2019-12-10, 19:51
Medlem
Zisselas avatar
Enligt en källa så är både SD:s och HD:s bostäder avspärrade. Stämmer verkligen detta?
Citera
2019-12-10, 19:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En rimlig anledning är väl att man har hittat något i bostaden som ÅK anser
kan knytas till mordet.
Varför skulle TR annars göra syn där.

Tycker inte det känns rimligt att man garderar sig för att man kanske
ska hitta något, fast fan vet.
Ur NA 6 september -19:

"Polisens tekniker har samtidigt på fredagen på nytt undersökt den misstänkte 45-åringens bostad. Enligt uppgift söker teknikerna i bostaden efter ett specifikt föremål."

- Ett väl undangömt föremål av tillräckligt stort intresse för att hålla bostaden avspärrad?
Citera
2019-12-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om åklagaren velar om MGM,s bostad och hänvisar till en eventuell syn av Tingsrätten så innebär det att hon inte helt kan fastställa vad som är brottsplatsen respektive fyndplatsen.

Om man ska tyda artikeln som postades nyss så är inte fallet glasklart, kort sagt det är ett indiciemål som kan bli nog så knepigt för åklagaren.

Ja, är böjd att hålla med. Att som åkl hävda att man kanske ev kommer att vilja gå syn (vilket verkar vara fallet enl vad som framkommit i advokatens överklagan av beslutet att hålla huset avspärrat) indikerar att man inte helt har lyckats få fram någon klar bild över händelseförloppet kring mordet etc.

Vilket i sin tur, som du säger, tyder på att det nog handlar om indicier i slutändan.

Citat:
kan knytas till mordet.

Men nog borde det handla om något mer än ’bara’ ett/flera fynd i bostaden? Om något av intresse (föremål/datafiler etc) påträffats så lär ju det grundligt dokumenteras etc och sedan presenteras/läggas fram för TR under huf i vanlig ordning.
Att packa ihop hela TR med entourage och ge sig till att ut och åka och vandra runt etc gör man väl bara om det handlar om att för TR tex presentera ett händelseförlopp/detaljer/omgivningar etc som är svåra att annars klart ’få fram’ inför sittande rätt?

Ett hastigt framgogglat ex:
”Idag på rättegångens sista dag gjorde tingsrätten syn av brottsplatsen vid Umeå centralstation där en ung kvinna dödades i somras. Rätten fick bland annat möjlighet att titta i kikarsiktet för att bedöma avståndet från platsen där den åtalade 21-åringen ska ha avfyrat skottet till platsen där man tror att kvinnan befann sig.
Sedan tittade rätten på bakgårdarna där 21-åringen ska ha passerat sedan han lämnat tillbaka skjutvapnet. Rätten bedömde också avståndet i den korsning där ett vittne sett offret passera.”
Citera
2019-12-10, 20:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Visst borde han ha fulla restr, men vad spelar det för roll i sammanhanget?

Givetvis har hans adv med saken att göra: beslutet att hans hus skall vara avspärrat borde ju vara taget av åkl och gäller ju i högsta grad det fall som hans adv företräder honom i.

Han har rätt/möjlighet att få in privata saker i häktet. Så länge de inte äventyrar säkerheten/utredningen. Som tex kläder.

Tackar för ett mer seriöst svar, bortom och över raljerande om julstjärnor och annat pynt.

Menar inte att barnen skall bo där själva, men kanske anser SD att de av olika anledningar skulle behöva vara där ibland. De kanske själva har önskat att få tillträde dit.
SD kan vara en mördare, men kan kanske samtidigt tänka på sina barns bästa.
Och om inte annat så kan det ju handla om husets underhåll: att det kanske inför och under vintern helt enkelt behöver tittas till lite då och då.

Men vi verkar vara överens om att det intressanta egentligen är anledningen till att de inte vill släppa på avspärrningen. Vi kan ju bara spekulera om det.

Ja i Mantorp-fallet var huset avspärrat länge. Men det hade ju sin klara orsak: ett bestialiskt dubbelmord hade bortom alla tvivel utförts där.
Så en viss skillnad.

[...]

Visst kan det vara barnen han månar om, men det kan ju även vara något som gagnar honom. Mest kanske jag ändå förstår att huset behöver värmas och kollas.

Men jag litar inte riktigt på den mannen. Jag kan tänka mig att han vill allt slutkollat i huset, om det är något han hoppas på att polisen inte ska hitta.

Visste inte att de fick ha privata kläder i häktet. Men jag har annars svårt att förstå vad man vill ha därifrån, kan inte var mycket man kan få ta dit?

Vad gäller Mantorp har du förstås rätt. Det var ju en mordplats, stor skillnad.
Citera
2019-12-10, 20:23
Medlem
De kan väl inte häva avspärrningarna hemma hos SD så länge Isdrottningen är fortsatt misstänkt? Konstigt att media inte skrev något om HD. Eller, stod det något om henne också?
Citera
2019-12-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
De kan väl inte häva avspärrningarna hemma hos SD så länge Isdrottningen är fortsatt misstänkt? Konstigt att media inte skrev något om HD. Eller, stod det något om henne också?

Det var en bra poäng! Men isf konstigt att det inte framgick. Men enl uppgift så kommer ju TR att under morgondagen ta ett beslut i frågan och då kanske förklaring kommer.
Genom media.
Eller genom att någon driftig begär ut beslutet. Och kanske även också advokatens överklagan.
Citera
2019-12-10, 21:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
kan knytas till mordet.

Fast det stod inte att de skulle göra syn där, bara att tingsrätten kan komma att behöva gör en syn där.

Visserligen har SD haft all världens tid på sig att göra sig av med/förstöra, gjuta/bygga över...utebad, gräva om/upp avloppsrör osv, så vad de nu skulle behöva göra, som inte är gjort tidigare är svårt att föreställa sig när man inte är insatt.

Det jag kan tänka mig är något, som du säger som kan knytas till mordet.

Jag tänker mig att mordet var mycket blodigt.
Att komma in i sitt hus utan att bloda ner både här och där känns orimligt. Hur svårt är det inte att sedan skrubba bort varenda blodavstryk.

Man kan inte ens komma ihåg varje ställe som man kanske har tagit på när man gick in för att duscha, sätta på tvättmaskinen och göra sig av med grejor.

Kan tänka mig att något sådant ställe har givit positivt resultat och några omprov har tagit lång tid.

Vad mer?

Han kan ju inte sparat något från mordet?
Avlyssningar kanske har avslöjat att han meckat med något, försökt förmå HD till något? Gömma saker, säga något vid förhör för att de inte ska misstänka honom eller kolla i huset?

Min fantasi sätter käppar i hjulet.

Jag tänker att det är bäst att vara på helspänn med SD. Man vet aldrig vad han har hittat på. Klurigare än de flesta tror jag.
Citera
2019-12-10, 21:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ur NA 6 september -19:

"Polisens tekniker har samtidigt på fredagen på nytt undersökt den misstänkte 45-åringens bostad. Enligt uppgift söker teknikerna i bostaden efter ett specifikt föremål."

- Ett väl undangömt föremål av tillräckligt stort intresse för att hålla bostaden avspärrad?

Bra att du påminner om det.
Kan de ha avlyssnat honom eller HD/barnen berättat i förhör och polisen har fått klart för sig att något saknas, något har gömts någonstans?

Kanske är något verktyg, något som han hade i ärmen när han gick till L*ena?
Nu undrar någon i huset var denna är?

Eller JG berättar i förhör att SD var hemma hos honom (obs enbart tråduppgift) och hjälpte honom med något och SD hade med sig en pryttel för detta. Denna har inte återfunnits, och L*ena har skador som skulle kunna överensstämma med ett liknande verktyg/föremål?

Eller kan han ha sagt till någon:

"De kommer aldrig att hitta det där (lösa det här)? De har inget på mig..."
Citera
2019-12-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för detta!
Det låter väldigt positivt!

Så vi har väntat, och nu kommer det snart. Det gör inget om det blir en försenas julklapp, det tror jag familjen W inte tycker heller.

Men vad händer med HD?

En stressad Backman kan man ana, vilket är begripligt.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bra att du påminner om det.
Kan de ha avlyssnat honom eller HD/barnen berättat i förhör och polisen har fått klart för sig att något saknas, något har gömts någonstans?

Kanske är något verktyg, något som han hade i ärmen när han gick till L*ena?
Nu undrar någon i huset var denna är?

Eller JG berättar i förhör att SD var hemma hos honom (obs enbart tråduppgift) och hjälpte honom med något och SD hade med sig en pryttel för detta. Denna har inte återfunnits, och L*ena har skador som skulle kunna överensstämma med ett liknande verktyg/föremål?

Eller kan han ha sagt till någon:

"De kommer aldrig att hitta det där (lösa det här)? De har inget på mig..."

SD 1: ) "Dom har ingenting på mig"

SD 2: ) "Dom kommer aldrig att klara upp det här mordet"

SD 3: ) "Jag vet hur hon [LW] dog"

Vad blir slutsatsen ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-10, 23:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Enligt en källa så är både SD:s och HD:s bostäder avspärrade. Stämmer verkligen detta?

Förlåt, men din egen källa eller menar du källa från tråden?
Citera
2019-12-10, 23:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna

Jag tänkte om det nu närmar sig slutdelgivning borde det vara klart med hur de ställer sig till HD?

Du har rätt, om HD är misstänkt, då borde det inte vara aktuellt med att häva avspärrningen hos SD. Men om Zizzela har rätt, att även HDs bostad ännu är avspärrad, då funderar man på vad som är i görningen?
Citera
2019-12-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ur NA 6 september -19:

Om det nu finns ett sånt föremål så tror jag att det inte alls är undangömt, för då hade det redan hittats. Den självutnämnda smartingen SD leker geocaching med krim.teknikerna kanske? Kanske är det en del av huset? Kanske sitter detta t.o.m på utsidan av kåken?

Fan vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in