2019-12-09, 18:25
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/d%C3%A4rf%C3%B6r-%C3%A4r-forskningsfartyget-i-byfjorden-1.21351060
..Fartyget deltar dock inte i polisens sökande efter Wilma Andersson.
– Men om fartyget skulle hitta något hör de av sig till oss, säger Sten-Rune Timmersjö, chef för frova brott Fyrbodal.

Det kan jag köpa...

Men - det är ju ett utmärkt tillfälle att testa sin utrustning på ett av världens bästa tekniska attiraljer som testar ju i Uddevallas hamn där man tror att det kan finnas rester av en kropp.
just inom de område där man har kört i sicksack idag.

Makes me wonder...

Kan ju vara en s.k. slump också...
Citera
2019-12-09, 18:26
Medlem
Citat:
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/d%C3%A4rf%C3%B6r-%C3%A4r-forskningsfartyget-i-byfjorden-1.21351060
..Fartyget deltar dock inte i polisens sökande efter Wilma Andersson.
– Men om fartyget skulle hitta något hör de av sig till oss, säger Sten-Rune Timmersjö, chef för frova brott Fyrbodal.
Dra den om Rödluvan och Vargen också.

DE började och slutade i området där man kan förvänta sig att hitta delar av flickan. Dessutom körde de zick-zack till en början där.

Orsaken att fartyget är i Byfjorden är kanske något annat, men de letade aktivt efter Wilma.
Citera
2019-12-09, 18:27
Medlem
Citat:
Hej pappa jag behöver låna din Kuga i natt... låter som du sitter och försöker vända blickarna bort från asets asiga pappa

Nej då ... Men jag vet att killar i den åldern gillar att byta bilar ..o även beroende på var de ska åka och kanske vilka de vill imponera på just då ..eller bara färdas snabbt i.
Vi vet inte hur många gånger han lånat bilar av sin pappa och om han brukade förklara sig, välja bil osv.
Det fanns ju fler än en bil hos pappan.
Citera
2019-12-09, 18:28
Medlem
MauricePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Svaret från Uddevalla energi blev "din fråga om utlämnande av handlingar kring sophämtning avslås då dessa handlingar ej är offentliga"

Jag kontaktade ävem Tanjas kafé via messenger, och komtoinnehavaren har läst men inte svarat.

Ägs inte Uddevalla Energi av kommunen?
I så fall är handlingarna offentliga.
Handlingar om sophämtning i kommunen borde ju vara ett köp av kommunen och skall därför också vara offentliga handlingar.
Citera
2019-12-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Ja absolut, jag håller med. Bevishandhavande personal verkar ganska osäkra.
Så man kan inte säga att det rullar på precis, snarare är det återvändsgränder
som uppstått.
Kanske är det bara så att pappan och kvinnan lånat ut en bil till MGM1 och att de fått visst väderkorn (kännedom) av det skedda, vilket inte går att sätta fast dem för därför att de kunnat läsa i media vad som hänt.
Men någon har troligtvis hjälpt MGM1 .. vem det ni är.

Ja för tillfället, med för åkl två misslyckade häktningar, så kan det kännas som att det rullar på. Men i nedförsbacke.
Sedan får man ändå inte glömma att huvud-mgm sitter häktad och att bevisläget där nog kan vara gott. I alla fall något bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag man kan skriva "Enligt media ...så ..."

Ja. Att alltid presentera den exakta primärkällan för allting blir i praktiken lite mökigt,, men att bara kort nämna grunden på ett litet ungefär kostar ju inte på så mkt.

Citat:
Fast varför helt plötsligt låna kugan, om han redan hade tillgång till en ford focus?

Han förstod nog att han skulle bli misstänkt och att den bil han normalt nyttjar då blir noga undersökt, kanske en anledning att välja en annan?
Obs: teori.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kidrauhl
Det är som att de låter nästa instans göra bedömningen för att själva slippa "chansa".

Det förekommer faktiskt, inte sällan heller.
Men det kan ju tyckas att det borde vara en särskilt rutinerad rådman som avdelas i det här fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dra den om Rödluvan och Vargen också.

DE började och slutade i området där man kan förvänta sig att hitta delar av flickan. Dessutom körde de zick-zack till en början där.

Orsaken att fartyget är i Byfjorden är kanske något annat, men de letade aktivt efter Wilma.
Jag hänvisar till en artikel, så jag hoppar över den där om rödluva, men självklart letar de när de ändå är ute å tuffar.. precis som det står antar jag!
Citera
2019-12-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCallOfKtulu
En länk till det, tack?
Jag har inte sett uppgiften annat än som ett antagande i tråden här. Förhandlingen var troligtvis inte öppen för media eller någon annan, så jag undrar var uppgiften kommer ifrån. Trådsanning?

Du har helt rätt i stängda dörrar, men hursomhelst. Jag gör det lätt för mig och refererar till Aftonbladets artikel

"Kvinnan var klädd i en gråaktig tröja och såg starkt berörd ut när hon kom in i rättssalen. Förhandlingen skedde sedan bakom stängda dörrar."

"Hur mår din klient?
– Inte bra, säger Michael Hansson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9LV1J/tva-misstankta-for-inblandning-i-mordet-pa-wilma-slapps
Citera
2019-12-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Ägs inte Uddevalla Energi av kommunen?
I så fall är handlingarna offentliga.
Handlingar om sophämtning i kommunen borde ju vara ett köp av kommunen och skall därför också vara offentliga handlingar.

Det är till och med så att det inte behöver vara helägt av kommunen. Upphandlingen är ju offentlig om det är så att det är privat företag.

Om de hävdar sekretess ska det ändå lämnas ut men i maskad form.

Undantaget är kvalificerad sekretess såsom kärnkraftverk osv.
Citera
2019-12-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, inte enbart mängd tänker jag mig, det som är intressant är hur blodet hamnade där det hittas, handlar snarare om bilden, stänk, dropp, rinningar, släpspår, samt plats där det hittas, form, storlek med mera, mängd ingår som en del i helhetsbilden.

Hugg någon med kniv några gånger så att det blir stänk i taket när du viftar med kniven, mikroskopiska besudlingar, kanske inte så lätt att förklara med näsblod?

Tio mikroskopiska prickar som visar på stänk under bordsskivan i vardagsrummet, liten mängd, hur kom de dit?

Släpspår från sovrum till badkar, hur förklarar advokaten det?

Olika typer av händelser ger olika typer av besudling och bild.

Hela badkaret kan ha varit besudlat och trots rengöring syns eventuellt spår om till exempel Luminol används, hur förklarar advokaten blodbadet?

BO blod under en golvlist, hur kom det dit?

Det går inte att vara kategorisk, försvaret kan inte förklara allt alla gånger, det bör vara rimligt också.

Säger ju att det nog är mängden som blir avgörande .

Släpspår är väl ganska stor mängd ,
Ska badkaret besudlat också ganska stor mängd va ? Det kan väl ingen advokat prata bort .

Det advokaten med stor sannolikhet kan avfärda är om det handlar om någon droppe här eller där .

Där av kan man inte dra för stora slutsatser av att det enligt uppgift hittats blod , för det är nog mer sannolikt att det hittas blod än inte av en människa som mer eller mindre bott där .
Citera
2019-12-09, 18:36
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCallOfKtulu
Är något fastställt ang mgm3:s psykiska status?

Det har varit tyst som muren
Citera
2019-12-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja för tillfället, med för åkl två misslyckade häktningar, så kan det kännas som att det rullar på. Men i nedförsbacke.
Sedan får man ändå inte glömma att huvud-mgm sitter häktad och att bevisläget där nog kan vara gott. I alla fall något bättre.

Ja. Att alltid presentera den exakta primärkällan för allting blir i praktiken lite mökigt,, men att bara kort nämna grunden på ett litet ungefär kostar ju inte på så mkt.

Han förstod nog att han skulle bli misstänkt och att den bil han normalt nyttjar då blir noga undersökt, kanske en anledning att välja en annan?
Obs: teori.

Vad jag förstått så är inte Focusen omhändertagen, betyder det att man har Kugan på bild någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in