Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Skulle det vara okej med alla regler att ett företag smällde upp ett stort hyreshus och endast hyrde ut till anställda? Hur fungerar det sedan med besittningsrätt om/när de byter arbetsgivare?
En del sådana hyreshus såldes för ca 10 år sedan. Ericsson sålde sitt personalhus på Pipersgatan. Undrar om inte Södersjukhuset sålde också. Jag tror att filosofin var att man inte skulle vara fastighetsägare utan marknaden skulle fixa det. Nu slår företagarna på kastruller och kräver att Löfvén ska fixa bostäder åt alla som vill flytta till Stockholm. Dvs skattebetalarna ska bekosta det som marknaden skulle fixa.
En gång i tiden så fick man inte besittningsrätt till personalbostäder, men jag har för mig att domstolarna tolkade reglerna så att man ändå fick besittningsrätt. Länge sedan så jag är inte säker. Jag anser att det är den starka besittningsrätten som är nästan som äganderätt som är boven i dramat då folk biter sig fast i hyresrätter och låter dem gå i arv.
Hyresvärdarna har inte heller haft något incitament att bli av med svart andrahandsuthyrning. Är andrahandshyresgästen ordentlig och hyrorna tickar in i tid så varför ska hyresvärden dra på sig kostnader med vräkning och bråk om de inte är skumma och tänker sälja hyreskontraktet.