen är det här vår medarbetare som vi behöver ta hand om. I det här fallet har vi ju ett arbetsgivaransvar, säger Elisabeth Anestad.
"

Det är ju inte alls säkert att den polis som är anhållen har arbetat med detta just detta fall eller ens har någon koppling. Det jag reagerar på är att det ligger på "Särskilda utredningar" och att de talar om att det är en medarbetare som de behöver ta hand om. Det låter väl kanske mer som att det finns en missbruksproblematik eller sexköp? Kan man ju hoppas. Det vore ju en riktig skandal om det skulle handla om detta fall. En galen hypotetisk tanke är att SD förmått någon att undanröja bevisning, men det stod på SVT att brottet hade begåtts "privat" och inte i tjänst.

Jag har då aldrig varit konspiratorisk tidigare. Tvärtom, har jag nog skrattat lite åt i varierande grad av konspirationsteorier.

Men sedan jag blivit insatt i detta fall har jag blivit helt införstådd med att det skulle kunna hända både "det ena och det andra".

Men jag har väldigt svårt att tro (min magkänsla enbart) att denna TM skulle vara denna man.
Jag tror att TM aldrig skulle riskera sitt jobb för en person som verkar vara en perifer vänskap. Man har väl aldrig sett att de t ex geocahat tillsammans i någon enda logg?

Och jag tror också att många människor, fast vi inte ser det, har känt att SDs ego har varit ganska påfrestande. Tror att många ändå har sett igenom honom och kan finna honom obehaglig.

Tänk bara på hur han gick (enligt uppgift i tråden) runt till grannar och berättade sin version. Så underligt att någon anmälde detta.

Eller hur han förklarar (@Medinsyn) händelsen i dykarklubben med pm:et SVARA SVARA SVARA. Den mest bisarra historien som de flesta människor måste känna stort frågetecken runt. En hjärna som inte tänker som de flesta.
Citera
2019-12-12, 14:11
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är helt obevandrad i polisens olika befattningar.
Men är TMs titel "befäl"?

Sedan kan man naturligtvis inte veta något om TM via det lilla vi läst i media och annat som framkommit om honom, men jag får en känsla av en gedigen person.

Måste finnas många människor inom organisationen som passar in på den beskrivningen som NA ger?
Det har ju varit mycket brott i Vivalla bl a.

Ja, tänk så mycket du kunde få veta om du hade en inbox som inte var lika svårforcerad som Pentagon.

Tycker också TM verkar vara en gedigen person av det man sett i media (även gällande andra fall), så jag hoppas verkligen inte det är han.

Nu står det ju att det är något "privat", så då känns det ju inte direkt som om det skulle gälla ett fall som man jobbar med nu.

Oavsett så är det alltid obehagligt att läsa att poliser är på fel sida av lagen. Det borde vara en omöjlighet i ett land som inte är ett u-land. Ännu.
Citera
2019-12-12, 14:28
Medlem
Citat:
Veta är en sak, misstänka och förstå är en annan.

Det är kanske det som är skillnaden i en rättegång?

Jag fattar ock inte hur ÅK skulle kunna tänka sig att vinna en rättegång med en skäligen misstänkt som är kvar?
Jag är för oinsatt, men det verkar för mig väldigt svårt?
Om det inte är så att hon nästan har något på HD som visar hennes roll tydligt, men det ändå inte räcker till sannolika i nuläget?

Eller att de har gått igenom så mycket om HDs roll att försvaret inte kommer att kunna visa att det kan vara HD? Hon är granskad ut- och in?

Nä, jag blir inte klok på det. Hur jag än vrider och vänder på det, känns det som en öppning om inte HDs roll är tydlig.

Jag kan inte heller tänka mig att tanken inte farit igenom HDs huvud, att SD är skyldig..

Jag tror att hon absolut vetat om anmälningarna, att L*ena kanske också berättat om att "det finns mer". Så steget till att förstå kan inte vara långt. Dessutom med SDs "damage control" beteende, som många gånger är extrema (min syn), så ringer ju varningsklockorna. HD borde ju ha kommit på SD många gånger med lögner. Hon vet att han inte är ärlig.

Men samtidigt är människans psyke underligt. Man kan ha starka försvar till saker, trots att man vet att det förhåller sig på ett sätt.

Tänk bara på hur man brukar ge råd till personer att komma för att titta på en nära anhörig som avlidit. Det är inte bara för att ta adjö, utan inte sällan kan den efterlevande få för sig att det t ex ha skett en förväxling eller att det kan inte vara sant. Försvaren kan vara mycket starka och ologiska ibland.

Får man dessutom en förklaring och har barn tillsammans, då vill man inte tro att denna person har gjort det. Man tror det man vill mest.

Men om det finns bevis för att hon är inblandad, då är det naturligtvis en annan sak.

Och andra sidan finns det mycket som talar för att HD inte var så intresserad av SD längre. Att äktenskapet knakade i fogarna. Samlivet fungerade inte och där har andra barnets födelse nämnts. Det var 2006. Det innebär 9 år vid år 2015. 2018 då HD flyttar hemifrån har det gått 12 år och "ihoplappandet" av äktenskapet slutade i en skilsmässa. Jag har svårt att tro att allt ensidigt beror på affären LW/SD.

När SD blir misstänkt för mordet på LW och SD försäkrar att han är oskyldig så tror jag HD, för barnen skull och henne själv, går i enad kamp med SD för familjen.

Sedan har det gått 1.5 år. HD kan i mindre doser kanske blivit mer inblandad i något hon inte varit fullt medveten om. SD har, tror jag, en skicklig manipulativ ådra, samma charm mm som när dom träffades men även andra sidor som sedan fick dom att separera. Att han satsat på dom första kryddat med barnen faller sig väl sannolikt. Han måste ha med henne i båten annars sjunker hans bräckliga farkost. I Kampen för att rädda sig själv tror jag han är hänsynslös till de passagerare han lyckats få med sig. Finns EN räddningsväst tror jag SD tar den och överger Skeppet.

Eller så är det så, att dom är varandras likar. Jag vet inte.

Deras prioritering och relation till barnen har jag aldrig begripit mig på.

OM SD varit ärlig mot HD så skulle LW inte utgöra något som helst hot mot någon av dom.

Alltså incitamentet till mord borde inte existerat av den anledningen. HD som enligt jobbet berättat att frågan om skilsmässa från SD nämnts redan tidigare borde inte heller finnas hämndbegär, dessutom drog hon ett långt strå vid den.

SD drog det kortaste och blev skyldig HD pengar. Dessutom lämnad av två kvinnor som roades av andra/annat. Kan ev avståndet till hämndbegär varit kortare ...

Jag känner dock ingen av de inblandade personerna.
Citera
2019-12-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
GM?

LW låg.

Ja, hundföraren berättade att hunden drog ivrigt åt det håll där man senare hittade Lena, men att han blev återkallad och fick inte söka på hundens markering. Undrar hur nära de var kroppen.
Citera
2019-12-12, 14:53
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte å mycket om just Josef Fritzel, men med tanke på hans fruktansvärda brott borde han vara en psykopat.
Han kanske har varit väldigt styrande i hemmet och frun hållen i hårda band. Till sist kan en sådan person ha tappat sitt eget omdöme och införlivat mannens syn på saker till den milda grad att ett kritiskt tänkande inte längre är möjligt?

Nu vet jag inte hur SD varit mot HD, men jag vet att människor kan reagera irrationellt på väldigt psykiskt påfrestande händelser och situationer.

Förnekande är en psykologisk försvarsmetod som kan drabba personer som t ex får ett dödsbesked, en allvarlig cancerdiagnos eller råkar ut för något annat traumatiskt.

Jag har sett det själv. Det har inget med intelligens att göra, utan verkar mer vara hur skör personen är känslomässigt.

Fetade 1: Precis så är det. Kanske var HD i den sitsen?
Fetade 2: Det spelar stor roll. Intressant i sammanhanget är därför Stress/sårbarhetsmodellen

Här en mycket överskådlig och bra artikel om detta, som nog alla kan förstå: https://lattattlara.com/klinisk-psykologi/stress-sarbarhetsmodellen/
Citera
2019-12-12, 15:04
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
GM?

LW låg.

Det fetade. Har du källa på den informationen?
Citera
2019-12-12, 15:05
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, hundföraren berättade att hunden drog ivrigt åt det håll där man senare hittade Lena, men att han blev återkallad och fick inte söka på hundens markering. Undrar hur nära de var kroppen.

Var har du källa på den informationen? Som jag minns var det en privatperson ute med en hund och gick dagen innan LW hittades. Hen berättade i media att hunden hade dragit mot planket.
Citera
2019-12-12, 15:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Det fetade. Har du källa på den informationen?

En mycket upprörd hundförare intervjuades av media.
Kommer du inte ihåg det?
Citera
2019-12-12, 15:20
Medlem
Citat:
Var har du källa på den informationen? Som jag minns var det en privatperson ute med en hund och gick dagen innan LW hittades. Hen berättade i media att hunden hade dragit mot planket.

Har läst det i media och det var alldeles i början då Springare återkallade gruppen och avbröt det knappt ens påbörjade eftersöket. Detta framkom alldeles efter att de hade hittat Lena.

Är urusel på att minnas artiklar och har inte lagt upp nåt kartotek i fallet, men jag är övertygad om att andra i tråden också minns det.
Citera
2019-12-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har läst det i media och det var alldeles i början då Springare återkallade gruppen och avbröt det knappt ens påbörjade eftersöket. Detta framkom alldeles efter att de hade hittat Lena.

Är urusel på att minnas artiklar och har inte lagt upp nåt kartotek i fallet, men jag är övertygad om att andra i tråden också minns det.

Kan inte öppna artikeln.
Men det va ungefär så här, "erik säger att hunden drog stenhårt mot platsen där
kroppen hittades".

Hittade en annan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRQwzg/erik-hunden-drog-stenhart-mot-platsen-dar-kroppen-hittades

Citat:
När Erik började närma sig slutet av vallen började hans hund dra mot bullerplanket som skiljer grönområdet i villakvarteret från motorvägen bakom.

– Han drar aldrig någonsin så jag förstod att han fått vittring på någonting, säger Erik.

Hunden, som väger omkring 50 kilo, lyckades slita med sig Erik upp på grässlänten.

– Jag förstod direkt att något var på tok. Så brukar han aldrig nånsin bete sig.

Till slut fick han kontroll på sin fyrbenta vän och kunde gå hem igen, uppskakad efter händelsen.

Och under lördagen gick det upp för Erik vad hunden fått upp för något spår. Han låter skärrad när han berättar.

– Jag har varit och pratat med polisen om det här, det är helt solklart att den där kroppen måste legat där under gårdagen också. Det känns väldigt otäckt att kroppen låg precis där jag alltid brukar gå med hunden, säger han.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-12-12 kl. 15:44.
Citera
2019-12-12, 15:42
Medlem
Det finns ju en polis som bor nära fp.
Om han var dömd för sexofredande kommer jag inte ihåg men något var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in