2019-12-11, 23:21
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förlåt, men din egen källa eller menar du källa från tråden?

En egen källa.
Citera
2019-12-12, 03:19
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det handlade om menstruations-[blod] kommet från LW, inom SD:s boningshus.

Mvh/ @JokerMannen

Jag går inte och droppar och stänker blod omkring mig när jag har mens. Det vore intressant att få veta när, var och hur. Om nu SD känner till att Lena skvättat någonstans så undrar en varför han inte tagit bort det?
Citera
2019-12-12, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, är böjd att hålla med. Att som åkl hävda att man kanske ev kommer att vilja gå syn (vilket verkar vara fallet enl vad som framkommit i advokatens överklagan av beslutet att hålla huset avspärrat) indikerar att man inte helt har lyckats få fram någon klar bild över händelseförloppet kring mordet etc.

Vilket i sin tur, som du säger, tyder på att det nog handlar om indicier i slutändan.

Men nog borde det handla om något mer än ’bara’ ett/flera fynd i bostaden? Om något av intresse (föremål/datafiler etc) påträffats så lär ju det grundligt dokumenteras etc och sedan presenteras/läggas fram för TR under huf i vanlig ordning.
Att packa ihop hela TR med entourage och ge sig till att ut och åka och vandra runt etc gör man väl bara om det handlar om att för TR tex presentera ett händelseförlopp/detaljer/omgivningar etc som är svåra att annars klart ’få fram’ inför sittande rätt?

Ett hastigt framgogglat ex:
”Idag på rättegångens sista dag gjorde tingsrätten syn av brottsplatsen vid Umeå centralstation där en ung kvinna dödades i somras. Rätten fick bland annat möjlighet att titta i kikarsiktet för att bedöma avståndet från platsen där den åtalade 21-åringen ska ha avfyrat skottet till platsen där man tror att kvinnan befann sig.
Sedan tittade rätten på bakgårdarna där 21-åringen ska ha passerat sedan han lämnat tillbaka skjutvapnet. Rätten bedömde också avståndet i den korsning där ett vittne sett offret passera.”

Om dom har hittat blodavstryk med LWs blod som innehåller hjärnsubstans eller
benmärg eller något annat som inte går att bortförklara, då kanske ÅK vill hålla
dörren öppen för syn.
Men jag vet ju inte, jag bara spånar.

Men det kan kanske tyckas lite överdrivet å släpa dit TR bara för å peka på att här
hittade vi en blodfläck.
Vi får se vad dom hittar på.
Citera
2019-12-12, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag råkade ha fått den infon från en viss person.

Det känns lite som ett svepskäl, men samtidigt finns det absolut en viktig aspekt i det.
Det borde ha varit väldigt upprivande för barnen att både vana upp till något sådant som att insatsstyrkan är i ditt hem, men också att pappa blir gripen.

Usch, stackars barn!

Om SD befinns skyldig, kan man inte klaga på någon annan än honom. Han har förstört så fruktansvärt mycket för alla.

[...]"Skälet att det kan uppkomma behov av teknisk undersökning eller att det kan komma åberopas syn i bostaden är inte tillräckliga i nuläget för en så ingripande åtgärd som att hålla en privatbostad avspärrad", skriver Ingvar Backman.

Ett av skälen till att 45-åringen vill att avspärrningarna ska hävas är att han vill att anhöriga ska få tillgång till huset. De anhöriga ska enligt advokaten ha ett behov av att vistas där efter "det dramatiska gripandet då poliser bröt sig in i bostaden och grep" 45-åringen.
"

https://www.na.se/logga-in/misstankte-hjarstamordarens-advokat-vi-har-fatt-svar-fran-nfc-pa-det-vi-ville-ha-undersokt

Rubriken är också viktig:

Misstänkte Hjärstamördarens advokat: ”Vi har fått svar från NFC på det vi ville ha undersökt”

Vad har de fått svar på. Verkar som att de är nöjda? Eller?

Och som om det inte hade varit så viktigt, kommer som en passus:

"[...]Personen häktades i somras på den lägre misstankegraden och släpptes på fri fot efter en vecka. Personen, som har kopplingar till 45-åringen, är fortfarande misstänkt för mord."

Man undrar ju hur detta ska gå?
Kommer inte försvaret omedelbart rikta in sig på denna andra misstänkta? Eller?
Om HD anses fortfarande misstänkt för mord
.

HD borde vara en toppkandidat för titeln som "alternativ gärningsman".
Det ser nästan ut som ÅK bjuder försvaret på HD, för att kunna hävda "rimligt tvivel".

Kan tänka mig att det grunnas en hel del på hur den frågan ska lösas.
Om ÅK lägger ner misstanken mot HD så antar jag att hon behöver en bättre
förklaring än att "brott kan inte styrkas", annars kommer försvaret å hävda att det
finns "rimligt tvivel", tror jag.
Citera
2019-12-12, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Jag går inte och droppar och stänker blod omkring mig när jag har mens. Det vore intressant att få veta när, var och hur. Om nu SD känner till att Lena skvättat någonstans så undrar en varför han inte tagit bort det?

Jag tror inte det är vad man söker, utan en annan specifik sak som är av stort värde för utredningen. Av en eller annan anledning.
Citera
2019-12-12, 07:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
SD kan väl teoretiskt sätt ha misshandlat LW i sitt hem,LW tar sej därifrån till sin bostad,SD ringer LW för att be om ursäkt och höra hur hon mår,LW svarar med att hon ska polisanmäla SD för misshandel,SD får panik går hem till LW för att få henne på andra tankar,SD och LW bråkar (därav dom höga rösterna)
LW vill inte att barn eller grannar ska höra bråket utan LW följer med bakom planket men talar om för SD att hon tänker gå vidare med anmälan,SD ser sitt liv rasa ner i avgrunden och i affekt slår ihjäl LW
och därför vill åklagaren ha kvar avspärrningen för att kunna visa att början till LWs död startade i SDs hus

Det kanske är där HD kommer in som lockbete.
Om SD misshandlade Lena samma kväll ser jag det som uteslutet att hon frivilligt skulle följt med honom till planket. Troligtvis inte ens öppnat dörren.
Citera
2019-12-12, 08:41
Medlem
GilGrissom82s avatar
Nu har "senast besökt"-datum på SD's geocachekonto uppdaterats (gårdagens datum).
Citera
2019-12-12, 10:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
SD kan väl teoretiskt sätt ha misshandlat LW i sitt hem,LW tar sej därifrån till sin bostad,SD ringer LW för att be om ursäkt och höra hur hon mår,LW svarar med att hon ska polisanmäla SD för misshandel,SD får panik går hem till LW för att få henne på andra tankar,SD och LW bråkar (därav dom höga rösterna)
LW vill inte att barn eller grannar ska höra bråket utan LW följer med bakom planket men talar om för SD att hon tänker gå vidare med anmälan,SD ser sitt liv rasa ner i avgrunden och i affekt slår ihjäl LW
och därför vill åklagaren ha kvar avspärrningen för att kunna visa att början till LWs död startade i SDs hus

Citat:
Jag har också tänkt att hon borde ha hunnit med en anmälan, men tänk om hon lugnade ner sej på vägen hem,det fanns säkert kvar några känslor för SD och det var nog en av orsakerna LW följde med SD till planket, och den andra orsaken tror jag är dom höga rösterna,att hon ville ge SD en chans att få förklara sej,och jag tror inte för en sekund att LW anade att hennes liv var i fara,Det är en avsevärd skillnad att klappa till någon än att mörda någon, Men jag tror i alla fall att vägen fram till LWs död startade i SDs hus,Och sen så tror jag att LW var väldigt kluven angående känslorna till SD på ena sidan vill hon anmäla, på den andra sidan vill hon förlåta, men SD fortsatte att gapa och skrika att LW har förstört hans liv och där och då tog LW beslutet om att anmäla och sa nog det till SD, Och då skrev hon under på sin dödsdom

Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Kommer nu inte ihåg exakt då ett vittne sett LW ute på en joggingtur, men var det inte framåt kvällen.
Hon kan ju ha joggat och sedan svängt förbi SD efter det, där då något har hänt. Hon tar sig hem, ambivalent om hon än en gång ska anmäla SD, de chattar och han lyckas få med henne ner mot planket för att be om ”förlåtelse”. Men istället går allt överstyr och han slår ihjäl henne

Min fetning:
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag kan släppa nu släppa denna uppgift, till alla SD-är-skyldig anhängares glädje (eftersom andra har sagt detta till mig nu så riskerar jag inte att outa mig).
SD har pekat ut plats i hans hus var det kan finnas bloddroppar från LW. Han har även förklarat hur dessa kom dit (ja, jag vet det med).
Blodet var inte i trädgården (det var tydligen tekniker under hans häktning, detta vet jag inget om).
Anledningen att jag varit tyst om detta (förutom att outa mig) är att det finns en trovärdig förklaring och jag är helt säker på att mordet skede vid FP.
Självklart är jag inte så blåögd att jag inte tänker tanken att SD har gett detta och en förklaring för att skydda sig. Det jan vara så att han är GM, kommer hem och tvättar sig. Han inser att det kan ha stänkt blodbesudlat vatten på en plats och därför ger polisen en förklaring innan dom hittar det själva.

Ja, som sagt, inte alls osannolik historia, även om jag har vissa invändningar.

Men mest tror jag att om man funnit L*enas blod hos SD, så härstammar det från mordet och SD besudlat hemmet genom att komma hem blodig efter det.

Jag reagerade på EGTs inlägg, där h*n säger sig veta var blodet kunnat finnas, då SD berättat det för h*n. Även om EGT inte berättar var detta blod skulle kunna hittats, så nämner EGT just tvättsituationen som något som h*n själv fattar skulle kunna vara orsaken till blodfynden.

Och det passar väl bra in i mordet också. Blod i badrummet...

Från NA:
"– Jag är till 90 procent säker på att jag såg min granne vid åtta-niotiden på måndagskvällen. Hon hade en neonrosa tröja och var träningsklädd. Jag noterade det eftersom jag själv hade missat min träning och tänkte att det var skönt att hon kom iväg i alla fall."

https://www.na.se/logga-in/granne-berattar-om-forsvunna-lena-jag-sag-henne-ga-ut-traningskladd-pa-mandagskvallen
Citera
2019-12-12, 10:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nu har "senast besökt"-datum på SD's geocachekonto uppdaterats (gårdagens datum).

Det borde vara utredningen?
Samtidigt känns det skumt. Är de inte färdiga nu?

Eller är det något som ånyo kommit upp?

Tillägg:
Nej förresten.
Nu tänker jag att försvaret har kommit till en del i utredningen som tar upp konstigheter i loggar och bilder. Kanske Nordsjöloggarna där det kan misstänkas att det har efterloggats så att det ska se ut som L'ena var med ut där i mars-19 med SD, men förmodligen inte var det?

Undra på att IB verkar stressad.
Inte nog med att det är tusentals sidor att gå igenom nu.
Det är ännu mer förvirrande med allt "fixande och donande" som SD förmodligen har gjort. Och så alla förklaringar till varför det blev konstigt.

För nu har säkert utredningen koll på var L'ena var den där dagen...

IB behöver inte bara en extra advokat till det här...
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-12 kl. 10:43. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-12, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
En egen källa.

Aha, tack!

Så HDs bostad är också avspärrad!
De kanske bor hos morföräldrarna nu?

Kan inte vara lätt för tjejerna. Det är tur att de bor i Örebro, att de verkar ha haft mycket kontakt innan. På det viset är det inte lika stor förändring i vardagen.

Jag tror (jag vill tro, önsketänkande från min sida) att SD kan ha gömt något hos HD, något som har med mordet att göra.

Nu har försvaret en mängd saker att gå igenom, även HDs försvarare.

HDs försvarare kanske de också vill ha tillgång till bostäderna för att kunna begära prover osv?

Tillägg:

Från NA:

"Åklagaren anser däremot att det kan finnas kompletterande tekniska undersökningar kvar att genomföra i bostaden. Dessutom anser åklagaren att tingsrätten kan komma att behöva besöka bostaden för att få en uppfattning om den vid en eventuell rättegång."

https://www.na.se/logga-in/misstankte-hjarstamordarens-advokat-vi-har-fatt-svar-fran-nfc-pa-det-vi-ville-ha-undersokt

Kanske blir det en "rundgång". Försvaret läser FUP. Vill ha prover tagna.
ÅK vill då komplettera med andra undersökningar osv...?
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-12 kl. 11:03.
Citera
2019-12-12, 10:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
HD borde vara en toppkandidat för titeln som "alternativ gärningsman".
Det ser nästan ut som ÅK bjuder försvaret på HD, för att kunna hävda "rimligt tvivel".

Kan tänka mig att det grunnas en hel del på hur den frågan ska lösas.
Om ÅK lägger ner misstanken mot HD så antar jag att hon behöver en bättre
förklaring än att "brott kan inte styrkas", annars kommer försvaret å hävda att det
finns "rimligt tvivel", tror jag.

Du menar taktiskt spel?

Jag har ingen erfarenhet av sådant.

Kan det vara så att ÅK vet i princip idag vad hon ska göra med HD, men inte avslöjar detta till försvaret? Och försvaret måste lägga ner resurser och krut på detta, men ÅK har svar på allt? Menar du så?

Men den öppningen "rimligt tvivel", det fattar väl försvaret att så kommer det inte att lämnas?

Kanske ÅK har den rubriceringen idag, att HDs roll är bestämd/klar?
Men att den inte är tillräcklig för att häkta henne, utan gäller skyddande av brottsling?
Citera
2019-12-12, 11:53
Medlem
Honan6s avatar
Nu blir man väldigt nyfiken.

Polisbefäl i Örebro anhållen - har jobbat med flera uppmärksammade brott
https://www.na.se/artikel/just-nu-polisbefal-i-orebro-anhallen-har-jobbat-med-flera-uppmarksammade-brott
Den misstänkte polisen är i 50-årsåldern och har arbetat med flera uppmärksammade brott. Han har de senaste åren haft en tjänst som befäl.

SD:s "dykarkompis" TM är 49 år...
Senast redigerad av Honan6 2019-12-12 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in