2019-12-12, 12:16
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du menar taktiskt spel?

Jag har ingen erfarenhet av sådant.

Kan det vara så att ÅK vet i princip idag vad hon ska göra med HD, men inte avslöjar detta till försvaret? Och försvaret måste lägga ner resurser och krut på detta, men ÅK har svar på allt? Menar du så?

Men den öppningen "rimligt tvivel", det fattar väl försvaret att så kommer det inte att lämnas?

Kanske ÅK har den rubriceringen idag, att HDs roll är bestämd/klar?
Men att den inte är tillräcklig för att häkta henne, utan gäller skyddande av brottsling?

Hon kommer nog att ha henne kvar som Skäligen misstänkt för Skyddande av brottsling och ta med henne i åtalet för att hon ska bli "tvungen" att prata i rätten. Det vore högst orimligt att hon skulle varit ovetande om SD är skyldig.
Citera
2019-12-12, 12:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nu blir man väldigt nyfiken.

Polisbefäl i Örebro anhållen - har jobbat med flera uppmärksammade brott
https://www.na.se/artikel/just-nu-polisbefal-i-orebro-anhallen-har-jobbat-med-flera-uppmarksammade-brott
Den misstänkte polisen är i 50-årsåldern och har arbetat med flera uppmärksammade brott. Han har de senaste åren haft en tjänst som befäl.

SD:s "dykarkompis" TM är 49 år...

Finns en tråd:

(FB) Polisbefäl i Örebro gripen.
Citera
2019-12-12, 12:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

https://www.na.se/artikel/just-nu-polisbefal-i-orebro-anhallen-har-jobbat-med-flera-uppmarksammade-brott
Den misstänkte polisen är i 50-årsåldern och har arbetat med flera uppmärksammade brott. Han har de senaste åren haft en tjänst som befäl.

Är helt obevandrad i polisens olika befattningar.
Men är TMs titel "befäl"?

Sedan kan man naturligtvis inte veta något om TM via det lilla vi läst i media och annat som framkommit om honom, men jag får en känsla av en gedigen person.

Måste finnas många människor inom organisationen som passar in på den beskrivningen som NA ger?
Det har ju varit mycket brott i Vivalla bl a.
Citera
2019-12-12, 12:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon kommer nog att ha henne kvar som Skäligen misstänkt för Skyddande av brottsling och ta med henne i åtalet för att hon ska bli "tvungen" att prata i rätten. Det vore högst orimligt att hon skulle varit ovetande om SD är skyldig.

Veta är en sak, misstänka och förstå är en annan.

Det är kanske det som är skillnaden i en rättegång?

Jag fattar ock inte hur ÅK skulle kunna tänka sig att vinna en rättegång med en skäligen misstänkt som är kvar?
Jag är för oinsatt, men det verkar för mig väldigt svårt?
Om det inte är så att hon nästan har något på HD som visar hennes roll tydligt, men det ändå inte räcker till sannolika i nuläget?

Eller att de har gått igenom så mycket om HDs roll att försvaret inte kommer att kunna visa att det kan vara HD? Hon är granskad ut- och in?

Nä, jag blir inte klok på det. Hur jag än vrider och vänder på det, känns det som en öppning om inte HDs roll är tydlig.

Jag kan inte heller tänka mig att tanken inte farit igenom HDs huvud, att SD är skyldig..

Jag tror att hon absolut vetat om anmälningarna, att L*ena kanske också berättat om att "det finns mer". Så steget till att förstå kan inte vara långt. Dessutom med SDs "damage control" beteende, som många gånger är extrema (min syn), så ringer ju varningsklockorna. HD borde ju ha kommit på SD många gånger med lögner. Hon vet att han inte är ärlig.

Men samtidigt är människans psyke underligt. Man kan ha starka försvar till saker, trots att man vet att det förhåller sig på ett sätt.

Tänk bara på hur man brukar ge råd till personer att komma för att titta på en nära anhörig som avlidit. Det är inte bara för att ta adjö, utan inte sällan kan den efterlevande få för sig att det t ex ha skett en förväxling eller att det kan inte vara sant. Försvaren kan vara mycket starka och ologiska ibland.

Får man dessutom en förklaring och har barn tillsammans, då vill man inte tro att denna person har gjort det. Man tror det man vill mest.

Men om det finns bevis för att hon är inblandad, då är det naturligtvis en annan sak.

Tillägg:
Även aftonbladet tar upp detta idag.
Samma info, med tillägg att
"– Det här utreds nu av en förundersökningsledare på Särskilda åklagarkammaren, säger polisområdeschefen."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5df229d76b7b4c0011614c4e
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-12 kl. 13:16.
Citera
2019-12-12, 13:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Det är tillåtet att önsketänka
Citera
2019-12-12, 13:14
Medlem
Handlrs avatar
Sådär ja.. nu blev det intressant och vi får se vart det leder.
Citera
2019-12-12, 13:15
Medlem
Citat:

Låst artikel (som alltid i NA).Kan du kopiera en del av texten?
Citera
2019-12-12, 13:21
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

;

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Finns en tråd:

(FB) Polisbefäl i Örebro gripen.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-12 kl. 13:25.
Citera
2019-12-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Veta är en sak, misstänka och förstå är en annan.

Det är kanske det som är skillnaden i en rättegång?

Jag fattar ock inte hur ÅK skulle kunna tänka sig att vinna en rättegång med en skäligen misstänkt som är kvar?
Jag är för oinsatt, men det verkar för mig väldigt svårt?
Om det inte är så att hon nästan har något på HD som visar hennes roll tydligt, men det ändå inte räcker till sannolika i nuläget?

Eller att de har gått igenom så mycket om HDs roll att försvaret inte kommer att kunna visa att det kan vara HD? Hon är granskad ut- och in?

Nä, jag blir inte klok på det. Hur jag än vrider och vänder på det, känns det som en öppning om inte HDs roll är tydlig.

Jag kan inte heller tänka mig att tanken inte farit igenom HDs huvud, att SD är skyldig..

Jag tror att hon absolut vetat om anmälningarna, att L*ena kanske också berättat om att "det finns mer". Så steget till att förstå kan inte vara långt. Dessutom med SDs "damage control" beteende, som många gånger är extrema (min syn), så ringer ju varningsklockorna. HD borde ju ha kommit på SD många gånger med lögner. Hon vet att han inte är ärlig.

Men samtidigt är människans psyke underligt. Man kan ha starka försvar till saker, trots att man vet att det förhåller sig på ett sätt.

Tänk bara på hur man brukar ge råd till personer att komma för att titta på en nära anhörig som avlidit. Det är inte bara för att ta adjö, utan inte sällan kan den efterlevande få för sig att det t ex ha skett en förväxling eller att det kan inte vara sant. Försvaren kan vara mycket starka och ologiska ibland.

Får man dessutom en förklaring och har barn tillsammans, då vill man inte tro att denna person har gjort det. Man tror det man vill mest.

Men om det finns bevis för att hon är inblandad, då är det naturligtvis en annan sak.

Tillägg:
Även aftonbladet tar upp detta idag.
Samma info, med tillägg att
"– Det här utreds nu av en förundersökningsledare på Särskilda åklagarkammaren, säger polisområdeschefen."

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5df229d76b7b4c0011614c4e

Som du skriver så kan HD ha förträngt det hela i början (om hon nu inte själv är involverad). Men allt efter som tiden har gått så borde läget stå glasklart för henne sen SD och sen hon själv åkte in på förhör igen i augusti.

OT? Det finns otaliga exempel på personer som lever i en mycket stark förnekelse. Det första som poppade upp i mitt huvud just nu är Josef Fritzls fru. Kan det verkligen stämma att hon har hållits helt ovetande i 23 år? Verkar mycket konstigt.
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-12 kl. 13:37.
Citera
2019-12-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
;

Tack.
Hmmm, det verkar inte höra till det fall vi diskuterar öht.

Ska kolla dokumentären i vilket fall som helst:

https://www.svtplay.se/video/20425635/dokument-inifran-skotten-pa-nygatan/dokument-inifran-skotten-pa-nygatan-avsnitt-1
Citera
2019-12-12, 13:39
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Det kom ut en artikel till som var skriven av en annan person än den första. De kanske inte kommunicerar med varandra på NA? Nåväl, nu är även den andra artikeln stängd, men jag hade den fortfarande öppen.

Citat från NA:
"– Det här utreds nu av en förundersökningsledare på Särskilda åklagarkammaren, säger Elisabeth Anestad.

Kan du berätta vad han är misstänkt för?

– Nej, det kan jag inte.

Hur går ni vidare?

– Det här ligger nu på Särskilda utredningar. Sen är det här vår medarbetare som vi behöver ta hand om. I det här fallet har vi ju ett arbetsgivaransvar, säger Elisabeth Anestad.
"

Det är ju inte alls säkert att den polis som är anhållen har arbetat med detta just detta fall eller ens har någon koppling. Det jag reagerar på är att det ligger på "Särskilda utredningar" och att de talar om att det är en medarbetare som de behöver ta hand om. Det låter väl kanske mer som att det finns en missbruksproblematik eller sexköp? Kan man ju hoppas. Det vore ju en riktig skandal om det skulle handla om detta fall. En galen hypotetisk tanke är att SD förmått någon att undanröja bevisning, men det stod på SR att brottet hade begåtts "privat" och inte i tjänst.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7366016
Senast redigerad av Honan6 2019-12-12 kl. 13:49.
Citera
2019-12-12, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Som du skriver så kan HD ha förträngt det hela i början (om hon nu inte själv är involverad). Men allt efter som tiden har gått så borde läget stå glasklart för henne sen SD och sen hon själv åkte in på förhör igen i augusti.

OT? Det finns otaliga exempel på personer som lever i en mycket stark förnekelse. Det första som poppade upp i mitt huvud just nu är Josef Fritzls fru. Kan det verkligen stämma att hon har hållits helt ovetande i 23 år? Verkar mycket konstigt.

Nu vet jag inte å mycket om just Josef Fritzel, men med tanke på hans fruktansvärda brott borde han vara en psykopat.
Han kanske har varit väldigt styrande i hemmet och frun hållen i hårda band. Till sist kan en sådan person ha tappat sitt eget omdöme och införlivat mannens syn på saker till den milda grad att ett kritiskt tänkande inte längre är möjligt?

Nu vet jag inte hur SD varit mot HD, men jag vet att människor kan reagera irrationellt på väldigt psykiskt påfrestande händelser och situationer.

Förnekande är en psykologisk försvarsmetod som kan drabba personer som t ex får ett dödsbesked, en allvarlig cancerdiagnos eller råkar ut för något annat traumatiskt.

Jag har sett det själv. Det har inget med intelligens att göra, utan verkar mer vara hur skör personen är känslomässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in