Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Man måste också tänka på att förra gången fanns det (M) väljare som ville ha samarbete med (SD) och som blev arga eftersom de lyssnade på vad AKB faktiskt sade: Alltså att inget samarbete skall inledas däremot är (SD) välkommna att rösta på Alliansförslag om de vill. AKBs uttalande var ju precis på gränsen på ett sätt som tolkades negativt av båda sidor.
En skillnad också är att förra gången debatterades det intensivt i vårt fikarum. Denna gången har ingen alls nämnt något. Det har varit fullständigt tyst.
Tror varken på ras eller belöning för (M) faktiskt. Det blir odramatiskt. Blir det opinionsförändringar är det troligare att Arbetsförmedlingen är orsaken.
(Min fetning)
Jag är inne på din linje. Tror faktiskt inte att moderaterna kommer att backa alls den här gången. Det kan t o m bli den reaktionen att många i stället tolkar det som ett "äntligen", där moderaterna nu tagit ställning och börjar visa i vilken riktning de kommer att rör sig framöver. Tror inte heller att man kan jämföra Kristerssons utspel med Kinberg Batras försök att närma sig SD i februari 2017. Det var ett helt annat tonläge i debatten då, en helt annan tid, det rådde hysteri kring SD då. Medierna blev fortfarande skogstokiga så fort någon vågade prata minsta lilla positivt om SD. Det har hänt mycket på knappt tre år.
Nej, min gissning är att moderaterna kommer att ligga still i OU denna gång, kanske t o m öka 0,5-1 PE. Det är andra tider nu. Ingen annan än Löfven och någon ihärdig opinionsbildare på vänsterkanten upprörs starkt av Kristerssons närmande till SD. På sin höjd säger man att
"det är oroväckande". Något ras för moderaterna p g a Kristerssons möte med Åkesson tror jag inte ett dugg på.
Förresten, är det någon som har koll på var Helle Klein tagit vägen? Hon brukade ju dyka upp i debatten så fort någon ens vågade andas att man ville närma sig SD? Hon satt ju ofta i Godmorgon Världens panel på söndagarna och spydde galla över M och SD i tid och otid... Var är den trångsynta människan idag?