2019-12-08, 11:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Syskon.

Citat:
Ursprungligen postat av Solstickan-40
Han har två bröder, Ri**ard och Tomm* Säwenfalk.

Har kollat upp detta lite och jag tror att dessa båda bröder är hans halvbröder.

Däremot så hade den försvunne troligtvis både en något yngre helbror samt en ännu yngre helsyster.
Citera
2019-12-10, 11:30
Medlem
Skarparattarns avatar
Det är märkligt att det inte finns någon info alls om Thomas tillgänglig på nätet. Vem var han?
Citera
2019-12-10, 12:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem var Thomas Sävenfalk?

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Det är märkligt att det inte finns någon info alls om Thomas tillgänglig på nätet. Vem var han?

Det är en högst berättigad fråga.

Vem var Thomas Sävenfalk? Lite har jag fått fram via Svensk folkbokföring 1980. Han var då skriven på en adress i Johanneshov. Var någonstans var han boende då han försvann? Den försvunne var född i Katarina den 15 september 1957 och var den äldste av troligtvis tre helsyskon. En yngre bror och en något ännu yngre syster båda födda i Farsta. De två bröderna som har namngivits tidigare är troligtvis två betydligt yngre halvbröder med en annan mamma. Den här familjen var då boende i Björklinge.

1980 fanns det bara åtta personer med efternamnet Sävenfalk. Idag finns det betydligt flera.

Man tycker att ett gammalt olöst försvinnande skulle ha blivit betydligt mera omskrivet. Nätet fanns ju även 1997.
Citera
2019-12-10, 20:16
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är en högst berättigad fråga.

Vem var Thomas Sävenfalk? Lite har jag fått fram via Svensk folkbokföring 1980. Han var då skriven på en adress i Johanneshov. Var någonstans var han boende då han försvann? Den försvunne var född i Katarina den 15 september 1957 och var den äldste av troligtvis tre helsyskon. En yngre bror och en något ännu yngre syster båda födda i Farsta. De två bröderna som har namngivits tidigare är troligtvis två betydligt yngre halvbröder med en annan mamma. Den här familjen var då boende i Björklinge.

1980 fanns det bara åtta personer med efternamnet Sävenfalk. Idag finns det betydligt flera.

Man tycker att ett gammalt olöst försvinnande skulle ha blivit betydligt mera omskrivet. Nätet fanns ju även 1997.

Har följt denna tråden ett tag och blir lika förbryllad varje gång jag tänker på det. Polisens agerande gör ju inte det hela mindre märkligt.
Absolut om det hade varit ett försvinnande i typ missbrukarkretsar, då kan jag förstå att det såväl gått under medieradarn som att polisen lagt locket på, men inte när det handlar om en tillsynes vanlig medelsvensson?!
Var han bodde 1997 är ju absolut en central fråga, men annars får jag väldigt mycket "vanlig medelsvensson" vibbar av honom? Så förstår inte hur detta kan ha gått under radarn och dessutom blivit så nedtystat av polisen. Extremt märkligt!
Citera
2019-12-11, 10:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket förbryllad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Har följt denna tråden ett tag och blir lika förbryllad varje gång jag tänker på det. Polisens agerande gör ju inte det hela mindre märkligt.
Absolut om det hade varit ett försvinnande i typ missbrukarkretsar, då kan jag förstå att det såväl gått under medieradarn som att polisen lagt locket på, men inte när det handlar om en tillsynes vanlig medelsvensson?!
Var han bodde 1997 är ju absolut en central fråga, men annars får jag väldigt mycket "vanlig medelsvensson" vibbar av honom? Så förstår inte hur detta kan ha gått under radarn och dessutom blivit så nedtystat av polisen. Extremt märkligt!

Jag är också minst sagt lika förbryllad som du.

Vad är det som gör att det här försvinnandet är så otroligt känsligt? Något är det men vad det är vet jag tyvärr inte. Någon kanske kan ta reda på var han var skriven någonstans vid sitt försvinnande? 1980 var han i a f skriven på Halmstadsgatan 21 2 tr i Johanneshov.

Jag får samma vibbar som du att han var en vanlig medelsvensson. Var han det?
Citera
2019-12-11, 20:40
Medlem
Åren 1980 till 1990, kan jag se att han bodde på Halmstadsv. 31 i Johanneshov. Kanske han bodde på samma adress då han förvann men det kan jag inte se.
Han gifte sig den 5 dec. 1989 och f.d. frun bor numera i västra Sverige.
Citera
2019-12-11, 21:30
Medlem
Det skrevs lite om fallet i media...

"Senast någon såg Thomas Sävenfalk var en novemberkväll 1997. I ett radhus i Haninge går Hans Sävenfalk omkring med minnena och ... Hans Sävenfalk glömmer aldrig sitt sista samtal med sonen, någon dag före ... kvällen den 30 november 1997. Sedan dess har ingen sett honom. Expressen träffar Hans Sävenfalk, 64, i radhuset i ... I väntan på ett definitivt svar försöker Hans Sävenfalk gå vidare med sitt" (Expressen 1999)

"Fallet med Thomas Sävenfalk från Stockholm" (DN 2003)

"THOMAS Hans Sävenfalk, 570915-0014 har begärts dödförklarad. Han var senast folkbokförd i Stockholms kommun, Skarpnäcks församling. Thomas Sävenfalk ... . Thomas Sävenfalk kallas jämlikt 7 § lag (2005:130) örn dödförklaring att senast" (DN 2007)

"THOMAS SÄVENFALK, 40STOCKHOLM, FÖRSVANN 30 NOVEMBER 1997. ■ Taxichauffören Thomas Sävenfalk" (Expressen 2015)

Verkar ha varit en helt vanlig arbetarfamilj från Stockholm. Är det med tanke på anhöriga som man inte kan få ut dokument? (Kanske väldigt känsliga detaljer?)
Senast redigerad av Pezten 2019-12-11 kl. 21:42.
Citera
2019-12-11, 21:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
En del nya uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Åren 1980 till 1990, kan jag se att han bodde på Halmstadsv. 31 i Johanneshov. Kanske han bodde på samma adress då han förvann men det kan jag inte se.
Han gifte sig den 5 dec. 1989 och f.d. frun bor numera i västra Sverige.

Tack för dessa uppgifter.

Naturligtvis skall det vara Halmstadsvägen. Råkade skriva felaktigt "gatan" istället. Han kan mycket väl ha bott kvar i samma lägenhet 1997. Vi vet i a f att han bodde i en lägenhet vid försvinnandet. Han var alltså gift. Om han även var det 1997 vet jag inte men det verkar att han då bodde ensam. Hans f. d. hustru är omgift. När hon gifte om sig vet jag inte.

Den unga kvinna som jag misstänker kan vara hans dotter tycker jag se mig en likhet med honom. Om det är den här unga kvinnan som är hans dotter, så är hon idag mycket välutbildad och han skulle säkert ha varit en mycket stolt far.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-12-11 kl. 21:59.
Citera
2019-12-12, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte ens en maskad utredning lämnas ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Det skrevs lite om fallet i media...

"Senast någon såg Thomas Sävenfalk var en novemberkväll 1997. I ett radhus i Haninge går Hans Sävenfalk omkring med minnena och ... Hans Sävenfalk glömmer aldrig sitt sista samtal med sonen, någon dag före ... kvällen den 30 november 1997. Sedan dess har ingen sett honom. Expressen träffar Hans Sävenfalk, 64, i radhuset i ... I väntan på ett definitivt svar försöker Hans Sävenfalk gå vidare med sitt" (Expressen 1999)

"Fallet med Thomas Sävenfalk från Stockholm" (DN 2003)

"THOMAS Hans Sävenfalk, 570915-0014 har begärts dödförklarad. Han var senast folkbokförd i Stockholms kommun, Skarpnäcks församling. Thomas Sävenfalk ... . Thomas Sävenfalk kallas jämlikt 7 § lag (2005:130) örn dödförklaring att senast" (DN 2007)

"THOMAS SÄVENFALK, 40STOCKHOLM, FÖRSVANN 30 NOVEMBER 1997. ■ Taxichauffören Thomas Sävenfalk" (Expressen 2015)

Verkar ha varit en helt vanlig arbetarfamilj från Stockholm. Är det med tanke på anhöriga som man inte kan få ut dokument? (Kanske väldigt känsliga detaljer?)

Stort tack för detta.

Ja det skrevs lite om försvinnandet och då med betoning på ordet lite. När man ser hans hela p-nummer, så ser man att han var född i själva Stockholm. I Katarina. När han försvann, så var han skriven i Skarpnäcks församling, så han kan mycket väl ha bott kvar på Halmstadsvägen i Johanneshov 1997.

I det ena svaret, så har det angivits att jag inte är part i ärendet. I det andra svaret gäller det den fortsatta polisutredningen!!! Hur mycket utredning sker numera? Ingen alls och försvinnandet lär förbli ouppklarat. Tycker också det verkar vara en helt vanlig familj det handlar om men något är det. Inte ens en maskad polisutredning lämnas ut.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-12-12 kl. 17:50.
Citera
2020-01-01, 13:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför?

Vi får hoppas att de mycket duktiga detektiverna på Flashback får fram mer uppgifter om detta tydligen mycket känsliga försvinnande under 2020.

Efter de olika svaren som har erhållits från polisen, så blir man mer och mer intresserad av vad det var som hände den försvunne och varför.
Citera
2020-07-27, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett otroligt känsligt försvinnande fortfarande efter 23 år.

Publicerat måndagen den 27 juli 2020.

Har aldrig stött på ett liknande olöst försvinnande som Sävenfalks som anses vara så otroligt känsligt fortfarande efter hela 23 år att inte ens delar av polisutredningen kan lämnas ut? Inte ens maskad.

Varför? Vad var det egentligen som hände Thomas Sävenfalk?
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-07-27 kl. 14:02.
Citera
2020-07-27, 23:56
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Publicerat måndagen den 27 juli 2020.

Har aldrig stött på ett liknande olöst försvinnande som Sävenfalks som anses vara så otroligt känsligt fortfarande efter hela 23 år att inte ens delar av polisutredningen kan lämnas ut? Inte ens maskad.

Varför? Vad var det egentligen som hände Thomas Sävenfalk?

Har återigen begärt ut handlingarna ang detta försvinnande. Något stämmer inte. Hoppas på positivt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in