Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Då vill jag, innan du använder dig av stjärnhimlen som något du kan motbevisa en platt jord med, att du förklarar för mig i detalj vad det är vi tittar upp på, från en platt jord.
Eftersom du pekar uppåt och använder dig av det vi ser där uppe, för att motbevisa något vi upplever här nere, måste du verkligen veta vad det är du pekar på.
Eftersom att himmelen är sömlös, det vill säga att om du tar och går härifrån mot sydpolen så kommer fortfarande samma himmel vara över dig när du kommer fram.
På Norra halvklotet så snurrar himmelen från jordligt perspektiv i en cirkel runt polstjärnan.
På Södra halvklotet snurrar himmelen fortfarande från jordligt perspektiv runt en punkt men utan att polstjärnan är i mitten. (du kan få ut var denna punkt är med stjärntecknet crux, southern cross)
Detta får till följd att plattjordsmodellen blir helt omöjlig, för på plattjorden kan endast en mittpunkt finnas i himlavalvet, den andra mittpunkten hade varit under plattjorden, alltså på baksidan.
Plattjordsmodellen kan omöjligt ha 2 mittpunkter i himlavalvet, du hade alltså alltid haft polstjärnan i mitten.
Det enda sättet detta kan vara fel är om alla filmer och kort från södra halvklotet på så kallade ”star trails” skulle vara lögner och förfalskningar.
Detta verkar dock inte troligt, och det enda som krävs för att bevisa det skulle vara en resa till ett land i den södra hemisfären och filma stjärnhimmelen.
Edit. kommer du på något som motbevisar det jag säger så är jag idel öra, jag finner inget nöje i att ha en felaktig bild av hur det fungerar.