2019-11-15, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur långt vattnet mellan mig och Toronto är saknar betydelse. Det är om det ligger i vägen för ljuset som har betydelse. Ett platt vatten ligger ju inte i vägen oavsett avstånd.

Hur kan du säga det med sådan övertygelse? Varifrån drar du dina slutsatser? En lampa som lyser över en badbassäng? Ett hus som syns över bäcken?

https://youtu.be/vzeUhc8xQ3U

15 minuter in kan vi se att vattenmassor över längre avstånd ger upphov till optiska illusioner. Men... Skit i det, eller?
Citera
2019-11-15, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hur kan du säga det med sådan övertygelse? Varifrån drar du dina slutsatser? En lampa som lyser över en badbassäng? Ett hus som syns över bäcken?

15 minuter in kan vi se att vattenmassor över längre avstånd ger upphov till optiska illusioner. Men... Skit i det, eller?
I detta fallet är det optiska illusioner, absolut. Det filmaren inte fattar, för han är som du i sitt tänkande, är att han bevisar kurvaturen. Båten är ju dold bakom den.
Citera
2019-11-15, 05:49
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:

Vi kanske kan samtala lite istället.

Killen som svarade på din kommentar verkar tänka att man kunnat stå på Nordirland och se till New York på en platt jord. Ja, givetvis är ju så inte fallet, eftersom det är vatten och andra partiklar i luften, extra mycket över hav och sjöar. Men det är sån basic kunskap så det nästan känns patetiskt och sorgligt att sitta och berätta.

Det sjuka är också, att folk påstår att fysiska lagar "skulle ändras" om nu NASA och dyl skulle erkänna att jorden är platt/kupformad. Förstår verkligen inte den logiken heller.

Sen all matematik och uträkningar om jorden. Jadu. Den bevisar ingenting annat än att folk suttit och "fått ihop saker" med siffror. Helt ärligt...

Vi borde seriöst bara lämna den här tråden för vårat eget bästa. Vi kan nog sprids vår kärlek på bättre sätt än här. Broder.

Vet du om det finns nån svensk facebook grupp för seriösa människor inom denna teori?
Citera
2019-11-15, 06:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Varför hänger du ens i tråden? Är det för att du vill lära dig mer om teorin?
Att jorden är platt är ingen vetenskaplig teori. Och du har inte kunnat presentera ett enda vettigt evidens för en platt jord.
Citat:
En vetenskaplig teori är ett system av definitioner, påståenden (teser), antaganden och/eller modeller som tillsammans ger en möjlig förklaring till ett observerat fenomen och ger upphov till testbara prediktioner. En vetenskaplig teori har undergått rigorösa undersökningar och anses av etablerade forskare inte ha motbevisats av dessa, eller har åtminstone någon form av empiriskt stöd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_teori
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Har tittar igenom vilka trådar du hänger i, kan inte hitta en enda där du känns genuin och positiv. Ingen kärlek någonstans.
Så jag ska hålla med dig så att du kan få lite kärlek?
Senast redigerad av constant 2019-11-15 kl. 06:39.
Citera
2019-11-15, 07:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du har alltså gått från att inte se lutningen till att kurvan tydligt syns på bild?
Nej. Hur läser du? Jag har alltid sagt att kurvan syns tydligt från marknivå, om man zoomar in. Bilder från Pontachtrain och Turning Torso bevisar det.

Citat:
Att se någonting försvinna bakom horisonten och samtidigt inte visa någon som helst lutning är inte att se en kurva.
Lutning och kurva är två olika saker.
Kurvan (den synliga delen på en bild) är flera kilometer lång. Lutningen är bara 1 grad per 11 mil. Plus att lutningen är rakt bort från betraktaren, vilket gör den i princip omöjligt att se, men den går att mäta mellan två höga bropelare, exempelvis.

Citat:
Och om elledningarna visar en lutning i samband med kurvan så kan jag bara hänvisa till bilden tagen ovanifrån än en gång, där ingenting tyder på att det skulle ske någon lutning överhuvudtaget.
Om du menar kraftledningen över Pontachtrain så har jag inte sett någon lutning i de bilderna. Vinkeln mellan den första och sista stolpen i bild, blir ju bara någon enstaka grad.

Hur var det med dem krokiga brädan?
Tror du att den blir rak om du tittar på den från sidan och Arden blir krokig igen om du tittar längs med?

[quote=Dendummasillen|69295932Alltså, du litar på dina ögon i ett fall, men inte i det andra. Varför?[/QUOTE]
Därför att jag vet (som i exemplet med brädan) att kurvan är kvar även om jag inte ser den för tillfället.
Citera
2019-11-15, 07:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför jämför du att blicka uppåt med att blicka längst med marken?
Vad blir det för skillnad?

Edit: Månen och stjärnorna (som är ännu längre bort än månen) syns ju även vid horisonten, när du tittar längs med marken.
Där föll ditt argument platt, igen.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2019-11-15 kl. 07:33.
Citera
2019-11-15, 07:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
Vad är det enligt dig som motsäger det detta faktum!
Detta är ingen teori min herre som Big Bang eller evolutionen!
Det är 100% fakta. Eller du påstår att satelliter, alla bilder från rymden är...fejk?
Big bang och evolutionen är inte ”bara teorier”. De är vetenskapliga teorier, vilket betyder att de stöds av bevis, eller evidens som det kallas enligt inom vetenskap.
Citera
2019-11-15, 07:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Får åter igen åberopa mitt exempel på en mikroskopisk människa ståendes på ett till synes oändligt stort bord. Kan människan se hela vägen till bordets kant?
Var på bordet uppstår den skarpa horisonten som säljer nedre delen av objekt som är bortom horisonten?
Citera
2019-11-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
I detta fallet är det optiska illusioner, absolut. Det filmaren inte fattar, för han är som du i sitt tänkande, är att han bevisar kurvaturen. Båten är ju dold bakom den.

Vadå som jag i sitt tänkande? En som förstår att saker som göms bakom en horisont inte betyder att det betyder att där finns en kurva? En kritiskt tänkande individ?
Citera
2019-11-15, 09:24
Medlem
Mojokiis avatar
Du har tappat psykologiskt fäste vilket gör att du inte lyckas ta fasta på något och funderar över dessa teorier. Tyvärr har vi mycket energi att förlora av att lyssna på fel folk.

Edit: My goodness vilket gammalt inlägg!
Senast redigerad av Mojokii 2019-11-15 kl. 09:26.
Citera
2019-11-15, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Var på bordet uppstår den skarpa horisonten som säljer nedre delen av objekt som är bortom horisonten?

Hade du återskapat allt i skala, och gett bordet samma egenskaper som en vattenmassa liknande ett hav eller en sjö, med luften ovanför vattenytan likaså åtetskapad... Precis där vi ser den över vattnet idag, får jag anta. Så, ca 5km ut? Vad nu det blir i den mindre skalan vi arbetar med.
Citera
2019-11-15, 09:35
Medlem
Citat:
Vadå som jag i sitt tänkande? En som förstår att saker som göms bakom en horisont inte betyder att det betyder att där finns en kurva? En kritiskt tänkande individ?
Filmaren påstår att jorden är platt och att saker inte döljs av en kurva. Detta motbevisar han galant med sin egen film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in