Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
Hon kommer nog att ha henne kvar som Skäligen misstänkt för Skyddande av brottsling och ta med henne i åtalet för att hon ska bli "tvungen" att prata i rätten. Det vore högst orimligt att hon skulle varit ovetande om SD är skyldig.
Veta är en sak, misstänka och förstå är en annan.
Det är kanske det som är skillnaden i en rättegång?
Jag fattar ock inte hur ÅK skulle kunna tänka sig att vinna en rättegång med en skäligen misstänkt som är kvar?
Jag är för oinsatt, men det verkar för mig väldigt svårt?
Om det inte är så att hon nästan har något på HD som visar hennes roll tydligt, men det ändå inte räcker till sannolika i nuläget?
Eller att de har gått igenom så mycket om HDs roll att försvaret inte kommer att kunna visa att det kan vara HD? Hon är granskad ut- och in?
Nä, jag blir inte klok på det. Hur jag än vrider och vänder på det, känns det som en öppning om inte HDs roll är tydlig.
Jag kan inte heller tänka mig att tanken inte farit igenom HDs huvud, att SD är skyldig..
Jag tror att hon absolut vetat om anmälningarna, att L*ena kanske också berättat om att "det finns mer". Så steget till att förstå kan inte vara långt. Dessutom med SDs "damage control" beteende, som många gånger är extrema (min syn), så ringer ju varningsklockorna. HD borde ju ha kommit på SD många gånger med lögner. Hon vet att han inte är ärlig.
Men samtidigt är människans psyke underligt. Man kan ha starka försvar till saker, trots att man vet att det förhåller sig på ett sätt.
Tänk bara på hur man brukar ge råd till personer att komma för att titta på en nära anhörig som avlidit. Det är inte bara för att ta adjö, utan inte sällan kan den efterlevande få för sig att det t ex ha skett en förväxling eller att det kan inte vara sant. Försvaren kan vara mycket starka och ologiska ibland.
Får man dessutom en förklaring och har barn tillsammans, då
vill man inte tro att denna person har gjort det. Man tror det man vill mest.
Men om det finns bevis för att hon är inblandad, då är det naturligtvis en annan sak.
Tillägg:
Även aftonbladet tar upp detta idag.
Samma info, med tillägg att
"
– Det här utreds nu av en förundersökningsledare på Särskilda åklagarkammaren, säger polisområdeschefen."
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5df229d76b7b4c0011614c4e