2019-12-08, 09:41
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur menar du att det skulle påverka priserna på bostäder så det skulle bli en bubbla?

Får en bestämd känsla av att du inte vet vad begreppet innebär så jag länkar lite matnyttig info:

https://en.wikipedia.org/wiki/Deflation

In economics, deflation is a decrease in the general price level of goods and services.[1] Deflation occurs when the inflation rate falls below 0% (a negative inflation rate). Inflation reduces the value of currency over time, but deflation increases it. This allows more goods and services to be bought than before with the same amount of currency.
2019-12-08, 09:44
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Hur stor risk tror ni det är för deflation? Med tanke på den låga inflationen och låga tillväxten i kombination?

Risken är nog obefintlig eftersom kronan har varit så svag det senaste 2 åren. Vi har alltså en massa importerad inflation på grund av växelkursen. Senaste två månaderna har dock något skett (Det började samma dag som inflationsdata kom i oktober) och kronan har börjat stärkas vilket på längre sikt borde leda till mindre inflation.
2019-12-08, 10:53
Bannlyst
Citat:
Hur stor risk tror ni det är för deflation? Med tanke på den låga inflationen och låga tillväxten i kombination?

He he, "risk för inflation". Svenskarna är så styrda av massmedia att de fått för sig att deflation är riskabel och inflation en välsignelse. Det kommer de alltid att tro samtidigt som inflationen förstör alla tidigare besparingar och leder in svenskarna att vara skuldslavar. Finns fler nackdelar än så.

Om man ändå fick leva i en deflationsekonomi. Det sägs ju att Japan är en fast det tvivlar jag på, tror inte penningmängden i Japan minskat sedan 1990.
2019-12-08, 13:17
Medlem
Stay away från Selin-hypade K-fastigheter (bygger och förvaltar hyresfastigheter) skriver denna bloggare.

https://tradevenue.se/Aktiepappa/k-fastigheter-stay-away

Enligt honom har de blåst upp fastighetsvärderingarna. Saxar

Vi har tittat lite på de värden K-fastigheter använder i sin delårsrapport för tredje kvartalet 2019 och det ser minst sagt konstigt ut på några av fastigheterna. Tittar man på fastigheten Hammar 9:125 i Kristianstad som ska stå färdigställd under sista kvartalet 2019 så tas den upp till ett värde av 34.867 kr/kvm. Går man in och tittar på värden för bostadsrätter, som normalt är mycket dyrare per kvadratmeter så ser vi att Kristianstad har ett snittvärde på 17.744 kr/kvm för bostadrätter. I den siffran finns dock mycket begagnat med men det ser ändå ganska illa ut. Tittar vi vad det kostar att köpa nybyggda lägenheter i Kristianstad så ligger alla nyproducerade bostadsrätter mellan 16.000 kr/kvm och 27.000 kr/kvm. Helt enkelt låter 34.867 kr/kvm som en glädjevärdering. Vi kan nämna att angiven produktionskostnad för detta projekt är 26.513 kr/kvm inklusive tomt.

Är detta en ny Oscars, denna gång på hyressidan. De bygger mycket så det ska bli spännande att följa om de lyckas fylla alla kåkar.
2019-12-08, 14:02
Medlem
constants avatar
[quote=JustinTrudeau|69540514]Får en bestämd känsla av att du inte vet vad begreppet innebär så jag länkar lite matnyttig info:[/url]Tack, men jag föredrar om du svarar på frågan istället för något som du bara tror jag vill ha svar på.
Citat:
Hur menar du att det skulle påverka priserna på bostäder så det skulle bli en bubbla?
2019-12-08, 14:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Får en bestämd känsla av att du inte vet vad begreppet innebär så jag länkar lite matnyttig info:
Tack, men jag föredrar om du svarar på frågan istället för något på som du bara tror jag vill ha svar på.
Citat:
2019-12-08, 18:00
Medlem
Citat:

Inflation gröper ur värdet på pengar, dvs fördelaktigt med lån då inflationen äter upp de. Deflation gör det motsatta. Lån och deflation är inte en rolig kombination.
Senast redigerad av ganjaslummen 2019-12-08 kl. 18:03.
2019-12-08, 20:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Inflation gröper ur värdet på pengar, dvs fördelaktigt med lån då inflationen äter upp de. Deflation gör det motsatta. Lån och deflation är inte en rolig kombination.
Nu frågade jag inte inte vad deflation var, utan varför det skulle resultera i en bubbla.
2019-12-08, 20:26
Medlem
Citat:
Nu frågade jag inte inte vad deflation var, utan varför det skulle resultera i en bubbla.

Vi har aldrig haft en bostadsbubbla. Vi har en global räntebubbla som påverkat reala tillgångar, aktiemarknader positivt under lång tid. När den väl briserar så kommer det förmodligen påverka bostadspriserna i Sverige.

Som jag skrev, deflation påverkar lån motsatt. Vi i Sverige har hög skuldsättning bland hushåll och företag. Hur skulle deflation inte påverka bostadspriser menar du? Japans bostadspriser hade det väl lite kämpigt ett tag har jag för mig?
2019-12-08, 20:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur skulle deflation inte påverka bostadspriser menar du?
Har jag sagt att deflation inte skulle påverka bostadspriserna? Var då?

Min fråga till dig var varför det skulle resultera i en bubbla. Något du hävdar.
Senast redigerad av constant 2019-12-08 kl. 20:43.
2019-12-08, 20:40
Medlem
Citat:
Har jag sagt att deflation inte skulle påverka bostadspriserna? Vår då?

Min fråga till dig var varför det skulle resultera i en bubbla. Något du hävdar.

Hur är läsförståelsen? Vart har jag hävdat att det skulle resultera i en bubbla?
2019-12-08, 20:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur är läsförståelsen? Vart har jag hävdat att det skulle resultera i en bubbla?
Tolkade kanske det du skrev fel, men då tror du alltså inte att vi har en kommande bostadsbubbla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in