2019-12-07, 20:26
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är möjligt att du har rätt i att det kan vara "taktiskt riktigt", fast jag är nog lite tveksam. Bl.a. för att vårt mest invandringskritiska parti, SD, lär vara det sista av alla som vill legalisera droger. Jag tror inte ditt argument kommer få dem på andra tankar.

Oavsett taktik så tror jag att det i alla fall är realistiskt med avkriminalisering även i Sverige framöver. Legalisering tror jag Sverige kommer det vara sista landet i västvärlden att införa...
Det är absolut taktiskt riktigt. Med det sagt finns det inget argument som man konkurrera, vare sig i dagsläget eller i en överskådlig framtid när det kommer till slagkraft och effektivitet när det kommer till konkreta åtgärder. Vad Sverigedemokraterna beträffar så är allt underordnat invandringsfrågan. Det är bara titta på alla frågor där de svängt.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du pratar om en kriminalitet som hade funnits även helt utan invandring.
Fakta säger att andelen mordmisstänkta med utländsk bakgrund är 72 procent. Det inbegriper de som gängkrigar för kontroll över lukrativa svarta drogmarknader. Så, nej. Man måste vara efterbliven för att tro denna kriminalitet hade funnits även helt utan invandring. Vi vet alla vad responsen blev när Löfvén stod i Agenda och bedyrade det du gör här och nu. Ingen, precis ingen köpte det.

Om det är något som har potential att slå en kil igenom det konsensus du nämner så är det just detta. Dessa frågor är intimt förbundna och kopplingen görs oavsett vad du vill och tycker om saken. I detta fall görs kopplingen till den verklighet som påtalas av Bali.
Citat:
Ursprungligen postat av Hanif Bali
– När det har etablerats etnifierade underklassgäng som säljer knark, hur kommer man åt det? Är det bara att höja straffen och eskalera det polisiära, och förklara krig mot drogerna? Har någon lyckats med det? Det är klart att det finns exempel, men då har man gjort det med så mycket våld att vi inte skulle tolerera det i ett öppet samhälle.
Din önskan och förhoppning om att vi ska sluta se och påtala kopplingar där kopplingar finns kan du glömma.
2019-12-08, 11:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Det är absolut taktiskt riktigt. Med det sagt finns det inget argument som man konkurrera, vare sig i dagsläget eller i en överskådlig framtid när det kommer till slagkraft och effektivitet när det kommer till konkreta åtgärder. Vad Sverigedemokraterna beträffar så är allt underordnat invandringsfrågan. Det är bara titta på alla frågor där de svängt.

Fakta säger att andelen mordmisstänkta med utländsk bakgrund är 72 procent. Det inbegriper de som gängkrigar för kontroll över lukrativa svarta drogmarknader. Så, nej. Man måste vara efterbliven för att tro denna kriminalitet hade funnits även helt utan invandring. Vi vet alla vad responsen blev när Löfvén stod i Agenda och bedyrade det du gör här och nu. Ingen, precis ingen köpte det.

Om det är något som har potential att slå en kil igenom det konsensus du nämner så är det just detta. Dessa frågor är intimt förbundna och kopplingen görs oavsett vad du vill och tycker om saken. I detta fall görs kopplingen till den verklighet som påtalas av Bali.

Din önskan och förhoppning om att vi ska sluta se och påtala kopplingar där kopplingar finns kan du glömma.
Jag är totalt ointresserad av vilken färg på huden de har, jag är här för avkriminalisering och legalisering.

Vi pratar om våld nu, och minska det genom en avkriminalisering/legalisering.

Prata om procentsatser på nått ändrar nått, varför tror du det för?
Är inte frågan fortfarande att du vill avkriminalisera/legalisera?
Varför då prata om nått som inte har någon som helt betydelse för ämnet, och tappar fokus på det du vill.
Jag tror du är emot en avkriminalisering/legalisering, då du hela tiden kontaminerar ämnet med partipolitik och sidor.
Det enda du gör är ställer saker mot varandra, samtidigt så skiter du i NP då du gör den oviktig där.
Så varför är du emot en avkriminalisering/legalisering?
Undrar då du hela tiden förstör diskussionen med irrelevans och fokus på helt fel saker.

Allt våld ska bort, inte bara invandrares, fattar du ditt fel här?(tror inte du gör faktiskt)

Och om du vill slå en kil i konsensus, så kan du inte ta det tillbaka till IP som du faktiskt gjorde precis ovan.
2019-12-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men vad är det för information du vill ha ut? Ingen har hindrat dig från att öppna truten?

Du får ursäkta men du resonerar på ett rätt schizofrent sätt, du vill inte höra motargument mot en legalisering utan vill tysta meningsmotståndare bara för att dessa reagerar på din och andra drogförespråkares flumpropaganda, hur rubbat är inte det?

Vilken är statistiken du hänvisar till förresten?

Om cannabismissbruket har tredubblats jämfört med 20 år tillbaka så kan ju det vara en delförklaring till alla dödsskjutningar och mord inom de kriminella nätverken? Det innebär väl i sin tur att alla de som köper cannabis är medskyldiga till våldsspiralen?

En legalisering av cannabis kommer inte heller att hjälpa eftersom de kriminella nätverken även säljer andra droger förutom annan kriminalitet utan det som behövs är en attitydförändring mot droganvändning i samhället och ett öppet belysande av narkotikans biverkningar och konsekvenser ända in i minsta beståndsdel.

Ett schizofrent sätt? Hur vet du hur ett schizofrent beteende är när du inte vet hur människans naturliga beteende med att söka stimulans åt hjärnan är?

Statestik från WHO och deras rapporter om psykotiska tillstånd.

En del säkerligen... Sen finns det en del som beställer utomlands, odlar eget eller köper från egenodlare så de kan man inte dra med i smeten. Många av skjutningarna som hänt runtomkring droghandeln gällande CB hade kunnat undvikas med en reglerad marknad, men istället vill ni att de kriminella ska kontrollera det, så att folk som köpt CB är medskyldiga av olika mord, tekniskt sätt ja. Dock så är det personen som bestämde att göra marknaden oreglerad och personer som vägrar ändra till en reglerad marknad som bär på hela skulden.

Droger kommer aldrig sluta existera, folk kommer aldrig sluta vilja ha droger, alla vill inte supa sig fulla, folk kommer alltid vilja tjäna pengar, ni kommer aldrig kunna eliminera ett naturligt beteende med att söka stimulans. Så valet är att antingen så tar man marknaden och ser till den är reglerad eller så får de kriminella den. 20 tusen poliser kan inte ta ner minst 600-700 tusen, speciellt inte när det är kurragömma i det hela.

Givetvis så säljer de andra droger, men att ha möjligheten till att ta upp till 50-60%+ av hela drogmarknaden gör det väldigt mycket enklare till att komma åt de tyngre drogerna som verkligen skapar problem.
2019-12-08, 12:50
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Farorna med cannabis vet alla om förutom "hardcore" fansen som tyvärr har valt att hyllaa denna farliga drog men vad många inte verkar känna till eller väljer att ignorera är ...
Ja cannabis är i likhet med kaffe och annat i livet förenat med vissa risker. Det betyder inte att dessa risker överväger de som kommer av att göda en systemhotande organiserad kriminalitet som etablerat sig i landet.

Att "cannabis är farligt" ger inte skäl att skänka marknadsmonopol till organiserad brottslighet med allt vad det innebär. Vid sidan av samhällets destabilisering och ett förlorat våldsmonopol är de faror och risker som cannabis kan innebära smått obetydliga.

Citat:
Jag är totalt ointresserad av vilken färg på huden de har, jag är här för avkriminalisering och legalisering.
<klipp>
Varför då prata om nått som inte har någon som helt betydelse för ämnet, och tappar fokus på det du vill.
Jag tror du är emot en avkriminalisering/legalisering, då du bla bla bla...
Du får ursäkta men man måste vara fullkomligt efterbliven om man i en tid då över 70 procent av all mordmisstänkta i landet har utländsk bakgrund tror invandringen inte har med saken att göra. Vad du tror om mig är för mig egalt. Mina inlägg bär precis det fokus jag vill ha.
2019-12-08, 13:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja cannabis är i likhet med kaffe och annat i livet förenat med vissa risker. Det betyder inte att dessa risker överväger de som kommer av att göda en systemhotande organiserad kriminalitet som etablerat sig i landet.

Att "cannabis är farligt" ger inte skäl att skänka marknadsmonopol till organiserad brottslighet med allt vad det innebär. Vid sidan av samhällets destabilisering och ett förlorat våldsmonopol är de faror och risker som cannabis kan innebära smått obetydliga.

Du får ursäkta men man måste vara fullkomligt efterbliven om man i en tid då över 70 procent av all mordmisstänkta i landet har utländsk bakgrund tror invandringen inte har med saken att göra. Vad du tror om mig är för mig egalt. Mina inlägg bär precis det fokus jag vill ha.
Helt ointressant och irrelevant för fråga, du är en motståndare till legalisering berättar du bara.
Genom förstöra och kontaminera frågan med partipolitik alla höger vänster.

Det berättar du inget intresse har för frågan.
Så ställ dig frågan vad du vill, för nu verkar du förvirrad på vilket ben du ska stå på.
Och när du blandar ihop frågorna, är samma sekund du motarbetar avkriminalisering/legalisering.

Så upp till bevis, vilket gäller?
Avkriminalisering/legalisering, eller är det irrelevans och prata om annat som du vill?

Du förstår att vi vill ha bort allt våld, inte bara några invandrares.
Och där fallerar du.

Hanif är en extrempopulist, och tror inte på ett ord han säger innan han skrider till handling.
Och även om han säger är på riktigt, så komerm ALDRIG M gå med på det, än mindre SD.
Så varför ta upp IP och en fråga som bara hamnar hos SD?

Och det är därför jag inser du inte är för avkriminalisering/legalisering alls!
2019-12-08, 13:55
Medlem
Citat:

Visst är det bra stödargument som bitrot framför, absolut. Men, tyngdpunkten måste ligga på det argument som är mest kraftfullt och där ligger omsorg om narkomaner i lä.

Jag försöker förstå hur du menar. Du menar alltså att argumentet bör vara att i och med alla nykomlingar som orsakar all denna narkotikakriminalitet (jag håller inte med dig i den analysen) så har frågan så att säga blivit mer akut än tidigare. Mot den bakgrunden har vi inte längre något val, utan vi måste legalisera pronto och använda skattepengarna till att skicka hem nykomlingarna?

Jag delar din uppfattning att det "humana" argumentet inte hittills visat sig bita. Folk är som förblindade - allt dom ser är äckliga dödsnazistknarkare som är ute efter deras barn. Det finns inget utrymme för omsorg där.
2019-12-08, 15:29
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Det berättar du inget intresse har för frågan.
Så ställ dig frågan vad du vill, för nu verkar du förvirrad på vilket ben du ska stå på.
Och när du blandar ihop frågorna, är samma sekund du motarbetar avkriminalisering/legalisering.
Förstår det är svårt för dig som är dyslektiker att se samband och hänga med i komplexa resonemang som strider mot din Värdegrund.

Citat:
Ursprungligen postat av bitrot
Jag försöker förstå hur du menar. Du menar alltså att argumentet bör vara att i och med alla nykomlingar som orsakar all denna narkotikakriminalitet (jag håller inte med dig i den analysen) så har frågan så att säga blivit mer akut än tidigare. Mot den bakgrunden har vi inte längre något val, utan vi måste legalisera pronto och använda skattepengarna till att skicka hem nykomlingarna?

Jag delar din uppfattning att det "humana" argumentet inte hittills visat sig bita. Folk är som förblindade - allt dom ser är äckliga dödsnazistknarkare som är ute efter deras barn. Det finns inget utrymme för omsorg där.
Den svenska debatten är i mångt och mycket en variant på sagan om pojken och vargen. Här har man i decennier ropat varg över cannabis samtidigt som man inte bara välkomnat och bjudit in odjuret utan också matar det.

Den drogrelaterade gängkriminaliteten är bara en aspekt av invandrarrelaterad kriminalitet som av nödvändighet måste bekämpas. Det är i denna anknytning till invandrarvåldet bortom gängkriminalitetens sk självsanering, dvs i den kriminalitet som påverkar vanligt folk och som i all väsentlighet inte rapporteras i medierna, som argumentet har en stark selling point: en legalisering där skatteintäkterna öronmärks till brottsbekämpning och repatriering.
2019-12-08, 15:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Förstår det är svårt för dig som är dyslektiker att se samband och hänga med i komplexa resonemang som strider mot din Värdegrund.

Den svenska debatten är i mångt och mycket en variant på sagan om pojken och vargen. Här har man i decennier ropat varg över cannabis samtidigt som man inte bara välkomnat och bjudit in odjuret utan också matar det.

Den drogrelaterade gängkriminaliteten är bara en aspekt av invandrarrelaterad kriminalitet som av nödvändighet måste bekämpas. Det är i denna anknytning till invandrarvåldet bortom gängkriminalitetens sk självsanering, dvs i den kriminalitet som påverkar vanligt folk och som i all väsentlighet inte rapporteras i medierna, som argumentet har en stark selling point: en legalisering där skatteintäkterna öronmärks till brottsbekämpning och repatriering.
Trådens ämne strider inte det minsta mot min värdegrund.
Detta är ingen höger vänster fråga, men än att höger vill ge hårdare straff och V vill avkriminalisera.

Inget med IP hjälper denna fråga det allra minsta och ta pengarna ifrån kriminellanätverk och minska deras våld.
Utan bara komplicerar den, och blir ett annat ämne.
Du är emot avkriminalisering/legalisering, då du förstör diskussionen med nått som inte betyder nått.
Och USA har sina undersökningar vem som tar droger, och det är en överdriven majoritet vita tar droger mot andra grupper.

Frågan som vi diskuterar här, löser även det du pratar om våldet.
Då inget våld är accepterat, och därav tappar din "poäng" helt betydelse för denna fråga och ta pengarna ifrån kriminellanätverk och minska våldet.
2019-12-09, 02:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Avkriminalisering av eget bruk skulle i min mening leda till minskat personligt lidande, samt möjligen en minskning av småbrott som är sammankopplade med missbruk.

Men varför ska det svenska samhället och lagstiftningen anpassa sig efter kriminella människor? Det är inte bara bara de gängkriminella nätverken som är "kriminella" utan även missbrukarna av de olagliga drogerna gör sig skyldiga till brott. Varför ska samhället anpassa sig efter en minoritet som helt uppenbart fullständigt skiter i vad lagen säger?

Citat:
Det är en humanitär åtgärd som främst handlar om att erkänna missbrukares människovärde

Men det handlar fortfarande om kriminella människor (narkomaner) som bryter mot lagen, att det inte hjälper att behandla kriminella med silkesvantar är välkänt sen länge. Kriminella ska lagföras och om det är missbrukare så ska dessa underkastas vård. Inget blir bättre av att legalisera cannabismissbrukarnas favoritdrog, det måste du väl ändå förstå?

Citat:
minska stigmatisering, öka förtroendet för vården, avbelasta statsbudgeten etc.

Man avlastar inte statsbudgeten med en legalisering av cannabis eftersom drogen har alldeles för många biverkningar som är kostsamma för samhället sett under en längre tidsperiod.

Citat:
Men den åtgärden ensam kommer inte att minska gängkriminaliteten.

Som det har påpekats tidigare så säljer gängen även kokain, amfetamin, heroin, tramadol, benzo, fentanyl osv så en legalisering av cannabis som dessutom är en farlig drog och en inkörsport till tyngre droger gör ingen som helst verkan på gängkriminaliteten. Det viktiga är istället att skärpa straffen för smuggling, langning, innehav och bruk.

Citat:
För att ha en chans att bli av gängen den så behöver vi ta bort deras primära intäktskällor, dvs vi behöver ta ifrån dom den ensamrätt till distribution av narkotika som dom i praktiken har nu.

Med den där bakåtvända logiken så ska alla droger legaliseras, de enda som kan tänkas skriva på något sådant är väl missbrukarna och de som säljer drogerna?

Och vissa politiker som vill fiska röster i grumliga vatten?

Citat:
Självklart behövs även andra åtgärder, t ex att se till att folk har goda möjligheter att få jobb, bostad utbildning etc, så dom inte väljer brottets bana.

Men det kanske viktigaste är att folk inte väljer narkotikans farliga bana. Den leder endast till för tidig död och allehanda psykiska och fysiska problem.
2019-12-09, 09:54
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Trådens ämne strider inte det minsta mot min värdegrund.
Skrev att mitt resonemang strider mot din Värdegrund och att du har svårt för att hänga med i komplexa resonemang, vilket ditt svar här ger ett utomordentligt exempel på.

Nöjer mig med att avsluta här då dina påståenden om mig i övrigt är trams.
2019-12-09, 11:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Men varför ska det svenska samhället och lagstiftningen anpassa sig efter kriminella människor? Det är inte bara bara de gängkriminella nätverken som är "kriminella" utan även missbrukarna av de olagliga drogerna gör sig skyldiga till brott. Varför ska samhället anpassa sig efter en minoritet som helt uppenbart fullständigt skiter i vad lagen säger?

Men det handlar fortfarande om kriminella människor (narkomaner) som bryter mot lagen, att det inte hjälper att behandla kriminella med silkesvantar är välkänt sen länge. Kriminella ska lagföras och om det är missbrukare så ska dessa underkastas vård. Inget blir bättre av att legalisera cannabismissbrukarnas favoritdrog, det måste du väl ändå förstå?

Man avlastar inte statsbudgeten med en legalisering av cannabis eftersom drogen har alldeles för många biverkningar som är kostsamma för samhället sett under en längre tidsperiod.

Som det har påpekats tidigare så säljer gängen även kokain, amfetamin, heroin, tramadol, benzo, fentanyl osv så en legalisering av cannabis som dessutom är en farlig drog och en inkörsport till tyngre droger gör ingen som helst verkan på gängkriminaliteten. Det viktiga är istället att skärpa straffen för smuggling, langning, innehav och bruk.

Med den där bakåtvända logiken så ska alla droger legaliseras, de enda som kan tänkas skriva på något sådant är väl missbrukarna och de som säljer drogerna?

Och vissa politiker som vill fiska röster i grumliga vatten?

Men det kanske viktigaste är att folk inte väljer narkotikans farliga bana. Den leder endast till för tidig död och allehanda psykiska och fysiska problem.
Rätt skoj hur ett argument kan avslutas med en enda sak, Portugal har en helt annan erfarenhet, plus ett helt tjog med länder.
Och det är fakta du aldrig kan ska av dig.

Dock en sak vi alla märker, du diskuterar inget, utan du slänger ut talepunkter i tron de ska säga nått.
Men eftersom du är för okunnig för ämnet, så ser det bara komiskt ut.

Och alla undrar när det du pratar om hanterar trådens ämne och hur detta minskar våld du pratar om.
För sånt ser vi inte ens.
Kan du förklara vad det du skriver har med minskat våld i samhället pga kriminellanätverk, för det är väl inte den Utopiska fantasin igen?

Och sen titta på argumenten i sig du har.

Först är är en massa prata om kriminalitet hit, och kriminalitet dit, men du glömmer berätta varför.
Varför vi har ett offerslöst brott som handlingen konsumtionen är som ett brott från början.
Men här vet vi du drar i väg och ropar passivitet och gateway teorier som du inget vet om elelr berättar vad det har med nått och göra.

Sen tror du att ett offerslöstbrott gör en kriminell, det är rätt gulligt, men mer tokigt.
Tänker du aldrig efter före du skriver nått?

Cannabis orsaker extremt lite sjukhusvistelse eller läkarbesök, och sen alla som tar medicinskt och inte berör sjukvården, dom glömde du och vad detta sopar
Så varför glömde du dom, och på detta så räcker ~25 miljarder till en hel del sjukvård, så hur lyckades du få det så fel?

Gängen säljer många droger, dock så säger M och V det står för 80% av marknaden, så det betyder lite pengar försvinner och gäng.
Du är inte den vassaste kniven i lådan som ger en så enkel smash pga en miss du gör.
Men jag tror dock siffrorna är mer någonstans 60-70%, men detta vill du inte prata om.
Så du väljer ljuga och tro ingen skulle märka, nu är vi här och vi märkte, så ingen idé du försöker den igen.

DU säger den är bakvänd, sen saknar det substans, så den behöver vi inte ens ta upp.

Och det är NP som är den som dödar, det har flera länder berätta för oss med FAKTA.
Citat:
Skrev att mitt resonemang strider mot din Värdegrund och att du har svårt för att hänga med i komplexa resonemang, vilket ditt svar här ger ett utomordentligt exempel på.

Nöjer mig med att avsluta här då dina påståenden om mig i övrigt är trams.
Värdegrunden är avkriminalisering/legalisering, har du redan glömt vilken tråd du är i?
Ja, det är trams, det är just det jag berättade för dig att det var.

DU är en cannabismotståndare som personen precis ovan och på det sättet du diskuterar.
Och glömt inte värdegrunden är avkriminalisering/legalisering, för det verkar du nu glömma mer än en gång nu.
2019-12-09, 14:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Rätt skoj hur ett argument kan avslutas med en enda sak, Portugal har en helt annan erfarenhet, plus ett helt tjog med länder.

Cannabis är fortfarande en farlig drog eller slutar drogen att vara farlig bara för den används i tex Portugal?

Citat:
Och det är fakta du aldrig kan ska av dig.

Men droger med cannabis i spetsen är fortfarande farliga och missbrukas av väldigt många människor som är fast i narkotikaträsket, om du är av annan mening så säger det väl ändå rätt mycket om dig som ansvarstagande vuxen normalt tänkande människa? Använder du illegalt cannabis själv? Det kan ju i så fall förklara din ståndpunkt här?

Citat:
Först är är en massa prata om kriminalitet hit, och kriminalitet dit, men du glömmer berätta varför.
Varför vi har ett offerslöst brott som handlingen konsumtionen är som ett brott från början.

Men nu är cannabis ej lagligt i Sverige och det gör att brukarna av denna illegala drog automatiskt blir kriminella. Du kan aldrig komma ifrån att köp, innehav och bruk av cannabis en brottslig handling.

Citat:
Men här vet vi du drar i väg och ropar passivitet och gateway teorier som du inget vet om elelr berättar vad det har med nått och göra.

Sen tror du att ett offerslöstbrott gör en kriminell

Om du kör bil rattfull utan att skada någon begår du ett brott oavsett, samma förhållande gäller om du brukar cannabis som är en olaglig drog i Sverige just för att den är farlig och detta är belyst i en stor internationell aktuell studie.

"Ju starkare cannabis, desto mer ökar risken att drabbas av psykisk sjukdom, speciellt vid dagligt bruk. Enligt studien, som letts av Londonforskare, är risken hela fem gånger högre för den som använder starkare cannabis med en minst tioprocentig halt av den psykoaktiva ingrediensen THC.

Studien utfördes på elva platser i Europa och en i Brasilien.

I Amsterdam och London, där marijuana med hög THC-halt snarare är regel än undantag, så kopplades 50 respektive 30 procent av alla nya fall av psykossjukdom i befolkningen till drogen"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPg8j9/cannabis-okar-risken-for-psykos

Tyvärr har debatten till viss del kantrat, mycket verkar handla om att strypa en del av de gängkriminellas inkomster som då kommer från försäljning av cannabis när fokus istället borde ligga på den fara som själva cannabisen utgör. Drogen är fortfarande farlig oavsett om den är legaliserad eller ej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in