2019-12-08, 18:32
Medlem
Kristersson svarar undvikande på kritiken att han svikit en förintelseöverlevare. Han hade kunnat säga att han fortfarande inte har några planer på att samregera med SD, men det gör han inte. Uppenbart att han nu inte vill stänga några fler dörrar utan istället skaffa sig maximalt handlingsutrymme.

https://www.facebook.com/UlfKristerssonM/posts/2552582461644095?__tn__=K-R
2019-12-08, 18:37
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Kristersson svarar undvikande på kritiken att han svikit en förintelseöverlevare. Han hade kunnat säga att han fortfarande inte har några planer på att samregera med SD, men det gör han inte. Uppenbart att han nu inte vill stänga några fler dörrar utan istället skaffa sig maximalt handlingsutrymme.

https://www.facebook.com/UlfKristerssonM/posts/2552582461644095?__tn__=K-R
Han borde dock ha gett rakare svar, slagit näven i bordet och sagt att det är dags att Sverige lämnar den här jävla nazistpsykosen bakom sig. Han kunde sagt att 25% av Sveriges befolkning inte alls röstar på nazism, och att vänstern borde upphöra med deras polariserande skrämseltaktik, eftersom det splittrar folket och skapar hat mellan svenskar.

Där hade M kunnat plocka hem ökat stöd i nästa mätning. Synd Ulf inte begriper eller över huvudtaget vågar sig på ett sådant uttalande.
Senast redigerad av Jiren 2019-12-08 kl. 18:41.
2019-12-08, 19:02
Medlem
Haddock93s avatar
Släpper inte SCB en mer detaljerat undersökning baserat på den senaste snart? Med vad olika kön, grupper osv röstar på.

Skulle vara otroligt intressant att grotta ner sig med lite detaljer.

Skulle inte förvåna mig om många invandrare röstar SD.
2019-12-08, 19:19
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJP9PA/den-stora-invandringen-forsvarar-integrationen

Så nu går Löfvén ut med att den stora invandringen försvårar integrationen.

Tror ni de vinner något på detta? S alltså? Tillbaks från SD?

Jag tror faktiskt inte det, folk är sjukt förbannade över att de inte fixat det här innan krisen skett och enda anledningen till att man nu pudlar är för att SD är störst. Tror de flesta inte litar på S.

Plus att man ger SD legitimitet för deras politik.
2019-12-08, 19:36
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJP9PA/den-stora-invandringen-forsvarar-integrationen

Jag tror faktiskt inte det, folk är sjukt förbannade över att de inte fixat det här innan krisen skett och enda anledningen till att man nu pudlar är för att SD är störst. Tror de flesta inte litar på S.

I beaktade av att socialdemokraterna står inför sin största kris sedan demokratins införande i Sverige och riskerar att bli ett parti som hamnar under 20-procents gränsen, är det en erbarmlig tunn soppa som Löfven och Rådström Baastad åstakommit (satt sina signaturer under). Nivån på "analysen" och argumenteringen bådar sannerligen inte gått för vare sig deras eller deras partis framtid....
2019-12-08, 19:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Någon mer än jag som inte fattar varför vänstern fortfarande kör ''Får SD inflytande kommer Sverige införa dödsläger och utrota alla invandrare'' taktiken? De borde väl förstå vid det här laget att sådana argument inte övertygar andra än de redan frälsta SD hatarna? När 25 % av svenska folket röstar på ett parti som idag också bestämmer i flera kommuner så inser man hur dödfött det är att utmåla SD och dess väljare som nazister. Folk ser på Sölvesborg där SD styr och ser ingen nazism eller radikal politik på något sätt. Så varför fortsätter sossarna använda skrämselargument som inte kommer fungera?
Själv tror jag det är för att de har inget annat att komma med. De kan inte vända den negativa utvecklingen, de kan inte minska invandringen, de kan inte minska brotten, de kan inte få ut invandrare i arbete. Därmed så har de bara floskler och argument om en stundande förintelse om SD tar makten kvar.
SD är alltså i samma partigrupp som engelska Tories i EU parlamentet. Tories är det statsbärande partiet i Storbritannien, så hur radikalt kan SD verkligen vara om det historiskt största brittiska partiet glatt samarbetar med SD?

Angående SD: Ja S har inget annat att komma med och Löfven inser inte att tystnad är bättre än att anklaga sina egna f.d. väljare för att vara rasistnazister. Kanske tror han att han bromsar väljarflykten från S till SD. Man får hoppas att han inser att han aldrig kommer få tillbaka väljare med den retoriken. Förr gjorde han ibland ansats att skilja på SDs väljare och partiet SD, det verkar han inte riktigt bry sig om längre, idioten.

Angående att M nu är inkluderade i sossarnas nazist-tourettes: Han tror nog att han kan få liberala moderater att gå till C eller L, och han hoppas så interna motsättningar i M med nazist-anklagelser. Risken är att Löfven idag definitivt dödade det argumentet även mot SD. Det blir nog lite magstarkt för de flesta att SD, KD och SD nu alla är i farten med att gasa judar. Nästan 50 % av befolkningen. Löfven är regeringschef över ett nazistland i sådana fall.

Angående OU. M kan kanske tappar sina sista liberaler. SD kommer kanske tjäna på det. Jag menar om alla nu är nazister så kan man väl lika gärna rösta på orignal-dödsknarkarnazisterna? Om SD inte är mer extremister än mjäkiga Kristersson ja då är de ju ett helt normalt parti.

Citat:
Släpper inte SCB en mer detaljerat undersökning baserat på den senaste snart? Med vad olika kön, grupper osv röstar på.
Skulle vara otroligt intressant att grotta ner sig med lite detaljer.
Skulle inte förvåna mig om många invandrare röstar SD.

Ja den kommer snart.

Citat:

Det är svårt att säga, de som gillar S kanske inte bryr sig om vad gubben säger. Han kan väl säga att han blivit nazist och de röstar ändå på honom. Men det är ju ologiskt att kopiera SD-politik samma dag som man gör ett nazistutspel mot SD.
2019-12-08, 20:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ur Valforskningsprogrammet/politologernas ”julkalender”:
Många sätt att vara höger
Handlar om relationen mellan SD:s och de gamla allianspartiernas väljare.
Bilden ”Alla partiväljare betygsätter sitt eget och alla andra partier” är värd att kolla på:
- KD och M ligger på plus hos SD-väljarna, men med lägsta möjliga marginal (1/5). Hos M- och KD-väljarna ligger SD forfarande på ogilla-delen av skalan (-1/-5 resp -0,5/-5).
- KD-väljarna tycker numera marginellt sämre om L+C än SD.
- M-väljarna tycker fortfarande bättre om L+C än SD men skillnaden är marginell.
- SD-väljarna är mer positiva än negativa till M och KD även om entusiasmen uteblir. Däremot är de iskalla till L/S/C/V/MP i den ordningen.
- Inget partis väljare hatar ett annat parti mer passionerat än MP-väljarna hatar SD - 5/5 på ogilla-skalan. SD-väljarnas hat för de värsta massinvandringspartierna C/V/MP är inte lika starkt (4/5).
inns även ett diagram som visar utvecklingen över tid.

Det jag tänker på i dessa undersökningar är varifrån SDs ökningar kommer. I de flesta partier så anser de att SD är det hemskaste, men ändå får SD röster t.o.m. från V och MP. Tyder det på en snabb radikaliseringsprocess? Sossar och andra hatar SD men så börjar de läsa lite alternativmedia eller tittar på Swebbtv och så blir de SD direkt? Talar vi veckor här? Går uppvaknandet så fort från från att se SD som hemska rasistnazister till att säga SD i nästa OU?
2019-12-08, 21:08
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Om alla röstade efter hur ens åsikter överensstämmer med partiernas politik, skulle SD troligen kunnat få egen majoritet. Dvs ta bort media-bias, ta bort smutskastningen, ta bort pratet om SD:s "mörka historia".

Exempel. Träffade en släkting häromdagen. En kvinna. Vi stod och pratade om allt möjligt och bland annat invandringspolitik och kriminaliteten. Släktingen lät som en SD:are år 2005; "Sköter dom sig inte, skicka hem dom med nästa flyg" osv.

Jag tyckte: -"Ja, men folk vill ju har det så här. De röstar ju på partier som inte vill ha den politiken!" Släktingen svarade: -"Men hallå! Du kan ju inte mena att man skall rösta på sverigedemokraterna??!!"
-"Varför inte? Dom vill ju utvisa kriminella."
- "Dom är ju inte demokratiska!"
- "Vadå, inte demokratiska?"
- "Ja, det kan jag inte säga, men dom är inte demokratiska!"

Alltså. Det lever fortfarande kvar en helt irrationell tro kring att sverigedemokraterna inte är ett demokratiskt parti. I just detta fall är släktingen omgiven av SJW-kvinnor i 30-årsåldern som hyser samma åsikter.

Jag vet ytterligare släktingar och vänner som är genuint övertygade om att det råder något ondskefullt över SD, men som samtidigt delar deras politiska åsikter. Tror att detta är mycket vanligt, inte minst bland storstadsbor som lever i ekokammare.

Det är en lång vandring för SD att vinna över dessa människor och inte mycket partiet kan göra själva. Det är mer verkligheten som jobbar för partiet (och för Sverige).

Förhoppningen är att SD nu nått en kritisk nivå och den mest positiva förändringen har skett nu i höst, när vi fick läsa att LO-kvinnorna rusar till SD. Det är troligen mycket avgörande. Undersköterskor, vårdbiträden, hemtjänstpersonal, städare, personliga assistenter, osv - de offentliganställda grovarbetarna. Deras åsikter sprider sig dessutom bland brukare och bland andra yrkeskategorier på deras arbetsplatser.

Håller med. När jag pratar med släktingar om invandringsfjaskot så låter många som tydliga SD:are, men helt plötsligt går det upp för en att personen har köpt gammelmedias story med hull och hår och är lååångt bort från att ge SD en röst.

Det är märkligt alltså.

Som vi såg i SCB:s mätning så ökar antalet kvinnor som röstar på SD starkt nu tack och lov. Förmodligen har invänjningsperioden nu varit tillräckligt lång och tiden är inne när kvinnorna känner sig okej med att byta inriktning till SD, sedan kan dödandet av två kvinnor under hösten, var av en var mamma med barn med sig, gjort sitt.

Kvinnornas val är nu en av de mest intressanta bitarna att följa i opinionen.

Får jag fråga vilka institut som brukar dela upp efter kön i sina mätningar. Nu vill man gärna jämföra SCB:s siffra med kommande mätningar.

Bland tjejerna röstar nu hela 18,7% på Sverigedemokraterna enligt SCB.
Senast redigerad av RingRing2014 2019-12-08 kl. 21:21.
2019-12-08, 21:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Angående SD: Ja S har inget annat att komma med och Löfven inser inte att tystnad är bättre än att anklaga sina egna f.d. väljare för att vara rasistnazister. Kanske tror han att han bromsar väljarflykten från S till SD. Man får hoppas att han inser att han aldrig kommer få tillbaka väljare med den retoriken. Förr gjorde han ibland ansats att skilja på SDs väljare och partiet SD, det verkar han inte riktigt bry sig om längre, idioten.

Angående att M nu är inkluderade i sossarnas nazist-tourettes: Han tror nog att han kan få liberala moderater att gå till C eller L, och han hoppas så interna motsättningar i M med nazist-anklagelser. Risken är att Löfven idag definitivt dödade det argumentet även mot SD. Det blir nog lite magstarkt för de flesta att SD, KD och SD nu alla är i farten med att gasa judar. Nästan 50 % av befolkningen. Löfven är regeringschef över ett nazistland i sådana fall.

Angående OU. M kan kanske tappar sina sista liberaler. SD kommer kanske tjäna på det. Jag menar om alla nu är nazister så kan man väl lika gärna rösta på orignal-dödsknarkarnazisterna? Om SD inte är mer extremister än mjäkiga Kristersson ja då är de ju ett helt normalt parti.

Ja den kommer snart.

Det är svårt att säga, de som gillar S kanske inte bryr sig om vad gubben säger. Han kan väl säga att han blivit nazist och de röstar ändå på honom. Men det är ju ologiskt att kopiera SD-politik samma dag som man gör ett nazistutspel mot SD.

Jag tror att det vi kommer se är att några liberala inom M (väldigt liten del då de flesta redan flytt) går till C och L. Några konservativa kommer tillbaka till M från SD samtidigt som många från M går till SD för man kan lika gärna rösta på originalet om de nu verkligen inte är nazister som deras partiledare nu säger att de inte är.

I längden tror jag SD kommer bli stora och M fortsätta sjunka faktiskt, tror svenska folket föredrar Åkesson framför Kristersson som statsminister alla dagar i veckan. Kristersson är tråkig och icke trovärdig, Åkesson är folklig och ärlig (iaf börjar mer och mer inse det).

Det såg man lite på den undersökningen Demoskop hade vilken partiledare man hade velat dela julbord med, 20% sa Åkesson (1a plats), ynka 6% (!) sa Kristersson.

Nej det står mellan Löfvén och Åkesson numera. Sen tror jag däremot om man blickar långt in i framtiden att SD kan bli nya (eller ska man säga gamla?) S medan M kommer vara det borgerliga liberala anti-invandringspartiet och SD vara socialkonservativa med en snudd nationalism.

Om S nu kollapsar fullständigt vill säga.
2019-12-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Angående SD: Ja S har inget annat att komma med och Löfven inser inte att tystnad är bättre än att anklaga sina egna f.d. väljare för att vara rasistnazister. Kanske tror han att han bromsar väljarflykten från S till SD.
Här handlar det nog om beprövad erfarenhet. När Anna Kinberg Batra öppnade upp försiktigt för SD så kollapsade M i opinionen och hon blev tvungen att backa. Jag tror sossarna hoppas det går att upprepa det, men då gäller det att använda det tyngsta artilleriet. Moderatväljare går fortfarande att skrämma till skillnad från sverigedemokratiska väljare, men även moderatväljarna börjar utveckla immunitet så det gäller att smida medan järnet är varmt.
2019-12-08, 21:51
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Är Kristersson rätt man att flörta med knegare?

Jag tror inte Kristersson är rätt man över huvud taget för Moderaterna i denna tid. Han är som någon i tråden beskrev det, som en ivrig manlig förskolelärare.

Jag tyckte det var en hysteriskt träffande beskrivning.

Han känns inte heller som någon som vurmar alls för hårt slitande arbetare. Han har nog svårt att göra en inbrytning à la Stridshingsten Reinfeldt.

Både M och S har problem med ledarskapet. Det behövs en Göran Persson eller Tage Erlander i dessa tider, inte dagis-Uffe eller korv-Steffe.

Detta fick mig att tänka på Moderaterna - har de någonsin haft en bra ledare över huvud taget i historien? Är Stridshingsten det mest vitala de kunnat hosta upp under alla tider?

Kämpa Sverige 🇸🇪❤️
Senast redigerad av RingRing2014 2019-12-08 kl. 21:59.
2019-12-08, 22:11
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y30o4x/sverige-skulle-behova-dubblad-invandring

Sverige skulle behöva dubblad invandring

Tror ni vanliga människor går på det här skitsnacket 2019? Uppenbart att mer invandring inte är lösningen i ett land som Sverige. I en perfekt värld där 100% kom i arbete visst, men det händer inte.

De faller i arbetslöshet, många blir tyvärr kriminella, de spär på polariseringen och segregationen. Tror ni dessa ekonomer och annat ”högt” folk som dessa kan påverka opinionen för SD i någon större grad?

Lena Mellin har ju varit ”SD”-are länge nu, smygis.

Nästa chock måste vara Anders Lindberg som efter bara ett par minuter i den podden drar till med frågan: ”Hur mycket invandring tål Sverige?”

Jag satte kaffet i vrångstrupen!

Scoccofjanten blir mållös och börjar leta efter orden, måste höras. 2.40 in i podden.

Det är nya tider gott folk 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2019-12-08 kl. 22:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in