Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Du har alltså gått från att inte se lutningen till att kurvan tydligt syns på bild?
Nej. Hur läser du? Jag har alltid sagt att kurvan syns tydligt från marknivå, om man zoomar in. Bilder från Pontachtrain och Turning Torso bevisar det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Att se någonting försvinna bakom horisonten och samtidigt inte visa någon som helst lutning är inte att se en kurva.
Lutning och kurva är två olika saker.
Kurvan (den synliga delen på en bild) är flera kilometer lång. Lutningen är bara 1 grad per 11 mil. Plus att lutningen är rakt bort från betraktaren, vilket gör den i princip omöjligt att se, men den går att mäta mellan två höga bropelare, exempelvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Och om elledningarna visar en lutning i samband med kurvan så kan jag bara hänvisa till bilden tagen ovanifrån än en gång, där ingenting tyder på att det skulle ske någon lutning överhuvudtaget.
Om du menar kraftledningen över Pontachtrain så har jag inte sett någon lutning i de bilderna. Vinkeln mellan den första och sista stolpen i bild, blir ju bara någon enstaka grad.
Hur var det med dem krokiga brädan?
Tror du att den blir rak om du tittar på den från sidan och Arden blir krokig igen om du tittar längs med?
[quote=Dendummasillen|69295932Alltså, du litar på dina ögon i ett fall, men inte i det andra. Varför?[/QUOTE]
Därför att jag vet (som i exemplet med brädan) att kurvan är kvar även om jag inte ser den för tillfället.