Citat:
Ursprungligen postat av
Mentapesola
Undrar vad Sentio kommer att dra till med denna gången. Blir det möjligtvis första gången en OU visar 30 procent för SD?
Det beror på hur många som vill använda Sentio för att ryggdunka UK. Sentio brukar bära tydliga spår av rapp signalering. Om inga SD/KD i Sentiopanelen vill nicka gillande åt M så finns möjligheten att spräcka 30-taket, absolut.
Citat:
En stor majoritet av moderaternas väljare svarar i undersökningar att man är positiva till att M ska samarbeta med SD i de frågor man har samsyn. Alltså det Tuffe Uffe nu pratar om. Vore då märkligt att samma väljare skulle straffa honom. Oavsett löften till förintelseöverlevare. Jag gissar max 2 PE i nedgång för M. Om det nu blir någon alls.
Ett ras för M skulle möjligen ske om de 15% av M-väljarna som inte vill ha SD-samarbete bestämmer sig för att springa till C precis allihop. 15% av 18 PE är 2,7 PE. Men förra gången det skedde så var C ett närliggande alliansparti. Som vi nyss fick bekräftat lyder C nu under S+V. Att springa till C idag är således något helt annat, inte bara kannibalism inom alliansen utan ett sjumilakliv åt vänster. Så jag tillåter mig tvivla på att det blir massflykt denna gång. Möjligen förflyttningar inom blågula blocket.
Citat:
Det intressantaste nu däremot är att JÖKen för första gången måste träffas för att ändra det som står inskrivet i överenskommelsen. Med en dåres envishet hävdar jag att det under mandatperioden kommer ett extraval. Frågan är hur mycket ändringar L, och framför allt Fjamåt, är villiga att acceptera. För denna gången tror jag inte att det blir en DÖ. Dvs, att V, S och MP får carte blanche utan att C och negressen får något för det.
De verkar ha avvärjt kaos denna gång genom att skjuta upp allting ett år, men givetvis kommer friktionen att fortsätta. I synnerhet om SD+M+KD fortsätter växa pga samhällsutveckling etc.