2019-12-11, 20:51
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan ju fråga sig vad de vill komma åt?
Har barnen sina grejor där, vinterkläder osv?
Kanske det måste eldas i pannan?

Om du städar inboxen lite så kan du få den informationen.

De får inte tillgång till huset, det är ett som är säkert i alla fall.
Citera
2019-12-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Kommer nu inte ihåg exakt då ett vittne sett LW ute på en joggingtur, men var det inte framåt kvällen.
Hon kan ju ha joggat och sedan svängt förbi SD efter det, där då något har hänt. Hon tar sig hem, ambivalent om hon än en gång ska anmäla SD, de chattar och han lyckas få med henne ner mot planket för att be om ”förlåtelse”. Men istället går allt överstyr och han slår ihjäl henne

Jag kom på att EGT surrade något om att det kunde finnas blod från LW hemma hos SD och att han skulle ha berättat om det för utredarna och uppenbarligen EGT? Jag minns inte om det blev något mer sagt sen från EGT, men jag tycker det där med blodet låter som att det kan vara en halvsanning med en förklaring om att det har uppstått blodvite vid annat tillfälle.
SD har bekräftat att handgemäng förekom i relationen och kanske det är som du skriver, att LW var förbi hos SD under löprundan och fick smäll innan hon tog sig hem?
Citera
2019-12-11, 21:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Blir det ett åtal så kommer det inte att vara intressant hur du tror att det har gått till, och inte heller kommer man att bry sig särskilt mycket om hur det faktiskt har gått till. Leder det här fram till en rättegång nu så kommer det att handla om åklagarens chanser att övertyga rätten om hur hon menar att det skall ha gått till, och hon kan därför mycket väl ha valt att nu justera sin gärningsbeskrivning av just den anledningen.

Kom ihåg att inom juridiken så handlar det inte om att ha rätt, utan om att rätt, och åklagaren kan ju nu ha tänkt att det tidigare framlagda scenariot kanske inte skulle ha räckt särskilt långt.
SD kommer säkert sitta i häktet den här julen men om det blir åtal och rättegång i någorlunda närtid så är han på fri fot till nästa.
Citera
2019-12-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SD kommer säkert sitta i häktet den här julen men om det blir åtal och rättegång i någorlunda närtid så är han på fri fot till nästa.

Ja det återstår väl att se. På sistone så har det ju inte gått särskilt bra för SD och hans advokat.
Citera
2019-12-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag kom på att EGT surrade något om att det kunde finnas blod från LW hemma hos SD och att han skulle ha berättat om det för utredarna och uppenbarligen EGT? Jag minns inte om det blev något mer sagt sen från EGT, men jag tycker det där med blodet låter som att det kan vara en halvsanning med en förklaring om att det har uppstått blodvite vid annat tillfälle.
SD har bekräftat att handgemäng förekom i relationen och kanske det är som du skriver, att LW var förbi hos SD under löprundan och fick smäll innan hon tog sig hem?

Det handlade om menstruations-[blod] kommet från LW, inom SD:s boningshus.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-11, 21:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Om du städar inboxen lite så kan du få den informationen.

De får inte tillgång till huset, det är ett som är säkert i alla fall.

Ja, jag råkade ha fått den infon från en viss person.

Det känns lite som ett svepskäl, men samtidigt finns det absolut en viktig aspekt i det.
Det borde ha varit väldigt upprivande för barnen att både vana upp till något sådant som att insatsstyrkan är i ditt hem, men också att pappa blir gripen.

Usch, stackars barn!

Om SD befinns skyldig, kan man inte klaga på någon annan än honom. Han har förstört så fruktansvärt mycket för alla.

[...]"Skälet att det kan uppkomma behov av teknisk undersökning eller att det kan komma åberopas syn i bostaden är inte tillräckliga i nuläget för en så ingripande åtgärd som att hålla en privatbostad avspärrad", skriver Ingvar Backman.

Ett av skälen till att 45-åringen vill att avspärrningarna ska hävas är att han vill att anhöriga ska få tillgång till huset. De anhöriga ska enligt advokaten ha ett behov av att vistas där efter "det dramatiska gripandet då poliser bröt sig in i bostaden och grep" 45-åringen.
"

https://www.na.se/logga-in/misstankte-hjarstamordarens-advokat-vi-har-fatt-svar-fran-nfc-pa-det-vi-ville-ha-undersokt

Rubriken är också viktig:

Misstänkte Hjärstamördarens advokat: ”Vi har fått svar från NFC på det vi ville ha undersökt”

Vad har de fått svar på. Verkar som att de är nöjda? Eller?

Och som om det inte hade varit så viktigt, kommer som en passus:

"[...]Personen häktades i somras på den lägre misstankegraden och släpptes på fri fot efter en vecka. Personen, som har kopplingar till 45-åringen, är fortfarande misstänkt för mord."

Man undrar ju hur detta ska gå?
Kommer inte försvaret omedelbart rikta in sig på denna andra misstänkta? Eller?
Om HD anses fortfarande misstänkt för mord.
Citera
2019-12-11, 21:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja, mot bakgrund av den diskussion som har varit kring de långa häktningstiderna som förekommer i Sverige kommer nog SD att vara fri till nästa jul, helt oavsett om åklagaren nu väljer att väcka åtal eller ej. Frågan är väl hur hon/staten nu skall ta sig ur det hörn de tydligen har målat in sig i. Kommer hon att meddela att SD är friad från alla misstankar, eller kommer hon att försöka få det till att fallet är polisiärt uppklarat men att bevisningen inte riktigt räckte till åtal?

Möjligheterna att uppnå det senare alternativet lär väl stupa på att ingen polis, åtminstone varken den tidigare eller den senare spaningsledaren (Peter Springare resp. Mikael Nyqvist), verkar dela hennes inställning att SD på något sätt skulle vara inblandad i brottet.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-11 kl. 21:57.
Citera
2019-12-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det handlade om menstruations-[blod] kommet från LW, inom SD:s boningshus.

Mvh/ @JokerMannen

EGT surrade om blod flera ggr och tog mensblod som exempel ganska tidigt i tråden och långt innan hen droppade att SD gett någon slags förklaring till varför LW:s blod kunde finnas i huset. Vad jag minns blev det inte bekräftat att det skulle vara mensblod.
Citera
2019-12-11, 22:09
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag råkade ha fått den infon från en viss person.

Det känns lite som ett svepskäl, men samtidigt finns det absolut en viktig aspekt i det.
Det borde ha varit väldigt upprivande för barnen att både vana upp till något sådant som att insatsstyrkan är i ditt hem, men också att pappa blir gripen.

Usch, stackars barn!

Om SD befinns skyldig, kan man inte klaga på någon annan än honom. Han har förstört så fruktansvärt mycket för alla.

[...]"Skälet att det kan uppkomma behov av teknisk undersökning eller att det kan komma åberopas syn i bostaden är inte tillräckliga i nuläget för en så ingripande åtgärd som att hålla en privatbostad avspärrad", skriver Ingvar Backman.

Ett av skälen till att 45-åringen vill att avspärrningarna ska hävas är att han vill att anhöriga ska få tillgång till huset. De anhöriga ska enligt advokaten ha ett behov av att vistas där efter "det dramatiska gripandet då poliser bröt sig in i bostaden och grep" 45-åringen.
"

https://www.na.se/logga-in/misstankte-hjarstamordarens-advokat-vi-har-fatt-svar-fran-nfc-pa-det-vi-ville-ha-undersokt

Rubriken är också viktig:

Misstänkte Hjärstamördarens advokat: ”Vi har fått svar från NFC på det vi ville ha undersökt”

Vad har de fått svar på. Verkar som att de är nöjda? Eller?

Och som om det inte hade varit så viktigt, kommer som en passus:

"[...]Personen häktades i somras på den lägre misstankegraden och släpptes på fri fot efter en vecka. Personen, som har kopplingar till 45-åringen, är fortfarande misstänkt för mord."

Man undrar ju hur detta ska gå?
Kommer inte försvaret omedelbart rikta in sig på denna andra misstänkta? Eller?
Om HD anses fortfarande misstänkt för mord.

Ja, stackars barn!
ALLA inblandade barn. Men SD´s barn har i alla fall båda sina föräldrar i livet. Det är mer än man kan säga om LW´s stackars barn.

Min tolkning är att inte SD är så nöjd, direkt. Tror han kommer angripa undersökningen och polisens jobb, nu när han väl fattat att han sitter i klistret. Nu vill han inte att hans försvarsadvokat ska prata mer med pressen.

Det speglar nog allt vad vi vet om hans personlighet: Han har rätt och alla andra har fel. Annars....

Citat:
– Tids nog kommer ni få höra vad vi tycker om utredningen. Vi kommer att kunna berätta mer om vår syn på den när åtalet kommer. Under tiden har min klient uttryckt att han inte vill att jag pratar med pressen och det tänker jag respektera.
https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordarens-advokat-vi-har-fatt-svar-fran-nfc-pa-det-vi-ville-ha-undersokt

Inte ett ord om att han hävdar att han är oskyldig.

Nå, Nötis. Lite mer plats får du allt göra för mig. Det är stopp igen.
Citera
2019-12-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, mot bakgrund av den diskussion som har varit kring de långa häktningstiderna som förekommer i Sverige kommer nog SD att vara fri till nästa jul, helt oavsett om åklagaren nu väljer att väcka åtal eller ej. Frågan är väl hur hon/staten nu skall ta sig ur det hörn de tydligen har målat in sig i. Kommer hon att meddela att SD är friad från alla misstankar, eller kommer hon att försöka få det till att fallet är polisiärt uppklarat men att bevisningen inte riktigt räckte till åtal?

Möjligheterna att uppnå det senare alternativet lär väl stupa på att ingen polis, åtminstone varken den tidigare eller den senare spaningsledaren (Peter Springare resp. Mikael Nyqvist), verkar dela hennes inställning att SD på något sätt skulle vara inblandad i brottet.

Varken PS eller MN har väl uttalat sig om vem som är inblandad i mordet? Du svamlar.
Citera
2019-12-11, 22:19
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har för mig att dagens NA-artikel ang SDs hus avslutades med att ytterligare en person är misstänkt för inblandning i mordet. Kan minnas fel.

Tycker inte det behöver vara så skumt att SD vill ”ha tillgång” till huset; vem vill ha sitt hus invirat i polisens avspärrningsband? Skyldig som oskyldig.
Och det handlade väl också om att anhöriga önskade tillträde till huset (enligt nån rubrik)?

Det stämmer.

Citat:
Mannen har sedan i somras suttit häktad misstänkt för mordet. Även en person med koppling till honom är misstänkt för inblandning. Bevisningen mot den personen har ännu inte räckt till för något längre frihetsberövande.

https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-ville-hava-avsparrningarna-sa-blev-beslutet
Citera
2019-12-11, 22:50
Medlem
Snälla EGT! Kom in en sväng och berätta vilken förklaring SD gett om bloddroppar och var de kunde finnas i hans hus.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag kan släppa nu släppa denna uppgift, till alla SD-är-skyldig anhängares glädje (eftersom andra har sagt detta till mig nu så riskerar jag inte att outa mig).
SD har pekat ut plats i hans hus var det kan finnas bloddroppar från LW. Han har även förklarat hur dessa kom dit (ja, jag vet det med).
Blodet var inte i trädgården (det var tydligen tekniker under hans häktning, detta vet jag inget om).
Anledningen att jag varit tyst om detta (förutom att outa mig) är att det finns en trovärdig förklaring och jag är helt säker på att mordet skede vid FP.
Självklart är jag inte så blåögd att jag inte tänker tanken att SD har gett detta och en förklaring för att skydda sig. Det jan vara så att han är GM, kommer hem och tvättar sig. Han inser att det kan ha stänkt blodbesudlat vatten på en plats och därför ger polisen en förklaring innan dom hittar det själva.
Senast redigerad av Ulanna 2019-12-11 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in