2019-12-02, 21:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Jag är för legalisering. Tycker bara att ni ska bygga er argumentation på annan grund än gängkriminaliteten. Det är enkelt och gynnsamt att göra poäng av det som sker i samhället idag, det är en genväg för er som vill legalisera. Men den dagen då de upptäcker att Alibaba fortfarande skjuter på Alibaba2 så kommer era motståndare hävda att det ska förbjudas igen.

Det finns andra grunder till varför det borde vara lagligt. Massvis med vetenskaplig fakta, grundläggande principer om demokrati och människans bestämmanderätt. Låt er argumentation vila på det istället. Det kommer ni vinna på i längden, alla ni haschtomtar.
Känns gammeldags att kalla mig "ni", du får gärna säga "du" till mig ;o
Citerar mig själv från tidigare i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Självklart borde vi legalisera lätta droger.

Fördelar:
1) Principfråga. Så långt som möjligt ska man bestämma själv över sin kropp och sitt liv så länge det inte direkt skadar andra.
2) Minska intäkterna och försvåra livet för kriminella gäng.
3) Frigöra resurser från polis och rättssystemet. Skattepengarna kan användas till annat.
4) Ren medmänsklighet. Se missbrukare som sjuka isf brottslingar, se inte rekreationsanvändare som kriminella (räcker med avkriminalisering för denna punkt).

Sedan håller jag inte med dig. Självklart kommer intäkterna för kriminella gäng minska vid en legalisering. Det är ett bra argument. Dock kommer det såklart inte lösa alla problem.
2019-12-02, 21:23
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det är underklass värderingar att vilja legalisera. Jag försöker inte övertyga dig eller någon annan. Jag yttrar mina åsikter och tar inte på mig en samvetskeps för att alla föräldrar uppenbarligen inte uppfostrar sina barn till att hysa bra moral och karaktär. Knark är olagligt och man gör inget som är olagligt, det får sätta slut på mig i den här tråden.
Innan du talar om underklassvärderingar och uppfostran bör du skaffa dig en utbildning, för att inte nämna bildning. Din längtan efter någon form av auktoritet, tar sig förhoppningsvis andra uttryck i framtiden.

”Knark är olagligt och man gör inget som är olagligt.” Ta ditt CCNA-certifikat och försök få något skitjobb som nätverkstekniker. Så kan du knega i veckorna och klaga på hur allt var bättre förr. Istället för att kasta ur dig någon torftig analys över ett samhällsproblem, som resulterar i något känsloargument. ”Knark är olagligt”

Du är uppenbarligen en person som primärt styrs av känslor, vilket du borde försöka åsidosätta vid diskussioner om ett ämne som borde diskuteras utifrån fakta. Du skapar trådar där du efterfrågar tips
om hur man blir mer manlig, om erektionsproblem innan 30 års åldern för att bara nämna något. Trots detta anser du du dig själv vara i en position där du kan vräka ur dig om att personer som röker cannabis, har föräldrar som inte lyckats uppfostra sina barn att hysa ”en bra moral” eller fått en vettig uppfostran.

Legalisera eller legalisera inte, så länge efterfrågan finns så kommer någon finnas där för att sälja. Nollvisionen gällande narkotika som ministrar då och då talar om kommer aldrig att uppnås.
Utgå från det när beslut fattas om hur man vill gå vidare.

Ur en idelogisk synpunkt anser jag att staten ska ge blanka fan i vad jag har i min kropp. Nu har jag aldrig varit särskilt förtjust i cannabis även om jag rökte lite när jag var yngre.

Men vill man fortsätta låta kriminella ha monopol på marknaden får man räkna med att allt som tillhör det kommer följa med. Man kan ju undra var vinsten ligger i att jaga enskilda brukare när kostnaderna för utredning och åtal för ringa narkotikabrott kostar mer än vad det drar in i bötesbelopp.

Folk som förespråkar den nuvarande lagstiftningen verkar alltid försöka sprida någon domedagsprofetia. Att både brukandet och missbruket av cannabis samt andra droger kommer explodera vid en eventuell legalisering av cannabis. Har inte sett en enda delstat eller land som påverkats så efter en legalisering.
Senast redigerad av caeco 2019-12-02 kl. 21:52.
2019-12-02, 21:25
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Känns gammeldags att kalla mig "ni", du får gärna säga "du" till mig ;o
Citerar mig själv från tidigare i tråden.

Sedan håller jag inte med dig. Självklart kommer intäkterna för kriminella gäng minska vid en legalisering. Det är ett bra argument. Dock kommer det såklart inte lösa alla problem.

Argumentet kommer falla efter 3 år, och sedan kommer motståndarna gapa om förbud igen. När det väl förbjuds blir det ett helvete med att få det legalt en andra gång. Min tanke, käre du.
2019-12-02, 21:26
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jag är för legalisering. Tycker bara att ni ska bygga er argumentation på annan grund än gängkriminaliteten. Det är enkelt och gynnsamt att göra poäng av det som sker i samhället idag, det är en genväg för er som vill legalisera. Men den dagen då de upptäcker att Alibaba fortfarande skjuter på Alibaba2 så kommer era motståndare hävda att det ska förbjudas igen.

Det finns andra grunder till varför det borde vara lagligt. Massvis med vetenskaplig fakta, grundläggande principer om demokrati och människans bestämmanderätt. Låt er argumentation vila på det istället. Det kommer ni vinna på i längden, alla ni haschtomtar.

Jag använder vilka argument jag vill, mitt mål är inte att rangordna mina argument. Mitt mål är att inget av alkoholkulturens förespråkares argument ska sakna en bättre motargumentation. Genom denna process ska det bli olidligt att föra en diskussion, för varje argument för ett förbud finns det flera bättre argument mot, jag vill bara veta vilken argumentation de har så vi kan komma på motargumenten, genom denna process.
En hederlig diskussion kommer vi aldrig få, de kommer ge upp på walkover.
2019-12-02, 21:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Argumentet kommer falla efter 3 år, och sedan kommer motståndarna gapa om förbud igen. När det väl förbjuds blir det ett helvete med att få det legalt en andra gång. Min tanke, käre du.
Okej, jag fattar inte vad du baserar denna "kunskap" på?

På 5 år har EN MILJARD dollar kommit in till statskassan i Colorado.
Utan legalisering, vart hade dessa pengar tagit vägen tror du?
Citat:
Five Years Later, Marijuana Tax Revenue Surpasses $1 Billion In Colorado

https://denver.cbslocal.com/2019/06/12/colorado-marijuana-tax-revenue-1-billion/
2019-12-02, 21:48
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Det kommer de ju att göra oavsett. Tvärtom är det både en effektiv form av populism och ett sakligt korrekt sätt att resonera. Den här invändningen du framför blir irrelevant när kravet på legalisering också inbegriper att skatteintäkterna ska öronmärkas till brottsbekämpning. Det säger ju sig självt att var fjärde Ali kommer att begå brott även när ingen längre köper hans fekaliehasch.
2019-12-02, 21:52
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Vem tror du lyssnar på en som säger "ta knarkpengarna från polisen och ge dem tillbaka till de gängkriminella migranter som rånar och våldtar våra barn"?
2019-12-02, 22:33
Medlem
johanjosefssons avatar
Ja, självklart är han trovärdig! Sossarnas största väljargrupp är invandrarna som stökar och grupperar sig i förorterna. De som skjuter och spränger och har sig. Hanif Bali är inte Sosse, han vet att om dessa stoppas, så kommer S att tappa sina väljare, för Sossarna har bara en chans att klara de kommande valen och det är att det fylls på med fler kaozmänniskor från mellanöstern och Allahu Akbar-länder.
2019-12-02, 23:14
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Inte med den inställningen iaf.
Det handlar inte om inställning. Utan om verkligheten. Verkligheten är att vi inte ens lyckas att ha våra fängelser fria ifrån droger. Hur fan kan man ens tro att man kan få ett öppet samhälle fri ifrån droger.

Sedan så har vi västvärldens hårdaste narkotikapolitik, där vår politik har gjort att vi innehar en andra plats i Europa gällande döda narkomaner. Vi har mer rökare och andra intag av droger idag än vad vi någonsin tidigare har haft. Vi har alltså aldrig varit såhär långt ifrån ett narkotikafritt samhälle som vi är idag.

Länder som har en liberal syn har inte i närheten av samma problem som vi har. Vågar du gissa varför det är så? (Portugal, Schweiz, holland)

Men nej, vi har endast haft fel inställing, varför tänkte ingen på att det var där skon klämde.

du vill alltså slänga mer pengar än dom 25 miljarder som vi redan lägger på en misslyckad poltitk samtidigt som gängen växer sig starkare och större, och samtidigt som polisen går på knäna och inte ens har tid för att lösa riktiga brott med ett offer. För hur ni än vrider på vänder på det, så är intag utav droger(alkohol, tobak, kaffe, cannabis, kokain etc) ett offerslöst brott. Du vill fortsätta på en politik som har prövats i 40 år, och som är helt misslyckad. Behöver jag citera vad Einstein ansåg om människor som vill fortsätta göra samma sak som man misslyckats med innan?

Utöver ovan så är du en fri individ som äger din kropp. Att man ens kan få för sig att bestämma över vad andra gör med sina kroppar är för mig så befängt.

Samma människor som är emot att jag äger min kropp, sitter i andra trådar och snackar illa om muslimer, som inte tillåter sina kvinnor att äga sina kroppar.. Det är hycklare vi har att göra med, och hycklare är helt enkelt inte kapabla till att vara intellektuellt hederliga.

Det är alltid samma korkade argument i alla trådar som avhandlar en legalisering.

- öh, men om vi ska legalisera cannabis så varför inte legalisera våldtäkt och andra bŕott?

-öh, ja visst är cannabis en lätt drog jämfört med alkohol, men varför tillåta ännu en drog?

Eller som användaren ovan - öh, vi har bara inte gått åt tillräckligt hårt.

Tydligen vill dom att vi ska bli ett land som Mexiko. Sätta in armen och mörda 'knarkarna" medans hen sitter med ett glas whisky i handen och tittar på kriget på gatorna, som har uppståt på grund utav deras idioti till att börja med.(läs om maffian och förbidstiden i Usa)

Som tur är så har man internationellt kommit längre än så, och har kommit till insikt om att kriget mot droger har varit ett fiasko, och har därför börjat ställa om till harm reduction. Fn och våra människorättsorganisationer har gått ut och kritiserat Sverige för vår politik. Våra europeiske grannar har avkriminaliserat, tillåter cannabis för medicinsk bruk och även talar om att legalisera. Våra ididoter kan stånga sig blodiga hur länge dom vill, men en ändring är på gång. Frågan är bara hur den ändringen blir. Är vi fega och bara avkriminaliserar och låter gängen få fortsätta håva in miljarderna, eller går vi hela vägen och legaliserar. Det återstår att se, men en ändring måste ske, antingen på grund utav tryck ifrån omvärlden, eller på grund utav trycket på hemmaplan, där många idag är kritiska till den misslyckade narkotikapolitiken.
2019-12-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Det handlar inte om inställning. Utan om verkligheten. Verkligheten är att vi inte ens lyckas att ha våra fängelser fria ifrån droger. Hur fan kan man ens tro att man kan få ett öppet samhälle fri ifrån droger.

Sedan så har vi västvärldens hårdaste narkotikapolitik, där vår politik har gjort att vi innehar en andra plats i Europa gällande döda narkomaner. Vi har mer rökare och andra intag av droger idag än vad vi någonsin tidigare har haft. Vi har alltså aldrig varit såhär långt ifrån ett narkotikafritt samhälle som vi är idag.

Länder som har en liberal syn har inte i närheten av samma problem som vi har. Vågar du gissa varför det är så? (Portugal, Schweiz, holland)

Men nej, vi har endast haft fel inställing, varför tänkte ingen på att det var där skon klämde.

du vill alltså slänga mer pengar än dom 25 miljarder som vi redan lägger på en misslyckad poltitk samtidigt som gängen växer sig starkare och större, och samtidigt som polisen går på knäna och inte ens har tid för att lösa riktiga brott med ett offer. För hur ni än vrider på vänder på det, så är intag utav droger(alkohol, tobak, kaffe, cannabis, kokain etc) ett offerslöst brott. Du vill fortsätta på en politik som har prövats i 40 år, och som är helt misslyckad. Behöver jag citera vad Einstein ansåg om människor som vill fortsätta göra samma sak som man misslyckats med innan?

Utöver ovan så är du en fri individ som äger din kropp. Att man ens kan få för sig att bestämma över vad andra gör med sina kroppar är för mig så befängt.

Samma människor som är emot att jag äger min kropp, sitter i andra trådar och snackar illa om muslimer, som inte tillåter sina kvinnor att äga sina kroppar.. Det är hycklare vi har att göra med, och hycklare är helt enkelt inte kapabla till att vara intellektuellt hederliga.

Det är alltid samma korkade argument i alla trådar som avhandlar en legalisering.

- öh, men om vi ska legalisera cannabis så varför inte legalisera våldtäkt och andra bŕott?

-öh, ja visst är cannabis en lätt drog jämfört med alkohol, men varför tillåta ännu en drog?

Eller som användaren ovan - öh, vi har bara inte gått åt tillräckligt hårt.

Tydligen vill dom att vi ska bli ett land som Mexiko. Sätta in armen och mörda 'knarkarna" medans hen sitter med ett glas whisky i handen och tittar på kriget på gatorna, som har uppståt på grund utav deras idioti till att börja med.(läs om maffian och förbidstiden i Usa)

Som tur är så har man internationellt kommit längre än så, och har kommit till insikt om att kriget mot droger har varit ett fiasko, och har därför börjat ställa om till harm reduction. Fn och våra människorättsorganisationer har gått ut och kritiserat Sverige för vår politik. Våra europeiske grannar har avkriminaliserat, tillåter cannabis för medicinsk bruk och även talar om att legalisera. Våra ididoter kan stånga sig blodiga hur länge dom vill, men en ändring är på gång. Frågan är bara hur den ändringen blir. Är vi fega och bara avkriminaliserar och låter gängen få fortsätta håva in miljarderna, eller går vi hela vägen och legaliserar. Det återstår att se, men en ändring måste ske, antingen på grund utav tryck ifrån omvärlden, eller på grund utav trycket på hemmaplan, där många idag är kritiska till den misslyckade narkotikapolitiken.

Jag håller med dig till viss del i det du skriver och jag tror naturligtvis inte på en total nollvision utan på ett arbete riktat mot kriminalitet och droger i så hög utsträckning som möjligt och där ingår inte legalisering av droger. Inte i min värld iaf.

Oavsett om det existerar mycket eller lite narkotika i samhället kan man ju se till att begränsa användningen och minimera antalet användare så effektivt som möjligt. Det tror jag de flesta normalt funtade människor skriver under på.

Sen finns det en hop med folk som tycker det är fullt ok att använda droger för att stilla sina sinnen och det får man väl ha respekt för även om jag inte delar åsikten i sig. Jag tror det finns betydligt bättre vägar än droger för huvuddelen av dessa helt ärligt.
2019-12-03, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Alla andra droger exploderar i orter där det legaliseras.
Tar gärna en källa på det påståendet, för såvitt jag vet är det precis tvärt emot vad du säger, förbudet skapar farligare RC-droger som det finns varken forskning eller doseringsanvisningar på.

Forskning visar att förbudet i sig har skapat farligare droger som spice, badsalt och dödsdrogen fentanyl som många människor omkommit utav.

Dessutom så finns det studier som visar på att människor som använder cannabis dricker mindre alkohol, vilket såklart är jättepositivt då alkohol ger bestående hjärnskador även i låga doser.

Dina ord ger jag inte mycket för efter vad du skrivit i tråden, men var god och motbevisa mig gärna.
2019-12-03, 00:43
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Oavsett om det existerar mycket eller lite narkotika i samhället kan man ju se till att begränsa användningen och minimera antalet användare så effektivt som möjligt. Det tror jag de flesta normalt funtade människor skriver under på.

Vi vill maximera antalet användare av narkotika av olika anledningar, det är därför vi inte vill ha en diskussion om legalisering.
Hanif Bali vill utreda en legalisering för han tror att en legalisering kommer minska gängens inkomster, vi håller med honom i sak men vi vill också att fler ska knarka för att vi ska kunna legalisera och knarka ifred. Det är därför vi inte vill att frågan om legalisering ska diskuteras för nu stiger antalet knarkare, varför skulle vi vilja ändra på utvecklingen innan vi har egen majoritet?
Senast redigerad av Eurypterida 2019-12-03 kl. 01:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in