2019-12-10, 12:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Mannen som själv stått i kö (SKB) sedan födseln, placerad där av omtänksamma
föräldrar talar ut från sin skyddade position.
Nej jag utnyttjar inte mina privilegier ännu. Sedan är SKB en förening som ägs av medlemmarna med hjälp av insatser och bosparande och har inget med övriga hyreskön att göra. Hyrorna behöver inte vara marknadsprissatta eftersom SKB inte är en vinstdrivande organisation.

Själv har jag betalat marknadspris för alla mina bostäder jag köpt genom åren. Men jag vill göra det lättare för alla att få någonstans att bo genom att marknadspris även ska råda på det hyrda boendet.

Vad vill du bidra med för att minska på köeländet?
Citera
2019-12-10, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så det finns bara socialfall i alla mindre bra förorter? Är du på riktigt? Om du ENDAST subventionerar bostäder med en majoritet socialfall blir det få bostäder som byggs. Varför inte BARA subventionera hyrorna för de med taskig ekonomi? Då slipper man ge bort pengar till de som inte behöver dem.

Byggandet skulle komma igång om man;

1. Underlättade reglerna för att bygga. Minska miljö och bullerkrav tex.
2. Tar in utländsk billig arbetskraft
3. Inför marknadshyror. Med.dagens system är hyran densamma på Östermalm som i Tensta (nästan). Med marknadshyror hade efterfrågan på HR i tex Barkarby stigit kraftigt.
Tycker inte att man ska minska miljö- och bullerkrav. Lösningen är inte att sänka standarden. Och när var du på ett bygge senast? 50 % eller så av arbetskraften är från Polen. Det är inte någon samhällsekonomiskt bra affär, då pengarna så småningom lämnar landet. Precis som att importera varor på sikt är sämre än att tillverka dem själva så är arbetskraftsimport från EU på sikt dåligt för ekonomin. Utbilda arbetslösa män istället. Det finns det gott om i Sverige. så får man den arbetskraft man behöver. Pengarna stannar i landet och sociala kostnader sjunker.
Citera
2019-12-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad vill du bidra med för att minska på köeländet?

Sparka ut dig ur din privilegierade köposition kanske ?
Samma system finns för ett antal privata skolor.
Privilegier här som där. Men det gäller att ha rätt föräldrar.

Du kan skatta dig lycklig för att du har det ! Och kanske sluta hyckla över att du
tycker att ett beteende som du utövar av födsel (och ohejdad vana) är OK för dig
men fel för alla andra.

Självgod och dumdryg.
Citera
2019-12-10, 12:42
Medlem
Citat:

Nej. Du förstår inte simpel marknadsekonomi.

Du är totalt oförstående för simpel ekonomi.

Simpel var ordet. I bästa fall en pseudovetenskap som bara skadar människors psyke.
Och du klagar på Agda, 97 !!!
Citera
2019-12-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Stockholm bostadskö får du ställa dig i när du fyllt 18år. Och nu känner jag inte till vad för lägenhet Lillbabs hade men jag gissar att det skulle ta 20+ år i kön att få en likvärdig. Så det handlar inte om att förmå utan man hamstrar och försöker behålla HR'en.

Malin är i alla fall skriven nära Östermalmstorg i en fastighet med väldigt få hyresgäster,
nästan bara företag.
Citera
2019-12-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om man inte betalar marknadspris är det förstås subventionerat av någon.

Och du, ditt lilla geni, borde kunna räkna ut vem någon är ? Då hade du kunnat skriva
mera än 1 mening. Som jag.
Citera
2019-12-10, 12:46
Medlem
Citat:
Det är inte alls kötid som gäller. Halva min bekantskapskrets bor i HR i Sthlm city och ingen av de har köat speciellt länge. Det är kontakter, svarta pengar och mygel som gäller för de flesta.

Mannen med den stora och välbeställda bekantskapskretsen har talat. Han som är så
angelägen om att lösa fattiga människors problem. OBS iRONI !
Citera
2019-12-10, 12:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och du, ditt lilla geni, borde kunna räkna ut vem någon är ? Då hade du kunnat skriva
mera än 1 mening. Som jag.

Det har jag ju redan skrivit, är du inte ens läskunnig förutom att du inte kan lista ut det själv?
Citera
2019-12-10, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har jag ju redan skrivit, är du inte ens läskunnig förutom att du inte kan lista ut det själv?

Nej, dina gåtor är väldigt knepiga. Jag gissar att du menar att det är du som betalar
alla andras hyror, din lille fjant. Det brukar fåntrattarna i tråden tycka.
Citera
2019-12-10, 12:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, dina gåtor är väldigt knepiga. Jag gissar att du menar att det är du som betalar
alla andras hyror, din lille fjant. Det brukar fåntrattarna i tråden tycka.

Knepiga för den som är IQ-befriad kanske.
Jag skrev i klartext att det är hyresvärden som inte tar ut marknadspris som står för subventionen.
Citera
2019-12-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Men stå snällt i din kö du om det är det du vill....

Det är ju du som står i (gratis) kö och inte jag. Men gå in på
Bostadsförmedlingen och studera köernas storlek. 150 -160
personer om dagen skriver in sig och betalar för ingenting.

Utförsäljningarna har dramatiskt minskat antalet hyresrätter
att köa för men inte precis minskat köerna utan bara gjort
människor utan kontakter och pengar mer desperata. Rätt åt
dem. tänker du och dina åsiktsfränder !

Det nya är att med den nya regimen i Stadshuset skall utförsäljningarna
regleras noga på ett närmast löjligt petimeteraktigt sätt.
Citera
2019-12-10, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Tycker inte att man ska minska miljö- och bullerkrav. Lösningen är inte att sänka standarden. Och när var du på ett bygge senast? 50 % eller så av arbetskraften är från Polen. Det är inte någon samhällsekonomiskt bra affär, då pengarna så småningom lämnar landet. Precis som att importera varor på sikt är sämre än att tillverka dem själva så är arbetskraftsimport från EU på sikt dåligt för ekonomin. Utbilda arbetslösa män istället. Det finns det gott om i Sverige. så får man den arbetskraft man behöver. Pengarna stannar i landet och sociala kostnader sjunker.

Problemet är att arbetslösa inte har lust att bli byggare. De yrkesförberedand linjerna står tomma.

Du kan inte få kakan och äta upp. Du kan inte ha världens tuffaste krav, världens högsta bygglöner etc och sedan gnälla för att det blir för dyrt. Det är som att vilja betala för en Dacia men kräva säkerheten hos en Volov. NÅGON måste betala för mellandskillnaden om inte du gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in