2019-12-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du gör det rätt komplicerat för dig. Låt oss för en sekund ignorera detta med bevis på kurvaturen.

Det finns en förklaringsmodell som stämmer med samtliga mätningar och observationer.
Om den inte skulle stämma skulle det vara extremt lätt att falsifiera modellen, vilket inte har skett.
Det finns ingen annan presenterad modell som är ens i närheten av att stämma med mätningar och observationer.
Vad drar du för slutsats av det?

Helt oavsett bevisläget (som är överväldigande) så betraktar man rimligen en modell som fungerar fullt ut som "sanning" i alla relevanta sammanhang.

Jag kan verkligen inte ignorera en så pass viktig beståndsdel som kurvaturen, ledsen. Att ni kan göra det får mig att ana ugglor i mossen när det kommer till denna debatt. Det går enligt mig inte riktigt att förbise, och sedan peka på stjärnor i himmelen, bilder från rymden eller flygrutter som "vetenskapliga bevis".

Att ni helt obehindrat tycks tro vi lever upp och ned från andra människor på jorden, bara för att "så fungerar det på en rund jord", är också det en sån där rätt udda tankeställning som egentligen inte bekräftas annat än i vår fantasi.

Vore trevligt om ni kunde se hur det är just fantasier som dikterar er så hårt hållna åsikt i denna debatt.
Citera
2019-12-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är helt omöjlig att förstå din ståndpunkt eftersom det du kallar "icke-bevis" faktiskt är bevis för jordens form.

Va bra - då skiter vi alla tokiga FE:are som springer omkring med en laser. Vi kan ju, enligt dig, inte använda oss av deras resultat.

Jag behöver inga mätningar av kurvan för att veta att jorden är en sfär. Jag och alla andra normala vilar lugnt och tryckt på alla andra bevis som visar att jorden är en sfär.

Men snälla rara, en båt som tycks försvinna vid horisonten är ett icke-bevis för en kurvatur. Likaså en måne som ej lyser fullt. Eller varför inte en bild, tagen från rymden? Det är inte bevis, hur mycket du än vill att det är så.

Ja, skit i dem du. Låt bara resultat som pekar åt samma håll som du tittar tilltala dig. Den här är en personlig favorit:
https://youtu.be/QVa2UmgdTM4
Gillar särskilt den medryckande musiken samt klippningen, känns som att jag tittar på en riktig schysst actionrulle! Med en gammal WWE-brottare i spetsen, passar nog dig alldeles utmärkt.

Vila på du. Jag är vaken och håller ögon och sinne öppna.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-10 kl. 22:19.
Citera
2019-12-10, 22:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Men snälla rara, en båt som tycks försvinna vid horisonten är ett icke-bevis för en kurvatur. Likaså en måne som ej lyser fullt. Eller varför inte en bild, tagen från rymden? Det är inte bevis, hur mycket du än vill att det är så.
Du har rätt. Det är inte bevis, det är evidens. Ett flertal sådana skapar en teori, något vi har gällande jordens form.

Däremot saknas det evidens för en platt jord, och sålunda även en teori.
Citera
2019-12-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har rätt. Det är inte bevis, det är evidens. Ett flertal sådana skapar en teori, något vi har gällande jordens form.

Däremot saknas det evidens för en platt jord, och sålunda även en teori.

Ni har en teori. Jag har en teori.

Att vatten alltid ligger plant(från där jag själv kan observera det) är evidens för att där ej finns någon kurva.

Att jorden ej tycks röra sig under mina fötter, är evidens för att den ej gör det.

Att sol och måne ser lika stora ut i himmelen, är evidens för att de är det.

Osv. Osv.

Vi har båda två evidens. Ingen av oss har bevis. En av oss påstår sig ha bevis. En av oss gör det inte.
Citera
2019-12-10, 22:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ni har en teori. Jag har en teori.
Det finns en vetenskaplig teori, och din teori har inte ett dugg med en vetenskaplig teori att göra. Du blandar ihop begreppen.

Detta har förklarats åtskilliga gånger i tråden. Att du inte förstår begreppet innebär inte att du har en vetenskaplig teori.
Citat:
Vi har båda två evidens. Ingen av oss har bevis. En av oss påstår sig ha bevis. En av oss gör det inte.
Du har fortfarande inte förstått att man inte pratar om bevis när det gäller exempelvis jordens form?

Vad kan jag göra för att du ska förstå?
Senast redigerad av constant 2019-12-10 kl. 22:29.
Citera
2019-12-10, 22:31
Medlem
Citat:
Det finns en vetenskaplig teori, och din teori har inte ett dugg med en vetenskaplig teori att göra. Du blandar ihop begreppen.

Detta har förklarats åtskilliga gånger i tråden. Att du inte förstår begreppet innebär inte att du har en vetenskaplig teori.
Du har fortfarande inte förstått att man inte pratar om bevis när det gäller exempelvis jordens form?

Vad kan jag göra för att du ska förstå?

Svårt att ha en vetenskaplig teori när tanken att båtar ej försvinner bakom en kurva kastas bort som ovetenskapligt trams.

Men att säga att det är på grund av en kurva, anses som vetenskapliga bevis.

Förstår du lite den situation jag är i, och försöker belysa?

Varför påstår du innan att det saknas evidens för en platt jord, och sedan ignorerar de ganska uppenbara evidens som finns?
Citera
2019-12-10, 22:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Men att säga att det är på grund av en kurva, anses som vetenskapliga bevis.
DET HETER INTE BEVIS! Varför har du så svårt att få in det i ditt huvud?

Vi har evidens för att jorden är en sfär. Mängder av sådana. Men dessa kan man få fram en vetenskaplig teori. Blanda inte ihop "vetenskaplig teori" med att du möjligen har en teori.

Hur kommer det sig att du har så otroligt svårt med att förstå det?

Det har trots allt inte med jordens form att göra. Kan du inte bara försöka ta in det? Att vi har evidens inte bevis.

Mängder av dessa evidens gör att vi kan få fram en teori om jordens form. Och teorin är INTE att jorden är platt.
Senast redigerad av constant 2019-12-10 kl. 22:39.
Citera
2019-12-10, 22:43
Medlem
Citat:
DET HETER INTE BEVIS! Varför har du så svårt att få in det i ditt huvud?

Vi har evidens för att jorden är en sfär. Mängder av sådana. Men dessa kan man få fram en vetenskaplig teori. Blanda inte ihop "vetenskaplig teori" med att du möjligen har en teori.

Hur kommer det sig att du har så otroligt svårt med att förstå det?

Det har trots allt inte med jordens form att göra. Kan du inte bara försöka ta in det? Att vi har evidens inte bevis.

Mängder av dessa evidens gör att vi kan få fram en teori om jordens form. Och teorin är INTE att jorden är platt.

Det heter bevis hos gemene man. Påstå inget annat.

Vi har mängder med evidens för en platt jord. De anses bara inte tillräckligt värdiga, av någon anledning.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-10 kl. 22:46.
Citera
2019-12-10, 22:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Det heter bevis hos gemene man. Påstå inget annat.
Nej, det gör det inte. Evidens är en helt annat sak än bevis.
Citat:
Vi har mängder med evidens för en platt jord. De anses bara inte tillräckligt värdiga, av någon anledning.
Om dina evidens falsifieras så är de inte längre några evidens.
Citera
2019-12-10, 22:49
Medlem
Citat:
Nej, det gör det inte. Evidens är en helt annat sak än bevis.
Om dina evidens falsifieras så är de inte längre några evidens.

Varför säger ni gång på gång i denna tråd, att båtar som försvinner vid horisonten bevisar en rund jord, då?

Hur falsifierar du att vatten alltid tycks ligga plant? Med bilder från rymden?
Citera
2019-12-10, 22:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför säger ni gång på gång i denna tråd, att båtar som försvinner vid horisonten bevisar en rund jord, då?
Det har jag aldrig sagt, men det är ett evidens för att jorden är en sfär.
Citat:
Hur falsifierar du att vatten alltid tycks ligga plant? Med bilder från rymden?
Genom att mäta och få fram att så inte är fallet. Man kan även titta på bilder och konstatera att det inte stämmer.
Citera
2019-12-10, 22:55
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig sagt, men det är ett evidens för att jorden är en sfär.
Genom att mäta och få fram att så inte är fallet. Man kan även titta på bilder och konstatera att det inte stämmer.

Tror du jag syftar på dig, när jag skriver gemene man?

Okej, så då kan vi alltså lita på mätningarna, men bara då de visar på det du tror(vad tyckte du om den jag länkade innan, häftig va?)? Samt använda bilder som bevis, eftersom du konstaterar ett påståendes sanningshalt.

Att du inte förstår ditt eget motsägande är förbluffande.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-10 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in