2019-12-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Håller med. När jag pratar med släktingar om invandringsfjaskot så låter många som tydliga SD:are, men helt plötsligt går det upp för en att personen har köpt gammelmedias story med hull och hår och är lååångt bort från att ge SD en röst.

Det är märkligt alltså.

Som vi såg i SCB:s mätning så ökar antalet kvinnor som röstar på SD starkt nu tack och lov. Förmodligen har invänjningsperioden nu varit tillräckligt lång och tiden är inne när kvinnorna känner sig okej med att byta inriktning till SD, sedan kan dödandet av två kvinnor under hösten, var av en var mamma med barn med sig, gjort sitt.

Kvinnornas val är nu en av de mest intressanta bitarna att följa i opinionen.

Får jag fråga vilka institut som brukar dela upp efter kön i sina mätningar. Nu vill man gärna jämföra SCB:s siffra med kommande mätningar.

Bland tjejerna röstar nu hela 18,7% på Sverigedemokraterna enligt SCB.

Ja, kvinnorna och de unga är önskvärda. Lättast blir det att vinna över kvinnorna.
Strategi; välfärd, välfärd, välfärd. Lova halvera biståndet/invandringskostnaderna (50-100 miljarder) och lova dessa till välfärden!
2019-12-08, 23:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Lena Mellin har ju varit ”SD”-are länge nu, smygis.
Nästa chock måste vara Anders Lindberg som efter bara ett par minuter i den podden drar till med frågan: ”Hur mycket invandring tål Sverige?”
Jag satte kaffet i vrångstrupen!
Scoccofjanten blir mållös och börjar leta efter orden, måste höras. 2.40 in i podden.
Det är nya tider gott folk 🇸🇪

Jag orkade inte lyssna på den, väldigt lång, och knepig person den där Sandro. Men lyssnade där du skrev, när Anders gick full SD. Jag tror många i media nu balanserar på vad de vågar säga och hur SD-vänliga man kan bli. Många "Jimmie-moments" även i journalistkåren. Vissa i media börjar nog närma sig Kindberg Batra-nivån i Januari 2017 när hon nämnde SD-samarbete. Redan nu ser man ju att Kristersson inte alls fått ett sådant drev mot sig när han faktiskt har diskuterat politik med Åkesson, när AKB bara nämnde möjligheten blev kölhalad och drevad till avsked av media.
2019-12-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det jag tänker på i dessa undersökningar är varifrån SDs ökningar kommer. I de flesta partier så anser de att SD är det hemskaste, men ändå får SD röster t.o.m. från V och MP. Tyder det på en snabb radikaliseringsprocess? Sossar och andra hatar SD men så börjar de läsa lite alternativmedia eller tittar på Swebbtv och så blir de SD direkt? Talar vi veckor här? Går uppvaknandet så fort från från att se SD som hemska rasistnazister till att säga SD i nästa OU?

Folk i allmänhet är inte så partitrogna eller ideologiskt lojala som man kanske vill tro. Sjukgymnasten Helena, 37, har inte gått över till SD pga att hon börjat kolla på Swebbtv. Hon röstade på Annie Lööf senast för att Annie verkade trevlig, men efter det har hennes grannes son blivit misshandlad av ett invandrargäng och hennes pappa har uttryckt sig positivt om sd. Det är inte krångligare än så.
2019-12-09, 00:18
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag tror inte Kristersson är rätt man över huvud taget för Moderaterna i denna tid. Han är som någon i tråden beskrev det, som en ivrig manlig förskolelärare.

Jag tyckte det var en hysteriskt träffande beskrivning.

Han känns inte heller som någon som vurmar alls för hårt slitande arbetare. Han har nog svårt att göra en inbrytning à la Stridshingsten Reinfeldt.

Både M och S har problem med ledarskapet. Det behövs en Göran Persson eller Tage Erlander i dessa tider, inte dagis-Uffe eller korv-Steffe.

Detta fick mig att tänka på Moderaterna - har de någonsin haft en bra ledare över huvud taget i historien? Är Stridshingsten det mest vitala de kunnat hosta upp under alla tider?

Kämpa Sverige 🇸🇪❤️
Jämförelsen som jag fetade i ditt citat var bra, väldigt bra. Kristersson påminner mig om fjantarna i MSU som fick mig som ung att säga upp medlemskapet.
Fjantiga pappas pojkar som alla såg likadana ut.

Ulf Adelsohn var ganska så bra. Vid riksdagsvalen så höll han M över 20%. Trots allt så hade han lite karisma, vågade ta ut svängarna och var lite slängd i käften.

Inte fasen kan Kristersson utstrålning locka en LKAB-knegare.
2019-12-09, 00:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Han borde dock ha gett rakare svar, slagit näven i bordet och sagt att det är dags att Sverige lämnar den här jävla nazistpsykosen bakom sig. Han kunde sagt att 25% av Sveriges befolkning inte alls röstar på nazism, och att vänstern borde upphöra med deras polariserande skrämseltaktik, eftersom det splittrar folket och skapar hat mellan svenskar.

Där hade M kunnat plocka hem ökat stöd i nästa mätning. Synd Ulf inte begriper eller över huvudtaget vågar sig på ett sådant uttalande.
Helt rätt!

Med Kristersson så "bidde det en fingertutt" och inget annat.
2019-12-09, 00:33
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det jag tänker på i dessa undersökningar är varifrån SDs ökningar kommer. I de flesta partier så anser de att SD är det hemskaste, men ändå får SD röster t.o.m. från V och MP. Tyder det på en snabb radikaliseringsprocess? Sossar och andra hatar SD men så börjar de läsa lite alternativmedia eller tittar på Swebbtv och så blir de SD direkt? Talar vi veckor här? Går uppvaknandet så fort från från att se SD som hemska rasistnazister till att säga SD i nästa OU?
Alternativmedia i all ära, men det är nog SD's "opinionsbildare" som idag gör grovgörat vad det gäller att omvända sossar, m.fl.
https://www.expressen.se/gt/gang-har-slagit-sonder-polisbil-stor-insats/
Citat:
Upploppsliknande scener skakar Kronogården i Trollhättan på söndagskvällen.

Ungdomsgäng på 30-40 personer har slagit sönder rutan på en polisbil och skjutit raketer mot polisen. Dessutom har bilar brunnit.
2019-12-09, 05:52
Medlem
Sifo på fredag kl 17 kommer att ha mätperioden 2-12 december. UK hade möte med JÅ den 4:e. Så det blir en första chans att se om M blir belönade eller straffade. Ipsos och Sentio kommer att ligga helt inom JÅ-UK. Novus blir i vanlig ordning helt värdelös som snabb reaktionsmätare.

Nu gäller det: Ska väljarna dumpa en stor hög med gödsel över Hedi Fried-gråtarna, eller blir det repris på AKB med rasrisk för M och rusning för C? Centerns egen Arnstad, den massivt hjärntvättade partist Ola Spännar (som tyckte att alla ska rama in Sofia ”Mymlan” Mirjamsdotters senaste ledare om att allt är bra i Sverige och hänga upp den på hedersplats) är övertygad om att det blir chockras för M.

Imorgon tisdag kl 9.30: SCB PSU uppdelad på regioner/befolkningsgrupper. Visar partisympati, ej väljarstöd, bara så att ingen tror den går att använda för att se hur många som skulle rösta SD i en viss region.
2019-12-09, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo på fredag kl 17 kommer att ha mätperioden 2-12 december. UK hade möte med JÅ den 4:e. Så det blir en första chans att se om M blir belönade eller straffade. Ipsos och Sentio kommer att ligga helt inom JÅ-UK. Novus blir i vanlig ordning helt värdelös som snabb reaktionsmätare.

Nu gäller det: Ska väljarna dumpa en stor hög med gödsel över Hedi Fried-gråtarna, eller blir det repris på AKB med rasrisk för M och rusning för C? Centerns egen Arnstad, den massivt hjärntvättade partist Ola Spännar (som tyckte att alla ska rama in Sofia ”Mymlan” Mirjamsdotters senaste ledare om att allt är bra i Sverige och hänga upp den på hedersplats) är övertygad om att det blir chockras för M.

Imorgon tisdag kl 9.30: SCB PSU uppdelad på regioner/befolkningsgrupper. Visar partisympati, ej väljarstöd, bara så att ingen tror den går att använda för att se hur många som skulle rösta SD i en viss region.
Undrar vad Sentio kommer att dra till med denna gången. Blir det möjligtvis första gången en OU visar 30 procent för SD?

En stor majoritet av moderaternas väljare svarar i undersökningar att man är positiva till att M ska samarbeta med SD i de frågor man har samsyn. Alltså det Tuffe Uffe nu pratar om. Vore då märkligt att samma väljare skulle straffa honom. Oavsett löften till förintelseöverlevare. Jag gissar max 2 PE i nedgång för M. Om det nu blir någon alls.

Det intressantaste nu däremot är att JÖKen för första gången måste träffas för att ändra det som står inskrivet i överenskommelsen. Med en dåres envishet hävdar jag att det under mandatperioden kommer ett extraval. Frågan är hur mycket ändringar L, och framför allt Fjamåt, är villiga att acceptera. För denna gången tror jag inte att det blir en DÖ. Dvs, att V, S och MP får carte blanche utan att C och negressen får något för det.
2019-12-09, 08:31
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Han borde dock ha gett rakare svar, slagit näven i bordet och sagt att det är dags att Sverige lämnar den här jävla nazistpsykosen bakom sig. Han kunde sagt att 25% av Sveriges befolkning inte alls röstar på nazism, och att vänstern borde upphöra med deras polariserande skrämseltaktik, eftersom det splittrar folket och skapar hat mellan svenskar.

Där hade M kunnat plocka hem ökat stöd i nästa mätning. Synd Ulf inte begriper eller över huvudtaget vågar sig på ett sådant uttalande.

Citat:
Jag är övertygad om att den smutskastning och polarisering som statsministern nu ägnar sig åt, och som alltmer präglar det svenska politiska debattklimatet, är djupt skadlig. Det vänder människor från politiken och göder ytterkanterna.

Jag köper Ulf Kristerssons tillrättavisning av den allt mer labile självutnämnde statsministern. Alla har nu tappat tålamodet med Stefan Löfven och börjar förstå hur farligt det är med sådana här dårar i maktpositioner. Stefan Löfven tar med sig sitt parti, sitt land och sig själv i fallet. Äntligen kan återuppbyggandet av Sverige ta sin start. Moderaterna har begripit hur även dem kan få vara med på ett hörn i detta arbete. De har en lång väg att gå men deras grundinställning kommer att bära frukt över tid, vilket man inte kan säga om Socialdemokraterna. De drev det här vansinnet till sin spets och kommer att förpassas till historiens soptipp som ett resultat av det.
2019-12-09, 08:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

M är nog nöjda om det bara blir ett par % tapp, då har deras fega taktik sedan AKB att dra ut på besked om vilket regeringsalternativ de tillhör lyckats. Men de kan gå framåt också då de nu är ett tydligare regeringsalternativ. De kan få röster från SD och KD som uppväger de sista förvirrade liberalernas flykt till det gamla trygga Reinfeldtska i L och C. SD kan nog tappa lite, eller plana ut. Lite långsammare S-ström samt förluster till M.
2019-12-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Undrar vad Sentio kommer att dra till med denna gången. Blir det möjligtvis första gången en OU visar 30 procent för SD?
Det beror på hur många som vill använda Sentio för att ryggdunka UK. Sentio brukar bära tydliga spår av rapp signalering. Om inga SD/KD i Sentiopanelen vill nicka gillande åt M så finns möjligheten att spräcka 30-taket, absolut.
Citat:
En stor majoritet av moderaternas väljare svarar i undersökningar att man är positiva till att M ska samarbeta med SD i de frågor man har samsyn. Alltså det Tuffe Uffe nu pratar om. Vore då märkligt att samma väljare skulle straffa honom. Oavsett löften till förintelseöverlevare. Jag gissar max 2 PE i nedgång för M. Om det nu blir någon alls.
Ett ras för M skulle möjligen ske om de 15% av M-väljarna som inte vill ha SD-samarbete bestämmer sig för att springa till C precis allihop. 15% av 18 PE är 2,7 PE. Men förra gången det skedde så var C ett närliggande alliansparti. Som vi nyss fick bekräftat lyder C nu under S+V. Att springa till C idag är således något helt annat, inte bara kannibalism inom alliansen utan ett sjumilakliv åt vänster. Så jag tillåter mig tvivla på att det blir massflykt denna gång. Möjligen förflyttningar inom blågula blocket.
Citat:
Det intressantaste nu däremot är att JÖKen för första gången måste träffas för att ändra det som står inskrivet i överenskommelsen. Med en dåres envishet hävdar jag att det under mandatperioden kommer ett extraval. Frågan är hur mycket ändringar L, och framför allt Fjamåt, är villiga att acceptera. För denna gången tror jag inte att det blir en DÖ. Dvs, att V, S och MP får carte blanche utan att C och negressen får något för det.
De verkar ha avvärjt kaos denna gång genom att skjuta upp allting ett år, men givetvis kommer friktionen att fortsätta. I synnerhet om SD+M+KD fortsätter växa pga samhällsutveckling etc.
2019-12-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ett ras för M skulle möjligen ske om de 15% av M-väljarna som inte vill ha SD-samarbete bestämmer sig för att springa till C precis allihop. 15% av 18 PE är 2,7 PE. Men förra gången det skedde så var C ett närliggande alliansparti. Som vi nyss fick bekräftat lyder C nu under S+V. Att springa till C idag är således något helt annat, inte bara kannibalism inom alliansen utan ett sjumilakliv åt vänster. Så jag tillåter mig tvivla på att det blir massflykt denna gång. Möjligen förflyttningar inom blågula blocket.

Man måste också tänka på att förra gången fanns det (M) väljare som ville ha samarbete med (SD) och som blev arga eftersom de lyssnade på vad AKB faktiskt sade: Alltså att inget samarbete skall inledas däremot är (SD) välkommna att rösta på Alliansförslag om de vill. AKBs uttalande var ju precis på gränsen på ett sätt som tolkades negativt av båda sidor.

En skillnad också är att förra gången debatterades det intensivt i vårt fikarum. Denna gången har ingen alls nämnt något. Det har varit fullständigt tyst.

Tror varken på ras eller belöning för (M) faktiskt. Det blir odramatiskt. Blir det opinionsförändringar är det troligare att Arbetsförmedlingen är orsaken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in