2019-12-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Man måste också tänka på att förra gången fanns det (M) väljare som ville ha samarbete med (SD) och som blev arga eftersom de lyssnade på vad AKB faktiskt sade: Alltså att inget samarbete skall inledas däremot är (SD) välkommna att rösta på Alliansförslag om de vill. AKBs uttalande var ju precis på gränsen på ett sätt som tolkades negativt av båda sidor.

En skillnad också är att förra gången debatterades det intensivt i vårt fikarum. Denna gången har ingen alls nämnt något. Det har varit fullständigt tyst.

Tror varken på ras eller belöning för (M) faktiskt. Det blir odramatiskt. Blir det opinionsförändringar är det troligare att Arbetsförmedlingen är orsaken.

Ja, det där med fikarummet är väldigt påtagligt. Ingen har ens nämnt UK-JÅ på jobbet. När Batra hintade samarbete var det uppståndelse värre vid kaffet och några var helt galna över hennes närmande till ”fascisterna”. Det var bara några år sedan, men på den tiden var det så självklart för de flesta att ingen kunde vara SD-sympatisör att arbetskamrater förutsatte att det var helt okontroversiellt att hata SD öppet. Det finns inget kvar av detta nu.
2019-12-09, 09:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJP9PA/den-stora-invandringen-forsvarar-integrationen

Så nu går Löfvén ut med att den stora invandringen försvårar integrationen.

Tror ni de vinner något på detta? S alltså? Tillbaks från SD?

Jag tror faktiskt inte det, folk är sjukt förbannade över att de inte fixat det här innan krisen skett och enda anledningen till att man nu pudlar är för att SD är störst. Tror de flesta inte litar på S.

Plus att man ger SD legitimitet för deras politik.
Bemötandet av detta borda var i linje med:
Vilken jävla integration? Under decennier har vi kastat in hundratals miljarder i "integrations"-projekt. Facit ser vi nu, det var så här det blev.

Tron på att ytterligare hundratals bortslösade miljarder skulle funka bättre är inte bara naiv, den är närmast kriminell.
2019-12-09, 10:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Håller med. När jag pratar med släktingar om invandringsfjaskot så låter många som tydliga SD:are, men helt plötsligt går det upp för en att personen har köpt gammelmedias story med hull och hår och är lååångt bort från att ge SD en röst.

Det är märkligt alltså.

Som vi såg i SCB:s mätning så ökar antalet kvinnor som röstar på SD starkt nu tack och lov. Förmodligen har invänjningsperioden nu varit tillräckligt lång och tiden är inne när kvinnorna känner sig okej med att byta inriktning till SD, sedan kan dödandet av två kvinnor under hösten, var av en var mamma med barn med sig, gjort sitt.

Kvinnornas val är nu en av de mest intressanta bitarna att följa i opinionen.

Får jag fråga vilka institut som brukar dela upp efter kön i sina mätningar. Nu vill man gärna jämföra SCB:s siffra med kommande mätningar.

Bland tjejerna röstar nu hela 18,7% på Sverigedemokraterna enligt SCB.
Jag tror att den kvinnliga läkaren & småbarnsmamman som sköts till döds i Malmö spelar en stor roll i ökningen av kvinnliga röster för SD. Det hela fungerar som ett stort känsloargument.
2019-12-09, 10:15
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror att den kvinnliga läkaren & småbarnsmamman som sköts till döds i Malmö spelar en stor roll i ökningen av kvinnliga röster för SD. Det hela fungerar som ett stort känsloargument.

Även kärlekshistorien mellan s kvinnan och SD snubben för några månader sen
2019-12-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Ja, det där med fikarummet är väldigt påtagligt. Ingen har ens nämnt UK-JÅ på jobbet. När Batra hintade samarbete var det uppståndelse värre vid kaffet och några var helt galna över hennes närmande till ”fascisterna”. Det var bara några år sedan, men på den tiden var det så självklart för de flesta att ingen kunde vara SD-sympatisör att arbetskamrater förutsatte att det var helt okontroversiellt att hata SD öppet. Det finns inget kvar av detta nu.
Vi kan se liknande tendens i MSM. Snart ärt det enbart Löfven som skriker vargen kommer. Nazister och fascister är numera väldigt uttjatat.
2019-12-09, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja, enskilda händelser har inte gett lyft i opinionen tidigare (Ikeamorden, Akilov... ingenting) men just denna blev droppen och lämnade avtryck.
Citat:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJP9PA/den-stora-invandringen-forsvarar-integrationen

Så nu går Löfvén ut med att den stora invandringen försvårar integrationen.

Tror ni de vinner något på detta? S alltså? Tillbaks från SD?

Jag tror faktiskt inte det, folk är sjukt förbannade över att de inte fixat det här innan krisen skett och enda anledningen till att man nu pudlar är för att SD är störst. Tror de flesta inte litar på S.

Plus att man ger SD legitimitet för deras politik.
Att flytta fokus från migrationen till ”integrationen”...

...var inne 1998
...var passé 2004
...var höjden av fräckhet 2010
...var en monumentalt grov förolämpning av väljarnas intelligens 2016

Att ens nämna I-ordet 2019 tyder på att man faktiskt är genuint ovetande, som när farfar 93 år säger neger. Det avslöjar att sossarna inte har ett invandringskritiskt ess i ärmen trots alla hintar om motsatsen. De tänker gå vidare som en vandrande läggmatch. RIP.
2019-12-09, 10:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Man måste också tänka på att förra gången fanns det (M) väljare som ville ha samarbete med (SD) och som blev arga eftersom de lyssnade på vad AKB faktiskt sade: Alltså att inget samarbete skall inledas däremot är (SD) välkommna att rösta på Alliansförslag om de vill. AKBs uttalande var ju precis på gränsen på ett sätt som tolkades negativt av båda sidor.

En skillnad också är att förra gången debatterades det intensivt i vårt fikarum. Denna gången har ingen alls nämnt något. Det har varit fullständigt tyst.

Tror varken på ras eller belöning för (M) faktiskt. Det blir odramatiskt.
Blir det opinionsförändringar är det troligare att Arbetsförmedlingen är orsaken.

(Min fetning)

Jag är inne på din linje. Tror faktiskt inte att moderaterna kommer att backa alls den här gången. Det kan t o m bli den reaktionen att många i stället tolkar det som ett "äntligen", där moderaterna nu tagit ställning och börjar visa i vilken riktning de kommer att rör sig framöver. Tror inte heller att man kan jämföra Kristerssons utspel med Kinberg Batras försök att närma sig SD i februari 2017. Det var ett helt annat tonläge i debatten då, en helt annan tid, det rådde hysteri kring SD då. Medierna blev fortfarande skogstokiga så fort någon vågade prata minsta lilla positivt om SD. Det har hänt mycket på knappt tre år.

Nej, min gissning är att moderaterna kommer att ligga still i OU denna gång, kanske t o m öka 0,5-1 PE. Det är andra tider nu. Ingen annan än Löfven och någon ihärdig opinionsbildare på vänsterkanten upprörs starkt av Kristerssons närmande till SD. På sin höjd säger man att "det är oroväckande". Något ras för moderaterna p g a Kristerssons möte med Åkesson tror jag inte ett dugg på.

Förresten, är det någon som har koll på var Helle Klein tagit vägen? Hon brukade ju dyka upp i debatten så fort någon ens vågade andas att man ville närma sig SD? Hon satt ju ofta i Godmorgon Världens panel på söndagarna och spydde galla över M och SD i tid och otid... Var är den trångsynta människan idag?
Senast redigerad av Smoothman 2019-12-09 kl. 10:36. Anledning: Rättelse, stavfel
2019-12-09, 10:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Förresten, är det någon som har koll på var Helle Klein tagit vägen? Hon brukade ju dyka upp i debatten så fort någon ens vågade andas att man ville närma sig SD? Hon satt ju ofta i Godmorgon Världens panel på söndagarna och spydde galla över M och SD i tid och otid... Var är den trångsynta människan idag?
Ja, det var ett tag sedan hon hördes av. Fattar inte att hon missar denna möjlighet att dilla om förintelse-kopplingen till Kristersson.

Jobbar hon kvar som präst?
2019-12-09, 10:59
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
M är nog nöjda om det bara blir ett par % tapp, då har deras fega taktik sedan AKB att dra ut på besked om vilket regeringsalternativ de tillhör lyckats. Men de kan gå framåt också då de nu är ett tydligare regeringsalternativ. De kan få röster från SD och KD som uppväger de sista förvirrade liberalernas flykt till det gamla trygga Reinfeldtska i L och C. SD kan nog tappa lite, eller plana ut. Lite långsammare S-ström samt förluster till M.

Jag är faktiskt inte så säker på att många SDare kommer gå över till M även fast de öppnat upp för samtal, UK är inte lika attraherande som EBT. Många kommer även se att UK inte alls är lika stark som ledare eftersom man var andra man på bollen.

Plus att Moderaterna är ansvariga över kaoset och nu pekar på att det är helt okej för deras väljare att byta eftersom SD inte är nazister. Då kanske man föredrar JÅ före tråkiga och mesiga Uffe.

Jag tror M kommer få några SD samtidigt som SD kommer få fler från M/KD så blir nog +-0. Kanske får SD lite fortsatt från S dock i långsammare takt.

Finns risk att M läcker väljare till C/L/SD samtidigt som de får några från SD. Tror både SD och M kan stagnera nu.
2019-12-09, 11:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Jag köper Ulf Kristerssons tillrättavisning av den allt mer labile självutnämnde statsministern. Alla har nu tappat tålamodet med Stefan Löfven och börjar förstå hur farligt det är med sådana här dårar i maktpositioner. Stefan Löfven tar med sig sitt parti, sitt land och sig själv i fallet. Äntligen kan återuppbyggandet av Sverige ta sin start. Moderaterna har begripit hur även dem kan få vara med på ett hörn i detta arbete. De har en lång väg att gå men deras grundinställning kommer att bära frukt över tid, vilket man inte kan säga om Socialdemokraterna. De drev det här vansinnet till sin spets och kommer att förpassas till historiens soptipp som ett resultat av det.

Ja M startade den fanatiska bidragsinvandringen på allvar med Bildt, drev det till absurdum med Reinfeldt, men nu är det S som tagit över stafettpinnen fast övertygande om att slutföra nedmonteringen av Sverige. Nu börjar M inse att förstöra socialförsäkringssystemen med kriminella, våldsamma islamister drabbar även dem själva i den övre medelklassen.

Även om M tappar nu, och SD till M, så tror jag att långsiktigt så växer de båda två på Löfvens nazist-kletande. Kanske skall Löfven skynda sig att få till ett extra val så fort som möjligt? Om SD får ett tapp i OU framöver tror jag de är ikapp igen i januari och får nya rekord i februari.
2019-12-09, 11:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Vi kan se liknande tendens i MSM. Snart ärt det enbart Löfven som skriker vargen kommer. Nazister och fascister är numera väldigt uttjatat.

Ja det är en helt annan ton från media, nu är det insända debattartiklar som kör SD-nazister spåret, inte ledarsidorna. Aftonbladet har ju en extrem vändning med SD-Lena.

Citat:
Jag är faktiskt inte så säker på att många SDare kommer gå över till M även fast de öppnat upp för samtal, UK är inte lika attraherande som EBT. Många kommer även se att UK inte alls är lika stark som ledare eftersom man var andra man på bollen.
Plus att Moderaterna är ansvariga över kaoset och nu pekar på att det är helt okej för deras väljare att byta eftersom SD inte är nazister. Då kanske man föredrar JÅ före tråkiga och mesiga Uffe. Jag tror M kommer få några SD samtidigt som SD kommer få fler från M/KD så blir nog +-0. Kanske får SD lite fortsatt från S dock i långsammare takt. Finns risk att M läcker väljare till C/L/SD samtidigt som de får några från SD. Tror både SD och M kan stagnera nu.

Ja Uffe har inte en lockande personlighet. Jag läste på Kristersson Facebook när han svarade på Löfvens nazist-inlägg. Moderaterna som kommenterade under var alla positiva (Ms facebooksidor brukade ha extremt mycket kritik mot det egna partiet under DÖ, fortsättnings-DÖ och regeringsbildningen).
2019-12-09, 11:20
Medlem
M borde väl kunna få ett visst tillflöde nu i mätningarna av väljare som vill signalera ”tummen upp” till M trots att man hellre skulle äta en stor skål med råttgift än att någonsin rösta på sjuklövern igen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in